Citat:
Den svenska narkotikapolitiken har stort stöd. Många har åsikt och uppfattning om att den svenska narkotikapolitiken bedrivs på rätt sätt. Samtidigt är det en ickefråga för många av oss. Vi tycker och tänker en hel del om narkotika utan att ha några större kunskaper eller erfarenheter.
Politikerna lyssnar på medborgarna och anammar den narkotikapolitik som de flesta vill ha.
Missbrukare i Sverige kommer fortsatt vara kriminaliserade och fara illa.
Jag tror dock, att om FN’s narkotikakonventioner skrivs om så blir det till slut orimligt att fortsätta kriminalisera missbrukare i Sverige.
Jag tror att vi i framtiden kommer bemöta drogmissbrukare som sjuka människor som behöver vård och att dagens kriminalisering av missbrukare är avskaffad.
Sverige är ett av få länder i Europa som har kriminaliserat bruk av droger.
Jag tror inte någon psykiskt frisk och välmående person är intresserad av att använda t.ex heroin. De som använder heroin har någon form av känslomässig störning och är i behov av vård och inte straff.
Missbrukare blir inte mindre sjuka för att de är kriminella.
Politikerna lyssnar på medborgarna och anammar den narkotikapolitik som de flesta vill ha.
Missbrukare i Sverige kommer fortsatt vara kriminaliserade och fara illa.
Jag tror dock, att om FN’s narkotikakonventioner skrivs om så blir det till slut orimligt att fortsätta kriminalisera missbrukare i Sverige.
Jag tror att vi i framtiden kommer bemöta drogmissbrukare som sjuka människor som behöver vård och att dagens kriminalisering av missbrukare är avskaffad.
Sverige är ett av få länder i Europa som har kriminaliserat bruk av droger.
Jag tror inte någon psykiskt frisk och välmående person är intresserad av att använda t.ex heroin. De som använder heroin har någon form av känslomässig störning och är i behov av vård och inte straff.
Missbrukare blir inte mindre sjuka för att de är kriminella.
Några funderingar... Hur kan det komma sig att "folk som inte har koll tycker och tänker" så mycket? Jag vet att så är fallet, men för mig är det enna som att jag skulle tycka och tänka mycket om... knyppling t ex.
Politiker lyssnar på medborgarna...? Hahaha, nej, så är knappast fallet - här heller. Däremot gillar de att motivera nuvarande groteska lagstiftning med att det finns stöd. Praktiskt så.
Jag är nog att betrakta som en "frisk och välmående" person. Uppfyller inga för mig kända stereotyper för personer som gillar att ta droger (vad gäller utbildningsnivå, yrke, familjesituation, hobbies, motionsvanor etc...). Så mycket Svensson man kan bli - förutom att jag gillar att ta droger då. Har provat åtskilliga i mina dar, dock ännu ej Heroin. Kommer högst troligt att prova det, förr eller senare. Undrar om jag behöver vård redan nu då, eller först när jag har testat..?
Av de som konsumerar droger, är endast en liten del att betrakta som missbrukare (vissa droger går inte ens att missbruka, dessutom.) Det kommer säkert som en överraskning, men så är det faktiskt. Av de som faktiskt är missbrukare, klarar väldigt många att styra upp sin situation utan att få vård (varierar mycket beroende på drog, förstås).
Det går alldeles utmärkt att jämföra med situationen som gäller för alkohol. Är alla alkoholkonsumenter alkoholister, som behöver vård?
Skulle du vara intresserad av att faktiskt få lite insikt i detta ämne, så att din åsikt får större värde än mina eventuella åsikter om knyppling, kan jag varmt rekommendera Magnus Lintons bok "Knark".
Senast redigerad av LivinginthePast 2016-11-30 kl. 19:22.
Senast redigerad av LivinginthePast 2016-11-30 kl. 19:22.