2016-11-27, 16:47
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, det händer varje kväll.

Ja, jag brukar också göra så väldigt ofta och det brukar aldrig vara något problem men frågan är om ni förare tycker detta är okej?

Anledningen till att jag frågar är för att föraren jag åkte med sa att i så fall så skulle en ny resa påbörjas med ny startavgift osv. Jag motsatte mig detta och det slutade med att vi alla hoppade av och tog en nya taxi istället (med samma bolag)
Citera
2016-11-27, 17:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja, jag brukar också göra så väldigt ofta och det brukar aldrig vara något problem men frågan är om ni förare tycker detta är okej?

Anledningen till att jag frågar är för att föraren jag åkte med sa att i så fall så skulle en ny resa påbörjas med ny startavgift osv. Jag motsatte mig detta och det slutade med att vi alla hoppade av och tog en nya taxi istället (med samma bolag)

Haha. Låt mig gissa, föraren var en arbetslös raketforskare som nyligen har kommit till Sverige. Vilka idioter det finns i taxibranschen. Alla normala taxiförare som inte är korkade nybörjare skulle tycka att det är okej och inte påbörja en ny resa med startavgift. Den taxiföraren vet inte hur man gör. Vilket bolag var det?
Citera
2016-11-27, 19:40
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Källa?

99% av alla taxiförare tog legget innan denna ändring.

Behövs ingen källa, lita på dom som fick göra körprovet förfan. Jag fick göra det, speciellt svårt var det inte.
Fick bara en notering på att jag stannade för nära bakom en lastbil.
Man har redan körkort, så det är ju inte det man skall ta igen, man skall bara visa att man kör säkrare än gemene man eftersom man i yrket kommer hantera någon annans liv.

Citat:

Enda "problemet"/icke-problemet jag kan tänka mig att eftersom ni nämnade avstickaren i en påbörjad resa kanske hans angivna sluttid kanske inte kommer stämma, men det är liksom lite skitsamma. Definitivt är det ingen ny resa som skall påbörjas.

Har själv vart utsatt för att ett stopp på vägen för att släppa av en gjorde att han avslutade resan och sen påbörjade en ny med mig kvar i. Fuck it, 47 spänn kan jag ta, orkade inte med någe tjafs. Men hade man haft mer ork och tid så hade jag påpekat detta.
Då hade han fått skriva i priset på resan - startavgiften.
Citera
2016-11-27, 23:51
Avslutad
Citat:

Det är inte någon ny resa. Bra gjort!
Citera
2016-11-28, 09:51
Medlem
0ldMans avatar
Jag blev lite full i helgen och missade sista bussen. Nu undrar jag om jag blev blåst, betalade 300 kr för en resa på ca 1,5 mil. Vad hade det kostat om jag åkte på taxameter?
Citera
2016-11-28, 10:03
Medlem
Ironfleets avatar
300-500. Beror på tariff priserna hos det bolaget du åkte med.
Citera
2016-11-28, 11:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Jag blev lite full i helgen och missade sista bussen. Nu undrar jag om jag blev blåst, betalade 300 kr för en resa på ca 1,5 mil. Vad hade det kostat om jag åkte på taxameter?

Låter ganska billigt.
Citera
2016-11-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Klarar man inte av att hantera basala saker såsom de/dem så är man inte i position att klaga på andras språkfärdigheter.

Nämen är det inte lilla Saito, han som tror sig kunna o veta allt.

Är i perfekt position att klaga på andras språkfärdigheter om jag vill det.

Du kan inte jämföra mina fel o felen som han hela tiden gör, inte bara stavfel det går ju inte ens att
läsa o förstå en hel mening. O sedan klagar han på invandrare som har kommit till ett nytt land, oftast som vuxna o ska lära sig ett nytt språk, tror inte att det är så lätt.

Hela hans attityd är rutten, han gör skillnad på folk o folk, Han verkar tro att vara yrkeschaufför
är som på dagis, verkar inte förstå att han har människors säkerhet i sina händer när han kör.

Men detta kanske lille Saito tycker är okej ?

Skulle kunna fortsätta o skriva mer men har inte tid.

Skulle jag hamna i hans bil hade jag genast tagit en annan bil.
Citera
2016-11-28, 12:25
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Haha. Låt mig gissa, föraren var en arbetslös raketforskare som nyligen har kommit till Sverige. Vilka idioter det finns i taxibranschen. Alla normala taxiförare som inte är korkade nybörjare skulle tycka att det är okej och inte påbörja en ny resa med startavgift. Den taxiföraren vet inte hur man gör. Vilket bolag var det?

