2019-02-28, 22:51
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Forskning har visat att den typiske HR boenden i Storstäderna är högavlönade, välutbildade och har få eller inga barn..

Behövs det FORSKNING för att visa att rika människor har råd att bo i dyrare bostäder?

Det kunde jag avslöjat på egen hand.
Citera
2019-03-01, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Behövs det FORSKNING för att visa att rika människor har råd att bo i dyrare bostäder?

Hyresrätterna är billiga, inte dyra. Långt under marknsdspris.
Citera
2019-03-01, 06:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hyresrätterna är billiga, inte dyra. Långt under marknsdspris.
Hyresrätter på a-läge that is. Överlag är det dyrare än att äga själv.
Citera
2019-03-01, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det var dem jag pratade om.
Citera
2019-03-01, 06:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

De är ju inte så mkt dyrare att bo centralt om du har turen att få ett förstahandskontrakt. Tvärtom är det mkt förmånligt att bo i hyresrätt centralt. Och de som får ta del av denna förmån är inte de som skulle behöva det mest, vilket segregationen i Sthlm city är ett kvitto på.

Aftonbladet gjorde en undersökning om vilka det är som bor i de största hyresvåningarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rqLXw/aftonbladet-granskar-stockholms-storsta-hyresratter

Och det var inte en fattig barnfamilj från Somalia direkt
Citera
2019-03-01, 19:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Hur är det alltså? Är det dyrare att hyra eller att äga?
Citera
2019-03-01, 20:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
De är ju inte så mkt dyrare att bo centralt om du har turen att få ett förstahandskontrakt. Tvärtom är det mkt förmånligt att bo i hyresrätt centralt. Och de som får ta del av denna förmån är inte de som skulle behöva det mest, vilket segregationen i Sthlm city är ett kvitto på.

Aftonbladet gjorde en undersökning om vilka det är som bor i de största hyresvåningarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rqLXw/aftonbladet-granskar-stockholms-storsta-hyresratter

Och det var inte en fattig barnfamilj från Somalia direkt
De flesta är glada att hitta en bostad ö h t i Storstockholm, och bryr sig inte särskilt mycket om ifall det är är i en förort eller i stan. Men eftersom du för det på tal, så kan vi ju ändå jämföra: idag finns på Bostadsförmedlingen en trerummare i Jakobsberg för 6700kr i hyra , och en på norra Djurgården för 14600 kr. Småpengar för dig, men för de flesta andra ganska avgörande skillnader för var man har råd att bo.
Citera
2019-03-01, 22:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vilka fantasier. Man kan inte "roffa åt sig" ett antal lägenheter. Har du aldrig läst en lägenhetsannons? Det är krav på en viss inkomst för att få hyra den, man ska kunna visa att man inte har flera bostäder. Hur ska man kunna hyra flera lägenheter till "reapris", det är ju inte direkt nåt överskott som fastighetsbolagen vill bli av med och slumpar bort. "Köp två och få den tredje gratis"..?
Det blir alltid lite tokigt när du ska försöka visa att fastighetsmarknaden fungerar som detaljhandeln. Vilket alla vet att den inte gör.

Haha verkligen, jag gick in här och titta lite för första gången på länge och skrattar åt Flanders vilket skämt han är. Hans argument skulle inte hålla ens några minuters i verkligheten. Majoriteten av människor skulle i verkligheten undra vad det är för dårar som jämför bostadsmarknaden och hur den fungerar med detaljhandeln.
Det första jag kommer på är bilar. En ny bil kostar sägs 300-400 000 kr. En begagnad med 15 år på nacken får man för 5000 kr fullt fungerande. En enorm prisskillnad. Vilken hyresrätt har denna enorma prisskillnad mellan nyproduktion och en bostad från 2004? Hur många äger bil? inte många men alla har och har även ett nödvändigt behov av en bostad. Det behovet har man inte en för viss klädestyp, en bil, mjölk, videofilmer. Det enorma behovet människor har av en bostad kombinerat med ett lågt utbud (det står inte 20 bostäder på lager outnyttjade och väntar som det gör med mjölk, kläder eller sprit) skapar en sitution där ägaren kan utnyttja konsumenten. Därav finns det prisregleringar mer eller mindre i alla länder(t om Usa) eller sociala program för bostäder. Inte ens detta förstår nyliberalerna i tråden varför, eller dom förstår det men dom låtsas som dom inte gör det för att det finns stora fördelar för dom att avreglera för stilla sitt penningbegär, avundsjuka, klasshat och segregera sig.

Man kan fortsätta hur länge som helst.
Senast redigerad av slemhog 2019-03-01 kl. 22:21.
Citera
2019-03-01, 22:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Forskning har visat att den typiske HR boenden i Storstäderna är högavlönade, välutbildade och har få eller inga barn..Vi har länkat till detta underlag i tråden.

