2016-11-30, 13:16
Medlem
Hunnerkungens avatar
Från Aftonbladet plus
Citat:
I turbulensen efter omröstningen skakas nu församlingen av flera skilsmässor.

Vilka det vara? Paret Fält, hur länge skall hon stå ut?
Senast redigerad av Hunnerkungen 2016-11-30 kl. 13:33.
Citera
2016-11-30, 13:21
Medlem
Angel of Peaces avatar
[quote=Hunnerkungen|59172661]Från Aftonbladet plus
Citat:
[/I turbulensen efter omröstningen skakas nu församlingen av flera skilsmässor. QUOTE]

Vilka det vara? Paret Fält, hur länge skall hon stå ut?

Det undrar jag också!
Citera
2016-11-30, 13:40
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jo men det var inte HF som introducerade sex som själavård.

Åsa gjorde det redan som ungdomspastor i Uppsala, raggade upp PaWa.

Och "Helge berättade att när han träffade Helene gick hon på BUP. Hon skämdes mycket för att hon led av depressioner. Men det tyckte inte Helge var något att skämmas över. När de sedan kom till Knutby fick Helene höra att depressionerna berodde på släktandar som med hjälp av Samuel skulle drivas ut på följande sätt: Helene skulle ligga med huvudet i Samuels knä medan han smekte henne innanför tröjan."

Hur är det med Samuel nu?

Det var mycket som sektledningen lade sig i.
Minns att Heléne förutom sina egna barn måste var dagmamma till flera andra.
Inte konstigt hon var trött.

Släktandarna drabbade ju hennes släktingar, barnens mormor och morfar i form av skuldbeläggning. Mycket tokigheter i Knutby.

Bland annat lade sig Åsa i om amning och att Heléne var "fel".

Har man lidit av depressioner innan var Knutby med Åsa
definitivt inte rätt ställe att hamna i.
Citera
2016-11-30, 14:09
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Det var mycket som sektledningen lade sig i.
Minns att Heléne förutom sina egna barn måste var dagmamma till flera andra.
Inte konstigt hon var trött.

Släktandarna drabbade ju hennes släktingar, barnens mormor och morfar i form av skuldbeläggning. Mycket tokigheter i Knutby.

Bland annat lade sig Åsa i om amning och att Heléne var "fel".

Har man lidit av depressioner innan var Knutby med Åsa
definitivt inte rätt ställe att hamna i.

Det kokar inom mig när jag tänker på alla felaktigheter i samband med Helénes död och att ingen lagfördes för detta. Klart Helge direkt (eller indirekt) tog henne av daga. Tvi!
Citera
2016-11-30, 17:10
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
En sak till hade jag på hjärtat innan jag måste rusa till jobbet.

Quark: Jag minns att du undersökte sms-trafiken som skulle gått från ÅW till Helge till Sara. Blev det helt utrett hur det var med den saken? Jag minns inte.
Nja, helt utrett kanske inte, men jag hade en hypotes, och jag tyckte att den föll då jag fick ett svar av Uppsala-polisen. Efter detta lade jag av med min privatspaning.

Kommer nu själv inte riktigt ihåg detaljerna, och den andra sajten försvann tyvärr. Det finns ju en del i FUP, men många namn och nummer var maskade. Och det fanns konstigheter i barnflickans berättelser. Hon ändrade sig i ett förhör som hölls på psyket i Stockholm. Och det var ett förhör som det bara finns en sammanfattning av. Jag misstänker starkt att de poliserna påverkade henne på något sätt, och att de ville att hon skulle peka ut Helge tydligare. Men i tidigare förhör var det mer sms från "Gud", om jag minns rätt.
Citera
2016-11-30, 17:13
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Klart Helge direkt (eller indirekt) tog henne av daga. Tvi!
Inte klart för mig, men Helge har nog också hållit tyst om väldigt mycket. Jag tror att han kan ha vetat i förväg om Helenes död.
Citera
2016-11-30, 18:09
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
För tre år sedan hade låtsaspastorn Gembäck en annan framtoning http://4.bp.blogspot.com/-w3hq8HILKII/UrCb5ik3uZI/AAAAAAAAAec/o4xEm7-8yjE/s1600/131217.jpg ◄länk till Expressenartikel
Ja, ovanstående episod visar att PeGe är emotionellt instabil och inte lämpad att leda någon församling. Han har varit insyltad med ÅW & Co sedan årtionden. När ambulansen for iväg med Helénes döda kropp 18 december 1999 var det PeGe som äntrade huset för att skura badkaret där hon påträffats död.
PeGe har varit undergiven mot ÅW & UF - de senaste fem åren har han funnit sig förnedrande omständigheter. I sin tur har han varit skrämmande och hård mot medlemmar.
PeGe åtföljde nu i september ÅW till Kanada där hon sökte inbilla studenter och lärare att hon instiftat en ny svensk religion. Några veckor senare är läget ändrat och ÅW avpolletterad från Knutby. PeGe vänder då kappan efter vinden. I tio-femton år har han utåt energiskt förnekat sektens Kristi brudkult. Nu framgår det i Dagen att jo, de har trott på ÅW:s fantasier om att vara Kristi brud. Men NU tror de inte längre på detta. Suck.
Knutbymedlemmar är vana vid att hänga med i ledarnas svängar. Två familjer har fått nog och tagit beslut att lämna Knutby. Starkt gjort, nabo och andra nabor önskar dem lycka till.
En sak till: PeGe har ekonomiskt intresse av att hålla ihop sekten. Han tar ut ockerhyror av medlemmar som bebor det gamla Narcononhemmet i Gränsta. För dessa ruffiga rum - där ÅW färgsatt tak och väggar i grått, lila, brunt - betalar medlemmar kvadratmeterhyror i klass med priser i Stockholms innerstad.
Citera
2016-11-30, 18:16
Medlem
Citat:
Inte klart för mig, men Helge har nog också hållit tyst om väldigt mycket. Jag tror att han kan ha vetat i förväg om Helenes död.
Nej, jag tycker inte heller det känns självklart vad som hände. Hela deras tankevärld har varit så snurrig och han är inte den enda som pratat om människor som Guds "verktyg".

