Citat:
Ursprungligen postat av
SituationReport
... Jag skulle nämligen vilja höra om det går att diskutera huruvida det är möjligt att ställa upp verkliga experiment med dagens teknologi för att bevisa att Gud inte existerar, dessutom vill jag veta hur ett sådant experiment kan tänkas struktureras i verkligheten.
Jag välkomnar även filosofiskt bevis för Guds icke existens, även om det rimligen är en svår bedrift om ens möjlig.
Det skall gå att återskapa beviset gång på gång för att det skall vara giltigt.
Jag accepterar även bevis som visar att själva Gud konceptet är en vanföreställning av människan som inte har någon logisk grund överhuvudtaget och därmed är meningslöst att använda sig av.
Jag vet att det är möjligt att definiera sin egen Gud som något som går att bevisa inte existerar (och vice versa), men jag tänkte fokusera våra Ateistiska krafter på Islams Gud, Kristendomens Gud och Judarnas Gud. ...
Om gud definieras som en allmän transcendent entitet, känner jag inte till någon epistemologisk metod som kan bevisa eller motbevisa dess existens. Därför har jag ett agnostiskt förhållningssätt till denna gudsdefinition.
Däremot är det som du säger möjligt att deduktivt bevisa icke existensen av vissa gudsdefinitioner, d.v.s. om vissa definitioner har implikationer som leder till logiska motsägelser. Lämpliga kandidater anser jag skulle kunna vara t.ex. en gud som definieras ha omni-egenskaper (t.ex. allsmäktig, allvetande, allgod), där beoende på hur man definierar dessa egenskaper kan leda till logiska paradoxer/motsägelser.
Sen finns det specifika gudar vars icke existens inte deduktivt kan bevisas, men som jag däremot finner osannolikt att de existerar ungefär på samma sätt som att jag finner det osannolikt att finna en te-kanna i omloppsbana runt solen mellan Uranus och Neptunus, eller att det bor en osynlig tomte i min bostad som ibland uppfyller mina önskningar.
T.ex. så finner jag det osannolikt att en hypotetisk gudom som anses skapat hela universum uppenbarat sig för ett fåtal individer ute i öknen för 1000-tals år sedan, och som efterlämnar sig religiösa skrifter som inte stämmer överens med modern vetenskap, sig själv och vars profetior är så pass vaga att de inte kan utvärderas och där vissa inte uppfyllts såsom stipulerat och som samtidigt bestraffar människor med evig tortyr bara för att de inte tror på dessa skrifter.
Jag finner det osannolikt att en hypotetisk gudom som beskrivs vara en superprimat med superkrafter som lägger sig i samtyckande vuxna som har sex, stiftar en lag hur många garn i kläderna en människa ska ha, stifta en lag hur man tillagar mjölk etc, men samtidigt inte straffbelägger misshandel av slavar, påbjöd folkmord (inklusive barnslakt) och straffar 3:e generationen av en individ som råkar dyrka en annan gud, existerar. En hypotetisk gud som anses ha skapat hela universum och vara en moralisk rå-modell tycker jag man kan förvänta större sofistikering än så.
Jag kan inte deduktivt bevisa denne gudomens icke existens, det skulle ju hypotetiskt kunna existera en sådan gudom som betér sig som en superprimat, sadist och ett gigantiskt barn med stora superkrafter och som inspirerat böcker som är motstridig med både sig själv och modern vetenskap och som samtidigt skapat universum. Jag finner det bara osannolikt tills dess att motsatsen bevisas.
Nu handlar den här tråden om att bevisa en hypotetisk guds existens. Såg att det fanns en mycket gammal tråd som handlar om att bevisa guds icke existens:
(FB) Bevisa att gud inte existerar. Om du använder sökfunktionen kanske du hittar andra liknande trådar.