2016-11-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagar men detta är absolut fel. Det syns INTE vid en magnetröntgen. Låt ingen luras att så är fallet.

Du verkar inte riktigt vara uppdaterad om de senaste årens forskning. Det är sedan länge vederlagd.
Citera
2016-11-28, 19:50
Medlem
Citat:
Numera har ju sjukskrivningsdirektiven förändrats. Depressioner ska inte behandlas med sjukskrivning.
Sk utmattning- eller utbrändhetssymtom anses drabba folk som har mycket kund/klient/elev/patientkontakt. Detta eftersom just kontakten med och bemötandet av folk utsätter kroppen o psyket för extra psykologisk belastning.

Såsom jag fick lära mig kunde ex inte en ensam forskare med sina böcker, en revisor alt en nattstädare drabbar av sk utbrändhet. För det krävdes det intensiv kontakt med folk. Ett ekonomibiträde kunde således de fakto inte få diagnosen utbrändhet.

Däremot naturligtvis depression - men där skulle Lotta inte erhållit långtidssjukskrivning utan arbetsträning, gå bredvid, jobba ett par timmar i taget. Enbart fysiskt träning parat med umgänge med vänner o kärleken är inte en adekvat behandlingsform under flera månader. Även om fys.träning kan ordineras under en tid ska det inte hålla på över ett 1/2 år som hos Lotta.

Du har fel på alla punkter. Du verkar stödja dig på litteratur som publicerades för lång tid tillbaka dvs föråldrat material.

Mycket har hänt sedan dess.
Citera
2016-11-28, 19:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/utmattningssyndrom-syns-i-hjarnan/

Som du ser är detta rön i en nyligen presenterad doktorsavhanling av en psykolog i Umeå. Där har försökspersoner fått göra arbetsminnestester samtidigt som magnetröntgen gjort varvid man har kunnat se en skillnad, sannolikt statistiskt visad eftersom den presenteras i en avhandling.

Nej det är INGET vi ser på vanliga magnetröntgen. Tro inte att du kan någon kan gå med en röntgenremiss o få en utmatningsdiagnos. Att det pågår forskning på detta är självklart men det finns absolut ingen klinisk praxis idag. Tyvärr.
Citera
2016-11-28, 19:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du verkar inte riktigt vara uppdaterad om de senaste årens forskning. Det är sedan länge vederlagd.

Nej och åter nej. Man skickar INTE någon med den frågeställningen till magnetröntgen - och får inte heller ett sådant svar.
Citera
2016-11-28, 19:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Numera har ju sjukskrivningsdirektiven förändrats. Depressioner ska inte behandlas med sjukskrivning.
Sk utmattning- eller utbrändhetssymtom anses drabba folk som har mycket kund/klient/elev/patientkontakt. Detta eftersom just kontakten med och bemötandet av folk utsätter kroppen o psyket för extra psykologisk belastning.

Däremot naturligtvis depression - men där skulle Lotta inte erhållit långtidssjukskrivning utan arbetsträning, gå bredvid, jobba ett par timmar i taget. Enbart fysiskt träning parat med umgänge med vänner o kärleken är inte en adekvat behandlingsform under flera månader. Även om fys.träning kan ordineras under en tid ska det inte hålla på över ett 1/2 år som hos Lotta.

Citat:
Beklagar men detta är absolut fel. Det syns INTE vid en magnetröntgen. Låt ingen luras att så är fallet.

Mätbara skador i hjärnan
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/stress-ger-matbara-skador

Du går väl inte emot expertisen och forskningen? Du måste inse att sjukskrivning förekommer eftersom Lotta inte hade någon första gångs depression utan en som pågått ett tag. Så sjukskrivning förekommer både i Lottas fall och i dagsläget. Frågan är vad som är Martins ursäkt till sjukskrivningen?

Lottas journaler och socialstyrelsens vägledning i dagsläget gällande sjukskrivning, så hoppas jag att det är slutdiskuterat angående beskyllningar om Lottas sjukskrivning. Lotta var helt sjukskriven någon vecka och sedan deltids sjukskriven
Senast redigerad av Moosky 2016-11-28 kl. 20:00.
Citera
2016-11-28, 20:02
Medlem
Citat:
Som du ser är detta rön i en nyligen presenterad doktorsavhanling av en psykolog i Umeå. Där har försökspersoner fått göra arbetsminnestester samtidigt som magnetröntgen gjort varvid man har kunnat se en skillnad, sannolikt statistiskt visad eftersom den presenteras i en avhandling.