Snittytan på Karlaplan är 61 kvm per person. I många förorter är den inte ens 20. Alla med någorlunda normalbehåvning inser att hyresrwgleringen knappast hjälper lågavlönade speciellt mycket. Fördelningspolitiskt är den totalt värdelös. Tom socialdemokratiska ekonomklubben erkänner detta.

Det som är mytbildning är att HR i dessa områden tillhör lågavlönade som skulle vara tvungna att flytta från sitt.hem vid marknadshyror.

Och sen har vi verkligheten igen då, som du inte lever i som oss andra, där man tittar på alla bostadsområdens medelinkomster i på hitta.se kartfunktion där detta står listat hus för hus, boendeform och ser stora inkomstskillnader. Genomsnittsinkomsten ligger på arbetarnivå i dom flesta hyreshus i förort, närfärort och det skiljer även i inkomst mellan BR och HR hus inne i stan.

Eller alla lägenhetsbytes annonser jämfört med hemnet man tittat tusentals på i flera år och ser i genomsnitt ganska stor skillnad på möblemang, inredning, färgval och klassmarkörer. Detta i Stockholms området.

Sen har vi riktig forskning som visar inkomsten är 1/3 del lägre i snitt i HR hus mot BR/ägda bostad.

Men i din verklighet är jorden även platt. Inte sant?
Senast redigerad av slemhog 2019-03-01 kl. 22:28.
Citera
2019-03-01, 22:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Så det är OK att betala "överpriser" så länge du upplever att det inte är brist? ICA-handlare och HM har enorma marginaler. Minst lika stora som fastighetsägare skulle ha vid marknadshyror. Varför är det OK att "fylla deras fickor"? Vore det inte bättre att prisreglera så att folk får större konsumtionsutrymme?

Varför ska inte BR prisregleras?

För att jag kan välja att handla kläder mer sällan och bara ha 3 uppsättnings vardagskläder istället för 10-15 som normalt.

För att man kan handla kläder på rea med 70% rabatt.

För att jag inte upplever kläder som dyrt med det konsumtionsmönster som jag har och är en väldigt påverkbar kostnad.

För att detaljhandel har en helt annan konkurrens och nästan obegränsad kapacitet att producera och priset självreglerar sig på ett helt annat sätt då konkurrenter snabbt kan ta marknadsandel. Så funkar det inte på samma sätt med bostäder som har ett begränsat utbud, långsamt byggande och trögrörlig marknad.

För att jag inte lider på samma sätt köpa chinos för 299 :- på rea jämfört med ett par för 1200 kr ordinariepris på NK på samma sätt som man vid marknadshyra och vill ha låg boendekostnad så hamnar man i ett oattraktivt, deprimerande kriminellt blatte område, bo i en källare, värmen suger, man fryser eller att det är LYHÖRT som det alltid är när det är fri standard att bygga hus och det är FRUKTANSVÄRT. Det är betydligt billigare att bygga flerbostadshus med tunna dåliga väggar.

Du ska fan inte införa marknadshyra och en väldigt stor variation i byggstandard så fattigare eller bidragstagare får sitta i billiga hus med enorm lyhördhet och nästan vilja ta sitt liv! Lyhördhet är fruktansvärt och alla har rätt bo i en välisolerad bostad.
Senast redigerad av slemhog 2019-03-01 kl. 22:47.
Citera
2019-03-01, 22:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Enligt de mest pessimistiska undersökningar skulle marknadshyror i sthlmsförorter höja hyran med 20-30% max. Ingen "vet" att hyran kommer bli högre än så och du har absolut inget fog för att den skulle bli det.

Vissa hyresrätter är väldigt billiga, som min egen. Jag har sett dom rot renoverat 3or med 6500 i hyra och höjt hyran med över 50% i ett utanförskapsområde. Trots det söker hundratals bostaden och kötiden är över 5-7år. Enligt din marknadsteori tyder det på att hyran fortfarande är för låg då efterfrågan är helt aborn. Det visar det finns ett stort bostadsbehov och efterfrågan trots en mycket högre hyreshöjning än din bluffsiffra på 20-30% som är alldeles för lågt uppskattad generellt och tar inte ett dugg hänsyn till detaljer.
Citera
2019-03-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vissa hyresrätter är väldigt billiga, som min egen.
Och då lär det finnas folk som vill bli av med sin bostad och flytta in i din. Eller hur?
Då kan dom bränna av besparingen på nöjen och förlustelser.
Och eftersom din är så billig så blidas det kö. Eller hur?

Och sovjetiska köer blir det när inte marknadsprinciper får råda.

Var är köerna för att få hyra en bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in