2016-11-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Detta är lite OT, men jag har en bekant som var distriktsläkare. Han hade bl a sjukskrivit en man som han plötsligt en dag stötte på när mannen grävde ett dike. Distriktläkaren gick direkt ringde o stoppade mannens sjukskrivningsersättning.

I en mindre stad där alla känner alla, hade Lottas beteende som sjukskrivning nog väckt ett o annat höjt ögonbryn. Man hade inte accepterat detta - för så gör man inte. Ser man henne på gymmet, i löpspåret o i solariet samt ute i festsvängen blir de flesta nog upprörda.
Det är ett skitbeteende att lura till sig sjukskrivningspengar!

För att fortsätta tala helt OT kan jag meddela att jag bor i en mindre stad. En bekant till mig var sjukskriven i ett par månader för några år sedan på grund av psykisk kris, livskris kan vi kalla det. Hon sågs nästan varje dag på gymmet på förmiddagen, under det som för en icke sjukskriven är ordinarie arbetstid, och ingen hade synpunkter på det. Det var en del av hennes behandling och läkaren hade rekommenderat träning. På sjukskrivningsintyg kan man precisera sådant - får vistas ute, får/bör träna, och så vidare. De som såg henne där, jag bland annat, var också där under ordinarie arbetstid. Det ingår i vår personalvårspolitik att uppmuntra personalen att träna och hålla sig i fysisk form. Inom rimliga gränser förstås - men så länge man håller sig frisk, och gör sitt jobb, är alla glada. I en sjukskrivens fall handlar det snarare om att bli frisk, bli friskare, eller att omvänt åtminstone inte bli ännu sjukare.

On topic: Ingen här har såvitt jag vet sett Lottas sjukskrivningsintyg utan läst kortare sammanfattningar i FUP.
Citera
2016-11-28, 11:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
För att fortsätta tala helt OT kan jag meddela att jag bor i en mindre stad. En bekant till mig var sjukskriven i ett par månader för några år sedan på grund av psykisk kris, livskris kan vi kalla det. Hon sågs nästan varje dag på gymmet på förmiddagen, under det som för en icke sjukskriven är ordinarie arbetstid, och ingen hade synpunkter på det. Det var en del av hennes behandling och läkaren hade rekommenderat träning. På sjukskrivningsintyg kan man precisera sådant - får vistas ute, får/bör träna, och så vidare. De som såg henne där, jag bland annat, var också där under ordinarie arbetstid. Det ingår i vår personalvårspolitik att uppmuntra personalen att träna och hålla sig i fysisk form. Inom rimliga gränser förstås - men så länge man håller sig frisk, och gör sitt jobb, är alla glada. I en sjukskrivens fall handlar det snarare om att bli frisk, bli friskare, eller att omvänt åtminstone inte bli ännu sjukare.

On topic: Ingen här har såvitt jag vet sett Lottas sjukskrivningsintyg utan läst kortare sammanfattningar i FUP.

Jo som sagt av psykisk kris kan man bli sjukskriven - en kortare tid. O då få specificerat att man just får ex gå till ett gymn.förmidagar. Men inget sjukintyg i världen skulle accepteras om det innehöll råd om extensiv träning, solning, fixa med hår o naglar samt festande...

Som framgår av Fupen beskrev Lotta just orkeslöshet som sjukskrivningsorsak. Då orkar man inte ovanstående heller om man inte orkar med sitt arbete som ekonomibiträde på deltid....

Det finns som sagt två nivåer av sjukintyg, dels ett första med mer allm.beskrivning av sjukdom o vad som inte klaras av, och dels nästa nivå när försäkringskassan begär utvidgad info
(Läkarutlåtande om hälsotillstånd) om den sjukskrivne. Det senare begärs numera vanligen in redan efter några månader.
I det senare måste betydligt mer precist anges vad den sjukskrivne klarar av - punkt för punk - resp inte klarar av. Därefter bedömer försäkringskassan arbetsförmågan. I Lottas fall borde intyg nr. 2 varit aktuellt.