Nej det är INGET vi ser på vanliga magnetröntgen. Tro inte att du kan någon kan gå med en röntgenremiss o få en utmatningsdiagnos. Att det pågår forskning på detta är självklart men det finns absolut ingen klinisk praxis idag. Tyvärr.
Det är väl snarare så att det syns men att det är helt onödigt att skicka folk på magnetröntgen med tester eftersom utmattningssyndrom är lätt att upptäcka bara patienten beskriver sina symptom.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-28 kl. 20:06.
Citera
2016-11-28, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Såsom jag fick lära mig kunde ex inte en ensam forskare med sina böcker, en revisor alt en nattstädare drabbar av sk utbrändhet. För det krävdes det intensiv kontakt med folk. Ett ekonomibiträde kunde således de fakto inte få diagnosen utbrändhet.

Men då är det nog en brist vid stället där du fick lära dig, en utbrändhet behöver väl nödvändigtvis inte vara arbetsrelaterad. Det kan ju inträffa saker som inte alltid enbart har med arbetet att göra men som medför att personen klappar ihop.
Det kan även finnas problem på arbetsplatser som gör att tjänster utan "intensiv kontakt" med folk kan drabbas av utbrändhet, orimlig arbetsbelastning, för långt gående ansvarsdelegering (att man delegerar ansvar bortom folks faktiska kompetens och att dessa då ständigt pekas ut som felande länk, etc), eller att det finns problem med exempelvis mobbning, det behöver inte vara den mobbade heller utan den som blir "krockkudden" som drabbas. Vad som framkommit om Lotta så verkar hon ha egenskaper som kanske lätt får henne i krockkuddesitsen.
Där du har lärt dig om utbrändhet verkar vara väl fyrkantigt och inte helt verklighetsförankrat.

Det är inte säkert hon hade träning som konkret ordination utan som ett allmänt råd. Särskilt om det var ett intresse som ger en positiv upplevelse för personen. Personer som har depressioner brukar man absolut uppmuntra att försöka hålla fast vid intressen som motiverar dem att överhuvudtaget kliva ur sängen. Utan att för densskull nödvändigtvis göra en förskrivning på detta. Förskrivning på träning är väl mer för de som drabbas av fysiska åkommor där sambandet finns mellan inaktivitet och åkomman.

Sedan beror det väl lite på vad för möjligheter arbetsgivaren har till rehabiliteringsåtgärder. För dem är det kanske vettigare att ha in en vikarie som får jobbet gjort än en med koncentrationssvårigheter som någon annan ska ska ägna någon tid av arbetsdagen till att "passa"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-28 kl. 20:19.
Citera
2016-11-28, 20:14
Medlem
Solglittrets avatar
[quote=Moosky|59158182]Mätbara skador i hjärnan
Du går väl inte emot expertisen och forskningen? Du måste inse att sjukskrivning förekommer eftersom Lotta inte hade någon första gångs depression utan en som pågått ett tag. Så sjukskrivning förekommer både i Lottas fall och i dagsläget. Frågan är vad som är Martins ursäkt till sjukskrivningen?

Lottas journaler och socialstyrelsens vägledning i dagsläget gällande sjukskrivning, så hoppas jag att det är slutdiskuterat angående beskyllningar om Lottas sjukskrivning. Helt någon vecka och sedan deltids sjukskrivning.
[spoiler]
__________________________________________________ _______
Som du ser är det precis det jag skrivit, akut sorgereaktion ca 2 veckor. De nu aktuella direktiven vid depression, som presenterades för några veckor sedan, anser INTE att depression ska behandlas med sjukskrivning. Inte heller recividerande depressioner mår bra av sjukskrivning. I Lottas fall var hon dessutom sjukskriven över 6 månader.
Eftersom Försäkringskassan både är noga med att spara på pengarna och samtidigt lusläser Socialstyrelsens direktiv - skulle sannolikt Lotta inte ha beviljats sjukskrivning för en depressionsdiagnos - och de flesta andra inte heller.

Om en person sitter still i ett mörkt rum, slutar äta o isolerar sig - är denne sannolikt sjuk och i vart fall oförmögen att arbeta. Då kan man sjukskrivas under "psyk.insuff" en kort tid. Man kanske tom lägger in vederbörande. Men som Lotta betedde sig och höll på var hon varken inläggningsfall eller utmattad.
Hennes sjukskrivning hade inte godkänts idag.

