Eftersom man absolut
inte ville riskera att komma undan med
händelsen så såg
man bland annat till att installera en app på en mobil så att somliga komprometterande
samtal kunde bli inspelade.
Vederbörandes bankkort missade man inte att lägga beslag på och använda sig snabbt av.
Inte heller glömde man bort att avlägga sina besök i vederbörandes lilla lya för att
befria densamma från diverse prylar som lägenhetsinnehavaren ju inte längre hade
någon nytta av.
Det gjordes alltså betydande ansträngningar för att minimera möjligheterna att gå
oupptäckta och fria ur den här sällsamma historien.
Några misstag kan dock noteras "under resans gång". Nån dumskalle tog sig för att
förpassa en kniv ner i det vattenfyllda gruvhålet och någon större slughet kunde inte
heller spåras hos den som gjorde sig av med flagglinan.
Men det är av marginell betydelse i det stora hela ty det fanns så det räckte och
blev över ändå för att det skulle avlöpa som var avsikten: åkas fast och tillförsäkras
fri bostad under åtskilliga år framåt. Och likaså blir det ju gratis mat framöver om än
kanske inte av det slaget som byggt upp dessa ståtliga kroppar hos de berörda genom åren.
Dessutom och inte att förakta heller: Startelvan har erövrat ett visst kändisskap eller
rättare sagt kanske ökändisskap genom det som utspelade sig sommaren 2016 ute
på vischan. Den som det kan finnas vissa skäl anta fungerar som "lagkapten"
föreställer jag mig särskilt som inte helt obekväm med den saken.
Innan det som hände var man knappt "någon". Nu är man "någon" till slut.
Någon som dödat,
någon som hjälpt till,
någon som skyddat,
någon som vetat om vad som var i görningen men låtit bli att underrätta utomstående
och därmed kunnat avstyra det hela.
För övrigt kan misstänkas att någon eller några i församlingen förläst sig på
marxistisk teoribildning och särskilt tagit intryck av det där med "allt ditt är mitt" eller nåt
i den vägen.