2016-12-03, 18:46
Medlem
http://www.di.se/nyheter/johanna-jeansson-dags-att-slappa-hyrorna-fria/
Citat:
Till skillnad från i den svenska debatten, där Riksbankens ränta oftast blir syndabocken, pekar fler internationella bedömare ut strukturella stelheter som ett stort problem på bostadsmarknaden.

Och elefanten i rummet, för att använda ännu en djurmetafor, är hyresmarknaden med rötter i andra världskrigets krisregleringar.
Prisregleringen gör att det inte är lönsamt att bygga och byggande av HR har varit lågt.

Och när det inte finns HR att hyra (om man inte har möjlighet att stå flera år i kö) så är man hänvisad till att köpa. Och för att ha råd att köpa måste man låna. (Produktionskostnaden har rakat i höjden. Och dragit upp priserna).
Och då blir det stigande privat skuldsättning.

Citat:
Fiktivt låga hyror får många att bo kvar för stort eller låta bli att använda sina lägenheter fullt ut – en ineffektivitet som enligt Boverket motsvarar 4.000 nya bostäder årligen.
Tja, betalar man under marknadshyra kan man ju fläska på.

Och som vi har konstaterat i tråden, det är lägre hyra i en HR i Stockholms innerstad än det är att hyra ett förråd hos Shurgard.

En enkel lösning som används i en del andra länder är att låta hyran ändras fritt av hyresvärden när man växlar hyresgäst. Då blir det inga drastiska ändringar.
Och så kan man låta de nya hyrorna ingå i HGFs underlag. Då blir det en långsam justering.

Och då försvinner köerna tämligen omgående. Meningen med kön upphör iom att det är marknadshyra vid tillträde. Bara att titta efter hyresobjekt på Hemnet.

Utan hyresreglering skulle vi få se ökande andel HR. Finns trots allt en hel del som hellre bor i HR än drar på sig stor privat skuld.
Den totala skulden skulle inte minska, men det blir fastighetsbolagen som sitter på den istället för privatpersoner.
Citera
2016-12-03, 19:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Prisregleringen gör att det inte är lönsamt att bygga och byggande av HR har varit lågt.

Och när det inte finns HR att hyra (om man inte har möjlighet att stå flera år i kö) så är man hänvisad till att köpa. Och för att ha råd att köpa måste man låna. (Produktionskostnaden har rakat i höjden. Och dragit upp priserna).

Och som vi har konstaterat i tråden, det är lägre hyra i en HR i Stockholms innerstad än det är att hyra ett förråd hos Shurgard.

En enkel lösning som används i en del andra länder är att låta hyran ändras fritt av hyresvärden när man växlar hyresgäst. Då blir det inga drastiska ändringar.
Och så kan man låta de nya hyrorna ingå i HGFs underlag. Då blir det en långsam justering.

Och då försvinner köerna tämligen omgående. Meningen med kön upphör iom att det är marknadshyra vid tillträde. Bara att titta efter hyresobjekt på Hemnet.

Utan hyresreglering skulle vi få se ökande andel HR. Finns trots allt en hel del som hellre bor i HR än drar på sig stor privat skuld.
Den totala skulden skulle inte minska, men det blir fastighetsbolagen som sitter på den istället för privatpersoner.
Du har rätt i att marknadshyror hade varit lösningen på Sveriges bostadskris. Problemet är att man inte kan införa dem rakt av nu när vi har en bostadsbrist på runt 700.000 bostäder (Boverket). Detta var siffran innan asylanttsunamin förra året, så vi ligger nog en bra bit över den idag. Eftersom vi kommer få ytterligare 700.000 nya svenskar innan 2021 så kommer bostadsbehovet dessutom ligga en bra bit över miljonen inom tre år. (FB) (2016-11-30) "Vi ska nu ta emot fler flyktingar än någonsin"

Vem som helst som kan tänka inser då att kostnaderna för bostadsbidrag skulle rusa upp i stratosfären om man lät miljonärer som vill hoppa av bostadsbubblan och höginkomsttagare som inte ens för pengar får tag i en lägenhet de gillar slåss med varandra om bostäderna, samtidigt som det sitter folk i lägenheter med reglerade hyror som skulle tvingas flytta om de inte fick bostadsbidrag. Att skuffa undan dem med lägre inkomster från attraktiva lägenheter med reglerad hyra kan man bara göra i smyg och stegvis. Annars blir det alltför mycket protester och dåliga opinionssiffror. Slutsatsen blir att man då måste förse många hyresgäster med bostadsbidrag baserade på marknadshyror, vilket skulle innebära att man tvingades räkna upp normen för bostadsbidrag i tiopotenser.

