Citat:
Ursprungligen postat av
Sir.
Du har inte presenterat några bevis alls. Inte ens något som liknar en förklaring till hur du har dragit din slutsats.
"Teism eller solipsism är de enda alternativen. Jag väljer gud." Det är ett påstående du har presenterat. Och du tror att du "bevisat" påståendet genom att upprepa att det är sant, utan något underlag.
Okej, jag kommer att ta det en gång till...
Kvantmekaniken är kompatibel med Idealism, eftersom att senare experiment inom kvantmekanik brutit mot både Bell's inequality och Leggett's inequality, och påvisade därmed att det inte fanns en "gömd variabel" i double slit experimentet och inte heller i Einsteins kvantexperiment kallat vardagligt "Spooky action at a distance" som senare kom att kallas Quantum Entanglement. (Einstein var häppnad över detta då hans egen teori skulle falla, då inget kan åka snabbare än ljuset). (
http://m.phys.org/news/2015-11-nist-team-spooky-action-distance.html) (sök upp det ni inte förstår)
Detta gäller inte bara de nämnda experimenten utan hela kvantfysiken, eftersom att kvantfysiken är "mikro-världen" och denna mikro värld är grunden i "makrovärlden". Du kan inte separera de två.
En verklighet oberoende av vår observation existerar inte. (kan du motbevisa detta får du nobelpriset) Det Idealism påstått.
Människan får en central roll i universum och tanken att vi är själva i universum får en helt annan betydelse.
Jag kan inte veta att du existerar, därför dras idealismen ut till extrem idealism eller också kallat solisism.
Är det verkligen troligt att vi skapar allt det vi ser och upplever inklusive våra medmänniskor? Självklart inte.
Teismen blir det enda rationella alternativet som är kompatibelt med kvantfysiken. Eftersom att vi förmodligen inte är skapare av vår närvaro utan bara deltagare, detta förklarar en gemensam skapare utmärkt.
Vi lever i ett universum där vi som deltagare får vittna skapelsen genom tolkandet av information.
Hjärnan bakom denna fantastiska värld är Gud!