Har ingen aningen om förarens bakgrund med det var med Uber. Har åkte med dom (privat) sen februari 2013 och detta var min första dåliga upplevelse.

Gav föraren såklart en etta i betyg (vilket jag även meddelade honom så jag antar att han även gav mig det) samt gjorde en reklamation till Uber. Jag fick svar dagen efter samt ersättning i form av kredit på kontot för de extra kostnader som detta innebar.
Citera
2016-11-28, 12:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Har ingen aningen om förarens bakgrund med det var med Uber. Har åkte med dom (privat) sen februari 2013 och detta var min första dåliga upplevelse.

Gav föraren såklart en etta i betyg (vilket jag även meddelade honom så jag antar att han även gav mig det) samt gjorde en reklamation till Uber. Jag fick svar dagen efter samt ersättning i form av kredit på kontot för de extra kostnader som detta innebar.

Om det var Uber X kan det ha varit en nyanländ. En del pratar engelska för att dom inte kan svenska. Men det låter ju konstigt eftersom föraren inte kan påverka priset, det är Uber som sätter priset. Jag har kört många kunder som först åker till ett ställe och sen ändrar resan till ett annat.

Jag räknade ut att en gång fick jag en 2:a i betyg av en kund. Vette fan vem det var men jag har alltid gett mina kunder femmor. X-kunder ska vara jävligt tacksamma att de får åka en sprillans ny E-klass istället för en trång och billig Auris. Då förväntar jag mig också att få höga betyg och inte tvåor. Vissa människor är helt enkelt otacksamma idioter.

Jag upplever också att invandrare ger svenskar sämre betyg, och kanske vise versa. För en del svenska kunder jag har kört har ibland ganska dåliga betyg som 4,2-4,5. Men de verkar vara helt normala kunder enligt mig. Då har invandrarförare gett dom dåliga betyg. Jag känner även några invandrarförare som skriker rakt ut när de får en kund som har till exempel 4,5 i betyg. "Jag ska köra ett monster!"
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-28 kl. 12:47.
Citera
2016-11-28, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av celsius100
Nämen är det inte lilla Saito, han som tror sig kunna o veta allt.

Är i perfekt position att klaga på andras språkfärdigheter om jag vill det.

Du kan inte jämföra mina fel o felen som han hela tiden gör, inte bara stavfel det går ju inte ens att
läsa o förstå en hel mening. O sedan klagar han på invandrare som har kommit till ett nytt land, oftast som vuxna o ska lära sig ett nytt språk, tror inte att det är så lätt.

Hela hans attityd är rutten, han gör skillnad på folk o folk, Han verkar tro att vara yrkeschaufför
är som på dagis, verkar inte förstå att han har människors säkerhet i sina händer när han kör.

Men detta kanske lille Saito tycker är okej ?

Skulle kunna fortsätta o skriva mer men har inte tid.

Skulle jag hamna i hans bil hade jag genast tagit en annan bil.

Tror de flesta vill slippa dig som kund.
Citera
2016-11-28, 15:22
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Om det var Uber X kan det ha varit en nyanländ. En del pratar engelska för att dom inte kan svenska. Men det låter ju konstigt eftersom föraren inte kan påverka priset, det är Uber som sätter priset. Jag har kört många kunder som först åker till ett ställe och sen ändrar resan till ett annat.

Jag räknade ut att en gång fick jag en 2:a i betyg av en kund. Vette fan vem det var men jag har alltid gett mina kunder femmor. X-kunder ska vara jävligt tacksamma att de får åka en sprillans ny E-klass istället för en trång och billig Auris. Då förväntar jag mig också att få höga betyg och inte tvåor. Vissa människor är helt enkelt otacksamma idioter.

Jag upplever också att invandrare ger svenskar sämre betyg, och kanske vise versa. För en del svenska kunder jag har kört har ibland ganska dåliga betyg som 4,2-4,5. Men de verkar vara helt normala kunder enligt mig. Då har invandrarförare gett dom dåliga betyg. Jag känner även några invandrarförare som skriker rakt ut när de får en kund som har till exempel 4,5 i betyg. "Jag ska köra ett monster!"

Ja, det var en UberX och faktiskt en E-klass men inte en sprillans och föraren stämde in ganska bra på din beskrivning. De på kundtjänst kunde väl se att jag påbörjat en ny resa (med Uber Black) 2 min. efter att jag avslutat den första resan så det bevisade ju min historia. Jag fick 75:- i kredit, startavgiften för Uber Black är väl 50:-?

Annars har jag som att alltid varit nöjd och brukar ge 5 om jag kommer ihåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in