Bostadsmarknaden med den gigantiska bolånebubblan och oviljan att bygga annat än exklusiva bostäder med höga kostnader på grund av regleringar man inte kan ta bort är bara en av delarna i den totala samhällskollaps Sverige nu genomgår. Sveriges bostadsmarknad är så pass skadad att det inte finns något hopp om att reparera den, vilket man nu från politiskt håll börjar erkänna.

Slutsats: Game over.
Citera
2016-12-03, 19:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

En avreglering av hyrorna skulle skapa en betydligt högre tryck på bostadsrätter. Om jag går till mig själv hade jag aldrig bott kvar om min hyra går upp från 3500 till 10 000 kr för en liten lägenhet ifall jag har möjligthet att köpa och få en kostnad på 4300 istället vilket jag har. Inte utan extremt hat från min sida att belåna mig för flera miljoner. Jag är helt övertygad fler resonerar som mig och hade köpt! Skuldsättningen hade ökat ännu mer.
Men det är ju det ni gamar är ute efter = högre tillgångspriser till er.

Jag blir fan ledsen och deprimerad över vilka ondsinta människor det finns, som denna johanna jeansson, som bor i en villa i djursholm, top of the line creme de luze och har ett nystartat fastighetsbolag. Trots det nöjer hon sig inte kärringen ska ut och profitera på den lägre bemedlade halvan av befolkningen.
Detta trodde jag inte om människor när jag var i tonåren och att världen såg ut såhär och att det finns så många hjärtlösa människor utan sunt förnuft inom sig, inte bara inom detta område. Det är hårt att växa upp och vara i början av livet och fått såg mycket kunskap och erfarenheter.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-03 kl. 19:32.
Citera
2016-12-04, 09:09
Medlem
slemhogs avatar
Vi har avreglerade hyror i Norge och senast för en vecka sen läste jag en artikel att bopriserna rusar där och skuldsättningen oroar norska regeringen. Norrmännen är väl nästan lika tungt skuldsatta som oss!
Hur denna imbecil Johanna Jeans-son menar marknadshyror skulle få ner skulderna när det snarare blir tvärtom och massor av hyresgäster kommer fler köpa borätter och trissa upp budgivningarna förstår jag inte.
Dom flesta hade gjort som jag och köpt en BR med låg nettokostnad istället för kasta iväg 5000-7000 kr extra i sjön på en hyresvärd som blir stormrik. Man är ju inte dum.

Min lägenhet hade sen en ensamkommande 35-åring tagit över med kurt-sunes höjda bostadsbidrag och hyresvärden blir stormrik. Det blir en fin investeringsmöjlighet för mångmiljonären kurt-sune sen som kan äga låginkomsttagarfastigheter och få hyran garanterat betald av staten och dessutom: Möjligheten att behandla denna "pöbel" som skit. Jävlas lite och sänka värmen till 16-grader och känna ruset att han sparar pengar till sig själv. När dom klagar på värmen så kommer man se samma känslodöda argument man ser här i tråden: "det är väl bara köpa stearinljus på ÖoB billigt och tända så blir det varmt" eller "köp ett konvektorelement" vad är problemet?!
Är muggen trasig så finns ju alltid en 20 liters hink att göra behoven i.

Faktum kvarstår: Hon bor i djursholm och har ett nystartat fastighetsbolag år 2016. Schyst att sitta som reporter och som styrelsemedlem i fastighetsbolag och propagera efter marknadshyror med lögnargument i en av Sveriges största ekonomitidningar haha

Samma avskum till privatpersoner har jag sett kommenterat och kritiserat hyresregleringen på di.se facebook. Feta äckliga moderatsvin med märkeskläder och ett hånfullt psykopatiskt leende, som många har bilder på sina lyxiga motorbåtar och bor i exklusiva områden i villor.

Kan någon förklara för mig vad dessa kräk drivs av som har det så bra och ska slå mot dom små som redan sitter i hyresreglerade lägenheter utan kapital eller borättvinster nu?
Senast redigerad av slemhog 2016-12-04 kl. 09:28.
Citera
2016-12-04, 09:30
Medlem
slemhogs avatar
Slumvärd (synonym:kurt-sune, alpha, nyliberal)

Slumvärd är en nedsättande benämning på fastighetsförvaltare, i allmänhet frånvarande förvaltare, som försöker maximera vinsten genom att minska utgifterna på underhåll, ofta i förfallande områden. Stor bostadsbrist gör det möjligt för slumvärdar att ta ut en högre avgift bostaden än marknadsvärdet och med kraftigt stigande fastighetspriser påverkar inte kortsiktigt eftersatt underhåll prisstegringen.[1]
Citera
2016-12-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En avreglering av hyrorna skulle skapa en betydligt högre tryck på bostadsrätter. Om jag går till mig själv hade jag aldrig bott kvar om min hyra går upp från 3500 till 10 000 kr för en liten lägenhet
Och då skulle din lägenhet stå tom och fastighetsbolaget gå i kk.

