2016-11-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vad är det du inte förstår? Kalkylen är baserad på att ett par ska bo i den lgh och då blir hyran ändå ganska saftig om man bara ligger på 200 brutto per år exempelvis.
Slemhögen har inte förstått att hyrorna drar iväg när räntorna stiger. (Men det har hyresvärdarna förstått).
Citera
2016-12-01, 00:13
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du är med andra ord arg på byggnads och hantverkarfacken som utpressat upp sina löner så produktionskostnaden drar iväg.
Tja, men lyckas du övertala facken att sänka lönerna så hyrorna i nyproduktion blir lägre då?

Ser framför mig en psykopatbuffel av värsta sorten.

Vilket är detsamma som att någon hindrar dig från att snika till dig av andras pengar.

Det är nog en ganska riktig beskrivning av ditt uppträdande.

Som sagt det som rör sig i din hjärna är att snika till dig förmåner eller pengar.
Empatin för andra är 0.

Folk som jobbar och gör rätt för sig är bättre hyresgäster.

Se där, snika till sig på andras bekostnad.

Folk undrar vad du är för stolle som försöker klassificera någon som valt att bo i en hyresrätt med dräglig hyra för ondskefull och parasit mot dom som står i bostadskö eller att man tar del av när det bjuds på kickoffer, utlandsresor, gratisluncher, partner events för sniken. Men jag förstår, du måste vrida och vända och försvara dig på något sätt när man drar ut dina intentioner i ljuset och vad du är för person. Stå för vilken typ av samhälle och vilken samhällsvision ni är ute efter klarar ni inte, för då skulle ni framstå som dom oppturnustiska psykopatiska kräk som ni är.

Du har flera ggr sett ner på att folk pratar i känslor här, du däremot verkar helt nollad från känslor och det är en stark indikator för psykopati, speciellt med tanke på dina hårda nyliberala åsikter som taget från Dr Carnegies vision och stålfabriker på 1880-talet.

Skriv in dig på öppenvårdsmottagningen, gör det nu.

Sen undrar jag på vilket sätt man är en bättre hyresgäst beroende på om att jag som nu jobbar som tjänsteman, eller som förut när jag gick på akassa eller när jag jobbade på okvalificerade arbetarjobb med lägre lön? Jag är samma människa då som nu.
Er människossyn baserat på vad man presterar, hur mycket pengar har eller hur fint jobb man har är fruktansvärd och stämmer inte med verkligheten.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-01 kl. 00:34.
Citera
2016-12-01, 08:38
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vansinne, 9100 kr hyra för 41 m2 i sunk hjorthagen.

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127682

Hyrorna ökar hela tiden för nyproduktion, sanslöst, vidrigt, ockrande jävlar. Får ett utbrott varje dag jag är på Bostad stockholm nuförtiden.

Jag är på hyresvärdar som en iller nu och pressar dom om deras kostnader för nyproduktion och renoveringar när dom höjer hyrorna allihop med 3000 kr och med vilken rätt dom ska tjäna 30 000 kr/år i vinst i 40 år efter renoveringarna har återbetalats av hyresgästerna efter 10 år. Kan inte vara kul för dom att ha slemhog på sig då jag är förbannat bra argumentatör och har pondus när det gäller saker jag ser som orättfärdighet.
Tyvärr jobbar jag heltid nu så jag har inga möjligheter att trakassera dom lika hårt.
Ringer även runt till hyresgästföreningen och Sabo ofta för att få mer kunskap vad det är som pågår senaste åren.

För min egen del är det riktigt skönt att bo i en lite större lägenhet i bättre a-läge, bättre standard än denna nyproduktion och med 3500 i hyra, balkong med 1 mil utsikt och sibirisk lärkaltan jag lagt in, fiber, säkerhetsdörr, 2.7 m takhöjd, rostfria vitvaror, inbyggdspis, 1-stav golv i hela lägenheten, ny modern köksblandare och glasmosaik i köket och även disk och tvättmaskin som jag monterat och mycket mer småsaker som piffat upp den 15000 kr kostade allt som allt, istället för att få en hyreshöjning på 2000 kr/mån av mitt svin till hyresvärd, vilken jackpott, tar pengarna själv, höjer värdet på hyresrätten med bibehållen låg hyra och kan få ännu attraktivare byten. BLir jag vräkt eller säger upp lägenheten tar jag med minst hälften av allt jag satt in och ställer fram hyresvärdens gamla skitkyl, spis och tar bort mitt 1-stav golv klicksystem och återanvänder det i nästa lägenhet.

