2016-11-16, 20:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Som sagt är jag lite trött idag och kanske inte räknat helt rätt. Det är en väldigt bra ursäkt att Martin träffade någon annan så att hon kunde avsluta honom. Att hon ville avsluta har hon också visat i sin dagbok. Dock så var hon tyvärr kär i honom och trodde naivt på att han kunde ändra sig. Tyvärr var nog Lotta för naiv för att förstå vem hon hade att göra med.

Jag ger dig fullständigt rätt i detta!
Det hade varit ett gyllene tillfälle för henne att bli av med honom helt.
Citera
2016-11-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag ger dig fullständigt rätt i detta!
Det hade varit ett gyllene tillfälle för henne att bli av med honom helt.
Ja, det hade varit ett gyllene tillfälle men tyvärr så lockade han in henne igen i sin fälla med sjukdomskortet. Tyvärr så förstod nog inte Lotta det och lät sin förälskelse ta över. Så synd att hon ramlade i fällan igen. Om hon hade varit mer erfaren med dessa typer tror jag nog att hon valt en annan väg. Nu gjorde hon inte det och därför är hon död idag. Hon var blind av förälskelsen och förstod aldrig att man inte säger emot någon som Martin. Det var nog det hon gjorde den natten när han släckte hennes liv.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-16 kl. 21:47.
Citera
2016-11-16, 21:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inte jag heller. Det gäller bara att vara lite ödmjuk samt lyssna på sig själv, som människa.

Lyssna på sig själv som människa? En del verkar ju ha inställningen att man inte ens skulle få yttra det till en Lotta. Sedan kan man säkerligen ha enorm sympati för någon Lotta om de ger signaler om att de behöver hjälp, men på ett tidigt stadie kan det vara väldigt svårt att göra något vettigt konkret. Rättsväsendet hanterar inte känslomässiga relationsfrågor, inte i allmänna brottmål, det är hårda fakta som ska till. Och det ska i regel till ganska speciella omständigheter att driva enskilt åtal om förolämpning eller förtal som det väl strikt är fråga om i det tidiga stadiet. Det krävs väl en del resurser också att driva enskilt åtal i såväl tid, ork och pengar.
Det kanske inte heller är lämpligast, paret kanske hamnat snett men kanske vill vara tillsammans och har skapliga förutsättningar om de båda skulle skärpa till sig och kanske få kompetent hjälp var för sig.

Jag är inte heller särskilt övertygad om att soc då nödvändigtvis skulle vara rätt instans att hänvisa till i första läget, om hon är på det stadiet att hon velar på huruvida hon vill avsluta relationen eller söka något sätt att förbättra den. Går man från samhället in för bestämt så finns väl risken att människan känner sig överkörd.
Citera
2016-11-16, 21:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lyssna på sig själv som människa? En del verkar ju ha inställningen att man inte ens skulle få yttra det till en Lotta. Sedan kan man säkerligen ha enorm sympati för någon Lotta om de ger signaler om att de behöver hjälp, men på ett tidigt stadie kan det vara väldigt svårt att göra något vettigt konkret. Rättsväsendet hanterar inte känslomässiga relationsfrågor, inte i allmänna brottmål, det är hårda fakta som ska till. Och det ska i regel till ganska speciella omständigheter att driva enskilt åtal om förolämpning eller förtal som det väl strikt är fråga om i det tidiga stadiet. Det krävs väl en del resurser också att driva enskilt åtal i såväl tid, ork och pengar.
Det kanske inte heller är lämpligast, paret kanske hamnat snett men kanske vill vara tillsammans och har skapliga förutsättningar om de båda skulle skärpa till sig och kanske få kompetent hjälp var för sig.

Jag är inte heller särskilt övertygad om att soc då nödvändigtvis skulle vara rätt instans att hänvisa till i första läget, om hon är på det stadiet att hon velar på huruvida hon vill avsluta relationen eller söka något sätt att förbättra den. Går man från samhället in för bestämt så finns väl risken att människan känner sig överkörd.

Det är precis detta som är pudels kärna.
Hur hjälpa en vuxen person mot dennes vilja utan att bedriva rättövergrepp och hamna helt fel - ex om vi/samhället tror dåligt om en relation som kan bli bra!

Jag tror inte det går! Risken att vi får för många felaktiga samhällsingripanden o övergrepp är för stor.

Endast den vuxna individen kan fatta det slutgiltiga beslutet om att bryta upp.

