Citat:
Min fetning.
Så här dumt kan det bli. I ett slag visar en skribent att hans förståelse för ekonomi är inte bara klen, utan helt efterbliven. Ja, inte bara ekonomi utan kunskap om hur samhället är organiserat och hur det fungerar.
Vore du kommunpolitiker skulle du förmodligen inte bli långlivad. För det finns absolut ingen ekonomisk fördel öht för en kommun att konkurrera med invånarna på brf-marknaden - med deras skattemedel - isf att bygga nytt till i sammanhanget obetydligt högre kostnad. Det enda skälet till att man gör så, och kom ihåg att kommuner bara köper brf idag pga av det inte finns några andra bostäder tillgängliga, är att de får tag i bostäder snabbare än att bygga nytt via det kommunala bostadsbolaget. Att de måste vara snabba beror på ett lagtvång som prackats på dem från riksdagen i akt och mening att skjuta det kommunala självstyret i sank.
Du tycker sålunda att det är "ekonomiskt" att medborgarna blir dubbelknullade i stjärten. Först blir de beskattade, sedan tar kommunen och konkurrerar ut dem på brf-marknaden. Det möjligen ekonomiska vore förstås att enkelknulla medborgarna. D.v.s. beskatta dem och sedan använda pengarna för byggändamål.
Det moraliska vore att kasta ut kolonisatörerna.
Så här dumt kan det bli. I ett slag visar en skribent att hans förståelse för ekonomi är inte bara klen, utan helt efterbliven. Ja, inte bara ekonomi utan kunskap om hur samhället är organiserat och hur det fungerar.
Vore du kommunpolitiker skulle du förmodligen inte bli långlivad. För det finns absolut ingen ekonomisk fördel öht för en kommun att konkurrera med invånarna på brf-marknaden - med deras skattemedel - isf att bygga nytt till i sammanhanget obetydligt högre kostnad. Det enda skälet till att man gör så, och kom ihåg att kommuner bara köper brf idag pga av det inte finns några andra bostäder tillgängliga, är att de får tag i bostäder snabbare än att bygga nytt via det kommunala bostadsbolaget. Att de måste vara snabba beror på ett lagtvång som prackats på dem från riksdagen i akt och mening att skjuta det kommunala självstyret i sank.
Du tycker sålunda att det är "ekonomiskt" att medborgarna blir dubbelknullade i stjärten. Först blir de beskattade, sedan tar kommunen och konkurrerar ut dem på brf-marknaden. Det möjligen ekonomiska vore förstås att enkelknulla medborgarna. D.v.s. beskatta dem och sedan använda pengarna för byggändamål.
Det moraliska vore att kasta ut kolonisatörerna.
Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men på en marknad med relativt låga priser på bostadsrätter som Malmö faktiskt är, så är det ren idioti att bygga baracker och nya hyresrätter.
Du har dålig koll på vad saker och ting kostar märker jag. Nyproduktion och tillfälliga baracker är den absolut dyraste lösningen.
Att däremot köpa ett par bostadsrätter för några ynka 100k per st ger betydligt lägre kostnader för kommunen än vad vilken nyproduktion som helst skulle kosta.
Jag tycker inte heller att det är bra att det ska vara så här, men nu har politikerna satt oss i den här svåra situationen som de måste reda ut. Man kan inte bjuda hit hela världen utan att ha en plan för var folk ska bo.