Och inkomstkraven dom kräver nu är ju helt sinnessjuka.

35000 brutto och 25800 netto ska man av någon anledning tjäna för att få hyra en sketen 50-tals 2:a i hammarby. Man ska ha en marginal på 18000 kr! Hyran ska vi inte tala om som är svindyr.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127650

Här är en till som kräver marginal på 17000 kr netto.

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127652

Mina levnadskostnader inkl en premiumbil och bensin är på 9000-10000 kr med en hyra på 3500, det är 6500 i marginal. Om jag inte haft haft bilkostnader, 500 kr i lite studielån jag har kvar eller snus så hade jag kunnat sänka kostnaderna till 7500-8000 kr men då är inte klädinköp eller nöjen inräknat men det har jag reducerat så lågt det går, köper märkeskläder på outlet 2 ggr per år för 4000 kr totalt. Nöjen får jag gratis genom mitt flashiga jobb med kickoffs, resor utomlands, massa events, gratisluncher från våra partners. Sen super jag med polarna eller går på restaurang någongång ibland.

Med vilken rätt och av vilken anledning kräver dessa hyresvärdkräk 17-19 000 netto!? Hos allmänyttan ska man tjäna 4800 kr utöver hyran för att få hyra nu. Det är en enorm skillnad och lite väl lågt kanske, 8000 utöver hyran hade varit rimligt. Alla är ju inte lika ekonomiska, duktiga på få igenom bra affärer eller sparsamma som jag är vilket man ska ta hänsyn till.

Långsamt men säkert håller HR med hyror så vanliga arbetare har råd med att hyra att försvinna, dvs bruksvärdessystemet håller på att avvecklas, och det kommer bli ett problem för samhället i stort när inga arbetare ens har råd att bo i storstädernas kranskommuner.

I vart fall inte i sthlmsområdet där alla HR efter stambyten får kraftiga hyreshöjningar i nivå med nyproduktion och de som inte har råd att bo kvar de skiter man i. Ut med packet bara och in med mer välsituerade hyresgäster.

Det finns inga som helst argument för att hyresvärdar är tvungna att höja hyrorna kraftigt utan det är bara ett sätt att öka sin profit så mycket dom bara kan. Det är bara ett sätt för dom att bli av med bruksvärdessystemet som har fungerat utan några som helst problem i snart 50 år. Fucking jävla girighet ingenting annat och sosseregeringen sitter med tummarna uppkörda i arslet och låtsas som ingenting.

Sorgligt är läget för den som inte är högavlönad. Är du inte stadd vid kassa så FUCK OFF. Dra åt helvete. I detta landet bryr vi bara oss om dom som inte är fattiga.
Senast redigerad av bill clayton 2016-12-01 kl. 08:40.
Citera
2016-12-01, 09:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Långsamt men säkert håller HR med hyror så vanliga arbetare har råd med att hyra att försvinna, dvs bruksvärdessystemet håller på att avvecklas, och det kommer bli ett problem för samhället i stort när inga arbetare ens har råd att bo i storstädernas kranskommuner.
Fast det här är ju inte sant. Hur lite menar du att "arbetare" tjänar? Du och slemhöken pratar om en klass som inte ens finns. Är man arbetslös eller inte vill jobba är det såklart en annan sak.

Ska man försöka hitta lösningar som funkar bäst för alla måste man titta på vad medelsvensken tjänar och inte den som tjänar absolut sämst. Och arbetare har inte dåliga löner, tvärtom är har de ganska bra ställt som jag ser det.

Citat:
I vart fall inte i sthlmsområdet där alla HR efter stambyten får kraftiga hyreshöjningar i nivå med nyproduktion och de som inte har råd att bo kvar de skiter man i. Ut med packet bara och in med mer välsituerade hyresgäster.
Det mest ironiska är att det är bruksvärdessystemet som tvingar hyresvärdarna att renovera för att få upp bruksvärdet. I annat fall måste husen förfalla om man prompt vill behålla låga hyror. Hade hyrorna varit mer marknadsanpassade hade det funnits olika alternativ för hyresgäster att välja på. Men nu blir det som det blir och det blir allt mer tydligt hur dyr hyresrätten faktiskt är egentligen.