Men vi andra kan berätta om att det går, pusha att man är stark nog att ha en fri vilja och ett egenvärde och att ingen annan har rätt att få en att må dåligt. Det gör man bäst genom att tala om att misshandelsoffer o offer för dåliga relationen KAN bestämma själva.

Inte förminska o omyndigförklara dem - då bli de svagare o stannar kvar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-16 kl. 21:47.
Citera
2016-11-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Bara för att Lotta gjorde ett felaktigt val så förtjänade hon väl inte att bli ihjälslagen?
Hon försökte ju söka hjälp men tog troligen beslutet att den hjälp hon kunde få inte var den hon behövde.
Sluta att skuldbelägga Lotta och fundera över varför en så uppenbart sjuk person som M har fått gå fri.

Ingen har sagt att Lotta förtjänade att bli ihjälslagen.

Vad som påstås är att andra, närstående, anhöriga och diverse instanser i samhället skulle ha förhindrat det. Det kan man tycka att de borde, det vore sympatiskt om det vore möjligt, men börjar man granska vad för reella möjligheter det finns att åstadkomma detta skydd såster man attdet är ganska svårt, och en del av svårigheten beror av de val Lotta gjort.

Martin hade suttit av sitt straff, eller blivit villkorligt frigiven. Han hade fått ett fängelsestraff för att inte bedömts som så sjuk att han inte skulle anses kunna ansvara för sina gärningar. Sedan kanman vara klok i efterhandoch säga att de borde tagit in honom när en anmälan kommer om liknande brott som han dömts för och är frigiven från. Det vet jag inte varför så inte skedde, om man visste att hon träffade honom eller om där fanns något som gjorde att man inte var övertygad om anmälans riktighet.
Citera
2016-11-16, 21:55
Medlem
Citat:
Nä, man kan förstå att hon kanske ljuger om förhållandet med Martin för Per om hon vill ha vänskapen men tänker att han blir sårad men inte då att hon ger föreställningar om att hon och Per skulle bli ett par igen. Och särskilt inte om hon ber Per göra en orosanmälan till soc eller polis eller någon annan, att hon frågar om hjälp att komma ur det förhållandet med Martin och så träffar hon Martin igen och berättar för andra bekanta att de har "enastående sex".

Det är ju inte en "undvikande lögn" där man ljuger för att undvika att såra eller om det är något man inte vill, kan eller får säga för att man exempelvis inte vill hänga ut tredje part i något sammanhang, utan ganska offensivt.

Precis. Där kan både Per, Camilla och Mariana känna sig grundlurade av Lotta.

Det var ju också grunden till osämjan mellan Lotta och hennes syskon när Per ringde till dem och fick veta att Lotta inte var där utan skulle träffa Martin istället.

Alla vi vet att ifall man håller på med massiva lögner hit och dit förr eller senare kommer bubblan sprickas..

Men istället för att be om ursäkt för sitt egna beteende och tala ur skägget blev Lotta arg både på Per och sina syskon. Mariana fick aldrig någon förklaring heller varför hon "raderades" ur Lottas liv.
Citera
2016-11-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är precis detta som är pudels kärna.
Hur hjälpa en vuxen person mot dennes vilja utan att bedriva rättövergrepp och hamna helt fel - ex om vi/samhället tror dåligt om en relation som kan bli bra!

Jag tror inte det går! Risken att vi får för många felaktiga samhällsingripanden o övergrepp är för stor.

Endast den vuxna individen kan fatta det slutgiltiga beslutet om att bryta upp.

Men vi andra kan berätta om att det går, pusha att man är stark nog att ha en fri vilja och ett egenvärde och att ingen annan har rätt att få en att må dåligt. Det gör man bäst genom att tala om att misshandelsoffer o offer för dåliga relationen KAN bestämma själva.

Inte förminska o omyndigförklara dem - då bli de svagare o stannar kvar.

Eller att de måste komma underfund med varför de mår dåligt. Eller om personen gått in i ett förhållande med felaktiga förutsättningar att man förväntar sig att partnern ska vara något den inte är. Är det så från bägge håll som jag misstänker det kan vara med Martin och Lotta så kan det nog bli så här illa. De harvar för sig förväntningar om sigsjälv och den andre som de inte kan leva upp till.
Citera
2016-11-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att Lotta förtjänade att bli ihjälslagen.