Ditt och alla andra vänstertomtars problem är att ni bara tänker i:
A) strikt egoistiska termer.
B) bara i ett steg.

Och det är därför ni är Nordkorea-kramare.

Din hyra för, det som du beskrivit som en sunkig förortslägenhet med tvivelaktiga grannar, kommer inte folk att vilja betala så mycket mer för.

En sak som du behöver göra klart för dig: Kommer svenska folket att vilja öka sina boendeutgifter?
Svaret är rimligen NEJ.
(Hade de velat det hade de redan gjort det).

Några saker kommer att hända vid marknadshyra:
* Några tusen kvm HR som är "outnyttjade" kommer ut på marknaden. Det är prissänkande iom att utbudet ökar.
* Några väldigt attraktiva innerstads HR kommer att få hyrorna höjda.
* Köerna upplöses. Man tittar på Hemnet efter tillgängliga HR.
* Ombildningar upphör. Finns ingen ekonomi i det längre.
* En del mindre BRF kommer troligen att sälja sig till Fastighetsbolag och bli HR.
* Byggande av BRF minskar och byggande av HR ökar.

Här säger nog någon att:
* Ja, men de som bor i Enköping och pendlar till Stockholm kommer att vilja flytta till Stockholm och det driver upp hyrorna där.
Denne glömmer dock att det i så fall driver ned hyrorna i Enköping. De sammanlagda boendeutgifterna ökar inte av det.

Det som kan driva upp boendeutgifter är ifall alla som bor i tält ska ha sig en bostad. Hur många är det?
I övrigt blir det bara en omfördelning av vem som bor var. Hyran stiger i attraktiva områden och faller i mindre attraktiva. Betalviljan har inte ökat och då ökar inte den totala boendeutgiften.

Men för er som bara tänker i egoistiska termer och bara i ett steg så kommer ni till fullkomligt galna slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Men det är ju det ni gamar är ute efter = högre tillgångspriser till er.
Jag har tvärtom skrivit och berättat varför stillastående priser är det mest optimala för mig.

Och det indikerar att du är oförmögen att ta in information. Du bara producerar förvirrade fantasier utan förankring i verkligheten.
Citera
2016-12-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Du har rätt i att marknadshyror hade varit lösningen på Sveriges bostadskris. Problemet är att man inte kan införa dem rakt av nu när vi har en bostadsbrist på runt 700.000 bostäder (Boverket). Detta var siffran innan asylanttsunamin förra året, så vi ligger nog en bra bit över den idag. Eftersom vi kommer få ytterligare 700.000 nya svenskar innan 2021 så kommer bostadsbehovet dessutom ligga en bra bit över miljonen inom tre år. (FB) (2016-11-30) "Vi ska nu ta emot fler flyktingar än någonsin"
Hm, om jag tittar i Migrationsverkets statistik så ser jag ca 35K beviljade asyler per år nu när sossarna tagit över. (Under Reinfeldt var det mindre).
Det skulle då bli ungefär 200 K personer till 2021, om takten håller i sig. Bor dom på 20 kvm per person blir det drygt 50K 80 kvm lägenheter. Dvs ca 9000 lägenheter per år. Och vi är nu uppe i närmare 60K producerade lägenheter per år.

Vi sväljer alltså dessa asylanter med stor marginal. Så hur i all världen har du räknat ihop något annat???

Det ser tvärtom ut som att vi nu bygger för mycket och att marknaden kommer att bli mättad. Nyproduktion blir för dyr framöver och du åker på skattehöjning för att betala akassa till byggjobbarna och hantverkarna.

Citat:
Vem som helst som kan tänka inser då att kostnaderna för bostadsbidrag skulle rusa upp i stratosfären
Finns inget som säger det.
(Med undantag för sossar och vänsterpartister som vill köpa röster).
Nivån på bostadsbidrag kan ligga still. Bara flytta till billigare boende med färre kvm per person.

Citat:
Att skuffa undan dem med lägre inkomster från attraktiva lägenheter med reglerad hyra kan man bara göra i smyg och stegvis. Annars blir det alltför mycket protester och dåliga opinionssiffror.
Det löser mitt förslag om att bara tillåta marknadshyra när man byter hyresgäst. Det blir en långsam justering.

