2016-11-24, 07:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Vi ska vara väldigt tacksamma att folk kommer dit i blanka skor och kostymer. Hade varit illa annars och eventuellt bli förväxlad med byfånarna.

Om jag får tycka så är rapporteringen otroligt knapphändig. Hade man inte läst FUP skulle det varit väldigt svårt att sätta sig in i.

Hur kunde du tycka att pappan till den ena mördaren P-O var så "mysig" eller vad du skrev? Som om det skulle väcka känslor här hos skribenter? Gubben skulle ha en rak höger som inte klarat av att uppfostra sin fetknopp till son.
De känslorna kan säkerligen ett flertal av oss känna även om ingen här väcker dem åt oss, empati heter det, förmågan att sätta sig in i hur andra människor sannolikt känner sig och upplever saken. Vi vet inte vilken förmåga den här mannen har att uppfostra barn, inte alls säkert att uppfostran ligger till grund för att sonen deltog i mordet, finns andra faktorer som kan ha spelat en avgörande roll.

Jag känner ett visst medlidande för den här pappan, jag står för det. Bland annat så tror jag att han själv känner sig misslyckad som förälder och bär skuldkänslor trots att han kanske har gjort så gott han har kunnat, alla är inte lika exemplariska föräldrar som du men kan vara goda människor för det.

Och oavsett vad pappan har lärt sin son så bör man kanske inte glömma att sonen är myndig och väljer själv vilka vägar han skall gå, den väg han valde står han själv till svars för, pappan valde knappast åt honom.
Citera
2016-11-24, 07:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Gubben skulle ha en rak höger som inte klarat av att uppfostra sin fetknopp till son.
Det är nog inte så lätt att uppfostra ett handikappat barn. För POH är fortfarande handikappad och upplevs inte ens som en tonåring om man lyssnar på honom. Snarare som en 10-åring.

Han har nog försökt så gott han kan.
Citera
2016-11-24, 08:45
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Vad är det för demonstration vissa misstänkta diskuterar i sina sms konversationer? Verkar hysa nasse sympatier.
Var hittar du detta?
Citera
2016-11-24, 08:56
Medlem
Mielkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
MH drack aldrig och är undantaget bland de 11 och är ett "mysterium".

Følgende kan gi litt innblikk i hva MH sin bakgrunn og hva han er for en:

Krimanlvården Yttrande M*ts Hed*n

"Mats berättar [...] Har ett mycket fåtal vänner och umgås mestadels en yngre tjej."

"Mats uppger att han inte har några vänner i sin egen ålder, men att han gärna skulle ha ett bredare socialt nätverk."

"Mats uppger att hans ekonimiska situasjon är mycket ansträngd."

"Mats berättar att han umgås med sina vänner på fritiden. De sysselsätter sig med att åka runt och umgås med andra personer. Uppger att han inte har några andra fritidsintressen."

"Mats förekommer sedan tidigare under tio avsnitt i belastningsregistret. [...] Mats dömdes senast 2015-12-09 för stöld vid tre tilfällen till villkorlig dom."
Senast redigerad av Mielke 2016-11-24 kl. 09:37.
Citera
2016-11-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Oj, nää inte tyckte jag han var mysig!!
Tyckte nog mer synd om honom. Han upptäckte nog under förhören vad hans son, egentligen stod åtalad för.
Och kom nog till insikt, vart hans son hade hamnat.. i Falu tingsrätt åtalad för mord.
Det var bara det att både se och höra honom upptäcka den krassa verkligheten, som fick mig reagera emetionellt, och kunde på något sätt känna lite empati för honom.
Eftersom jag själv kände BO, blev det mer som en krock för mig själv också, att sitta bredvid de åtalades föräldrar.
Och någonstans fick jag för mig, att pappan inte förstått vad hans son vsr åtalad för.
Och det som blev intressant, var ju att vi är många som på något sätt som blivit drabbade av dessa 11 agerande, indirekt.

Ja, jag upplever samma sak som du, angående knapphändig rapportering.
När man väl är på plats, så kan jag förstå de journalister som rapporterar live via internet.
Det är mycket bläddrande i papper både från åklagare och advokater under förhören, tar mycket tid. Då de referar till tidigare förhör, beslag etc.
Och då det är förbjudet att både filma och spela in under förhandlingarna blir man ju hänvisad till de journalister som rapporterar skriftligt på olika sajter åt dt.se till exempel.
Sveriges radio gör likadant.

Jag tror som du utifrån det du berättade om pappan. Tror knappast pappan läst fupen och inte är det troligt att han hänger på den här sidan. Han fick nog en smärre chock i Tingsrätten av det som sas plus att se sin son sitta där givetvis.
Citera
2016-11-24, 09:17
Medlem
Doctors avatar
Fungerande länk
Citera
2016-11-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mielke
Følgende kan gi litt innblikk i hva MH sin bakgrunn og hva han er for en:

https://minfil.org/hbHepbb4b2/Falu_TR_B_2144-16_Aktbil_87.pdf

"Mats berättar [...] Har ett mycket fåtal vänner och umgås mestadels en yngre tjej."

"Mats uppger att han inte har några vänner i sin egen ålder, men att han gärna skulle ha ett bredare socialt nätverk."

"Mats uppger att hans ekonimiska situasjon är mycket ansträngd."

"Mats berättar att han umgås med sina vänner på fritiden. De sysselsätter sig med att åka runt och umgås med andra personer. Uppger att han inte har några andra fritidsintressen."

"Mats förekommer sedan tidigare under tio avsnitt i belastningsregistret. [...] Mats dömdes senast 2015-12-09 för stöld vid tre tilfällen till villkorlig dom."

