2016-11-24, 15:51
  #10801
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Min fetning.

Så här dumt kan det bli. I ett slag visar en skribent att hans förståelse för ekonomi är inte bara klen, utan helt efterbliven. Ja, inte bara ekonomi utan kunskap om hur samhället är organiserat och hur det fungerar.

Vore du kommunpolitiker skulle du förmodligen inte bli långlivad. För det finns absolut ingen ekonomisk fördel öht för en kommun att konkurrera med invånarna på brf-marknaden - med deras skattemedel - isf att bygga nytt till i sammanhanget obetydligt högre kostnad. Det enda skälet till att man gör så, och kom ihåg att kommuner bara köper brf idag pga av det inte finns några andra bostäder tillgängliga, är att de får tag i bostäder snabbare än att bygga nytt via det kommunala bostadsbolaget. Att de måste vara snabba beror på ett lagtvång som prackats på dem från riksdagen i akt och mening att skjuta det kommunala självstyret i sank.

Du tycker sålunda att det är "ekonomiskt" att medborgarna blir dubbelknullade i stjärten. Först blir de beskattade, sedan tar kommunen och konkurrerar ut dem på brf-marknaden. Det möjligen ekonomiska vore förstås att enkelknulla medborgarna. D.v.s. beskatta dem och sedan använda pengarna för byggändamål.

Det moraliska vore att kasta ut kolonisatörerna.

Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men på en marknad med relativt låga priser på bostadsrätter som Malmö faktiskt är, så är det ren idioti att bygga baracker och nya hyresrätter.

Du har dålig koll på vad saker och ting kostar märker jag. Nyproduktion och tillfälliga baracker är den absolut dyraste lösningen.

Att däremot köpa ett par bostadsrätter för några ynka 100k per st ger betydligt lägre kostnader för kommunen än vad vilken nyproduktion som helst skulle kosta.

Jag tycker inte heller att det är bra att det ska vara så här, men nu har politikerna satt oss i den här svåra situationen som de måste reda ut. Man kan inte bjuda hit hela världen utan att ha en plan för var folk ska bo.
Citera
2016-11-25, 09:52
  #10802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men på en marknad med relativt låga priser på bostadsrätter som Malmö faktiskt är, så är det ren idioti att bygga baracker och nya hyresrätter.

Du har dålig koll på vad saker och ting kostar märker jag. Nyproduktion och tillfälliga baracker är den absolut dyraste lösningen.

Att däremot köpa ett par bostadsrätter för några ynka 100k per st ger betydligt lägre kostnader för kommunen än vad vilken nyproduktion som helst skulle kosta.

Jag tycker inte heller att det är bra att det ska vara så här, men nu har politikerna satt oss i den här svåra situationen som de måste reda ut. Man kan inte bjuda hit hela världen utan att ha en plan för var folk ska bo.

Du har helt rätt. I vissa städer, såsom Malmö, så kommer utvecklingen obarmhärtigt bli att välbärgade väljer att bosätta sig i kranskommunerna eller flytta längre bort i takt med den utveckling att kommunen köper upp bostadsrätter. Vi får kanske se hur bostadsrätter i framtiden omvandlas tillbaka till hyresrätter. Detta innebär givetvis att Malmö löper stor risk att bli en ghettostad utan framgångsrika svenskar. Man kanske istället får hoppas på framgångsrika invandrare?

Men det ÄR ändå dyrt att köpa upp bostadsrätter. Ett par hundratusen är ändå en summa som väldigt snabbt växer till många miljoner. Vet inte hur många bostadsrätter det finns att köpa upp i malmö stad. Det som är risken är att man drar på sig stora lån, tvingas höja kommunalskatten eller kräva att övriga sverige betalar notan för Malmö med ännu fler miljarder kr.
Citera
2016-11-25, 11:13
  #10803
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Men det ÄR ändå dyrt att köpa upp bostadsrätter. Ett par hundratusen är ändå en summa som väldigt snabbt växer till många miljoner. Vet inte hur många bostadsrätter det finns att köpa upp i malmö stad. Det som är risken är att man drar på sig stora lån, tvingas höja kommunalskatten eller kräva att övriga sverige betalar notan för Malmö med ännu fler miljarder kr.

Inte i jämförelse med att smälla upp splitternya hyreskåkar. Det kostar mångdubbelt mer än att köpa befintliga bostadsrätt i rosengård eller seved exempelvis med lägre standard.

Det är märkligt hur okunniga folk är som tror att hyresrätter och baracker är det billgaste alternativet i nyproduktion. det är precis tvärtom.
Citera
2016-11-25, 14:01
  #10804
Medlem
548.141 i Stockholmskön vid senaste månadsskiftet om jag läste rätt.
Hoppas man har mätt ordentligt.

Vore kul om någon tidning kunde arrangera en bild med köande med olika
könummer. Kanske lite vinklad också då. Hela kön borde väl vara 550.000
ggr 0.3 m eller så om man står lite trångt och har stora fötter. Men alla är
ju inte som jag.
Citera
2016-11-25, 14:18
  #10805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte i jämförelse med att smälla upp splitternya hyreskåkar. Det kostar mångdubbelt mer än att köpa befintliga bostadsrätt i rosengård eller seved exempelvis med lägre standard.

Det är märkligt hur okunniga folk är som tror att hyresrätter och baracker är det billgaste alternativet i nyproduktion. det är precis tvärtom.

