2016-10-31, 22:16
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Gött ! Har en bit oskuren i en glasburk, tänkte ta till helgen

Men nästa gång det blir grava vilt så ska jag tagga ned med enbär !

Har du några andra förslag på goda råvaror att grava utom lax ?

Ta för sjutton gubbar den ur glasburken och slå in i smörpapper eller bakplåtspapper!
Rulle från valfritt vilt eller nöt är kanon att grava, det är ju annars en ganska svår styckdetalj. Låt den även torka ut en del i kylen efter gravningen. Håller länge och är förbaskat gott!

Gravad andbröst är också kanongott eller gravad och lätthalstrad anka.

Om vi pratar fisk så är strömming, siklöja och framförallt sik mycket fina att grava.

Smaklig spis!
Citera
2016-11-05, 21:22
Medlem
Imbazs avatar
Kände att det är dags att bumpa tråden.

Åt krabba idag, kokt och naturell, inge kryddor eller såser, bara en enkel krabba.

Otroligt gott och för en bra peng, dra till med pompa & aioli eller bara en sallad till.

Bara ett tips till någon som vill göra det enkelt men elegant till middagen.

Ha en trevlig lördag.
Citera
2016-11-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Kände att det är dags att bumpa tråden.

Åt krabba idag, kokt och naturell, inge kryddor eller såser, bara en enkel krabba.

Otroligt gott och för en bra peng, dra till med pompa & aioli eller bara en sallad till.

Bara ett tips till någon som vill göra det enkelt men elegant till middagen.

Ha en trevlig lördag.

Av nån märklig anledning har jag aldrig fastnat för krabba. Andra skaldjur äter jag med nöje men fan inte krabba.
Kanske dags att växa upp

Då farsan min bodde på västkusten var det räkor nästan varje fredag.
Citera
2016-11-05, 22:31
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Av nån märklig anledning har jag aldrig fastnat för krabba. Andra skaldjur äter jag med nöje men fan inte krabba.
Kanske dags att växa upp

Då farsan min bodde på västkusten var det räkor nästan varje fredag.

Jag själv älskar alla delikatesser från havet, helst de från våra svenska västra vatten. Har varit och ätit färska räkor/havskräftor i smögen, något av det godaste jag ätit (mycket godare än det vi har i sthlm).

Men när jag äter hemma så har jag mycket svårt för de stora jobbet för de lilla maten dvs räkor och kräftor. Gillar krabba då det är matigt och mycket smak av hav och det smöriga i krabban är otroligt gott.

Gillar man den inte naturell så kan man ugnsgratinera den, sök på youtube på "Mannerström krabba" så får man se hur han gör den (aldrig testat det själv så vore kul om någon här har gjort det eller vill göra det).
Själv är jag för rädd att förstöra min krabba då jag verkligen gillar denna delikatess.
Citera
2016-11-12, 19:46
Medlem
Vill göra något nyttigt (nyttigt definierar jag som mättar bra för lite kalorier), storkok så man har lite matlådor. Har massa morötter, sötpotatis och potatis, samt lite palsternacka. Tänkte köpa kycklingbröstfiléer också. Har inget emot att gå på affären och inhandla mer. Min första tanke är att jag steker kycklingen med paprika och lök samt gör mos av rotfrukterna.
Citera
2016-11-19, 16:21
Medlem
Hej_tjos avatar
Då vi har ätit samma julmat i över 20 så har vi denna jul tänkt laga nånting annat istället för det klassiska, har ni något tips på vad man kan laga för nånting men kanske fortfarande ha kvar "julkänslan" i maten?

Det kan finnas tillgång till grill, kanske grilla något kan vara en hit?
Citera
2016-11-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Då vi har ätit samma julmat i över 20 så har vi denna jul tänkt laga nånting annat istället för det klassiska, har ni något tips på vad man kan laga för nånting men kanske fortfarande ha kvar "julkänslan" i maten?

Det kan finnas tillgång till grill, kanske grilla något kan vara en hit?

Min polare beskrev Pakistansk mat som julig då han kände smaker av julkryddor.
Citera
2016-11-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Min polare beskrev Pakistansk mat som julig då han kände smaker av julkryddor.

Pakistansk mat är nog ganska lik nordindisk mat från delstaten Punjab. Och det är helt riktigt att maten kan kännas julig eftersom man använder kanel, kardemumma, nejlika, ingefära osv.

Trots detta tycker jag inte riktigt att maten påminner mig om jul för det mesta. Men googla lite på indian Christmas food ;-)

Det här såg förövrigt gott ut: http://www.bbc.com/news/world-asia-india-16291835
Senast redigerad av bombayduck1 2016-11-24 kl. 20:15.
Citera
2016-11-26, 20:43
Medlem
flasklaggets avatar
Jag har fått tag på en väldigt fin kalvbog med ben.
Skulle uppskatta att storleken är mellan 1.5-2.5 kilo, ganska lite fett (är ju en kalv).

Önskar ett resultat som smälter i munnen (går det att få med en kalvbog?), som ser fint ut på tallrik och kan imponera. Jag är duktig på att laga mat, men har inte använt denna styckningsdetalj hel tidigare. Gillar inte recept (tänk 1,5 dl av detta och 4 msk av denna).

Jag vill helt enkelt ha en hint om vad jag kan göra för att få det smaskens.

Överraska mig!
Citera
2016-11-26, 21:17
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flasklagget
Jag har fått tag på en väldigt fin kalvbog med ben.
Skulle uppskatta att storleken är mellan 1.5-2.5 kilo, ganska lite fett (är ju en kalv).

Önskar ett resultat som smälter i munnen (går det att få med en kalvbog?), som ser fint ut på tallrik och kan imponera. Jag är duktig på att laga mat, men har inte använt denna styckningsdetalj hel tidigare. Gillar inte recept (tänk 1,5 dl av detta och 4 msk av denna).

Jag vill helt enkelt ha en hint om vad jag kan göra för att få det smaskens.

Överraska mig!
Pulled kalvbog?
Citera
2016-11-26, 21:22
Medlem
flasklaggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Pulled kalvbog?

Jag skrev överraska.
Citera
2016-11-27, 01:39
Medlem
Gustavoss avatar
Hej. Vet inte riktigt om detta passar in här, men kände att det var bättre än att skapa en ny tråd. Jag har ett nytt projekt som består i att förbruka matvaror som jag har haft stående i kylen/skafferiet i så lång tid att jag börjat inse att de lika gärna skulle kunna stå där hur länge som helst och således bli gamla även om de håller länge. Jag behöver därför tips på vad jag kan laga med dessa produkter:

Liquid smoke
Skånsk senap
Kalvfond
Pumpafrön
Solroskärnor
Kikärtor
Sesamfrön
Linser av typerna Mung och Urid samt bönor av typen black eyed
Florsocker
Potatismjöl
Vanilla extract, en liten flaska med vätska
Vetegroddar

Sen är det en massa kryddor som egentligen inte är relevanta på samma sätt, men skriver med de jag har svårt att få slut på ändå:

Chilipulver
Paprikapulver
Cayennepeppar
Timjan
Mejram
Körvel
Asafoetida
Kumminfrön
Fänkålsfrön
Korianderfrön
Bockhornsklöverfrön
Gurkmeja