2016-12-01, 16:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jovisst, förstår att man inte kan få någon fälld endast som skäligen misstänkt (den lägsta misst-graden är förresten 'kan misstänkas').
Men du skrev att skälig misstankegrad brukar räcka till en utredningsvecka; det gäller ju om personen sitter häktad som skäligen misstänkt. Får man inte upp graden då inom en vecka måste den häktade släppas. Så, som jag tror, spelar det i detta fall lite mindre roll om analyssvar etc dröjer ytterligare några veckor, det får inte samma konsekvens.

Edit; bara en konspiratorisk (och nog lite dum) tanke: kanske har inte gravöppningen eg gett så mkt men man 'väljer' att framföra en liten skälig misstanke/släpper lite lagom med info till media för att ge 'legitimitet'/minska kritik mot att man genomförde denna åtgärd.

Den misstankegraden man lägger i dag på mordet på maken är vad dom kan stå för och inte mer. Det spelar inte dom någon roll på det sättet att dom tänker att ja, ja hon sitter så vi behöver inte mer. Dom vill ha allt och mer därtill. Utan nu är det den misstanken som gäller oavsett om hon sitter för annat brott på sannolika skäl. Däremot rör det om rejält i grytan gällande alla kvinnans diverse brottsmisstankar.

Det med vad dom skulle kunna få fram vid en gravöppning var kanske redan framfört av expertisen.
Man kan få fram exempelvis något gift men inte hur mycket osv. Det är inte det lättaste och det beroende även på vad som sker ett år efter döden. Självklart är det svårt för anhöriga tex om man ska gräva upp någon, men samtidigt är det bra då misstankarna finns om att han dödades. Nu slipper dom den kritiken från exempelvis GW. Men jag personligen känner att dom försöker väva ihop ett robust åtal mot kvinnan och att just anstiftan inte är en lätt uppgift att bevisa. Ibland blir man förvånad och ser att det är starka åtal som läggs fram och ibland är det så svagt, så det känns osäkert. Man måste komma ihåg att domstolen kräver ganska omfattande bevis gällande mord.
Och säkerligen ska det vandra i flera instanser och man vill att det ska hålla. Man bör ha kommit en bit nu gällande mordet på pappan och mordförsöket. Det är mer än hälften av tiden som gått för ett normalt fall, så i början februari möjligen mars bör man vara klar med ett åtal. Då vet vi lite mer vad dom egentligen har.
Citera
2016-12-01, 17:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den 41-åriga kvinnan sitter häktad sedan början av september, misstänkt för mord respektive mordförsök på sin far och mor i en sommarstuga utanför Arboga.

Nu misstänks hon även för mord på sin tidigare make.

41-åringen är skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden, och enligt åklagaren nekar hon till brott. Makens grav öppnades nyligen och kroppen har genomgått en rättsmedicinsk undersökning.

Jag har fått muntlig information från rättsläkarna. Men det finns ingen skriftlig rapport och som jag förstår saken återstår visst arbete. Jag kan inte kommentera vilken information jag har fått eller om den har någon betydelse för utredningen, säger åklagare Johan Fahlander till TT.

Åklagaren är i övrigt förtegen om utredningen kring det misstänkta mordet på 41-åringens make och hur den förhåller sig till utredningen om mordet och mordförsöket i sommarstugan i somras.

En 18-årig man som har beskrivits som kvinnans pojkvän är även han häktad, misstänkt för mord och mordförsök på 41-åringens föräldrar.

Jag vill inte kommentera förhållandet mellan de här två olika undersökningarna. Men det sker kontinuerliga utredningsåtgärder och förundersökningen är inte avslutad ännu, har Johan Fahlander tidigare sagt till TT.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24023908.ab
Citera
2016-12-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Konstigt nog läser man inga snyftartiklar om den 18-åriga afghanen som sitter häktad. Sitter en 18-åring i vanligt häkte?

En vanlig 18-åring kanske inte sitter i häkte i så här många månader.

En ovanlig 18-åring, i 25 års-åldern , sitter däremot i häkte precis på samma sätt som vilken annan vuxen som helst.
Citera
2016-12-01, 17:29
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokenkoken
Kolla hans instragram. Kolla sista han la ut fick Police haha nu lär han bli knu...ad av polisen istället 😂😂
www.instagram.com/mohammad_taha0098
Det är sånt slödder, parasiter Sverige importerat.
www.svt.se/ug/kritiska-barnlakaren-vander-aldersbedomningar-okej
Nån som har bild på kvinnan?
Senast redigerad av Svärje 2016-12-01 kl. 17:32.
Citera
2016-12-01, 17:33
Medlem
man ser klart o tydligt på bilderna att pojken är runt 18år o inte 25 som vissa tror. Titta på ansiktet riktigt noga.
Citera
2016-12-01, 17:42
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
man ser klart o tydligt på bilderna att pojken är runt 18år o inte 25 som vissa tror. Titta på ansiktet riktigt noga.
Säker på att alla bilder är tagna i år?
Citera
2016-12-01, 18:18
Medlem
Det kanske har nämnts i denna långa tråd; men hur i helvete kan man teckna en livförsäkring på någon utan dennes vetskap/godkännande? Det ska ju inte gå säger de som vet.
Citera
2016-12-01, 18:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.

