2016-12-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Ateister tror på den framgång som växer fram utan en Gud.

Ja. Och din poäng är?
Citera
2016-12-01, 19:22
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja. Och din poäng är?

Ateism är tron på våld.
Citera
2016-12-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ateism är tron på våld.

Haha, märkligare resonemang har jag inte sett på länge.

Ateism är fortfarande avsaknad av tro på gudar.
Citera
2016-12-01, 20:30
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ateism är tron på våld.

Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.

A-teism, utan gud. Frågan är om Ateisten lever utan andlig aktivitet överhuvudtaget i sitt liv. Man kan ju rimligen tro på andar men inte tro på gud.
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-01 kl. 20:32.
Citera
2016-12-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
A-teism, utan gud. Frågan är om Ateisten lever utan andlig aktivitet överhuvudtaget i sitt liv. Man kan ju rimligen tro på andar men inte tro på gud.

Ja, som ateist kan man tro på vad som helst förutom gudar och ändå vara ateist. Spöken, medium, Bigfoot, galna konspirationsteorier etc..
Man är inte per automatik skeptiker bara för att man är ateist, men man är (med få undantag?) ateist om man är skeptiker. (Beror på hur man definierar skepticism såklart)

I just Sverige borde det ju rimligtvis finnas väldigt många ateister som tror på spöken och annat övernaturligt trams, om man kollar antalet gudstroende och antalet spöktroende. Dock är ateister säkert underrepresenterade när det kommer till att tro på sådant.
Citera
2016-12-01, 21:11
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ja, som ateist kan man tro på vad som helst förutom gudar och ändå vara ateist. Spöken, medium, Bigfoot, galna konspirationsteorier etc..
Man är inte per automatik skeptiker bara för att man är ateist, men man är (med få undantag?) ateist om man är skeptiker. (Beror på hur man definierar skepticism såklart)

I just Sverige borde det ju rimligtvis finnas väldigt många ateister som tror på spöken och annat övernaturligt trams, om man kollar antalet gudstroende och antalet spöktroende. Dock är ateister säkert underrepresenterade när det kommer till att tro på sådant.

Ateister kan även tro på vänsterpolitik, vilket också är en form av tro eftersom det inte fungerar i verkligheten.
Citera
2016-12-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ateister kan även tro på vänsterpolitik, vilket också är en form av tro eftersom det inte fungerar i verkligheten.

Lol.

Det är ju dock en åsikt, vilket inte kan jämföras med att tro på att något övernaturligt existerar.
Citera
2016-12-01, 21:25
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Lol.

Det är ju dock en åsikt, vilket inte kan jämföras med att tro på att något övernaturligt existerar.

Det är mycket väl en tro på något övernaturligt. Vänsterpolitik kräver att folk tror att det fungerar som politik. Det finns ingen som vet att vänsterpolitik som fungerar existerar.

Det är samtidigt en åsikt.
Citera
2016-12-01, 21:33
Medlem
Citat:
Det är mycket väl en tro på något övernaturligt. Vänsterpolitik kräver att folk tror att det fungerar som politik. Det finns ingen som vet att vänsterpolitik som fungerar existerar.

Det är samtidigt en åsikt.

Det beror på. Visst, jag skulle kunna gå med på att kommunismen kan liknas vid en religiös tro. Men i stort sett är politiska uppfattningar bara åsikter.

Men vi kan väl lämna den diskussionen, ty det är en aning OT att diskutera huruvida vänsterpolitik fungerar eller ej.
Citera
2016-12-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ateism är tron på våld.
Ja, de flesta ateister tror nog att våld existerar. Vad är poängen?
Citera
2016-12-02, 06:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du har fortfarande inte svarat på hur dina analogiska grunder motiveras i ditt liv. Att vara utan GUD innebär att GUD inte finns och därmed är han inte den allsmäktige.
Här tar du och förvandlar GUD till ett ord som du påstår dig vara utan. Men begreppet är en grund till många av dina moraliska ställningstaganden, hur gör du med dessa?

Att vara "utan" tro på ett ord är inte samma sak som sakna "tro".

Inget i mitt liv inkluderar en eller flera gudar i någon förklaring på hur livet fungerar.

Att jag däremot förstår vad begreppet inkluderar för andra innebär ingalunda att jag anser att de har rätt i sina fantasier.

I mitt liv finns även begreppet jultomte, och jag förstår vad begreppet inkluderar, men jag anser inte att en sådan fantasi heller har något att göra med mina moraliska ställningstaganden.

Citat:
Här tar du och förvandlar GUD till ett ord som du påstår dig vara utan.

Det har jag aldrig påstått.
Jag säger bara att ordet, precis som ordet jultomte, beskriver en fantasi. Både ordet gud och ordet jultomte finns och används av mig då och då, med samma sanningsvärde.

Citat:
Att vara "utan" tro på ett ord är inte samma sak som sakna "tro".

Jag saknar inte tro på ordet, jag saknar tro på det som ordet står för.
Citera
2016-12-03, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Falsk analogi.

Lär dig elementär logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in