Citat:
Det finns inga som helst argument för att hyresvärdar är tvungna att höja hyrorna kraftigt utan det är bara ett sätt att öka sin profit så mycket dom bara kan. Det är bara ett sätt för dom att bli av med bruksvärdessystemet som har fungerat utan några som helst problem i snart 50 år. Fucking jävla girighet ingenting annat och sosseregeringen sitter med tummarna uppkörda i arslet och låtsas som ingenting.
Att bruksvärdessystemet fungerat är väl att överdriva då det i princip alltid varit köer till bostäder. Men att det fungerat "bättre" tidigare beror på det enorma subventionsprogram som en gång fanns. Det avskaffades av en fullständigt enig riksdag på tidigt 90-tal eftersom pengarna hamnade helt snett. Och idag är det inte kvar överhuvudtaget...

Att säga att dagens system med bruksvärdeshyror fungerar väl är väl inget annat än en fantasi som bara lever kvar hos vänstern och hgf, som lever i ständig förnekelse.

Fungerat utan problem i 50 år? Din skojare... Är det verkligen sant när vi har 500 k i bostadskön i sthlm och kötiden bara växer och växer? Och kom ni inte och säg att det beror på brist för det är inte sant. Vi har mest boyta per capita i hela världen i stort sett.

Men ska alla bo som slemhöken (själv på 70 kvadrat minst) är det klart att hyresrätterna aldrig kommer att räcka vid hyresreglering.

Citat:
Sorgligt är läget för den som inte är högavlönad. Är du inte stadd vid kassa så FUCK OFF. Dra åt helvete. I detta landet bryr vi bara oss om dom som inte är fattiga.
Nya hyresrätter är inget för den som har dålig ekonomi, då hyresrätt i nyproduktionsform är den absolut dyraste boendeformen av alla. Det mest rimliga vore om det fanns ett system som möjliggjorde för lågavlönade att få sköta om sin bostad själv. Likt en förstagångsköpare av bil kan köpa en volvo 240 och mecka med för en billig peng.

Jag menar att det är en mycket bättre idé att stötta eget ägande som man gjort i Norge istället för ett omfattande och snordyrt subventionsprogram som vänstern vill ha. Först då kommer man att få ner i kostnader för folk med lägre lön.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-01 kl. 09:25.
Citera
2016-12-01, 09:31
Medlem
Citat:
Det finns inga som helst argument för att hyresvärdar är tvungna att höja hyrorna kraftigt utan det är bara ett sätt att öka sin profit så mycket dom bara kan.

Varför inte starta en ekonomisk förening och bygga ett eget hyreshus som du sen kan hyra ut till en rimlig hyra? En av poängerna med marknadsekonomi är trots allt att man kan erbjuda nya produkter ifall man inte är nöjd med vad som redan finns. De giriga bolagen kan bara syssla med utsugning eftersom folk är för lata och initiativlösa för att ta tag i problemet.

(Inte enbart sarkastiskt. Föräldrarna och några till i Skövde gjorde det på 80-talet. Dvs byggde en massa hyresrätter avsedda för studenter då det var brist och inget av bolagen var intresserade av att hyra ut till en hyra som gick att betala som student. Trots att det inte var några problem alls att bygga mindre och med lägre standard och få vinst på den lägre hyran också.)
Citera
2016-12-01, 10:06
Medlem
berra77s avatar
Citat:
...
Ska man försöka hitta lösningar som funkar bäst för alla måste man titta på vad medelsvensken tjänar och inte den som tjänar absolut sämst. Och arbetare har inte dåliga löner, tvärtom är har de ganska bra ställt som jag ser det.
...

Precis, en kollega förfasade sig över timtariffen hos en snickare som han hade tänkt att anlita och myntade:

"Det är nog bara läkare och snickare som har råd att anlita en snickare nuförtiden."

Väldigt många i gamla arbetaryrken är ju numera egenföretagare.
Citera
2016-12-01, 11:10
Medlem
Citat:
Du får väl bo som du har råd? Det gör jag och jag klagar inte på att det är trångt....I min första lgh bodde jag och min gamla exflickvän på 25 kvadrat. Det går det med.

Man får vara glad för det man får...

Det där sista, gäller det exlägenheten eller exflickvännen ?

Om man inte har råd, skall man inte bo då ?
Citera
2016-12-01, 11:18
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/sa-star-sig-stockholm-i-europa/

Lätt att få bostad i Barcelona, men på alla andra ställen är det som i Stockholm.
Notera även hur Berlin och Dublin sjunkit med sina bostadssiffor. Rivningar av
gamla hus följt av nybyggnad och gentrifiering ?
Citera
2016-12-01, 11:25
Medlem
Täby, Nacka och nu senast Ekerö sätter stopp för flyktingmottagande. De två
förstnämnda har avskaffat allmännyttan, den tredje är på väg. Inte någon
slump.

