[quote=Moosky|59158182]Mätbara skador i hjärnan
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/stress-ger-matbara-skador
Du går väl inte emot expertisen och forskningen? Du måste inse att sjukskrivning förekommer eftersom Lotta inte hade någon första gångs depression utan en som pågått ett tag. Så sjukskrivning förekommer både i Lottas fall och i dagsläget. Frågan är vad som är Martins ursäkt till sjukskrivningen?
Lottas journaler och socialstyrelsens vägledning i dagsläget gällande sjukskrivning, så hoppas jag att det är
slutdiskuterat angående beskyllningar om Lottas sjukskrivning. Helt någon vecka och sedan deltids sjukskrivning.
[spoiler]
__________________________________________________ _______
Som du ser är det precis det jag skrivit, akut sorgereaktion ca 2 veckor. De nu aktuella direktiven vid depression, som presenterades för några veckor sedan, anser INTE att depression ska behandlas med sjukskrivning. Inte heller recividerande depressioner mår bra av sjukskrivning. I Lottas fall var hon dessutom sjukskriven över 6 månader.
Eftersom Försäkringskassan både är noga med att spara på pengarna och samtidigt lusläser Socialstyrelsens direktiv - skulle sannolikt Lotta inte ha beviljats sjukskrivning för en depressionsdiagnos - och de flesta andra inte heller.
Om en person sitter still i ett mörkt rum, slutar äta o isolerar sig - är denne sannolikt sjuk och i vart fall oförmögen att arbeta. Då kan man sjukskrivas under "psyk.insuff" en kort tid. Man kanske tom lägger in vederbörande. Men som Lotta betedde sig och höll på var hon varken inläggningsfall eller utmattad.
Hennes sjukskrivning hade inte godkänts idag.
Frågan kvarstår om hon var uppriktig o ärlig till den som sjukskrev henne under våren? Berättade hon verkligen om den dagliga "sjukt målinriktade hårda träningen", om hundprommenaderna, fixet med utseende o festande som hon orkade med? Jag tror inte det, jag tror hon sa annat.
Nej det finns INGEN klinisk verksam röntgen för att titta in i hjärnan o hitta en utmattning/depression.
Att det presenteras en studie om detta är inget nytt - det förekommer hela tiden. Innan en ny metod införs kliniskt behöver många tusen patienter undersökas, 67 patienter som här räcker ingenstans.
I allmänhet kan vi inte ens göra sådana studier i vårt lilla land. Det kräver internationella stora undersökningar innan man kan använda det kliniskt, man måste texutvärdera falsk positiva svar.