Om man sanningsenligt hade räknat upp vad hon sysslade med på sin sjukskrivningstid hade sannolikt ingen ersättning beviljats.
Citera
2016-11-28, 11:22
Medlem
Citat:
[/b]

Synnerligen inkorrekt PK mässigt!

Men egentligen inte fel. Undrar om inte en sk rullstolsburen som skulle förolyckats under vattenskidåkning utomlands skulle fått återkrav från försäkringskassan?? Inte helt osannolikt när sanningen uppdagas. ( Jmf Lissebergskaninmannen o han bland pyramiderna)

Nu har Martin inga pengar, men såväl Marin som Lotta fuskade men sin arbetsoförmåga o borde inte fått sjukskrivningsersättning att leva upp. Martin var fylld av olagligt beteende upp till hjässan så det förvånar ingen att han gjorde även detta, men Lotta borde inte gjort så om hon var "helylle".

Söndagen den 1.5. SMS:ar Lotta till sin arbetsgivare:

Hej igen Carolina, jag har vart på sjukhuset i kväll och de visar sig att jag fått lunginflammation igen. Har vart dålig i helgen, och trodde att de skulle bli bättre. Men blev inte det. Så vill bara säga att jag blir hemma nån dag till. Kram

I själva verket tillbringade Lotta en hotellweekend med sin käresta..

Och det ska alltså skattebetalarna stå för?

Och den vänligt inställda arbetsgivaren skriver aningslöst:

Ojdå! Hoppas du fått medicin och krya på dig! Kramar

Helylle-Lotta.
Citera
2016-11-28, 11:25
Medlem
Citat:

Du har helt rätt oftast uppmuntras motion i alla former och det är även vanligt att det kan ske via primärvården. Liksom man kan remitteras till psykoterapi. Primärvården har oftast ett team som tillsammans kan erbjuda olika lämpliga insatser utifrån vad individen orkar och behöver.
Citera
2016-11-28, 11:30
Medlem
Citat:

Egenvård vid lunginflammation

Om du drabbas av lunginflammation ska du främst undvika fysisk ansträngning och få ordentligt med vila. Ansträngning ökar andningsfrekvensen och har du hosta blir det bara värre. Lunginflammation leder till att du blir trött och därför behöver kroppen tid att återhämta sig.
Citera
2016-11-28, 11:38
Medlem
Nu börjar det verkligen braka loss med OT här! Lunginflammation, ja, intressant, intressant.

Och: Om en del som skriver här på Flashback var uppriktiga med vad de skriver på Flashback när de söker jobb skulle de nog inte få jobbet. Men överraska oss gärna - ta med utdrag av det ni själva skrivit om misshandlade kvinnor och sjukskrivna människor med psykiatriska diagnoser och visa upp nästa gång ni söker jobb. Ärlighet varar längst och så vidare. Jag tror ingen får jobb inom rättsväsende, sjukvård eller försäkringskassa om man kan läsa svart på vitt att dessa skriver nedlåtande och elaka saker om ihjälslagna kvinnor som kämpat med sjukskrivningar.
Citera
2016-11-28, 11:51
Medlem
Citat:
Jo som sagt av psykisk kris kan man bli sjukskriven - en kortare tid. O då få specificerat att man just får ex gå till ett gymn.förmidagar. Men inget sjukintyg i världen skulle accepteras om det innehöll råd om extensiv träning, solning, fixa med hår o naglar samt festande...

Som framgår av Fupen beskrev Lotta just orkeslöshet som sjukskrivningsorsak. Då orkar man inte ovanstående heller om man inte orkar med sitt arbete som ekonomibiträde på deltid....

Det finns som sagt två nivåer av sjukintyg, dels ett första med mer allm.beskrivning av sjukdom o vad som inte klaras av, och dels nästa nivå när försäkringskassan begär utvidgad info
(Läkarutlåtande om hälsotillstånd) om den sjukskrivne. Det senare begärs numera vanligen in redan efter några månader.
I det senare måste betydligt mer precist anges vad den sjukskrivne klarar av - punkt för punk - resp inte klarar av. Därefter bedömer försäkringskassan arbetsförmågan. I Lottas fall borde intyg nr. 2 varit aktuellt.

