2016-12-01, 16:28
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag är ledsen. Fattar återigen inget av din sista mening. Vad menar du med att staten får kontroll över någon? Att vederbörande lagförs är ju en i högst grad demokratiskt sanktionerad åtgärd från samhället. Tyvärr brukar dock inte frimiklare tillhöra de största demokrativrarna.
Var glad istället att du inte begriper och heller inte behöver bry dig. Socialfascismens inställning och opinionsstyrets verksamhet har jag dock själv fått alltför omfattande insyn i från både akademiska världen och de riksmedia jag jobbat inom för att längre kunna ignorera socialstatens fula metoder att med falskt rättsväsen isolera särskilt fritänkande från det av majoritetsmakten idealkontrollerade samhället.
Citera
2016-12-01, 16:57
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharmlessMan
Jag har länge intresserat mig för sekter. Frågor om tankekontroll, vad som får människor att söka sig till dem, hur livet fungerar på insidan etc.

En fråga som jag skulle vilja bolla med er är vad som driver en sektledare? Naturligtvis finns det typ lika många svar som sektledare, men vilka är de vanligaste drivkrafterna? Är det de klassiska makt, sex eller pengar? Och hur vanligt är det att sektledaren verkligen tror på det som förkunnas? Är de själva psykologiska offer eller är de cyniska sadister som njuter av att utöva makt över "svaga" människor?

Jag är alls ingen expert på området, men gissar att narcissistisk personlighetsstörning kan vara en orsak.
Citera
2016-12-01, 18:18
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Var glad istället att du inte begriper och heller inte behöver bry dig. Socialfascismens inställning och opinionsstyrets verksamhet har jag dock själv fått alltför omfattande insyn i från både akademiska världen och de riksmedia jag jobbat inom för att längre kunna ignorera socialstatens fula metoder att med falskt rättsväsen isolera särskilt fritänkande från det av majoritetsmakten idealkontrollerade samhället.
Låter nästan lite rättshaveristvarning på det där...
Vad är det för riksmedia du jobbar med där man får uttrycka sig så luddigt som du gör? Försök till kanslisvenska blandat med bebismumbo-jumbo blir sällan bra.

Du verkar trots allt ha en del åsikter om Knutby. Vad tror du händer just nu? Hur tror du församlingen ser ut om ett år? Kommer ett nytt lock läggas på eller är det äkta nydaning vi är med om?
Citera
2016-12-01, 19:35
Medlem
Nils Tomtes avatar
Hörde intervjun med PeGe. En outbildad halvfigur som med öppna ögon fungerat som nyttig idiot i mer än 20 år. Tycker faktiskt synd om honom. Tänk när han kommer ut ur bibeldimmorna och inser hur han har krossat människor och ersatt deras frihet med panisk rädsla. Hur har dessa människor stått ut!?
Citera
2016-12-01, 20:19
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
PeGe åtföljde nu i september ÅW till Kanada där hon sökte inbilla studenter och lärare att hon instiftat en ny svensk religion. Några veckor senare är läget ändrat och ÅW avpolletterad från Knutby. PeGe vänder då kappan efter vinden.
Så om det inte är PeGe, vem är det som styr? Vilka är det som blåser?

Har det varit som det händer nästan oundvikligen i banandiktaturer: en kupp när de högsta hönsen är på utlandsresa? Av vilka då? Vem kunde ordna den slutna omröstningen där Uffe blev ostracerad?
Citera
2016-12-01, 20:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Angående din undran:

Jo, risken är nog stor att PeGe försöker muta in (den enda?) tjänsten som "pastor", nu när man verkar ha insett att sex pastorer på 90 medlemmar kanske är ett något för stort antal.

Snickeriet är nog för jobbigt för honom, efter att ha glassat med sina "predikningar" under så många år.

Han kan nog se till att medlemmarna röstar mangrant för att han skall kvarstå som "pastor", när det blir läge för det.

Som någon sa: medlemmarna är vana att göra som ledarna säger. Den (o)vanan kan nog vara svår att bryta.

Jag gissar på 99% ja-röster för PeGe, när det blir aktuellt.

För PeGes del så finns det, som nabo nyligen nämnde, dessutom starka ekonomiska incitament att stanna i Knutby.
Han hyr ju ut sina slumlägenheter till flera medlemmar. Till ockerpriser.

Så, nej, risken är uppenbar att PeGe tar över där Åsa slutade och fortsätter med förtryckarfasonerna.
Tack för informationen.
Men usch vad obehagligt om PeGe skulle bli ny pastor. Hans predikningar var ju inte ett dugg bättre. Det var väl han som pratade om sex, vänt mot kvinnorna, att de skulle glädja sin man så att mannen kunde glädja dem tillbaka osv. Det är biologiska drifter som ingen behöver bli predikad om.

Hoppas kulten upplöses.
Citera
2016-12-01, 20:44
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Människor i tro, P1 den 1 december 2016.

"Vi har haft en osund kultur i vår församling i Knutby"

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=416

Inslaget med Peter Gembäck om Knutby varar ungefär 15 minuter.
Det kommer först i programmet.

Man kan lyssna efteråt (missade tyvärr det mesta först).
Frågorna var bra, av Agneta Furvik.

