2016-11-28, 14:47
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag förstår vad du menar. Det är väl bara så att normalbegåvade människor hade stuckit direkt. Om vi kollar på dem, omhändertagna barn, kan inte sköta ekonomi/god man, missbruk, behöva stjäla en locktång istället för att köpa en osv, osv.. i all oändlighet. Den ende som jag på rak arm minns hade jobb var Daniel W. Sedan var kanske någon av dem ute i någon sysselsättning någon timme om dagen.
Nu minns jag inte vem av dem som kom upp i en inkomst i 100k-kronors klassen. Men det var tack vare en stabil inkomst från FK. Jo, det var nog Peo, han lånade ju också ut massa pengar till de andra och lånade sedan i sin tur av Madde. Han var den ekonomiskt starka i gruppen. Då fattar man hur illa det är.

De bodde lite hur som helst. Köpa kläder ansågs uppenbarligen vara en lyx som vi inte kan föreställa oss. Det var något av det första de gjorde när de fått tag i Maddes kort.
Lägger vi ihop allt detta så är frågan, är detta verkligen människor som ansågs klara sig utan hjälp från samhället. Då menar jag konkret praktisk hjälp. Som du själv skriver "kaka söker maka" absolut, en helt vanlig "Svensson" skulle inte platsa där av lätt insedda skäl.

Dessutom undrar jag fortfarande vad detta vårdbidrag är, haha!

Ja BH hade väl hela 6,15:- i sammanställningen av de misstänktas ekonomi
Citera
2016-11-28, 14:59
Medlem
zapoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup

6,30 på kortet plus 177,74 i sparande skall nog vara rätt!
Citera
2016-11-28, 15:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Den finns kvar på hans sida, bilden från parken. Kollade nyss! Fast PS kallar sig för H*lken
Aha, då förstår jag vem kriminologen avsåg (men inte varför han skulle vara så intressant).
I P*dros vänkrets finns också en D*we. Kan det vara samme som finns med i Maddes lista över IOUs?
Citera
2016-11-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Jag har för mig att åklagaren skulle presentera resten av schemat för förhören idag. Det borde komma nu då.

Edit:
AL+MJ+MH imorgon

Onsdag uppehåll.

DW+(MH om han inte hunnits med på tisdag)+ME på torsdag.

När jag läser på dt:s rapportering om dagens förhör, får jag den uppfattningen att det "låter som" föregående talare, BH o PO. Kan det vara advokaternas försök till att komma undan överlagt mord, till mord alternativt dråp?
Vet inte, men det känns väldigt frustrerande när de säger sig inte veta idag, men säger samtidigt att det de sagt i förhören stämmer nog ändå???
Citera
2016-11-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Vad händer efter att alla blivit förhörda? Rättegången ska ju pågå fram till jul? Har knappt varit på någon sådan och är ganska novis. Blir ju många dagar om det stämmer med 20 sammanlagt.

Det jag inte fattar heller är hur dom andra 3 kan gå fria. Dan, Erika och Marie är väl misstänkta för medhjälp till mord. Trodde man blev häktad för sånt och fick sitta där då tills det var klart.

Nej de tre är inte misstänkta för medhjälp till mord utan underlåtenhet att avslöja mord(?).
Citera
2016-11-28, 16:03
Medlem
syndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
När jag läser på dt:s rapportering om dagens förhör, får jag den uppfattningen att det "låter som" föregående talare, BH o PO. Kan det vara advokaternas försök till att komma undan överlagt mord, till mord alternativt dråp?
Vet inte, men det känns väldigt frustrerande när de säger sig inte veta idag, men säger samtidigt att det de sagt i förhören stämmer nog ändå???

Det ska väl inte bli någon skillnad i straffet om mordet är överlagt eller ej? Det måste vara väldigt frustrerande för åklagaren när han ser och lyssnar på dessa 11 träskmongon, varav de än så länge tre hörda tror att svaret "jag vet inte" ska gynna dom. Tycker t.o.m att jag hör det i hans röst på inspelningen från idag från sr.se!

Och dråp kan det inte bara bli! Definieras på wiki: "Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog."
Citera
2016-11-28, 16:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup

Ja, hade hon så mycket på kontot får hon räknas som en av de mer bemedlade Det var många som hade minus på kontot..

Sedan skrev jag om vårdbidrag/livränta, det är självklart livränta de fått som har sjukersättning/aktivitetsersättning. Detta är tragiskt ur så många olika aspekter att det är svårt att greppa det.
Dessa elva misstänkta är människor som saknar resurser på alla plan i livet. Visst händer det att man stöter på en eller två st, men att elva stycken samlas och dessutom begår ett mord är sanslöst.

Helt uppriktigt, hade någon trott på detta om det inte hade gått att läsa svart på vitt?
Citera
2016-11-28, 16:15
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, hade hon så mycket på kontot får hon räknas som en av de mer bemedlade Det var många som hade minus på kontot..

Sedan skrev jag om vårdbidrag/livränta, det är självklart livränta de fått som har sjukersättning/aktivitetsersättning. Detta är tragiskt ur så många olika aspekter att det är svårt att greppa det.
Dessa elva misstänkta är människor som saknar resurser på alla plan i livet. Visst händer det att man stöter på en eller två st, men att elva stycken samlas och dessutom begår ett mord är sanslöst.

Helt uppriktigt, hade någon trott på detta om det inte hade gått att läsa svart på vitt?

Skulle jag se en film med handlingen så trodde jag inte det kunde hända på riktigt.
Men det kommer att bli en mycket intressant dokumentär om det säkert.
Citera
2016-11-28, 16:17
Medlem
zapoffs avatar
Känns givet att dessa 7 i bilen åker på mord. Alternativt att chauffören klarar sig till något mildare straff.

Åklagarna har gjort ett bra jobb tycker jag. Finns inte så många kryphål...

Det som jag funderar över är varför dom inte snackade ihop sig efteråt? Fanns ju hur mycket tid som helst att kunna "planera" historien. Är nog inte ett alltför högt IQ medelvärde i detta gäng...
Citera
2016-11-28, 16:23
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapoff

Det som jag funderar över är varför dom inte snackade ihop sig efteråt?

Dom snackade ju ihop sig efteråt det men nya spår gjordes i massor.
Citera
2016-11-28, 16:26
Medlem
zapoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13
Dom snackade ju ihop sig efteråt det men nya spår gjordes i massor.

Benita börjar ju sitt förhör med att dra en rövare och nekar till brott. Sen efter en paus på en halvtimme erkänner hon ju allt. Frågorna från förhörsledare under den första delen är inget speciellt...
Citera
2016-11-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Det ska väl inte bli någon skillnad i straffet om mordet är överlagt eller ej? Det måste vara väldigt frustrerande för åklagaren när han ser och lyssnar på dessa 11 träskmongon, varav de än så länge tre hörda tror att svaret "jag vet inte" ska gynna dom. Tycker t.o.m att jag hör det i hans röst på inspelningen från idag från sr.se!

Och dråp kan det inte bara bli! Definieras på wiki: "Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog."

Ja, men det låter ju som JH skulle blivit förbannad på grillfesten.. och de andra hade ingen aning, och historierna ändras ju mot att låta så... som att JH själv nu då ska stå för mordet, alltså utifrån deras berättelser nu... men de håller sig ändå till de förhör polisen haft med dem, att det stämmer det som sagt på nåt sätt, men nu minns de inte?? Ja märkliga utlåtanden från de åtalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in