2016-11-27, 02:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad är det förresten som säger att Ormstad inte kan ha dragit rätt slutsats? Borde inte hon och och chefen för SRS Rajs vara kompetenta och kunniga nog att göra sakliga välgrundade slutsatser?
Men hur skulle ett "obducentsätt" att tömma buken på innehåll skilja sig från t.ex. en jägares eller bankkamrers sätt att göra samma sak? Blir inte Kari Ormstads uttalande ganska tunt om det inte grundar sig på några redovisade iakttagelser alls. Och hur var det förresten med misstankarna mot Härm? Fanns de misstankarna redan innan förhöret med Ormstad, och kan inte hennes omdöme i så fall ha grumlats av en övertygelse om att det var hennes kollega Härm som hade "obducerat" buken?
Citera
2016-11-27, 03:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nu spekulerar du bara i möjliga scenarion som aldrig blev verklighet, Kari Ormstad drog aldrig slutsatsen att det var en jägarstyckning och hon var mig veterligt inte alls bekant med den sysselsättningen utan Ormstad var rättsläkare och att hon dragit slutsatsen att uttagningen var utförd på ett "obducentsätt" kan ju faktiskt ha att göra med att hon visste hur en rättsläkare eller "obducent" då skulle gå tillväga för att utföra en sådan uttagning som tydligen var fallet här?

Oavsett vad Ormstad än drog för slutsats så var hon ju faktiskt rättsmedicinare och borde kunna avgöra utifrån vissa moment om gärningsmannen hade speciella kunskaper för att överhuvudtaget utföra denna uttagning på ett professionellt sätt?

Vad är det förresten som säger att Ormstad inte kan ha dragit rätt slutsats? Borde inte hon och och chefen för SRS Rajs vara kompetenta och kunniga nog att göra sakliga välgrundade slutsatser?

Men nu argumenterar du ohederligt igen.

Jag påstod inte att Ormstad ens antytt att det skulle vara en jägarstyckning.
Mitt antagande är att om Ormstad (och Rajs) varit bekanta med jakt i så mån att de deltagit och varit med på slakt (eller slakt på mindre gårdar) så kanske exemplifieringen hade sett annorlunda ut. Rajs nämnde väl husmorsstyckning?
En obducent lär väl jobba med utgångspunkt att vilja ha organen intakta (om de ska undersökas), det vill väl i regel de som slaktar djur för att äta med. Dels för att vissa organ används som livsmedel och dels för att man kanske inte vill att vissa organ går sönder och förstör kött eller övriga organ. Hur de väsentliga organen i kroppen är placerade fick i alla fall vi lära oss på mellanstadiet. Nu är jag rätt gammal så det kanske har ändrats i läroplanen sedan dess.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-27 kl. 03:08.
Citera
2016-11-27, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men hur skulle ett "obducentsätt" att tömma buken på innehåll skilja sig från t.ex. en jägares eller bankkamrers sätt att göra samma sak? Blir inte Kari Ormstads uttalande ganska tunt om det inte grundar sig på några redovisade iakttagelser alls. Och hur var det förresten med misstankarna mot Härm? Fanns de misstankarna redan innan förhöret med Ormstad, och kan inte hennes omdöme i så fall ha grumlats av en övertygelse om att det var hennes kollega Härm som hade "obducerat" buken?
Ormstad fick tidigt information om misstankarna mot Härm. Förhören med henne är ganska svamliga. Hon har tagit tillbaka sina orättvisa påhopp på senare år. Ormstad har ganska låg status nu för tiden. Hade inte kunnat jobba kvar i Sverige då hon deltagit i för många justitiemord. KO har reviderat sin arbetsmetod från Sverige och arbetar i Norge enligt vetenskaplig praxis.
Citera
2016-11-27, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men nu argumenterar du ohederligt igen.

