Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Usch, jag fick en kraftig obehagskänsla när jag såg bilden. Jag fick gåshud, kalla kårar och håren reste sig på kroppen. Jag får en känsla av att hon har utsatts för något fruktansvärt. Jag har inga fakta och inget logiskt resonemang, men får en stark känsla av att hon har blivit torterad mördad och nergrävt. Vet inte varför, men det är en stark och olustig känsla

(
Du reagerar likadant som det världsberömda holländska mediet som plockades dit, gjorde. Han fick en fruktansvärd upplevelse, nästan svimmade av skräck i det att han känt ett par händer strypa Viola...
Jag vill minns att han ville att ladugårdsgolvet skulle grävas upp, vilket gjordes, resultatlöst. Dom plockade dit tuppar som stod på Faxälvens is och gol osv. Rena snurren, men allt prövades. Jag har själv aldrig trott på familjens eller faderns inblandning. Viola var ledsen och arg, efter bråket, så om hon gått i blindo i sin upprördhet, och halkat ned i Faxälven, eller följt med någon bil, vet man ju inte.
Det väckte en uppståndelse som vi knappast kan föreställa oss idag. Dels var totalt mysko försvinnanden inte vanliga i Sverige, men även internationellt väckte det uppseende. Åratal senare kom uppgifter - i vanlig ordning - om att hon skulle siktats här och där, Canada och jag vet inte var. Det bästa som skrivits finns i en av de där tjocka böckerna, typ *Kriminalen griper in* o allt vad de heter. Från 50talets slut, en rejält stor genomgång vill jag minnas.