Vad som påstås är att andra, närstående, anhöriga och diverse instanser i samhället skulle ha förhindrat det. Det kan man tycka att de borde, det vore sympatiskt om det vore möjligt, men börjar man granska vad för reella möjligheter det finns att åstadkomma detta skydd såster man attdet är ganska svårt, och en del av svårigheten beror av de val Lotta gjort.

Martin hade suttit av sitt straff, eller blivit villkorligt frigiven. Han hade fått ett fängelsestraff för att inte bedömts som så sjuk att han inte skulle anses kunna ansvara för sina gärningar. Sedan kanman vara klok i efterhandoch säga att de borde tagit in honom när en anmälan kommer om liknande brott som han dömts för och är frigiven från. Det vet jag inte varför så inte skedde, om man visste att hon träffade honom eller om där fanns något som gjorde att man inte var övertygad om anmälans riktighet.

Camilla och Lotta hade en diskussion angående "hur" polisen skulle hitta Martin och då sa Lotta att Martin saknade folkbokförningsadress och att han "flyttade runt mellan olika kompisar". Det skulle alltså vara väldigt svårt att få tag i honom..

Men då kom Camilla på att Lotta skulle kunna tipsa polisen om gymmet där Martin tränade regelbundet (och där även Lotta tränade tillsammans med Martin). Men Lotta nappade inte utan sa istället att "Camilla stressade henne"..
Citera
2016-11-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Där kan både Per, Camilla och Mariana känna sig grundlurade av Lotta.

Det var ju också grunden till osämjan mellan Lotta och hennes syskon när Per ringde till dem och fick veta att Lotta inte var där utan skulle träffa Martin istället.

Alla vi vet att ifall man håller på med massiva lögner hit och dit förr eller senare kommer bubblan sprickas..

Men istället för att be om ursäkt för sitt egna beteende och tala ur skägget blev Lotta arg både på Per och sina syskon. Mariana fick aldrig någon förklaring heller varför hon "raderades" ur Lottas liv.

Där kan väl finnas någon historia om att hon upplevt/upplever sig kontrollerad?

Jag har lite intryck av att de sett på varandra som en räddningsplanka? Även om det börjat som en kompisrelation utifrån ett gemensamt intresse med träning och så?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-16 kl. 22:13.
Citera
2016-11-16, 22:07
Medlem
Citat:
Eller att de måste komma underfund med varför de mår dåligt. Eller om personen gått in i ett förhållande med felaktiga förutsättningar att man förväntar sig att partnern ska vara något den inte är. Är det så från bägge håll som jag misstänker det kan vara med Martin och Lotta så kan det nog bli så här illa. De harvar för sig förväntningar om sigsjälv och den andre som de inte kan leva upp till.

Precis.

Det verkar som att Martin inte stod ut just med de karaktärsdragen hos Lotta som mest påminde om hans egna..

Att Lotta ljög. Inte var pålitlig och 100% ärlig - trots att hon samtidigt bedyrade motsatsen var tydligt ett drag som Martin inte kunde hantera. Samtidigt gjorde ju Martin exakt samma sak gentemot Lotta.

Jag tror att båda var skadade på samma sätt när det kom till tillitsbiten. Ingen av dem kunde lita på den andre och ingen av dem kunde vara helt pålitlig själv.

Det var en ekvation som inte gick ihop - helt enkelt.
Citera
2016-11-16, 22:11
Medlem
Citat:
Där kan väl finnas någon historia om att hon upplevt/upplever sig kontrollerad?

Eller en inbillad upplevelse av att vara "kontrollerad"?

Om jag skulle ljuga för dig att jag åker till mina släktingar och du som kände dem skulle sedan kontakta dem, behöver ju inte betyda att du ville kolla ifall jag hade talat sanning trots att det för mig som är rädd för att åka fast för mina lögner kanske känns som så..
Senast redigerad av sno 2016-11-16 kl. 22:23.
Citera
2016-11-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tänk dig att bli ihjälslagen, och sedan få höra snacket efteråt.
Men inte kunna svara.

Nä, vi är inte alla bra vänner. Och ja, vi borde alla veta bättre.
Men inte tror du väl att Lotta agerade som hon gjorde med, med de konsekvenserna det fick? Lotta trodde bättre om Martin, än vad jag gör.
Ni tror sämre om Lotta, och tycker att hon kunde undvikit sitt öde.

Menar du att Lotta lyssnar på oss - dvs. läser inlägg här på Flashback - efter sin död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in