Jag vet inte varför Helge inte berättar allt. Kanske han tänker på sina barn?
Citera
2016-11-30, 19:10
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Ja, ovanstående episod visar att PeGe är emotionellt instabil och inte lämpad att leda någon församling. Han har varit insyltad med ÅW & Co sedan årtionden. När ambulansen for iväg med Helénes döda kropp 18 december 1999 var det PeGe som äntrade huset för att skura badkaret där hon påträffats död.
PeGe har varit undergiven mot ÅW & UF - de senaste fem åren har han funnit sig förnedrande omständigheter. I sin tur har han varit skrämmande och hård mot medlemmar.
PeGe åtföljde nu i september ÅW till Kanada där hon sökte inbilla studenter och lärare att hon instiftat en ny svensk religion. Några veckor senare är läget ändrat och ÅW avpolletterad från Knutby. PeGe vänder då kappan efter vinden. I tio-femton år har han utåt energiskt förnekat sektens Kristi brudkult. Nu framgår det i Dagen att jo, de har trott på ÅW:s fantasier om att vara Kristi brud. Men NU tror de inte längre på detta. Suck.
Knutbymedlemmar är vana vid att hänga med i ledarnas svängar. Två familjer har fått nog och tagit beslut att lämna Knutby. Starkt gjort, nabo och andra nabor önskar dem lycka till.
En sak till: PeGe har ekonomiskt intresse av att hålla ihop sekten. Han tar ut ockerhyror av medlemmar som bebor det gamla Narcononhemmet i Gränsta. För dessa ruffiga rum - där ÅW färgsatt tak och väggar i grått, lila, brunt - betalar medlemmar kvadratmeterhyror i klass med priser i Stockholms innerstad.

Citat:
När ambulansen for iväg med Helénes döda kropp 18 december 1999 var det PeGe som äntrade huset för att skura badkaret där hon påträffats död.

Varför var det så bråttom med denna städning?
Visar på att man ville dölja spår. Normala hade varit att kalla på polis, för att få klarhet i varför en ung trebarnsmor påträffats död.

Polisen brukar ju komma, när någon avlidit i hemmet. Samtidigt med ambulansen, tror jag.

Citat:
PeGe åtföljde nu i september ÅW till Kanada där hon sökte inbilla studenter och lärare att hon instiftat en ny svensk religion. Några veckor senare är läget ändrat och ÅW avpolletterad från Knutby.

Nämen, vad är detta? Efter allt som varit.

Citat:

De familjerna önskas all lycka ut i friheten.
Citera
2016-11-30, 20:11
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ja och det är i så fall lika illa.
Citera
2016-11-30, 23:19
Medlem
Jag har länge intresserat mig för sekter. Frågor om tankekontroll, vad som får människor att söka sig till dem, hur livet fungerar på insidan etc.

En fråga som jag skulle vilja bolla med er är vad som driver en sektledare? Naturligtvis finns det typ lika många svar som sektledare, men vilka är de vanligaste drivkrafterna? Är det de klassiska makt, sex eller pengar? Och hur vanligt är det att sektledaren verkligen tror på det som förkunnas? Är de själva psykologiska offer eller är de cyniska sadister som njuter av att utöva makt över "svaga" människor?
Citera
2016-12-01, 00:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
En bra påminnelse om hur det såg ut för bara 3 år sedan.

Skulle PeGe nu ha "vänt blad", efter ca 20 år som "pastor" i sekten? Fan tro´t.

Jag är skeptisk.

Var det iakttagare som tyckte att han borde återgå till snickeriet? Jag håller med.
Hej jag har läst otroligt mycket i Knutbytrådarna men inte deltagit så mycket.
En undran: finns det inte en risk för att han blir "huvudpastor" nu när Tirsa och Ubbe flytt fältet?

Såg också att nabo skrev att flera par nu lämnat Knutby. BRA!
Det kan väl inte finnas så många kvar nu?

Ps jag skäms lite för att jag, som yttre observatör, har trott att ÅW och UF skulle innerst inne kunna, vara vanliga ganska hederliga människor bara för att 1, de sjöng så bra och 2, media kanske svartmålat.
Om jag, som observatör långt bort i marginalen kan tro detta, hur lätt kan inte en som faktiskt söker sig till Knutby då duperas?

Se upp för djävular i människohamn, är det någon som sagt. Ordet "hamn" betyder här "förklädnad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in