Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Så det är OK att betala "överpriser" så länge du upplever att det inte är brist? ICA-handlare och HM har enorma marginaler. Minst lika stora som fastighetsägare skulle ha vid marknadshyror. Varför är det OK att "fylla deras fickor"? Vore det inte bättre att prisreglera så att folk får större konsumtionsutrymme?
Varför ska inte BR prisregleras?
För att jag kan välja att handla kläder mer sällan och bara ha 3 uppsättnings vardagskläder istället för 10-15 som normalt.
För att man kan handla kläder på rea med 70% rabatt.
För att jag inte upplever kläder som dyrt med det konsumtionsmönster som jag har och är en väldigt påverkbar kostnad.
För att detaljhandel har en helt annan konkurrens och nästan obegränsad kapacitet att producera och priset självreglerar sig på ett helt annat sätt då konkurrenter snabbt kan ta marknadsandel. Så funkar det inte på samma sätt med bostäder som har ett begränsat utbud, långsamt byggande och trögrörlig marknad.
För att jag inte lider på samma sätt köpa chinos för 299 :- på rea jämfört med ett par för 1200 kr ordinariepris på NK på samma sätt som man vid marknadshyra och vill ha låg boendekostnad så hamnar man i ett oattraktivt, deprimerande kriminellt blatte område, bo i en källare, värmen suger, man fryser eller att det är LYHÖRT som det alltid är när det är fri standard att bygga hus och det är FRUKTANSVÄRT. Det är betydligt billigare att bygga flerbostadshus med tunna dåliga väggar.
Du ska fan inte införa marknadshyra och en väldigt stor variation i byggstandard så fattigare eller bidragstagare får sitta i billiga hus med enorm lyhördhet och nästan vilja ta sitt liv! Lyhördhet är fruktansvärt och alla har rätt bo i en välisolerad bostad.