2016-11-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Förvirrande att åklagaren börjar förhöret med en helt annan händelse från januari. Olovlig körning samt brott mot knivlagen. De drunknar ju ändå i mordåtalet sen.

Nja, inte så konstigt väl; brott skall ju, i möjligaste mån, utredas och lagföras. Visst blir ju dessa synder struntsaker i sammanhanget/slutändan men det går ju inte att sätta någon absolut gräns för vilka mindre brott man ska kunna 'bortse' ifrån då någon sitter för grova grejer/mord o dyl.
Och teoretiskt; om mordåtalet ogillas så kan det iaf bli fällande domar avs den övriga brottsligheten (klen tröst isf).
Citera
2016-11-28, 10:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Narkolepsi verkar vara dagens ursäkt för dåligt minne.

Haha!
Jag har inte förhören med MB färskt i minnet, men inte har det nämnts något om nån narkolepsi innan?
Citera
2016-11-28, 10:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Haha!
Jag har inte förhören med MB färskt i minnet, men inte har det nämnts något om nån narkolepsi innan?
Sömnapné har jag för mig har nämnts men det är ju inte riktigt samma sak
Citera
2016-11-28, 10:10
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Haha!

Någon nämnde i ett förhör att de har en CPAP-maskin, men att den inte användes. Kommer dock inte ihåg om det var MB.
Citera
2016-11-28, 10:21
Medlem
Doctors avatar
Ur de åtalades perspektiv så förstår jag inte varför de överhuvudtaget svarar på åklagarens frågor. Ingen har ju på något sätt bidragit till att så några tvivel om sin skuld utan tvärtom de sitter ju alla där och säkrar sin delaktighet i mordet.
Citera
2016-11-28, 10:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ur de åtalades perspektiv så förstår jag inte varför de överhuvudtaget svarar på åklagarens frågor. Ingen har ju på något sätt bidragit till att så några tvivel om sin skuld utan tvärtom de sitter ju alla där och säkrar sin delaktighet i mordet.

De försöker ju förminska sig själva, spela så dum man bara kan. Dels denna plötsliga minnesförlust, dels att alla hittills försökt förmedla att ingen trodde att det var annat än snack när det gäller planeringen trots att de systematiskt gör verklighet av snacket med ett första försök i lägenheten, inköp av rekvisita och naturligtvis själva "grillkvällen". MB:s förklaring varför han och BH höll fast Madde är ju priceless i tafatt försök att förminska sin handling. "Så att hon inte skulle sparka chauffören"... ja, men dåså, då förstår vi..

Åklagaren undrar om repet dras åt.
"Ja, hon tappade ju medvetandet", säger 24-åringen.
Han berättar att han tittade snabbat på offret, sen tog han den 20-åriga kvinnans hand. De höll händer över kvinnans ben. Han vet inte varför och åklagaren undrar de gjorde så för att hålla fast kvinnan.
"Nej, det är väl mest för att hon inte skulle sparka han som kör", svarar mannen.
Hade hon sparkat chauffören hade de säkerligen kört av vägen, berättar han vidare.
"Var det värre än att hon skulle dö?", undrar åklagaren.
"Jag trodde aldrig att hon skulle dö", svarar den misstänkte
Citera
2016-11-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ja och sen säger de att de inte visste vad sopsäcken skulle användas till och att de inte trodde att Madde skulle dö på riktigt! Han medger att han rättar till snaran runt halsen och håller i benen för hon inte ska sparka men tror inte att hon ska dö på riktigt ? Vilken idiot!! Först erkänna och sen inte veta nåt ? Varför inte erkänna allt rakt av ?
Citera
2016-11-28, 10:32
Medlem
Enligt rättsläkarrapporten går det inte att se om hon blivit strypt eftersom halsen är sönderskuren. Men jag har för mig att jag läst någonstans att rättsläkaren(?) uttalat sig om att "andetaget" de hörde när de trodde att hon levde lika gärna kunde vara den sista luften som lämnade kroppen och att hon alltså lika gärna kunde ha avlidit av strypningen. Någon annan som har läst samma? Jag hittar det inte nu och blir osäker på vem det är som sagt det.
Citera
2016-11-28, 10:34
Medlem
Doctors avatar
Citat:
De försöker ju förminska sig själva, spela så dum man bara kan. Dels denna plötsliga minnesförlust, dels att alla hittills försökt förmedla att ingen trodde att det var annat än snack när det gäller planeringen trots att de systematiskt gör verklighet av snacket med ett första försök i lägenheten, inköp av rekvisita och naturligtvis själva "grillkvällen". MB:s förklaring varför han och BH höll fast Madde är ju priceless i tafatt försök att förminska sin handling. "Så att hon inte skulle sparka chauffören"... ja, men dåså, då förstår vi..