Om man sanningsenligt hade räknat upp vad hon sysslade med på sin sjukskrivningstid hade sannolikt ingen ersättning beviljats.

Lotta var beviljad sjukersättning av Försäkringskassan. Det är fakta.

Det du pysslar med är rena spekulationer som vanligt i syfte att förtala en mördad.
Citera
2016-11-28, 11:51
Medlem
Citat:
Nu börjar det verkligen braka loss med OT här! Lunginflammation, ja, intressant, intressant.

Och: Om en del som skriver här på Flashback var uppriktiga med vad de skriver på Flashback när de söker jobb skulle de nog inte få jobbet. Men överraska oss gärna - ta med utdrag av det ni själva skrivit om misshandlade kvinnor och sjukskrivna människor med psykiatriska diagnoser och visa upp nästa gång ni söker jobb. Ärlighet varar längst och så vidare. Jag tror ingen får jobb inom rättsväsende, sjukvård eller försäkringskassa om man kan läsa svart på vitt att dessa skriver nedlåtande och elaka saker om ihjälslagna kvinnor som kämpat med sjukskrivningar.

Det var Lottas arbetsgivare som hon lurade. Lotta hade ju redan ett jobb. Men hon ville inte gå till jobbet. Hon ville hellre stanna hemma. Helgen hade hon tillbringat med Martin.
Citera
2016-11-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det du pysslar med är rena spekulationer som vanligt i syfte att förtala en mördad.

Det är ingen garanti att allt har gått rätt till.

Hon ljög till sin arbetsgivare. Och hon ljög till de sjukskrivande läkarna.

Hade man granskat detta hade man kanske kommit fram till att hon inte var berättigad någon ersättning.
Citera
2016-11-28, 12:03
Medlem
Citat:
Detta är lite OT, men jag har en bekant som var distriktsläkare. Han hade bl a sjukskrivit en man som han plötsligt en dag stötte på när mannen grävde ett dike. Distriktläkaren gick direkt ringde o stoppade mannens sjukskrivningsersättning.

I en mindre stad där alla känner alla, hade Lottas beteende som sjukskrivning nog väckt ett o annat höjt ögonbryn. Man hade inte accepterat detta - för så gör man inte. Ser man henne på gymmet, i löpspåret o i solariet samt ute i festsvängen blir de flesta nog upprörda.
Det är ett skitbeteende att lura till sig sjukskrivningspengar!

Ditt exempel är irrelevant. Men det tjänar ditt enda syfte, att förtala Lotta.
Citera
2016-11-28, 12:04
Medlem
Citat:

Ja, det finns ingen hejd på hur långt man är villig att gå för att förtala Lotta. Jag förstår inte varför eller vilken vinst man tycker att man gör genom att förtala henne men att Lotta är en nagel i ögat på några postare här är solklart.
Citera
2016-11-28, 12:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Just det fakta som medgav sjukskrivning - baserat på vad vi nu disskuterar troligen felaktiga premisser. Nu när det kommer ut en Fup - vilket det ju inte vanligen gör om folk i allmänhet faller ju också mindre klädsamma fakta på bordet.

Om vi nu pusslar ihop såväl BO uppgifter till anhöriga o polis med hennes sms o agerande - så stämmer det inte. Inte heller att hon inriktad på hälsosamhet o träning såväl rökte som snortade kokain. På samma sätt stämmer inte hennes uppgifter om orkeslöshet överens med vad hon sysslade med.

Det är pusslande av de faktauppgifter vi kommer över här på FB. Tämligen vanligt.

I mitt tycke har i vart fall bilden av varför BO kunde tänka sig just Martin som käraste kommit i mer förklarande ljus. Hon var inte så "helylle", ärlig och rättskaffens som intrycket först gavs.

Med 11 gemensamma vänner på fejan, fusksjukskrivning o ett spindelnät av lögner kors o tvärs till alla - var kanske Martin inte en varelse från en främmande planet för Lotta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in