2010-08-22, 16:39
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Å andra sidan, symtomen är inte alltid tydliga och när det gäller en tonårsflicka kunde de antagligen förväxlas med sk månatliga problem. Om Viola brukade ha mensvärk och förloppet inte drog ut för länge på tiden innan det blev akut kanske det är förklaringen?

Förstås sant. Det kan ju även tänkas att historien med blindtarmen späddes på en smula efter Violas försvinnande.

Citat:
Och om nu pappan skulle dräpt sin dotter i samband med bråket, hur orkade han under alla år tiga och lida sig igenom cirkusen med tuppar, medier och erbjudanden om att gräva upp golv etc? Hur orkade hans hustru och dotter tiga, även efter hans död?

Å andra sidan finns mängder av fall där offret med största sannolikhet har blivit mördad av en närstående, men där denne aldrig erkänt trots hård press utifrån. T ex fallen Annelie Ojonen och Linda Chen.

Man kan även dra paralleller till så kallade hedersmord. I många av dessa fall finns yngre syskon som vet eller åtminstone anar vad som hänt. Ändå kan det vara ett helvete för polisen att dra det ur dem.

Vi vet inte heller hur mycket hustrun och framför allt dottern egentligen visste om Violas försvinnande.

Men återigen, ingen kan förstås veta om det var ett mord, eller något annat. (Känns viktigt att påpeka när det finns närstående kvar i livet.)
Citera
2010-08-22, 20:52
Medlem
Intensivs avatar
Jag har med intresse följt den här tråden eftersom den försvunna Viola var en del av min barndom pga av min mor och morfars intresse för fallet.
Jag vet att morfar sparade alla tidningsurklipp men vet dessvärre inte var de finns nu.
Min mor arbetade en kort tid tillsammans med en flicka som kom från Helgum (eller hade släkt där?)
Hon försåg naturligtvis min mor med byskvaller.
Det som just den här arbetskamraten (och många bybor) reagerade starkt på var att familjen bodde kvar i byn trots att lillasystern for väldigt illa av skvaller och regelrätta påhopp. Man tolkade det som att han inte vågade sälja gården då en ny ägare kanske skulle göra ombyggnader (eller gräva)
och då hitta Viola.
Vi lär nog aldrig få veta..men ett seglivat mysterium är det.
Tack ni som bidragit med info om ett barndomsmysterium var detaljer hade bleknat med åren.
Citera
2010-08-23, 05:40
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Usch, jag fick en kraftig obehagskänsla när jag såg bilden. Jag fick gåshud, kalla kårar och håren reste sig på kroppen. Jag får en känsla av att hon har utsatts för något fruktansvärt. Jag har inga fakta och inget logiskt resonemang, men får en stark känsla av att hon har blivit torterad mördad och nergrävt. Vet inte varför, men det är en stark och olustig känsla (

Du reagerar likadant som det världsberömda holländska mediet som plockades dit, gjorde. Han fick en fruktansvärd upplevelse, nästan svimmade av skräck i det att han känt ett par händer strypa Viola...

Jag vill minns att han ville att ladugårdsgolvet skulle grävas upp, vilket gjordes, resultatlöst. Dom plockade dit tuppar som stod på Faxälvens is och gol osv. Rena snurren, men allt prövades. Jag har själv aldrig trott på familjens eller faderns inblandning. Viola var ledsen och arg, efter bråket, så om hon gått i blindo i sin upprördhet, och halkat ned i Faxälven, eller följt med någon bil, vet man ju inte.

Det väckte en uppståndelse som vi knappast kan föreställa oss idag. Dels var totalt mysko försvinnanden inte vanliga i Sverige, men även internationellt väckte det uppseende. Åratal senare kom uppgifter - i vanlig ordning - om att hon skulle siktats här och där, Canada och jag vet inte var. Det bästa som skrivits finns i en av de där tjocka böckerna, typ *Kriminalen griper in* o allt vad de heter. Från 50talets slut, en rejält stor genomgång vill jag minnas.
Citera
2010-08-23, 05:54
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Du reagerar likadant som det världsberömda holländska mediet som plockades dit, gjorde. Han fick en fruktansvärd upplevelse, nästan svimmade av skräck i det att han känt ett par händer strypa Viola...