Jag påstod inte att Ormstad ens antytt att det skulle vara en jägarstyckning.
Mitt antagande är att om Ormstad (och Rajs) varit bekanta med jakt i så mån att de deltagit och varit med på slakt (eller slakt på mindre gårdar) så kanske exemplifieringen hade sett annorlunda ut. Rajs nämnde väl husmorsstyckning?
Rajs trodde att den skyldige var en slaktare men kom sedan på att detta var ett bra sätt att få bort sin elev som för länge sedan gått om sin läromästare i kunnande. Rajs tog åt sig äran för Härms vetenskapliga texter. Det dröjde många år innan denna bluff av Rajs rättades till och då var Rajs professor i rättsmedicin och professionen hade fått sej en rejäl knäck.
Citera
2016-11-27, 03:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men hur skulle ett "obducentsätt" att tömma buken på innehåll skilja sig från t.ex. en jägares eller bankkamrers sätt att göra samma sak? Blir inte Kari Ormstads uttalande ganska tunt om det inte grundar sig på några redovisade iakttagelser alls.

Jag gissar att Ormstad drog sina slutsatser utifrån hur rättsläkare arbetar och därigenom kunde hon utesluta andra yrkesgrupper som inblandade i själva uttagningen av bukhålan? Låter inte detta antagande fullt rimligt?

Om vi använder oss av din logik så skulle väl då jägare och bankkamrer kunna utföra en rättsläkares olika uppgifter och göra personer som Rajs och nämnda Ormstad arbetslösa?

Kom igen nu, antingen så driver du med läsarna i tråden eller så är du totalt verklighetsfrånvänd?

Ormstad var så vitt jag kommer ihåg inte fullt aktiv i själva obduktionen av da Costas kvarlevor men hon deltog tydligen i besiktningen av offret kvarlevor eller liknande eller så var hon bara observatör?
Oavsett vad så borde hon i egenskap av rättsläkare kunna dra fullt logiska slutsatser gällande kompetensen hos den eller de som närvarade vid uttagningen av bukhålan?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-11-27 kl. 03:19.
Citera
2016-11-27, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Rajs trodde att den skyldige var en slaktare men kom sedan på att detta var ett bra sätt att få bort sin elev som för länge sedan gått om sin läromästare i kunnande. Rajs tog åt sig äran för Härms vetenskapliga texter. Det dröjde många år innan denna bluff av Rajs rättades till och då var Rajs professor i rättsmedicin och professionen hade fått sej en rejäl knäck.

Husmorsstyckning kan väl tolkas som typ en bondmora, han kan kanske syftat på att den var i flera delar (för att förflyttning skulle bli lättare). Rajs är väl äldre och jugge, så han är kanske bekant med gårdsslakt. De större jordbruken är väl industrialiserade sedan länge i Sverige och djuren hämtas för att slaktas annanstans men även det de bönderna tar för eget behov slaktar de väl själva)(eller någon i området som kan). Lika så i rennäringen, de de tar för eget behov när de inventerar slaktar de själva, snabbt och effektivt.
Citera
2016-11-27, 03:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag gissar att Ormstad drog sina slutsatser utifrån hur rättsläkare arbetar och därigenom kunde hon utesluta andra yrkesgrupper som inblandade i själva uttagningen av bukhålan? Låter inte detta antagande fullt rimligt?
"Hon tankade sin bil på samma sätt som jag brukar göra, och jag är socialsekreterare. Alltså måste hon också vara socialsekreterare".
Citat:
Om vi använder oss av din logik så skulle väl då jägare och bankkamrer kunna utföra en rättsläkares olika uppgifter och göra personer som Rajs och nämnda Ormstad arbetslösa?
Ormstad drog sina slutsatser utifrån sättet på vilket bukhålan hade tömts på innehåll. Bankkamreren skulle naturligtvis också klara av det här, och jägaren skulle antagligen göra det minst lika effektivt som en rättsläkare. Sedan har naturligtvis en rättsläkare många olika uppgifter, men till dessa hör väl knappast att stycka. Vi kommer nog inte längre här.
Citera
2016-11-27, 13:15
Medlem
Citat:
Jag håller med Eremona. Det här handlar ju inte om Lawns yttrandefrihet nu, det handlar ju om en debattör som genom en förslagen och högst oärlig debatt-teknik driver myten om "obducenten och allmänläkaren" vidare. Lawnmoverman2011 förvränger det vi andra skriver, och lägger orden i mun på oss. Lawnmoverman2011 klipper mitt i meningarna när han citerar andras inlägg, vilket gör att de citerade styckena får en helt annan innebörd än den avsedda. Det är också omöjligt att föra fram nya idéer här, och det går helt enkelt inte att föra konstruktiva diskussioner när vi fortfarande 2016 skall behöva fastna i detta dravel från 80-talet om den perverse obducenten. Tråden upprätthåller härigenom den vidriga behandling som Teet Härm och Thomas Allgén utsattes för av rättssystemet och media under trettio år.