Nu kom jag inte in på länken du bifogade. Men skulle man kunna misstänka att stölderna 2015 är Benita-relaterade? Med tanke på hur hon styr och hunsar honom? "Han är min chaufför" som hon säger... Vafan är det för jävla idioti, en vuxen man som agerar chaufför åt en fet snorunge?
Citera
2016-11-24, 09:32
Medlem
Mielkes avatar
Forøvrig anbefaller jeg Kriminalvårdens yttrande vedr. Joak*m Hessl*ng:

Kriminalvården Yttrande Joak*m Hessl*ng

Han sliter med alkohol, rus og psykisk uhelse. Diagnosisert med ADD og en moder som opplyser at hun tror det skulle være "behjälpligt med någon form av av behandlin och stödinsatser samt boende med stöd [...]".

Jeg får følelse av at Hessl*ng sine problemer egentlig grunner seg i en lettere utviklingshemming som dessverre har gått under radaren under oppveksten. Noen nevnte jo tidligere i tråden bl.a. at han hadde gått på særskole (om det stemmer er jo en annen sak, nevnes ikke noe i Kriminalvården si yttring.)

For helt uten følelser er han ikke til trass for at han virker å være den som har vært mest aktiv i selve drapshandlinga hvis det som fremkommer på s. 420 i FUP hovedprotokoll stemmer.
(I tillegg er jo hans forsøk på høflighet komisk - men en eloge til vitnet Kar*n som forteller så åpenhjertelig om sitt privatliv )

Dan*iel ropar från sovrummet på Kar*n "kommer du någon gång" och Kar*n tar sin jacka och hår in i sovrummet så håller Daniel på att klä av sig och Joak*m ligger redan i sängen.
Kar*n lägger sig på sidan som är närmast toan. Dan*el ligger i mitten och Joak*m ligger ytters på motstående sida. Liggandes så håller Joak*m på med sina hörlurar.

Kar*n kramar om Dan*el och säger något om att det är skönt att vara med honom och de började prata om sitt förhållande.

Joak*m vände sig till dom och sade att om de ville ha samlag så var det okey för honom.
Därefter så stoppade han in hörlurarna och vände sig bort.

Dan*el och Kar*n hadde samlag och efter samlaget så låg Kar*n närmast Joak*m. Honsatte sig upp för att sätt på sig trosorna och märker då at Joak*m ligger och gråter "hulkande".
Daniel byter sida med Kar*n och lägger sig bakom Joak*ms rygg och håller om honom med en arm och säger "det är lugnt Joak*m du är inte ensam", "jag håller om dig".

Kar*n förstod ingenting av det som hände.

Dan*el höll om Joak*m ett stund och försökte trösta honom sedan säger Dan*el "ska vi berätta för Kar*n" och Joak*m svarar tyst "ja" och eventuelt så säger Dan*el "hon säger inget".
Kar*n säger då åt dem "jaha men berätta då". Hon tror det är Dan*el som säger "vi har dödat någon i dag". Kar*n kommer inte i håg om hon svarar på något på det och sedan så säger Dan*el att "Jocke har stuckit kniven i hon och jag har hjälpt honom" och då Kar*n frågar,
vadå, så säger Dan*el "att stucka henne och stoppa henne i en sopsäck".

(For øvrig takk til vedkommende som lagt opp dokumentene på minfil)
Senast redigerad av Mielke 2016-11-24 kl. 09:35.
Citera
2016-11-24, 09:35
Medlem
Doctors avatar
Fungerande länk2
Citera
2016-11-24, 09:39
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Nu kom jag inte in på länken du bifogade. Men skulle man kunna misstänka att stölderna 2015 är Benita-relaterade? Med tanke på hur hon styr och hunsar honom? "Han är min chaufför" som hon säger... Vafan är det för jävla idioti, en vuxen man som agerar chaufför åt en fet snorunge?

Tycker den personutredningen var väldigt grunt utförd.
Det jag läser ur den är att Mats hela krimialhistoria innan mordet hade undvikits om han varit med i A-kassan så att han inte blev helt utan pengar när han fick sparken.
Citera
2016-11-24, 09:39
Medlem
Mielkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli

Lenkene skal fungere nå.
Citera
2016-11-24, 09:59
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Oj, nää inte tyckte jag han var mysig!!
Tyckte nog mer synd om honom. Han upptäckte nog under förhören vad hans son, egentligen stod åtalad för.
Och kom nog till insikt, vart hans son hade hamnat.. i Falu tingsrätt åtalad för mord.
Det var bara det att både se och höra honom upptäcka den krassa verkligheten, som fick mig reagera emetionellt, och kunde på något sätt känna lite empati för honom.
Eftersom jag själv kände BO, blev det mer som en krock för mig själv också, att sitta bredvid de åtalades föräldrar.
Och någonstans fick jag för mig, att pappan inte förstått vad hans son vsr åtalad för.
Och det som blev intressant, var ju att vi är många som på något sätt som blivit drabbade av dessa 11 agerande, indirekt.

Ja, jag upplever samma sak som du, angående knapphändig rapportering.
När man väl är på plats, så kan jag förstå de journalister som rapporterar live via internet.
Det är mycket bläddrande i papper både från åklagare och advokater under förhören, tar mycket tid. Då de referar till tidigare förhör, beslag etc.
Och då det är förbjudet att både filma och spela in under förhandlingarna blir man ju hänvisad till de journalister som rapporterar skriftligt på olika sajter åt dt.se till exempel.
Sveriges radio gör likadant.

Vet du av vilken anledning POHs pappa satt i salen med videolänk, och inte i huvudsalen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in