Jag vill minns att han ville att ladugårdsgolvet skulle grävas upp, vilket gjordes, resultatlöst. Dom plockade dit tuppar som stod på Faxälvens is och gol osv. Rena snurren, men allt prövades. Jag har själv aldrig trott på familjens eller faderns inblandning. Viola var ledsen och arg, efter bråket, så om hon gått i blindo i sin upprördhet, och halkat ned i Faxälven, eller följt med någon bil, vet man ju inte.

Det väckte en uppståndelse som vi knappast kan föreställa oss idag. Dels var totalt mysko försvinnanden inte vanliga i Sverige, men även internationellt väckte det uppseende. Åratal senare kom uppgifter - i vanlig ordning - om att hon skulle siktats här och där, Canada och jag vet inte var. Det bästa som skrivits finns i en av de där tjocka böckerna, typ *Kriminalen griper in* o allt vad de heter. Från 50talets slut, en rejält stor genomgång vill jag minnas.

Du menar Peter Hurkos? Mannen med "radar-hjärnan"? Han lär ha suttit på Hotell Appelberg i Sollefteå och styrkts sig med ett och annat för avfärden mot Helgum. En "radar-hjärna" kanske kräver lite drivmedel för att funka? Vad vet jag? Hur som helst så kom han inte fram till nåt konkret utan ändrade sina uppgifter flera gånger. Han kissade i byxorna och for hem.
Citera
2010-08-23, 06:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Min mor arbetade en kort tid tillsammans med en flicka som kom från Helgum (eller hade släkt där?)
Hon försåg naturligtvis min mor med byskvaller.
Det som just den här arbetskamraten (och många bybor) reagerade starkt på var att familjen bodde kvar i byn trots att lillasystern for väldigt illa av skvaller och regelrätta påhopp. Man tolkade det som att han inte vågade sälja gården då en ny ägare kanske skulle göra ombyggnader (eller gräva)
och då hitta Viola.

Det känns som en paradox, detta du beskriver. Man sprider skvaller och riktigt otäcka påhopp (och gör lillasysterns liv till ett helvete) - och istället för att lägga ner detta så är det fel på familjen Widegren som envisas med att bo kvar? Det säger väl en del om byaskvallret i Helgum? Hade familjen flyttat hade man förmodligen istället tolkat detta som ett bevis på skuld - en klassisk damned if you do and damned if you don'tsituation.

Gården har annan ägare sedan många år tillbaka och än är Viola inte hittad.
Citera
2010-08-23, 07:01
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Du menar Peter Hurkos? Mannen med "radar-hjärnan"? Han lär ha suttit på Hotell Appelberg i Sollefteå och styrkts sig med ett och annat för avfärden mot Helgum. En "radar-hjärna" kanske kräver lite drivmedel för att funka? Vad vet jag? Hur som helst så kom han inte fram till nåt konkret utan ändrade sina uppgifter flera gånger. Han kissade i byxorna och for hem.

Haha, ja så hette han. Han var inte född sån, utan blev det under kriget efter nån fallskada. Han var ofta inblandad i berömda fall, t.ex kallades han till Australien för att lösa deras mest kända fall, det oförklarliga försvinnandet av de tre syskonen Beaumont 1966. Men det blev ju inget...

Förresten, kan inte dagens medier plocka fram Viola. Dom talar ju med andarna....
Citera
2010-08-23, 19:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kattgreven".

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det känns som en paradox, detta du beskriver. Man sprider skvaller och riktigt otäcka påhopp (och gör lillasysterns liv till ett helvete) - och istället för att lägga ner detta så är det fel på familjen Widegren som envisas med att bo kvar? Det säger väl en del om byaskvallret i Helgum? Hade familjen flyttat hade man förmodligen istället tolkat detta som ett bevis på skuld - en klassisk damned if you do and damned if you don'tsituation.