Det är ingen tvekan om att den här medlemmen bryter mot Flashbacks egna regler, och det är en gåta för oss andra varför Lawnmoverman2011 ännu inte har bannlysts. Att ingen åtgärd har vidtagits har uppenbarligen skadat förtroendet för Flashback, och de flesta seriösa debattörer verkar redan ha lämnat tråden. Har moderatorerna någon idé om hur man kan komma tillrätta med problemet, eller har man lämnat den här tråden åt sitt öde? Kanske moderatorerna rentav att tycker att tråden fungerar bra?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

De kanske tycker hans inlägg fungerar ur någon provokativ aspekt? Själv håller jag inte på med någon undersökande aktivitet i detta fall eller något annat trådämne och oftast nöjer jag mig med att läsa en tråd. Till någon uttrycker något jag anser märkligt eller om en frågeställning jag tycker skulle kunna vara intressant verkar ignoreras.

Fast sättet att argumentera, nu senast igen där hen insinuerar att andra debattörer kategoriskt avvisar möjligheten att det skulle vara en sexualsadist. Det är väl ingen som avvisat möjligeten till det, utan vad som framförs är att CdC hade ett antal flers riskområden genom sitt sätt att leva, och kopplat till att sexualsadister är relativt få så antar man att sannolikheten för det är lägre.
Risken med den inställningen är väl att man på något sätt riskerar att andra får en "anti-inställning".
Som exempel argumentet hen tog upp att Anckers som sista vittne skulle vara intressant ur plausibel GM aspekt plus den ständigt hos Lawnie närvarande teoretiska överbyggnaden om under och överordningen. Just detta fick mig lite i" antifällan", jag kan inte riktigt se relevansen i den teoretiska delen, i just detta fall misstänker jag att om den är närvarande att den i så fall kan vara något upp och ned faktiskt. Och ett sista vittne kan vara just bara ett sista vittne och bara det, om CdC med någon regelbundenhet uppehöll sig hos Anckers så är det väl inte otänkbart att hon gjort det just kring denna tid om hon försökte undkomma LVM. Men återigen gör Lawnie ett nummer av att arkitekten var sexköpare. Men om man leker med tanken att arkitekten skulle varit kvinnlig eller annan bekant till CdC som lät henne sova och käka upp sig ett par dagar så skulle väl inte det betraktas som så suspekt väl. Sexköpet tror jag där blur av lägre relevans. Felkörningen kan dock vara väldigt intressant, även om man skulle sätta kvinnlig eller annan bekant till CdC i Anckers ställe. Lite märkligt faktiskt om man inte pressade honom på den punkten. Visst förekom kartläggning av diverse tjänstemän involverade i utredningar på den tiden med, organiserad brottslighet fanns men de var i mångt och mycket betydligt diskretare än de MC gäng som formellt etablerade sig i Sverige närpå ett decennium senare.
Inte för att påstå att Anckers skulle vara del av organiserad kriminalitet men jag är hundra på att han skulle vara medveten om att det inte skulle ses som särskilt snyggt och därav skulle incitament finnas att ljuga om en felkörning som kanske handlade om att han eller passagerare gjorde en utflykt för att kolla upp tjänsteman som deltagit i utredning av mordbpå en prostituerad, om kontrollen ens är gjord av ren nyfikenhet.
Detta då utifrån att Anckers väl sågs som respektabel av sig själv och andra, och kanske medveten om att sådan typ av "checking" kan medföra diverse tråkigheter. MC gängen och vissa extremistgrupper är ju inte så diskreta utan låter gärna granskningsobjektet få veta attden blir "kollad" även om det är ett till synes slumpartad händelse, att de "råkar" promenera på en och "tappa" en kopp kaffe på en eller så och säker ett demonstrativt oengagerat "ursäkta" med sitt tjusigaste leende. Om de inte retat sig så att de kastar in en molotovcocktail på altanen eller så.
Citera
2016-11-27, 13:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
"Hon tankade sin bil på samma sätt som jag brukar göra, och jag är socialsekreterare. Alltså måste hon också vara socialsekreterare".