Sedan pratar hon med Daniel Alm, föreståndare av Pingst FFS. Det gav inte så mycket.
Citera
2016-12-02, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Människor i tro, P1 den 1 december 2016.

"Vi har haft en osund kultur i vår församling i Knutby"

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=416

Inslaget med Peter Gembäck om Knutby varar ungefär 15 minuter.
Det kommer först i programmet.

Man kan lyssna efteråt (missade tyvärr det mesta först).
Tack!

Pege slingrar sig som en politiker. Hoppas han är tydligare internt med vad som gått fel!

Ska medlemmarna lyda sin överordnade fortfarande eller ska de tänka själva? Det kan ju vara bra för dem att veta till exempel.
Citera
2016-12-02, 07:50
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
PeGe åtföljde nu i september ÅW till Kanada där hon sökte inbilla studenter och lärare att hon instiftat en ny svensk religion. Några veckor senare är läget ändrat och ÅW avpolletterad från Knutby. PeGe vänder då kappan efter vinden.
Så om det inte är PeGe, vem är det som styr? Vilka är det som blåser?
”Blåsten” är en tryckvåg när många nedtryckta sektmän reser sig ur förnedring. (Församlingens styrelse är enkönad.) ÅW och UF har med utskällningar och förtäckta hot i Guds namn pålagt medlemmar celibat, lydnad, ständigt gratisarbete-för-Gud och annat.
PeGe är själv en av de förnedrade. I sin tur är han van att lägga press på medlemmar och van att vara sektledningens språkrör utåt. Han vet inget annat ledarskap än det han i sedan 1990-talet levt med.
Så inte oväntat blev det PeGe som bildligt talat klättrar upp i den tomma sadeln och redan hörs smacka och mana på medlemmarna.
Igår sa PeGe i P1 med darrig stämma att ”Gud” nu leder honom själv och församlingen rätt. Fan trot. I alla år har PeGe påstått att ”Gud” leder församlingen in i haveri efter haveri!
Citat:
Har det varit som det händer nästan oundvikligen i banandiktaturer: en kupp när de högsta hönsen är på utlandsresa? Av vilka då?
UF kastades ut av två unga män. Han fick ta med sig motorcykeln och ett tält.
Citat:
Vem kunde ordna den slutna omröstningen där Uffe blev ostracerad?
Det där med omröstning, avskedsansökan etcetera är efterkonstruerat spel för gallerierna.
Verkligheten är att Åsa 2002 utnämnde UF till stand in för Jesus i hennes intima liv och till konung över ”hennes folk”.
I sektens torftiga värld har UF varit både rockstjärna och himmelsk härskare. Han fick som ÅW smak för elak allsmäktighet. I maktmissbrukets rus har ÅW & UF med PeGes och andras stöd överskridit gränser som medfört oåterkallelig skada. Detta behöver klarläggas (men inte här) för att medlemmar ska kunna rehabiliteras och ungdomar habiliteras.
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Hänsyn till drabbade unga sökare som har hamnat i andlig fångenskap, kräver att diskretion och medkänsla väger tyngre än sensationsgrottande.
Ja, hänsyn till drabbade inte-längre-så-unga-sökare och deras-unga-vuxna-barn kräver att diskretion och medkänsla väger tyngre än sensationsgrottande.
Senast redigerad av nabo 2016-12-02 kl. 07:57.
Citera
2016-12-02, 08:36
Medlem
Nils Tomtes avatar
Citat:
Så inte oväntat blev det PeGe som bildligt talat klättrar upp i den tomma sadeln och redan hörs smacka och mana på medlemmarna.

Så nu ska PeGe alltså använda sin oinskränkta makt för att tvinga medlemmarna att tänka själva och sluta att blint lyda sina ledare.

Det är ju nästan tragikomiskt. Tänker osökt på Life of Brian med Monte Python. "You have to be induvidials" "WE HAVE TO BE INDUVIDIALS!" Ensam röst: "Not me."
Citera
2016-12-02, 08:37
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaf69
Världens äldsta yrke kanske?

Du tänker förstås på Maria Magdalena
Citera
2016-12-02, 09:02
Medlem
Nabo, jag måste tacka för alla fantastiskt välskrivna och intressanta inlägg som du har gjort genom åren! Insiktsfulla, analytiska och klarsynta, och samtidigt fulla av respekt för de människor som farit och fortfarande far illa. Jag undrar hur det går för de som stått ÅW särskilt nära? Jag tänker närmast på systern AA samt pressekreteraren KK (eller CK?). Har inte de hamnat i en väldigt utsatt lojalitetskonflikt i detta läge? Ska de följa ÅW och därmed tvingas bryta med alla sina vänner i församlingen? Eller ska de gå på församlingens linje och tvingas bryta med sin syster respektive nära vän och uppdragsgivare, samtidigt som de måste medge att de har haft fel uppfattning om ÅW i alla år? Hur de än gör så verkar det få stora konsekvenser för dem. Jag undrar också om det är en hel grupp i församlingen som fortfarande är trogna ÅW och UF? PG sa ju i P1-intervjun igår att det var en grupp i församlingen som haft en osund koppling till ÅW. Har dessa ändrat sig nu, eller står de fortfarande under ÅW? Det låter som att det kan bli väldigt stora slitningar i församlingen om så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in