Citat:
Ursprungligen postat av
knepplenning
Tror du har slagit huvudet på spiken.
Borlänge är också ett brukssamhälle, där människor har fått jobb, på grund av man känner någon, alternativt är släkt med någon. Idag krävs väl lite mer utbildning, oavsett vän/släktskap. Men den mentaliteten finns djupt inrotat.
Och som du beskriver det, när flyktingpolitiken på något sätt drabbar oss personligen, där vi kan känna, jag har betalat skatt i hela mitt vuxna liv, och hamnar längst bak eller längst ner på både bidragslistan, bostadslistan etc, så kommer föraktet som på posten. Jag tror inte det spelar någon roll vad du har för färg, samhällsstatus etc..
Väl talat!
Exakt så. Den rådande stämplifieringen av folk som rasister och främlingsfientliga har gått över styr. Folk handlar på instinkt, ser om sitt eget hus i första hand - väldigt naturligt.
Däremot kan det underlätta om man i stundens hetta och i den egna utsattheten försöker se samhället objektivt. Det är en sak att starkt ogilla en vårdslös flyktingpolitik, en helt annan att ogilla själva flyktingen.
Och, det är givetvis inte heller konstigt att vi blir provocerade av att se hur bostäder, välfärd, arbeten, utbildningar ges till nyanlända framför oss själva (när vi kommer i situationen när vi själva är i nöd).
Och, nog kan väl Delbom ha känt ett utanförskap i samhället? Den minoritet hon tillhörde har knappast integrerats väl och högprioriterats av kommun/samhälle. Givetvis kan hon ha blivit avundsjuk/provocerad av de andra minoriteterna som haft förtur gällande både välfärd och uppmärksamhet i hennes närmiljö.