Det där är väl ändå en vansinnig liknelse? Alla kan tanka en bil men det är långt ifrån alla människor som klarar av att utföra en uttagning av en bukhåla. Ormstads slutsats om ett "obducentsätt" måste nog ändå ses med bakgrund av att hon själv är rättsläkare och borde kunna se om det om det var en professionellt utförd uttagning? Menar du att du kan bedöma det här bättre framför datorn 32 år senare?

Citat:
Ormstad drog sina slutsatser utifrån sättet på vilket bukhålan hade tömts på innehåll.

Så står det i förhören och det är hennes slutsats.

Citat:
Bankkamreren skulle naturligtvis också klara av det här, och jägaren skulle antagligen göra det minst lika effektivt som en rättsläkare. Sedan har naturligtvis en rättsläkare många olika uppgifter, men till dessa hör väl knappast att stycka. Vi kommer nog inte längre här.

Herrejösses, om en bankkamrer klarar av en professionellt utförd uttagning en bukhåla så borde detta i ett slag kunna göra att bankkamrern kan extraknäcka på rättsmedicin på helgerna som obduktionsassistent trots avsaknaden av utbildning inom detta område, man kan fråga sig hur du tänker här och om du tänker längre än din näsa räcker?

Och vi diskuterar inte styckning nu utan en uttagning av en bukhåla som enligt Ormstad var utförd på ett proffsigt sätt.

Det finns nog inte heller någon bankkamrer i världen som klarar av en uttagning av en bukhåla lika bra som en rättsläkare om nu de båda yrkesgrupperna ställs inför en sån här situation och det intressanta är ju att enligt Ormstad så var uttagningen utförd på ett obducentsätt, inte på en "bankkamrers sätt"
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-11-27 kl. 14:02.
Citera
2016-11-27, 13:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Lawnmoverman2011 klipper mitt i meningarna när han citerar andras inlägg, vilket gör att de citerade styckena får en helt annan innebörd än den avsedda.

Eftersom du gillar att citera Eremona så är det rätt märkligt att du aldrig någonsin framför någon kritik mot hans sätt att citera mina inlägg, där har det verkligen varit fråga om att klippa ut enskilda meningar som då fått en totalt annan innebörd än den ursprungliga. Varför gäller olika regler för olika skribenter i din värld?

Citat:
Det är också omöjligt att föra fram nya idéer här, och det går helt enkelt inte att föra konstruktiva diskussioner

Du får gärna presentera vilka ideer du vill men det här är faktiskt ett debattforum och då ingår det självklart att du kan stöta på motstånd från meningsmotståndare som igår tex när du förde fram en "ide" om att Catrine da Costa kanske smugglade heroin mellan Portugal och Sverige, är du besviken på nåt sätt att det inte var någon som nappade på din ide eller vad? Jag tycker trots allt att det är bra att du ändå verkar vilja föra fram nya tankar och uppslag, kanske kan vi tillsammans vidareutveckla vissa av dina uppslag?

Citat:
de flesta seriösa debattörer verkar redan ha lämnat tråden.

Hm, jag tror istället att det är de oseriösa som har lämnat debatten och att det är de seriösa debattörerna som är kvar och driver debatten. Sen kan du tolka detta påstående hur du vill.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-11-27 kl. 13:56.
Citera
2016-11-27, 21:18
Medlem
Citat:
Det där är väl ändå en vansinnig liknelse? Alla kan tanka en bil men det är långt ifrån alla människor som klarar av att utföra en uttagning av en bukhåla. Ormstads slutsats om ett "obducentsätt" måste nog ändå ses med bakgrund av att hon själv är rättsläkare och borde kunna se om det om det var en professionellt utförd uttagning? Menar du att du kan bedöma det här bättre framför datorn 32 år senare?

Så står det i förhören och det är hennes slutsats.

Herrejösses, om en bankkamrer klarar av en professionellt utförd uttagning en bukhåla så borde detta i ett slag kunna göra att bankkamrern kan extraknäcka på rättsmedicin på helgerna som obduktionsassistent trots avsaknaden av utbildning inom detta område, man kan fråga sig hur du tänker här och om du tänker längre än din näsa räcker?

Och vi diskuterar inte styckning nu utan en uttagning av en bukhåla som enligt Ormstad var utförd på ett proffsigt sätt.