Gården har annan ägare sedan många år tillbaka och än är Viola inte hittad.

Det är jag övertygad om att det skulle ha blivit på detta sätt ifall Videgrens hade flyttat. Man förstår att lillasystern flyttade långt ifrån hembygden. Vem skulle inte ha gjort samma sak i hennes ställe.

Vad som "hjälpte till" var ju att Videgren själv minst av allt var populär i bygden. Han kallades för "Kattgreven" för att han var ute och sköt kattor (vildkattor?).

Allt detta gick sedan ut över Eva-Mari, som inte hade ett dugg att göra med storasysterns försvinnande.
Citera
2010-08-23, 20:17
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är jag övertygad om att det skulle ha blivit på detta sätt ifall Videgrens hade flyttat. Man förstår att lillasystern flyttade långt ifrån hembygden. Vem skulle inte ha gjort samma sak i hennes ställe.

Vad som "hjälpte till" var ju att Videgren själv minst av allt var populär i bygden. Han kallades för "Kattgreven" för att han var ute och sköt kattor (vildkattor?).

Allt detta gick sedan ut över Eva-Mari, som inte hade ett dugg att göra med storasysterns försvinnande.

Widegren fick namnet "Kattgreven" efter en dom för djurplågeri. Han hade tillsammans med en god vän släppt lös några hundar som bet ihjäl en katt. Benämningen "greve" kom sig troligen av att hans släkt härstammade från en adlig ätt i Livland.

Du skrev tidigare att du sett honom i TV? Var det också i samband med Violas försvinnande?
Citera
2010-08-23, 20:17
Medlem
Citat:

Lustigt att han kände något liknande, det visste jag inte. Det känns ganska löjligt att prata om då det jag kände/känner inte är baserat på någon som helst logik eller fakta. Jag fick en känsla av svåra plågor och dödsångest, som att hon har känt en fruktansvärd skräck och veta att hon kommer att dö på ett ohyggligt sätt. Jag vet inte vad jag ska säga, för själv sitter jag och skrattar åt medier på TV och tror inte ett dugg på sånt. Det gör att det känns extra olustigt att jag drabbades av den känslan. Jag bor i södra Sverige om om jag någon gång kommer upp i de trakterna tror jag att jag ska åka förbi gården för att se om jag känner något...
Citera
2010-08-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

Haha, jag klarade mig i alla fall utan raketbränsle och byxorna höll sig torra

Detta är kanske lite off topic, men lyckades Hurkos någonsin klara upp något fall? Jag menar folk verkar ha betalt killen för att resa jorden runt och hjälpa dem, så han borde ha lyckats med något för att få det förtroendet, eller?
Citera
2010-08-23, 20:36
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Haha, jag klarade mig i alla fall utan raketbränsle och byxorna höll sig torra

Detta är kanske lite off topic, men lyckades Hurkos någonsin klara upp något fall? Jag menar folk verkar ha betalt killen för att resa jorden runt och hjälpa dem, så han borde ha lyckats med något för att få det förtroendet, eller?

Han deltog visst senare i jakten på Boston-stryparen. Jag har svårt att tro att han knäckte nåt fall. Och jag fattar inte heller hur allt började med hans berömmelse. Han hade tydligen en manager också..precis som den värsta artist.
Citera
2010-08-23, 23:25
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Viola var ledsen och arg, efter bråket, så om hon gått i blindo i sin upprördhet, och halkat ned i Faxälven, eller följt med någon bil, vet man ju inte.

Å andra sidan, vad är statistiskt sett troligare? Att Viola mördades av någon hon kände väl eller att det, just den enda kväll som hon råkade vara ute och springa i ett upprört tillstånd, åkte förbi en mördare i lilla Helgum som lyckades övertala den omvittnat blyga Viola att hoppa in i bilen.

Nej, i så fall tror jag i alla fall mer på olycks/självmordsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in