Åklagaren undrar om repet dras åt.
"Ja, hon tappade ju medvetandet", säger 24-åringen.
Han berättar att han tittade snabbat på offret, sen tog han den 20-åriga kvinnans hand. De höll händer över kvinnans ben. Han vet inte varför och åklagaren undrar de gjorde så för att hålla fast kvinnan.
"Nej, det är väl mest för att hon inte skulle sparka han som kör", svarar mannen.
Hade hon sparkat chauffören hade de säkerligen kört av vägen, berättar han vidare.
"Var det värre än att hon skulle dö?", undrar åklagaren.
"Jag trodde aldrig att hon skulle dö", svarar den misstänkte

Ja, men samtidigt när de erkänner de faktiska omständigheterna så säkrar de ju sin dom, oavsett hur dumma de anses vara.

Om jag var i deras sits så hade jag önskat att advokaten skulle säga att ingenting du kan svara på åklagarens frågor kommer att göra din situation bättre så mitt råd är att inte svara på några frågor och hoppas att domstolen ser någon brist i åklagarens yrkanden.
Citera
2016-11-28, 10:41
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDizzie
Enligt rättsläkarrapporten går det inte att se om hon blivit strypt eftersom halsen är sönderskuren. Men jag har för mig att jag läst någonstans att rättsläkaren(?) uttalat sig om att "andetaget" de hörde när de trodde att hon levde lika gärna kunde vara den sista luften som lämnade kroppen och att hon alltså lika gärna kunde ha avlidit av strypningen. Någon annan som har läst samma? Jag hittar det inte nu och blir osäker på vem det är som sagt det.
Nu var det några dagar sedan jag läste rapporten och då mest skummade jag igenom, men var inte utlåtandet att hon var vid liv när hon knivhöggs?
Citera
2016-11-28, 10:45
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDizzie

Fast vad jag har förstått så kom dessa rosslingar efter att JH hade gått bärsärk på Madde med kniven en gång. Någon ropade -Hon lever! medan han höll på och torkade blodet av händerna och gick/sprang sedan tillbaka och skar halsen av henne....
Så har i alla fall jag uppfattat situationen...

EDIT: Vad jag förstod av rättsläkarens utlåtande så var hon vid liv när hon knivhöggs och att flera av huggen var dödliga..
Senast redigerad av Framgaffel 2016-11-28 kl. 10:49. Anledning: Tillägg
Citera
2016-11-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Fast vad jag har förstått så kom dessa rosslingar efter att JH hade gått bärsärk på Madde med kniven en gång. Någon ropade -Hon lever! medan han höll på och torkade blodet av händerna och gick/sprang sedan tillbaka och skar halsen av henne....
Så har i alla fall jag uppfattat situationen...

EDIT: Vad jag förstod av rättsläkarens utlåtande så var hon vid liv när hon knivhöggs och att flera av huggen var dödliga..

Just ja, så stod det. Men jag är ändå rätt säker på att jag läst något utlåtande om att det var möjligt att hon skulle ha avlidit inom kort även utan knivhuggen. Har jag drömt eller är det nån mer som läst samma? Det skulle ju isåfall bli en annan skuldfråga för alla som inte höll i kniven tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in