Det finns nog inte heller någon bankkamrer i världen som klarar av en uttagning av en bukhåla lika bra som en rättsläkare om nu de båda yrkesgrupperna ställs inför en sån här situation och det intressanta är ju att enligt Ormstad så var uttagningen utförd på ett obducentsätt, inte på en "bankkamrers sätt"

Fast en bankkamrer kan väl vara uppfödd på bondgård och vara jägare, med slaktvana? Ja Ormstad kanske gjorde uttalandet utifrån sin begränsning snarare än yrkesmässiga professionalitet (hon vet inte vad hon inte känner till om andra kategorier av människor somkan ha den typen av kunskap, dockvet honnom sin egen kunskap och kan anta att andra känner till hennes yrkeskategoris kunskaper).

Eftersom du nu ska koppla urtagning av bukhålor till just obducenter kanske det kan vara på plats att påminna om att "en haggis är ingen baggis" (ett skotsk rätt som är som pölsa kokt i fårmage), men en hel del fårfarmare fixar det nog.
Citera
2016-11-28, 00:54
Medlem
Citat:
Har jag missat något här? Var kom "bankkamrern" ifrån? Finns det någon sådan bankkamrer i utredningen som kan sägas vara intressant att titta närmare på? I teorin så kan väl personer från vilken yrkesgrupp som helst ha erfarenheter av jakt och och dessutom vara slaktkunniga, du kan ju inte bara begränsa dig till bankkamrer som dykt helt plötsligt i debatten av någon konstig anledning?

Nu bromsar vi det hela lite va. Det är inte jag som har försökt göra någon koppling av uttagningen av bukhålan till några obducenter eller ett "obducentsätt" utan det är Ormstad som drog slutsatsen att själva uttagningen var gjord på detta sätt, jag har bara försökt utröna och göra en tolkning av vad hon menade med detta i förhöret som gjordes i slutet av 1984.

Det debatten har handlat om den senaste veckan är om Ormstad gjorde rätt bedömning men eftersom debatten är så infekterad i tråden så är det jag som får ta skit av olika skribenter som helt enkelt inte klarar av att meningsmotståndare återigen postar förhör som står i stark kontrast till vad dom själva påstår.

Hela det här trista tjafset började med att Draifos hävdade (i ett något äldre inlägg från augusti) att det inte fanns några som helst bevis för att uttagningen av bukhålan var utförd på ett professionellt sätt och då inte han ens orkat läsa utredningen med olika förhör så påpekade jag att det finns en rättsläkare vid namn Ormstad som gjorde en helt annan tolkning av denna uttagning som alltså står i motsatsförhållande till vad en lekman som Draifos hävdar och fortsätter att hävda i tråden, jag har aldrig någonsin påstått att uttagningen var gjord på ett obducentsätt men det ansåg tydligen Ormstad om man ska tolka förhöret rätt, varför ska jag få skit i tråden för vad andra personer sagt i polisförhör? Förklara det du!

Det var du som drog bankkamrern in absurdum genom att du synes utesluta att en bankkamrer inte skulle fixa det. Jag har inte begränsat mig till bankkamrern, jag är dock inte säker på att ev. jagande bankkamrer skulle kunna extraknäcka på rättsmedicin, organen ska ju kunna fås ut något så när intakta föreställer jag mig och ska väl kunna undersökas till diverse förändringar som kan ha samband med sättet människa eller djur dog på/av. Beträffande CdC är det väl oklart om de organ som försvunnit togs ut hela?

Ja Ormstad gjorde en tolkning, tolkningen kan ha med någon begränsning av uppfattning om vad andra kategorier har för kunskaper. Liknelsen Draifos gjorde med socialsekreteraren var ganska bra, det kan förklara tankegången (eller lapsusen) bakom Ormstads yttrande.

Du får väl skit i tråden för att du argumenterar på det sätt som du gör. Att du plockar delar av uttalanden så att yttranden blir stympade och låter påskina en annan innebörd än vad som sagts i visst sammanhang under vissa förutsättningar, hur frågor som föranleder yttrande ställs, premisserna för jämförelser, vad man jämför med och vad som utesluts i jämförelser etc..
Det måste du väl begripa? Eller är det någon arrogans hos dig som gör att du inbillar dig att sättet du argumenterar på inte märks bland något urval av normalt språkbegåvade, även om man inte är bekant med själva begreppet "hermeneutik" (angåendevillkoren för förståelse)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-28 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in