2016-12-04, 17:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Hån?

På vilket sätt är det här ett hån? Går det att beskriva eller är det bara någon slags apreaktion du får här?
Naturligtvis är det ett hån. Jag skulle vilja beskriva det så här: om man tar någons känslomässigt djupa tradition och förvränger den till något sorts nidbild kan det bara vara avsett som en provokation, ett hån. Den som står för provokationen föraktar och nedvärderar de känslor vi har för Lucia som ändå är en ganska gammal svenskt tradition, som sitter djupt rotar i den svenska folksjälen. Med denna provokationen vill Åhléns säga att våra svenska traditioner är ingenting värda, naturligtvis blir folk kränkta och upprörda.
Citera
2016-12-04, 17:38
Medlem
Citat:
Så en annons i Åhléns försvagar gemensamma svenska traditioner så att det blir enskilda som ska upprätthålla traditionerna i stället. Här förstår jag inte hur du menar, i stället för vilka?

Vilka är de som sköter de gemensamma svenska traditionerna som inte sker av enskilda nu då?

Orkar du inte tänka något själv? Ett enskilt företag försvagar inte en tradition men ett mönster av det ifrån det offentliga, företag mm leder till det.

Alla traditionsbärare bidrar till att upprätthålla de svenska traditionerna. Blir de färre försvagas traditionerna. Även det borde kunnat tänkt ut själv istället för att komma med dumma frågor. Förmodligen ett av de tröttsammaste fenomenen, att spela dummare än vad man rimligen är.
Citera
2016-12-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag skiter personligen i traditioner, det enda som sker dock är att traditioner urvattnas när företag får handskarna på att leka med dem.

Ingen kommer vilja titta på Lucia med en skäggig arab som vandrar omkring med ljus på huvudet. Den estetiska upplevelsen är då död, samt känslan av identitet i en kollektiv som uppkommer därigenom. Den som inte kan se det förstår troligen ingenting.

Lucia är iförsig död sedan längesedan, vi kan lägga ner det mesta av vad vi varit, och ingen känner någon anknytning till något alls.

Om de som känner att livet är meningslöst när de ser ett mörkt barn med Luciakrona ja jag vet faktiskt inte vad de ska göra men det låter inte roligt.

Så om skäggiga araber vandrar omkring med ljus på huvudet och inte en enda person tittar på dem eller bryr sig skulle ändå på något sätt påverka dig så mycket att du vill dö förstår jag inte heller?

Om dessa skäggiga araber som ingen tittar på hindrar då vita kvinnor att vara Lucior hur då?
Citera
2016-12-04, 17:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så svenskar är så hatfulla att ett litet barn inte kan få ha på sig något angående Lucia?

Du menar att du kan komma och blanda ihop identiteten på andra folks traditioner utan att de blir upprörda?

Kommer någon in och försöker få assyrier att typ acceptera att de tre vise männen som är viktiga i ortodoxa kyrkor spelas av en homo, en transa och en kvinna?

Eller ifall du visar två muslimska kvinnor i slöja hångla med varandra i en reklam riktad mot Ramadan?

Varför denna repetitiva urvattning av just svenska traditioner? Är svenskar mer hatiska än andra folk, varför inte försöka få reda på det genom att börja reta upp alla?
Citera
2016-12-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Naturligtvis är det ett hån. Jag skulle vilja beskriva det så här: om man tar någons känslomässigt djupa tradition och förvränger den till något sorts nidbild kan det bara vara avsett som en provokation, ett hån. Den som står för provokationen föraktar och nedvärderar de känslor vi har för Lucia som ändå är en ganska gammal svenskt tradition, som sitter djupt rotar i den svenska folksjälen. Med denna provokationen vill Åhléns säga att våra svenska traditioner är ingenting värda, naturligtvis blir folk kränkta och upprörda.

Är inte Lucia en svensk tradition? Som Åhléns hade en annons om?

Det är väl det de har så Åhléns bibehåller denna tradition i sin annons så vad babblar du om?
Citera
2016-12-04, 17:48
Medlem
Citat:
Du menar att du kan komma och blanda ihop identiteten på andra folks traditioner utan att de blir upprörda?

Kommer någon in och försöker få assyrier att typ acceptera att de tre vise männen som är viktiga i ortodoxa kyrkor spelas av en homo, en transa och en kvinna?

Eller ifall du visar två muslimska kvinnor i slöja hångla med varandra i en reklam riktad mot Ramadan?

Varför denna repetitiva urvattning av just svenska traditioner? Är svenskar mer hatiska än andra folk, varför inte försöka få reda på det genom att börja reta upp alla?