Jag har inte någongång sagt att nybyggen är billiga. De är inte billiga. Däremot kommer hyresrätter att tas över av invandrare eftersom de har förtur samt att kommunerna enligt lag måste ta emot och försörja invandrarna. I ett sådant läge tror du kommunen bryr sig om ifall hyran är hög?
Citera
2016-11-25, 15:38
  #10806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men även allmännyttan måste drivas affärsmässigt numera och det mesta som allmännyttan producerar blir inte så mycket billigare än en privat hyresvärd.

Det jag menar är att det ska kunna finnas olika alternativ och olika priser precis som på den övriga bostadsmarknaden. Prisskillnaden är för liten med avseende på läget och därav blir det inte mycket ledigt till slut när marknaden inte håller med om vad saker och ting egentligen är värt.



Det är stor skillnad på att ge direkta bidrag till att bygga just hyresrätter och att BR/villaägare får ränteavdrag och ROT. Det är inte samma sak.

Att bo i en nybyggd hyresrätt kräver inte att du är skattebetalare för att få ta den av bidraget, medan ROT och ränteavdrag kräver att du betalar skatt. Att sedan vissa tycker att alla pengar som staten får in är just statens är ett mycket konstigt synsätt enligt mig.

Det är för att högern ylar om marknadspriser och att ingen ska kunna bo billigare än vad dom gör.

Olika priser får du inte med marknadshyra om det införs i Sverige idag. Det enda du gör är att höjer priserna över hela landet i alla stadsdelar. Kanske någon liten håla i norra norrland får det lite billigare men thats it.

Så de som bygger betalar inte skatt menar du? Svartbyggen rakt av?

Ja visst är det märkligt, jag tycker att skatten ska finansiera mig och bara mig för jag har inget behov av andras välbefinnande så varför ska MINA skattepengar användas av andra?!?
Citera
2016-11-25, 15:40
  #10807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men på en marknad med relativt låga priser på bostadsrätter som Malmö faktiskt är, så är det ren idioti att bygga baracker och nya hyresrätter.

Du har dålig koll på vad saker och ting kostar märker jag. Nyproduktion och tillfälliga baracker är den absolut dyraste lösningen.

Att däremot köpa ett par bostadsrätter för några ynka 100k per st ger betydligt lägre kostnader för kommunen än vad vilken nyproduktion som helst skulle kosta.

Jag tycker inte heller att det är bra att det ska vara så här, men nu har politikerna satt oss i den här svåra situationen som de måste reda ut. Man kan inte bjuda hit hela världen utan att ha en plan för var folk ska bo.


Att köpa upp befintligt bestånd ökar inte antalet bostäder.
Citera
2016-11-25, 17:06
  #10808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur skulle pengarna inte hamna hos hyresvärdarna vid generella subventioner menar du? Problemet med det systemet är att de generella subventionerna även träffar rika hyresgäster.

Tanken är väl att hyresnivån först sätts utifrån vad som är ekonomiskt och moraliskt rätt och rimligt. Då har man en fix hyresnivå att förhålla sig till. Det är denna inkomst hyresvärden får från hyresgästen varje månad och inget annat. Är denna hyresnivå för hög för politikerna så kan de välja att ge en subvention så att staten betalar en del direkt till hyersväden som då sänker hyran som hyresgästen betalar. Det är alltså bara hyresgästen som tjänar på subventionen. Inte hyresvärden som ändå får precis det som staten bestämde är rätt och riktigt.


Tanken att de flesta är beredda att betala en viss summa i hyra varje månad; och att hyresvärdarna då försöker hålla precis den hyresnivån eftersom de då har sina hus fulla, finns nog inte. Tänker man den tanken så kan man misstänka att hyresgästen får betala lika mycket oavsett. Det enda som händer är att hyresvärden får lite extra av staten varje månad. Alltså var man beredd att betala en viss hyra för en lägenhet med given standard före subventionen så kommer man att vara beredd att betala lika mycket efter att subventionen införts...

Fast sådana tankar är bäst att undvika eftersom de leder en till socialismens brister och marknadsekonomins förtjänster....
Citera
2016-11-26, 09:28
  #10809
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att köpa upp befintligt bestånd ökar inte antalet bostäder.

Det saknas inte bostäder. Vi har gott om boyta, men den är skevt fördelad eftersom hyresregleringen fungerar som ett pyramidspel.

Utförsäljning av allmännyttan påverkar inte heller antalet bostäder eller "bostadsbristen".
Citera
2016-11-26, 10:22
  #10810
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det saknas inte bostäder. Vi har gott om boyta, men den är skevt fördelad eftersom hyresregleringen fungerar som ett pyramidspel.

Utförsäljning av allmännyttan påverkar inte heller antalet bostäder eller "bostadsbristen".
Mina morföräldrar som köpte sin ombildade HR till BR (3.5a) hade förmodligen flyttat till en mindre HR om den inte blivit ombildad. Nu kan dom bo kvar mycket billigare jämfört med HR.

Ombildningar skapar brist.
Citera
2016-11-26, 13:16
  #10811
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Mina morföräldrar som köpte sin ombildade HR till BR (3.5a) hade förmodligen flyttat till en mindre HR om den inte blivit ombildad. Nu kan dom bo kvar mycket billigare jämfört med HR.

Ombildningar skapar brist.

Varför skulle ombildningar skapa brist menar du? Antalet lgh är exakt detsamma oavsett boendeform.
Citera
2016-11-26, 13:30
  #10812
Medlem
Christopher.s avatar
Tror mobila hem är framtiden, dels pågrund av produktionskostnaden, dels på grund av arbetslinjen och befolkningsökningen. Öppna upp stora trailerparks centralt i hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in