Jag ser ungdomar i 22-25-års-åldern som ser yngre ut.
IOFS tycker jag att människor med olika ursprung kan kräva olika bedömningar.
Jag är definitivt inte expert på att bedöma hazarer.

Notera att han själv har uppgett 1994 och 1998 som födelseår.
JM har uppgett att han är född 1991. Varför tre olika uppgifter om födelseår?

Det enda skäl att "tappa bort" ID-handlingar och ljuga om sin ålder, som jag kan komma på, är att han vill behandlas som ensamkommande flyktingbarn trots att han är vuxen.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-01 kl. 19:11. Anledning: tappa bort
Citera
2016-12-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
/--/

Det enda skäl att ljuga om sin ålder, som jag kan komma på, är att han vill behandlas som ensamkommande flyktingbarn trots att han är vuxen.

Eller så hade det kanske kommit till hans kännedom om att det fanns en kvinna i asylbranschen som hade en alldeles speciell förkärlek för unga afghaner och gav behandling därefter..

Fast det var ju iofs bara en variant av det du anförde.
Citera
2016-12-01, 19:18
Medlem
Necrolusters avatar
Dränkerska

Knivmördare

Bedragare

Pedofil

Trevlig tjej detta. Professionell psykopat av sällan skådat slag. Hur jävla många fel kan en människa besitta? Detta måste väl vara nationellt rekord? Vad kommer härnäst? Är hon kommunist också?

Denna vidriga varelse ska in bakom låsta dörrar för resten av livet. No mercy. Men här i dagiset Sverige blir det väl dömt 10 år, ute efter 7, på något av våra statligt bedrivna lyxhotell med B&B och fika varje dag.

Skamligt.
Citera
2016-12-01, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det enda jag ser i artikeln inom citationstecken är citatet från åklagaren i mellanrubriken.

Se på fan, det stämmer men det är ju inte det väsentliga utan just Wennas ord
"vilket håll de än pekar". Utöver det här berättade även Wenna detta igårdagens
Expressen.

Citat:
Den 41-åriga kvinnan är ännu inte förhörd om de svar som kommit från rättsmedicin.
– Hon kommer att höras om vi finner skäl till det, utifrån det som framkommer under utredningen. Det är inte så att man alltid måste höra någon så fort att det finns skälig misstanke.

Dagens artikel ifrån aftonbladet säger att Wenna just idag "fann skäl" att förhöra den
"41-åriga kvinnan" och delgav henne skäligen misstanke för mordet på Aki.

Det är således en vecka som gäller nu då för ÅK att få den aktuella misstankegraden höjd
till sannorlika skäl. Frågan är varför dom inte väntade in det slutgiltiga obduktionsrapporten
innan dessa delgav JM misstanken, JM lär inte försvinna så varför denna brådska ?

Ett preliminärt/muntligt uttalande ifrån rättsläkarna är inte att förringa men det slutgiltiga
är desto bättre men det hade man inte "tid att invänta". Som Wenna sade igår, "vilket
håll det än pekar
" eller Fahlander säger idag "jag kan inte kommentera vilken information
jag har fått (från rättsläkare) eller om den har någon betydelse för utredninge
"
så får man onekligen känslan av att obduktionen inte gav så mycket. För hade det preliminära utlåtandet indikerat "guld och gröna skogar" hade man väntat in det slutgiltiga resultatet innan
man delgav henne misstanke om mord kan man tycka.

Det är nu ca tre månader sedan Marianne Ny öppnade förundersökningen och först idag
delgavs JM skäligen misstanke om mord på Aki, alltså några "dagar innan" det slutgiltiga obduktionsprotokollet kommer att ligga på ÅK bord. . .
Citera
2016-12-01, 19:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Som Wenna sade igår, "vilket
håll det än pekar
" eller Fahlander säger idag "jag kan inte kommentera vilken information
jag har fått (från rättsläkare) eller om den har någon betydelse för utredninge
"
så får man onekligen känslan av att obduktionen inte gav så mycket.

När resultatet från obduktionen börjar komma så delges JM misstanke för mordet på Aki.
Av det drar du slutsatsen att:
"att obduktionen inte gav så mycket".

Hur tänkte du då?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in