2016-12-02, 20:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som nog iofs redan sagts; dessa stjärnor kunde ha cuttat av ett par av motorerna när dom var halvvägs. Då hade dom nog nått fram?
Ja du sa det. I förmiddags. Har du redan glömt det?
Citera
2016-12-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som nog iofs redan sagts; dessa stjärnor kunde ha cuttat av ett par av motorerna när dom var halvvägs. Då hade dom nog nått fram?
Det kanske de gjorde, men pga dåligt väder, vindbyar, holdingarna och annat som påverkar bensinförbrukningen som farten mm så gick det kanske ändå inte?
Citera
2016-12-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag antar att du menar vad som hände i Bolivia.
Ha, javisst, dribblade bort mig själv när jag från början skrev "vad som hände i Bolivia, över Brasilien och över Colombia på vägen" men redigerade sen bort fel land. Men frågan kvarstår förstås, hur lång är tapen från cockpitrecordern i en kortdistanskärra?
Citera
2016-12-02, 21:55
Medlem
Sitkins avatar
Nu har jag lyssnat på radiokommunikationen mellan LMI och radiotornet. Det verkar som kvinnan som satt på tornet aldrig hade någon aning att planet var låg på bränsle. Vad är standard inom flyg? Finns det någon sedvana att fråga kaptenen hur mycket bränsle man har kvar? Hon säger i början att kaptenen ska få "vectores" om 7 minuter men kaptenen säger inget att bränslet kommer inte räcka.

Tror att kaptenen trodde att de var väldigt nära flygplatsen och hade ingen aning om att den låg 18 km bort. Han hade helt enkelt inte koll på radarn.

Det är skrämmande hur fort det gick åt helsike(< 6 minuter) och varken piloten eller co-piloten(kvinna och kaptenen var också ägare av bolaget vilket kan ha gjort att hon inte riktigt har sagt ifrån) informerade tornet om lågt bränsle.

Tragiskt...
Citera
2016-12-02, 22:13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Nu har jag lyssnat på radiokommunikationen mellan LMI och radiotornet. Det verkar som kvinnan som satt på tornet aldrig hade någon aning att planet var låg på bränsle. Vad är standard inom flyg? Finns det någon sedvana att fråga kaptenen hur mycket bränsle man har kvar? Hon säger i början att kaptenen ska få "vectores" om 7 minuter men kaptenen säger inget att bränslet kommer inte räcka.

Tror att kaptenen trodde att de var väldigt nära flygplatsen och hade ingen aning om att den låg 18 km bort. Han hade helt enkelt inte koll på radarn.

Det är skrämmande hur fort det gick åt helsike(< 6 minuter) och varken piloten eller co-piloten(kvinna och kaptenen var också ägare av bolaget vilket kan ha gjort att hon inte riktigt har sagt ifrån) informerade tornet om lågt bränsle.

Tragiskt...

Hon frågar t o m hur lång flygtid dom har kvar och även om det behövs någon beredskap på marken. Kaptenen svarar inte på frågan om tid och ber att återkomma om detta med beredskap på marken.
Självklart kan flygledaren inte förutse att någon katastrof är i nära antågande.

Inte ens när elen försvinner så deklarerar kaptenen nödläge formellt. Flygledaren gör det dock per automatik då.

PS Den omtalade kvinnliga piloten är inte styrman. Hon är med som "tredjepilot" möjligen.
Citera
2016-12-02, 22:16
Medlem
Citat:
Känt problem i branschen; kan den kvinnliga styrmannen ha rätt och den manlige kaptenen fel och lyssnar mannen då på henne? Värre i andra kulturer men även värre förr här. Det kunde ha blivit värsta haveriet i Sveriges historia när just en sån sak inträffade.
Citera
2016-12-02, 22:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är det få som vet vad som verkligen hände i Brasilien och vilka lokala regler som gäller men en sak är helt klar: Kapten är ansvarig för bränsleberäkning och färdplan även om någon annan har gjort dem.

Om alternativflygplatsen uppfyller väderkraven för alternativflygplats räcker det med en. Reservation igen för lokala regler.

Det kan ju ha funnits flera alternativflygplatser i den ursprungliga färdplanen, men då dessa har stängt på natten så så var de kanske inte längre aktuella i och med att starten blev så försenad.

I vissa länder så använd även en del rent militära flygfält som alternativflygfält men jag vet inte om det är så i colombia
Citera
2016-12-02, 22:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag skulle ta med min smartphone för navigering som backup om andra system fallerar. Den kan tala om exakt var man är, på vilken höjd, ground speed, sjunkhastighet osv. /.../

Vilken app använder du dig av?
Citera
2016-12-02, 23:10
Medlem
Citat:

Tragiskt...

Som flygledare har vi ingen aning om vad ett flygplan har för bränsle eller vad som står i färdplanen angående bränsle. Ifall inte piloten meddelar mig att man har problem med bränsle så har jag ingen aning om bränslestatus för flygplanet.
Citera
2016-12-02, 23:13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilken app använder du dig av?

Använder ingen app alls själv eftersom jag inte är betrodd med att flyga flygplan. En massa jobbiga regler om att man skall ha flygcert och så tydligen

De parametrar jag nämnde kan man t o m få från hikingappar. Bättre är väl att använda en speciell flygapp. Den här ser väl ok ut bara som exempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=iFly.GPS&hl=en
Citera
2016-12-02, 23:16
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Känt problem i branschen; kan den kvinnliga styrmannen ha rätt och den manlige kaptenen fel och lyssnar mannen då på henne? Värre i andra kulturer men även värre förr här. Det kunde ha blivit värsta haveriet i Sveriges historia när just en sån sak inträffade.

Styrmannen var inte en kvinna. Kvinnan i sammanhanget var med som nåt slags tredje pilot.
Hon hade noll flygtimmar på flygplanstypen.
Citera
2016-12-02, 23:20
Medlem
solis789s avatar
Hur visste den överlevande flygvärdinnan att man kraschat pga brist på bränsle? Något hon uppgav omgående vid räddningsaktionen. Piloten verkar ju inte yppat detta till flygtornet. Läste någonstans att planet föll i tre minuter. Låter helt vidrigt mardrömslikt, men kan hon i detta läget hunnit fram till cockpit och "frågat"? Någon som är insatt i branschen el har någon teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in