Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag håller med Eremona. Det här handlar ju inte om Lawns yttrandefrihet nu, det handlar ju om en debattör som genom en förslagen och högst oärlig debatt-teknik driver myten om "obducenten och allmänläkaren" vidare. Lawnmoverman2011 förvränger det vi andra skriver, och lägger orden i mun på oss. Lawnmoverman2011 klipper mitt i meningarna när han citerar andras inlägg, vilket gör att de citerade styckena får en helt annan innebörd än den avsedda. Det är också omöjligt att föra fram nya idéer här, och det går helt enkelt inte att föra konstruktiva diskussioner när vi fortfarande 2016 skall behöva fastna i detta dravel från 80-talet om den perverse obducenten. Tråden upprätthåller härigenom den vidriga behandling som Teet Härm och Thomas Allgén utsattes för av rättssystemet och media under trettio år.
Det är ingen tvekan om att den här medlemmen bryter mot Flashbacks egna regler, och det är en gåta för oss andra varför Lawnmoverman2011 ännu inte har bannlysts. Att ingen åtgärd har vidtagits har uppenbarligen skadat förtroendet för Flashback, och de flesta seriösa debattörer verkar redan ha lämnat tråden. Har moderatorerna någon idé om hur man kan komma tillrätta med problemet, eller har man lämnat den här tråden åt sitt öde? Kanske moderatorerna rentav att tycker att tråden fungerar bra?
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
De kanske tycker hans inlägg fungerar ur någon provokativ aspekt? Själv håller jag inte på med någon undersökande aktivitet i detta fall eller något annat trådämne och oftast nöjer jag mig med att läsa en tråd. Till någon uttrycker något jag anser märkligt eller om en frågeställning jag tycker skulle kunna vara intressant verkar ignoreras.
Fast sättet att argumentera, nu senast igen där hen insinuerar att andra debattörer kategoriskt avvisar möjligheten att det skulle vara en sexualsadist. Det är väl ingen som avvisat möjligeten till det, utan vad som framförs är att CdC hade ett antal flers riskområden genom sitt sätt att leva, och kopplat till att sexualsadister är relativt få så antar man att sannolikheten för det är lägre.
Risken med den inställningen är väl att man på något sätt riskerar att andra får en "anti-inställning".
Som exempel argumentet hen tog upp att Anckers som sista vittne skulle vara intressant ur plausibel GM aspekt plus den ständigt hos Lawnie närvarande teoretiska överbyggnaden om under och överordningen. Just detta fick mig lite i" antifällan", jag kan inte riktigt se relevansen i den teoretiska delen, i just detta fall misstänker jag att om den är närvarande att den i så fall kan vara något upp och ned faktiskt. Och ett sista vittne kan vara just bara ett sista vittne och bara det, om CdC med någon regelbundenhet uppehöll sig hos Anckers så är det väl inte otänkbart att hon gjort det just kring denna tid om hon försökte undkomma LVM. Men återigen gör Lawnie ett nummer av att arkitekten var sexköpare. Men om man leker med tanken att arkitekten skulle varit kvinnlig eller annan bekant till CdC som lät henne sova och käka upp sig ett par dagar så skulle väl inte det betraktas som så suspekt väl. Sexköpet tror jag där blur av lägre relevans. Felkörningen kan dock vara väldigt intressant, även om man skulle sätta kvinnlig eller annan bekant till CdC i Anckers ställe. Lite märkligt faktiskt om man inte pressade honom på den punkten. Visst förekom kartläggning av diverse tjänstemän involverade i utredningar på den tiden med, organiserad brottslighet fanns men de var i mångt och mycket betydligt diskretare än de MC gäng som formellt etablerade sig i Sverige närpå ett decennium senare.
Inte för att påstå att Anckers skulle vara del av organiserad kriminalitet men jag är hundra på att han skulle vara medveten om att det inte skulle ses som särskilt snyggt och därav skulle incitament finnas att ljuga om en felkörning som kanske handlade om att han eller passagerare gjorde en utflykt för att kolla upp tjänsteman som deltagit i utredning av mordbpå en prostituerad, om kontrollen ens är gjord av ren nyfikenhet.
Detta då utifrån att Anckers väl sågs som respektabel av sig själv och andra, och kanske medveten om att sådan typ av "checking" kan medföra diverse tråkigheter. MC gängen och vissa extremistgrupper är ju inte så diskreta utan låter gärna granskningsobjektet få veta attden blir "kollad" även om det är ett till synes slumpartad händelse, att de "råkar" promenera på en och "tappa" en kopp kaffe på en eller så och säker ett demonstrativt oengagerat "ursäkta" med sitt tjusigaste leende. Om de inte retat sig så att de kastar in en molotovcocktail på altanen eller så.