Citat:
Bostadsmarknaden med den gigantiska bolånebubblan
Den där bubblan talas det ofta om, men hur får man syn på den?

Citat:
och oviljan att bygga annat än exklusiva bostäder med höga kostnader på grund av regleringar man inte kan ta bort är bara en av delarna i den totala samhällskollaps Sverige nu genomgår.
Nja, Bert visar ju hur man kan bygga billigare, mindre lyxigt. Men då dyker det upp andra som menar att över tid är det inte billigare, utan det optimala är just att bygga det du klagar över.

Ni måste bestämma er om det är onödigt exklusivt eller tvärtom optimalt.

(Slemhögen som skriver här gormar ju i tid och otid över hur han föraktar små billiga lägenheter. (Och de som bor i sådana), Det enda som duger (för honom) är stora lyxiga lägenheter. Dock verkar han inte vilja betala för det. Men det är nog vanligt för vänsterväljare. Så ska han vara normgivande så ska vi bygga ännu större och lyxigare).

Fö så har vi fortfarande stigande reallöner i Sverige. Även om vänstern jobbar på att åtgärda det.
Och så länge vi har stigande reallöner så kan vi inte riktigt tala om samhällskollaps. Att det offentliga inte sköter sig något vidare är ingen samhällskollaps. Det är business as usual.

Våra reallöneökningar får vi för att Riskkapitalister (mest i andra länder) avstår konsumtion och investerar i teknikutveckling och rationaliseringar. Sedan får vi produkter till lägre kostnader för det.
Tack vare den globala marknaden också, är det väl bäst att lägga till. Utan den hade vi inte fått fallande priser, och högre levnadsstandard.
Tack vara den globala marknaden är vi många som är med och delar på de stora fasta kostnaderna. Och då blir det billigare för oss.
Citera
2016-12-04, 12:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Hm, om jag tittar i Migrationsverkets statistik så ser jag ca 35K beviljade asyler per år nu när sossarna tagit över. (Under Reinfeldt var det mindre).
Det skulle då bli ungefär 200 K personer till 2021, om takten håller i sig. Bor dom på 20 kvm per person blir det drygt 50K 80 kvm lägenheter. Dvs ca 9000 lägenheter per år. Och vi är nu uppe i närmare 60K producerade lägenheter per år.

Vi sväljer alltså dessa asylanter med stor marginal. Så hur i all världen har du räknat ihop något annat??
Du behöver bara klicka på rätt länkar för att bli varse hur fel du har:

Citat:
De närmsta åren antas en hög invandring, 857 000 personer de kommande fem åren.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Behallare-for-Press/402291/

Jag kan dessutom garantera dig att det inte rör sig om 800.000 svenska pensionärer som flyttar hem från Portugal. Vi kommer att vara 11 miljoner i Sverige redan år 2024. En tredjedel muslimer.

Frågor på det?
Citera
2016-12-04, 13:29
Medlem
Citat:
Skulle vara spännande att få uppleva att ha fel någon gång.
Förvisso kan man ha dubier över det som är offentligt. Men jag tvivlar dock starkt på att Migrationsverket lämnar fel uppgifter över beviljade asyler. Och det var asyler du muttrade över.

Om vi i stället tittar på all befolkningsökning så skulle det bli en sådan 140 K per år. Bygger vi som nu 55K bostäder per år blir det ca 2.5 personer per bostad. Och kanske ca 31 kvm/person. Lite mindre än snittet i Stockholm. Men givet hur produktionskostnaden stiger så vill nog folk inte betala för så många kvm.

Kan ju också bli så att snittet för landet minskar från 42 kvm/person till 41.8 eller så.

Citat:
Jag kan dessutom garantera dig att det inte rör sig om 800.000 svenska pensionärer som flyttar hem från Portugal.
Att flytta till Portugalien vid pensionen verkar vara en bra ide. Har själv grunnat över det. Men så många är det inte som gjort det. 1000 pers kanske.
Och dom lär inte komma tillbaka, som en man, om inte lagarna ändras.

Och det är nog tur att det inte är 800000 pensionärer. Dom arbetar nämligen inte.

Citat:
Vi kommer att vara 11 miljoner i Sverige redan år 2024. En tredjedel muslimer.
Så många som ska konvertera?
Är du säker på det? Tänker ni på lagret konvertera?

Är det inte långsökt att så många tänker sluta med alkohol?