Frågan kvarstår om hon var uppriktig o ärlig till den som sjukskrev henne under våren? Berättade hon verkligen om den dagliga "sjukt målinriktade hårda träningen", om hundprommenaderna, fixet med utseende o festande som hon orkade med? Jag tror inte det, jag tror hon sa annat.

Nej det finns INGEN klinisk verksam röntgen för att titta in i hjärnan o hitta en utmattning/depression.

Att det presenteras en studie om detta är inget nytt - det förekommer hela tiden. Innan en ny metod införs kliniskt behöver många tusen patienter undersökas, 67 patienter som här räcker ingenstans.
I allmänhet kan vi inte ens göra sådana studier i vårt lilla land. Det kräver internationella stora undersökningar innan man kan använda det kliniskt, man måste texutvärdera falsk positiva svar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-28 kl. 20:30.
Citera
2016-11-28, 20:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=Solglittret|59158375]
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Mätbara skador i hjärnan

Lottas journaler och socialstyrelsens vägledning i dagsläget gällande sjukskrivning, så hoppas jag att det är slutdiskuterat angående beskyllningar om Lottas sjukskrivning. Helt någon vecka och sedan deltids sjukskrivning.
[spoiler]

Som du ser är det precis det jag skrivit, akut sorgereaktion ca 2 veckor. De nu aktuella direktiven vid depression, som presenterades för några veckor sedan, anser INTE att depression ska behandlas med sjukskrivning. Inte heller recividerande depressioner mår bra av sjukskrivning. I Lottas fall var hon dessutom sjukskriven över 6 månader.
Eftersom Försäkringskassan både är noga med att spara på pengarna och samtidigt lusläser Socialstyrelsens direktiv - skulle sannolikt Lotta inte ha beviljats sjukskrivning för en depressionsdiagnos - och de flesta andra inte heller.

Om en person sitter still i ett mörkt rum, slutar äta o isolerar sig - är denne sannolikt sjuk och i vart fall oförmögen att arbeta. Då kan man sjukskrivas under "psyk.insuff" en kort tid. Man kanske tom lägger in vederbörande. Men som Lotta betedde sig och höll på var hon varken inläggningsfall eller utmattad.
Hennes sjukskrivning hade inte godkänts idag.

Frågan kvarstår om hon var uppriktig o ärlig till den som sjukskrev henne under våren? Berättade hon verkligen om den dagliga "sjukt målinriktade hårda träningen", om hundprommenaderna, fixet med utseende o festande som hon orkade med? Jag tror inte det, jag tror hon sa annat.

Nej det finns INGEN klinisk verksam röntgen för att titta in i hjärnan o hitta en utmattning/depression.

Att det presenteras en studie om detta är inget nytt - det förekommer hela tiden. Innan en ny metod införs kliniskt behöver många tusen patienter undersökas, 67 patienter som här räcker ingenstans.
I allmänhet kan vi inte ens göra sådana studier i vårt lilla land. Det kräver internationella stora undersökningar innan man kan använda det kliniskt, man måste texutvärdera falsk positiva svar.

Fast tränade hon verkligen "sjukt målinriktat" ? Kan inte det varit en överdrift för att framstå som lyckligare eller något? Vissa behöver inte träna mycket för att verka vältränade, likaså med skönhetsfixet, en besatthet vid utseendet kan indikera att någon kanske inte mår bra men de kanske inte behöver göra mycket för att se omsorgsfullt välfixad ut? Lotta såg väl bra ut så jag tänker mig att hon kanske inte egentligen behövde anstränga sig övermåttan om det var det utseendemässiga som var målsättningen.
Det kan ju fungerat som en distraktion, på samma sätt som en del som springer ofta men för densskull inte tävlar gör det för att skingra tankar ungefär nästan som en meditativ funktion.
När jag var på behandlingshem sprang jag flera gånger i veckan, ibland upp redan kl. 4,30 på morgonen för tre mil innan frukost fastän jag absolut inte var eller är en morgonmänniska. Delvis för att jag var så trött i huvudet av att ständigt vara bland folk, bli kontrollerad och granskad och i viss mån granska andra eftersom ett inslag var kamratuppfostran så man tilldelades ledande uppgifter i någon grupp.

Lottas träning kanske hade lika funktion, ett tillfälle till ett slags flykt med lite endorfinbelöning?

