Vansinne, 9100 kr hyra för 41 m2 i sunk hjorthagen.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127682
Hyrorna ökar hela tiden för nyproduktion, sanslöst, vidrigt, ockrande jävlar. Får ett utbrott varje dag jag är på Bostad stockholm nuförtiden.
Jag är på hyresvärdar som en iller nu och pressar dom om deras kostnader för nyproduktion och renoveringar när dom höjer hyrorna allihop med 3000 kr och med vilken rätt dom ska tjäna 30 000 kr/år i vinst i 40 år efter renoveringarna har återbetalats av hyresgästerna efter 10 år. Kan inte vara kul för dom att ha slemhog på sig då jag är förbannat bra argumentatör och har pondus när det gäller saker jag ser som orättfärdighet.
Tyvärr jobbar jag heltid nu så jag har inga möjligheter att trakassera dom lika hårt.
Ringer även runt till hyresgästföreningen och Sabo ofta för att få mer kunskap vad det är som pågår senaste åren.
För min egen del är det riktigt skönt att bo i en lite större lägenhet i bättre a-läge, bättre standard än denna nyproduktion och med 3500 i hyra, balkong med 1 mil utsikt och sibirisk lärkaltan jag lagt in, fiber, säkerhetsdörr, 2.7 m takhöjd, rostfria vitvaror, inbyggdspis, 1-stav golv i hela lägenheten, ny modern köksblandare och glasmosaik i köket och även disk och tvättmaskin som jag monterat och mycket mer småsaker som piffat upp den

15000 kr kostade allt som allt, istället för att få en hyreshöjning på 2000 kr/mån av mitt svin till hyresvärd, vilken jackpott, tar pengarna själv, höjer värdet på hyresrätten med bibehållen låg hyra och kan få ännu attraktivare byten. BLir jag vräkt eller säger upp lägenheten tar jag med minst hälften av allt jag satt in och ställer fram hyresvärdens gamla skitkyl, spis och tar bort mitt 1-stav golv klicksystem och återanvänder det i nästa lägenhet.
Och inkomstkraven dom kräver nu är ju helt sinnessjuka.
35000 brutto och 25800 netto ska man av någon anledning tjäna för att få hyra en sketen 50-tals 2:a i hammarby. Man ska ha en marginal på 18000 kr! Hyran ska vi inte tala om som är svindyr.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127650
Här är en till som kräver marginal på 17000 kr netto.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=127652
Mina levnadskostnader inkl en premiumbil och bensin är på 9000-10000 kr med en hyra på 3500, det är 6500 i marginal. Om jag inte haft haft bilkostnader, 500 kr i lite studielån jag har kvar eller snus så hade jag kunnat sänka kostnaderna till 7500-8000 kr men då är inte klädinköp eller nöjen inräknat men det har jag reducerat så lågt det går, köper märkeskläder på outlet 2 ggr per år för 4000 kr totalt. Nöjen får jag gratis genom mitt flashiga jobb med kickoffs, resor utomlands, massa events, gratisluncher från våra partners. Sen super jag med polarna eller går på restaurang någongång ibland.
Med vilken rätt och av vilken anledning kräver dessa hyresvärdkräk 17-19 000 netto!? Hos allmänyttan ska man tjäna 4800 kr utöver hyran för att få hyra nu. Det är en enorm skillnad och lite väl lågt kanske, 8000 utöver hyran hade varit rimligt. Alla är ju inte lika ekonomiska, duktiga på få igenom bra affärer eller sparsamma som jag är vilket man ska ta hänsyn till.