Senast redigerad av Alpha101 2016-12-04 kl. 13:37.
Citera
2016-12-04, 17:02
Medlem
slemhogs avatar
http://kvartal.se/artiklar/de-goda-foresatserna/

Tidernas avbön och sanningen från Reinfelts statssekreterare. Aldrig har jag läst en så bra text, problemet är bara detta visste jag redan för 15 år sen.
Fredrik Ruinfeldt har medvetet kört landet i botten genom oerhörd massinvandring och mycket annan nyliberal galenskap tillsammans med sitt allianspack.
Det här medvetna förstörandet av Sverige är den stora orsaken till varför bostadsköerna rusat sen år 2006.

Nyliberalerna här är samma psykopatiska pack som Fredrik Reinfeldt som nu kommer bli syndabock.

Det vankas nya tider, slemhög tider och alliansen ska aldrig mer sitta vid makten.
Citera
2016-12-04, 19:36
Medlem
Citat:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Behallare-for-Press/402291/

Jag kan dessutom garantera dig att det inte rör sig om 800.000 svenska pensionärer som flyttar hem från Portugal. Vi kommer att vara 11 miljoner i Sverige redan år 2024. En tredjedel muslimer.

Frågor på det?

Även innebörden av siffran 35 000 är fruktansvärd. En importerad generation på tre födda i riket.
Ockupationspolitik.

Bolånekarusellen är en förutsättning för att medelklassen ska acceptera vansinnigheterna. Utan den hade man måst bo kvar i gettona och det hade gett politiskt återklang långt tidigare än nu.
Senast redigerad av Allmogen 2016-12-04 kl. 19:46.
Citera
2016-12-05, 08:58
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Vi sväljer alltså dessa asylanter med stor marginal. Så hur i all världen har du räknat ihop något annat???

Det ser tvärtom ut som att vi nu bygger för mycket och att marknaden kommer att bli mättad. Nyproduktion blir för dyr framöver och du åker på skattehöjning för att betala akassa till byggjobbarna och hantverkarna.

Finns inget som säger det.
(Med undantag för sossar och vänsterpartister som vill köpa röster).
Nivån på bostadsbidrag kan ligga still. Bara flytta till billigare boende med färre kvm per person.

Det löser mitt förslag om att bara tillåta marknadshyra när man byter hyresgäst. Det blir en långsam justering.

Den där bubblan talas det ofta om, men hur får man syn på den?

Nja, Bert visar ju hur man kan bygga billigare, mindre lyxigt. Men då dyker det upp andra som menar att över tid är det inte billigare, utan det optimala är just att bygga det du klagar över.

Ni måste bestämma er om det är onödigt exklusivt eller tvärtom optimalt.

(Slemhögen som skriver här gormar ju i tid och otid över hur han föraktar små billiga lägenheter. (Och de som bor i sådana), Det enda som duger (för honom) är stora lyxiga lägenheter. Dock verkar han inte vilja betala för det. Men det är nog vanligt för vänsterväljare. Så ska han vara normgivande så ska vi bygga ännu större och lyxigare).

Fö så har vi fortfarande stigande reallöner i Sverige. Även om vänstern jobbar på att åtgärda det.
Och så länge vi har stigande reallöner så kan vi inte riktigt tala om samhällskollaps. Att det offentliga inte sköter sig något vidare är ingen samhällskollaps. Det är business as usual.

Våra reallöneökningar får vi för att Riskkapitalister (mest i andra länder) avstår konsumtion och investerar i teknikutveckling och rationaliseringar. Sedan får vi produkter till lägre kostnader för det.
Tack vare den globala marknaden också, är det väl bäst att lägga till. Utan den hade vi inte fått fallande priser, och högre levnadsstandard.
Tack vara den globala marknaden är vi många som är med och delar på de stora fasta kostnaderna. Och då blir det billigare för oss.

Vad då "vi sväljer alltså dessa asylanter med bred marginal"!? De kan ju för helvete inte betala dick för bostäder. Det är istället jag och ffa mina barn, som får betala. Jag tror ju inte du menade "svälja" i en mer kuklig och bildlig liknelse, eller hur? Så jävla fittliberal du än är, menar du alltså att vi skall tvångskoloniseras mha ekonomiska medel som stulits från oss. Du borde ställas mot en vägg.

Vad är det med just bostadsmarknaden som får liberaler att gå i taket, medans man accepterar den allra värsta och mesta aggresiva socialism man kan tänka sig inom invandringspolitiken? Eller åtminstone lever i total okunnighet om vad som sker med landet och vilka konsekvenser det kommer att få på både kort och lång sikt.

Du kan ju kolla på det här klippet från Berlin, där tidigare invandrade "nytyskar" (fy fan vad sjukt det låter) spyr galla över tysk invandringspolitik och bl.a. beskriver vad det gör med hyrorna i Berlin.

https://youtu.be/2lxvrUxQWMo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in