"Vi har ett stort behov av bostäder, och måste tänka nytt" säger Ekerös
moderate kommunordförande. Men han har inte tänkt nytt. Det är gammal
politik att sälja ut allmännyttan.

Inga bostäder för fattiga, medellösa, låginkomsttagare alltså. Men vart tar de
vägen ? Någonstans alls eller tynar de bara bort utan att det märks?

Det här med skyhöga inkomstkrav från privata värdar är också ett sätt att
försvåra för mindre bemedlade. Allmännyttan har tvärtom sänkt sina krav
för att underlätta för människor som har råd och vill göra rätt för sig men
lever under små omständigheter.

Ur DN om Trumps nye finansminister : "Han gjorde sig en förmögenhet på de
kontroversiella bostadslån till låginkomsttagare som var en av de främsta
orsakerna till finanskraschen 2008." Ingen lösning att alla tvingas låna precis.
Citera
2016-12-01, 11:38
Medlem
Vi har sett tendensen länge att man hellre bygger villor och bostadsrätter än hyresrätter. Det är ganska logiskt eftersom man har så positiva effekter lokalt på grund av det.

Hyresrätter har alltid varit ett problemområde då de till viss del bebos av det "misslyckade" folket, dvs de som inte lyckats med jobb, sparande och sånt. Misslyckat folk har en tendens att inte betala så mycket skatt, falla ner i bidragsberoende och drogberoende. Sådant man helt klart förknippar med ett sämre samhälle.

Vi vet alla att när det pratas om att det behövs 770.000 bostäder så är det hyresrätter som avses, det är ingen bostadsbrist hos de välbärgade som har råd att betala för sig.

Men det är rent ut sagt en dödsdom för kommunen att satsa för mycket på hyresrätter. Problemet är att så många är bidragsberoende, behöver få hyran, maten och annat betalt av kommunen. Så det svider något fruktansvärt i plånboken om man verkligen bygger så många hyresrätter som det behövs.

Det här skulle lösa sig med en stark arbetsmarknad. Men ärligt talat. Arbetsmarknaden är inte till för lågutbildade i Sverige. Vi har också en arbetsmarknad som inte hittar kompetens och de allra flesta jobben som är lediga går inte att tillsätta med koranstudenten Ali Babba.

Det blir vi hårt arbetande skattebetalare som får pröjsa som vanligt.
Citera
2016-12-01, 12:26
Medlem
http://www.hebafast.se/

Hyresvärden med de ohemula kraven i inlägg från häromdagen.

http://www.hemhyra.se/amnen/heba-fastigheter-ab

http://www.hemhyra.se/stockholm/heba-vill-hoja-hyran-kraftigt-efter-ombyggnation

Ut med Rut, fast utvidga RUT skulle kanske någon säga.

http://www.hebafast.se/artikel/heba-aktien
http://www.hebafast.se/artikel/finansiellt

Köp aktie och gå på stämman ! Rekordvinster bör ge mycket bjudmat.
Citera
2016-12-01, 12:53
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.hebafast.se/

Hyresvärden med de ohemula kraven i inlägg från häromdagen.

http://www.hemhyra.se/amnen/heba-fastigheter-ab

http://www.hemhyra.se/stockholm/heba-vill-hoja-hyran-kraftigt-efter-ombyggnation

Ut med Rut, fast utvidga RUT skulle kanske någon säga.

http://www.hebafast.se/artikel/heba-aktien
http://www.hebafast.se/artikel/finansiellt

Köp aktie och gå på stämman ! Rekordvinster bör ge mycket bjudmat.

Ett av de få fastighetsbolag som uppvisar en någorlunda bra vinst (7,7%). Jämfört med bolag i andra branscher så är det dock rätt magert.

Det som är bra med Heba är den förhållandevis låga skuldsättningsgraden, bara 28% av fastigheternas uppskattade marknadsvärde.

Direktavkastningen är inte något som sticker ut, cirka 1.5%.

Orsaken till att det ser så bra ut är den stora delen av halvgamla fastigheter (40-,50-,60- talet). Man kan undra hur det ser ut med renoveringsbehovet de närmsta åren ?
Senast redigerad av berra77 2016-12-01 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in