Narkotikadödligheten ökar. Enligt Socialstyrelsens dödsorsaksregister dog mer än 800 personer till följd av narkotikamissbruk 2015.
Politikerna verkar vara mer intresserade av att försöka ändra underlaget till statistiken för narkotikadödlighet än att få ner narkotikadödligheten genom en skademinimerande politik.
Funderar man på om den svenska narkotikapolitiken kan ändras är inte allt nattsvart. Vi har faktiskt ett riksdagsparti som driver frågan att avkriminalisera eget bruk av narkotika. Det första steget i en skademinimerande narkotikapolitik är att avkriminalisera eget bruk av narkotika. Missbrukare blir inte mindre sjuka för att de är kriminella.
Vi behöver inte bara vänta på att FN eller EU ska uppmana Sverige till att fokusera på en skademinimerande narkotikapolitik.
Vänsterpartiet var det enda partiet i riksdagen som röstade emot att missbrukare skulle kriminaliseras. Kriminaliseringen trädde i kraft den 1 april 1988. Vänsterpartiet är idag det enda riksdagsparti som driver frågan att avkriminalisera eget bruk av narkotika.
Jag tycker det är märkligt att Liberalerna, som ”bokstavligen” ska vara ett liberalt parti, inte driver frågan om att avkriminalisera eget bruk av narkotika. Men det mest Liberala med dem är väl namnet…
Om fler rekreationsbrukare, missbrukare och anhöriga till de nämnda tycker att det är viktigt att reformera narkotikapolitiken kan de faktiskt rösta på vänsterpartiet. Får Vänsterpartiet över 10 % i nästa val, delvis för att de driver frågan om att avkriminalisera eget bruk av narkotika, tror jag Centern och Liberalerna är mer benägna att ändra ställning i narkotikapolitiken för att ta röster från Vänsterpartiet.
När opinionen förr eller senare vänder, tror jag de nämnda partierna följs av fler partier och i framtiden har politikerna glömt att missbrukare varit kriminaliserade i Sverige och farit illa. Detta är då inget politikerna vill minnas eller kommer ta ansvar för. Politikerna behövde inte heller ta ansvar när de stoppade metadonprogrammet på åttiotalet och över hälften av missbrukarna som stod på programmets väntelista avled inom en femårsperiod. Idag är metadonprogrammen accepterade.
Genom en viss narkotikapolitik är det lätt att förlora eller vinna röster, vi har sett samma sak med invandringspolitiken.