Lucia är ju en svensk tradition och det är ju Lucia det här barnet är på bilden så det är ju inget som är urvattnat alls.
Citera
2016-12-04, 17:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Sett ur perspektivet reklam och marknadsföring så är det bara att gratulera Åhléns, snacka om att få spridning på kampanjen Och sympatier. Ni haters kommer alltid att hata, men ni är helt ointressanta för Åhléns. Ni är förresten inte bara haters, ni är olidligt korkade om ni inte ser att er insats får motsatt effekt. För ordningens skull så vill jag även upplysa alla tomtar som hävdar rätten till sin blonda Lucia; hon var "blatte" och mörkhårig i sitt ursprung
Citera
2016-12-04, 17:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Om de som känner att livet är meningslöst när de ser ett mörkt barn med Luciakrona ja jag vet faktiskt inte vad de ska göra men det låter inte roligt.

Så om skäggiga araber vandrar omkring med ljus på huvudet och inte en enda person tittar på dem eller bryr sig skulle ändå på något sätt påverka dig så mycket att du vill dö förstår jag inte heller?

Om dessa skäggiga araber som ingen tittar på hindrar då vita kvinnor att vara Lucior hur då?

Vem pratade om död? Det enda som dör är känslan av anknytning till varandra. Jag skiter i det själv, svenskhet är död sedan längesedan. Jag som individ överlever gott och väl att leva i denna själslösa land. Jag intresserar mig dock denna selektiva försök att sparka på den döende hunden som kan kallas "svenskhet", vad motiverar dessa "moderna" svenskar att sparka på den döende hunden?

Ifall kyrkor och skolor arrangerar att skägbarn från Afghanistan är Lucia eller liknande, så ser vi på TV PK-mångkultur propaganda om nya Sverige, så är det enda vettiga att säga att nya Sverige inte har någon anknytning till mig, storföretagen och PK-människor får behålla det.

Jag kan lyssna på Black Metal och se på Takashi Miike rullar i Jul, jag har ingen som helst anknytning till vad nu Sverige blivit.
Citera
2016-12-04, 17:54
Medlem
Citat:
Vem pratade om död? Det enda som dör är känslan av anknytning till varandra. Jag skiter i det själv, svenskhet är död sedan längesedan. Jag som individ överlever gott och väl att leva i denna själslösa land. Jag intresserar mig dock denna selektiva försök att sparka på den döende hunden som kan kallas "svenskhet", vad motiverar dessa "moderna" svenskar att sparka på den döende hunden?

Ifall kyrkor och skolor arrangerar att skägbarn från Afghanistan är Lucia eller liknande, så ser vi på TV PK-mångkultur propaganda om nya Sverige, så är det enda vettiga att säga att nya Sverige inte har någon anknytning till mig, storföretagen och PK-människor får behålla det.

Jag kan lyssna på Black Metal och se på Takashi Miike rullar i Jul, jag har ingen som helst anknytning till vad nu Sverige blivit.

Vem pratar du om? Vilka är de som du får för dig tappar anknytning till varandra för att mörka barn är Lucior?
Citera
2016-12-04, 17:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Är inte Lucia en svensk tradition? Som Åhléns hade en annons om?

Det är väl det de har så Åhléns bibehåller denna tradition i sin annons så vad babblar du om?
Jooodå, men i vår tradition så är Lucia definitivt en kvinna, och oftast blond. Någon liten negerpojke har Lucia aldrig avbildats som i vårt land. Man kan inte byta ut den blonda kvinna mot en neger, eller hund, eller någon annan figur, för då är det inte längre en Lucia. Då är det ett hån mot våra traditioner, och då bli folk upprörda.
Det är som att byta ut Jesus på korset i våra kyrkor mot en chimpans på korset, det skulle inte heller vara populärt.
Citera
2016-12-04, 17:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Lucia är ju en svensk tradition och det är ju Lucia det här barnet är på bilden så det är ju inget som är urvattnat alls.

Vad betyder att det är "svenskt"?

Vi förändras snabbt, det är klart att vi i flera storstäder har helt andra demografiska verklighet, i Malmö så är Ramadan svenskt.

Varför inte bara anamma nya traditioner från fjärran? Vi har ju tidigare tagit emot kristna traditioner, varför inte göra muslimska högtider till det nya svenska?

Förstår inte hur du kan vara så konservativ att du delar in traditioner som "svenska" och "icke-svenska". Allt är svenskt.
Citera
2016-12-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jooodå, men i vår tradition så är Lucia definitivt en kvinna, och oftast blond. Någon liten negerpojke har Lucia aldrig avbildats som i vårt land. Man kan inte byta ut den blonda kvinna mot en neger, eller hund, eller någon annan figur, för då är det inte längre en Lucia. Då är det ett hån mot våra traditioner, och då bli folk upprörda.
Det är som att byta ut Jesus på korset i våra kyrkor mot en chimpans på korset, det skulle inte heller vara populärt.

När Luciaseden kom till Sverige så var det män som var Lucior.

Så du vill gå tillbaka till detta då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in