Och nej, träning, umgänge med vänner och kärleken är väl inte adekvat behandling vid depression, men det kanske beror på att vad denna grupp ofta "får vackert nöja sig med" eftersom det i många kommuner och landsting saknas resurser till att exempelvis gå i någon KBT terapi. Därav att många fastnar i långa sjukskrivningar med ev medicinering som enda och kanske felaktig behandling, som i sig kan vara mentalt nedbrytande. På vårdcentaler har ju läkare förskrivningsrätt på SsRI preparat och det nyttjas ju rätt flitigt utan att man ens kollar serotoninnivåerna hos patienten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-28 kl. 20:56.
Citera
2016-11-28, 20:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men då är det nog en brist vid stället där du fick lära dig, en utbrändhet behöver väl nödvändigtvis inte vara arbetsrelaterad. Det kan ju inträffa saker som inte alltid enbart har med arbetet att göra men som medför att personen klappar ihop.

Det är inte säkert hon hade träning som konkret ordination utan som ett allmänt råd. Särskilt om det var ett intresse som ger en positiv upplevelse för personen. Personer som har depressioner brukar man absolut uppmuntra att försöka hålla fast vid intressen som motiverar dem att överhuvudtaget kliva ur sängen. Utan att för densskull nödvändigtvis göra en förskrivning på detta. Förskrivning på träning är väl mer för de som drabbas av fysiska åkommor där sambandet finns mellan inaktivitet och åkomman.

Sedan beror det väl lite på vad för möjligheter arbetsgivaren har till rehabiliteringsåtgärder. För dem är det kanske vettigare att ha in en vikarie som får jobbet gjort än en med koncentrationssvårigheter som någon annan ska ska ägna någon tid av arbetsdagen till att "passa"?

Nej fysisk aktivitet kan numera förskrivas till den som ex behöver gå ner i vikt, har hög vilopuls eller dåliga värden på arbetsprov eller som bara är en "soff potatis".
Det kan numera förskrivas på recept sedan 1-2 år tillbaka.
Jo "utbrändhet"som sjukskrivnings diagnos kommer från jobbet i allmänhet. Har du inget arbete kanske du har utbrändhetssymptom, men du får inte diagnosen utbrändhet, det kallas då för annat.

Om nu, Lotta som vi faktiskt diskuterar här, var utbränd, skulle hon haft ett jobb med intensiv kundkontakt. Det hade hon inte. Hennes orsak till sjukskrivning ansågs vara 1. Sorgereaktion för att förhållandet med Magnus tog slut, 2.) orkeslöshet.
Sorgereaktionen skulle givit henne några veckors sjukskrivning under hösten.
Orkeslöshet kunde ge henne sjukskrivning - men knappast samtidigt med det schema av träning o hobbies hon höll igång.
Det finns en del journaler i FUPen som jag läst, men inte exakt minns. Ska gå igenom dem igen o se om jag kan få fram mer specifikt vad hon var sjukskriven för.
Citera
2016-11-28, 20:31
Medlem
Citat:

Dom flesta skickas faktiskt med remiss till magnetröntgen om läkaren kommit fram till att det kan misstänkas röra sig om allvarlig utmattningsdepression.

Hela rehabiliteringsprocessen blir i så fall anpassad efter resultatet av denne. En snabb återgång leder ofta till ett insjuknande.

Själva gärningen som Martin är dömd för, mord på Lotta, och gärningsmannen borde stå i fokus istället. Lotta är död.

Att Martin skulle klarat sig längre tid utanför fängelset utan att ha misshandlat någon grovt hade snarast varit ett avvikande beteende. Sett till hans historia och modus operandi.
Citera
2016-11-28, 20:34
Medlem
Solglittrets avatar
[quote=bradgardsindianen|59158502]
Citat:

Fast tränade hon verkligen "sjukt målinriktat" ? Kan inte det varit en överdrift för att framstå som lyckligare eller något? Vissa behöver inte träna mycket för att verka vältränade, likaså med skönhetsfixet, en besatthet vid utseendet kan indikera att någon kanske inte mår bra men de kanske inte behöver göra mycket för att se omsorgsfullt välfixad ut? Lotta såg väl bra ut så jag tänker mig att hon kanske inte egentligen behövde anstränga sig övermåttan om det var det utseendemässiga som var målsättningen.

Lotta visade Martin bilder på sina kroppsdelar i mms. Han svarade med sms att hon var fin och hon svarade tillbaka att det berodde på att hon var så "sjukt målinriktad" när det gällde sin träning.
Huruvida hon gjorde det vet jag ej. Det står även omnämnt att hon diskuterat att börja med några av Martins anabola för att "bli mer deffad i kroppen". Jag antar att det betyder att hon ville få mer definierade muskler.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-28 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in