2016-11-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I dessa dagar är det i sanning riskabelt att kalla någon för hora. Antagligen har det inte med mordet att göra, det hade hänt ändå.

Ja mordet är ju planerat i förväg så det känns som en icke-fråga om man frågar mig.
Citera
2016-11-23, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Vore intressant om någon hade ett enda positivt ord att säga om dess vrak till människor. I mina ögon blev verkligen Madeleine en ängel och jag hoppas dom andra brinner i helvetet.

Som en normal medborgare som också hoppat över skaklarna förr har dock aldrig funnit en tanke på att man skulle kunna mörda någon och speciellt inte en person som verkat tröstat och bidragit till trashankarnas uppehälle. Någon här blev tokig då jag tidigare skrev ett inlägg att jag hoppas domstolen även dömer med känslorna. Står fast vid att detta tillhör det mest groteska i vår tid då det gäller mord. 11 tokskallar i ung ålder mot en sargad kvinna i 60-årsåldern. Brinn i helvetet skulle passa fint om man ska följa bibeln? Alla 11.

Du tycker alltså att mordet på den enligt dig sk kvinnan är det mest groteska i vår tid?
Jag kommer väl på minst tre mord inom loppet av ett år som jag personligen anser fan så mycket värre.

Syftar på dom 3 barnen som fått sätta livet till i Göteborg. Den yngsta av dom sprängdes i luften av en bomb.

Men detta är enligt dig det mest groteska?

Hursomhelst är ju inte detta över förrän Hovrätten sagt sitt, hur mycket känslor dom än blir dömda efter. Jag TROR inte nån blir dömd till livstid faktiskt, iaf inte i sista instans.
Citera
2016-11-24, 00:51
Medlem
Man kan ju hoppas att alla dessa individer också avslöjar vilka som säljer metamfetamin när dom sitter i förvar. Vore inte helt fel och utan dessa droger kanske dom tänkt till och Madde hade varit vid liv?
Senast redigerad av gurkelurkan 2016-11-24 kl. 00:56.
Citera
2016-11-24, 01:22
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
I fupen framkommer det att han flyttat in hos Benitas pappa genom Benita. Så lärde han känna familjen.

Rätta mig gärna om jag skriver fel.

Om man läser MH SMS så skickar och får han SMS från Cissi ganska ofta. Jag hittade henne på fb och hon är då vän med Laila Jacobsen sedan 2013.
Är det en syster eller ett ex till MH? Det var hon som var på honom om att ta över lånen på huset när han slutade betala...
Undrar just varför banken skulle gå med på det förresten?
Citera
2016-11-24, 03:08
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
I fupen framkommer det att han flyttat in hos Benitas pappa genom Benita. Så lärde han känna familjen.

Rätta mig gärna om jag skriver fel.

Nej han var vän med Benitas mamma tidigare. Har sett inlägg från 2011 på facebook
Citera
2016-11-24, 03:10
Medlem
wurhans avatar
Vad är det för demonstration vissa misstänkta diskuterar i sina sms konversationer? Verkar hysa nasse sympatier.
Citera
2016-11-24, 05:31
Medlem
Citat:
Vi ska vara väldigt tacksamma att folk kommer dit i blanka skor och kostymer. Hade varit illa annars och eventuellt bli förväxlad med byfånarna.

Om jag får tycka så är rapporteringen otroligt knapphändig. Hade man inte läst FUP skulle det varit väldigt svårt att sätta sig in i.

Hur kunde du tycka att pappan till den ena mördaren P-O var så "mysig" eller vad du skrev? Som om det skulle väcka känslor här hos skribenter? Gubben skulle ha en rak höger som inte klarat av att uppfostra sin fetknopp till son.

Oj, nää inte tyckte jag han var mysig!!
Tyckte nog mer synd om honom. Han upptäckte nog under förhören vad hans son, egentligen stod åtalad för.
Och kom nog till insikt, vart hans son hade hamnat.. i Falu tingsrätt åtalad för mord.
Det var bara det att både se och höra honom upptäcka den krassa verkligheten, som fick mig reagera emetionellt, och kunde på något sätt känna lite empati för honom.
Eftersom jag själv kände BO, blev det mer som en krock för mig själv också, att sitta bredvid de åtalades föräldrar.
Och någonstans fick jag för mig, att pappan inte förstått vad hans son vsr åtalad för.
Och det som blev intressant, var ju att vi är många som på något sätt som blivit drabbade av dessa 11 agerande, indirekt.

Ja, jag upplever samma sak som du, angående knapphändig rapportering.
När man väl är på plats, så kan jag förstå de journalister som rapporterar live via internet.
Det är mycket bläddrande i papper både från åklagare och advokater under förhören, tar mycket tid. Då de referar till tidigare förhör, beslag etc.
Och då det är förbjudet att både filma och spela in under förhandlingarna blir man ju hänvisad till de journalister som rapporterar skriftligt på olika sajter åt dt.se till exempel.
Sveriges radio gör likadant.
Citera
2016-11-24, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
Precis.

Som någon sa tidigare; måste vara kanon att ha PO Höflinger med på skurkstreck då han kan hålla koll åt två håll samtidigt.

Men du söte värld.

Ta och återgå till att recensera shoegaze-pop på ungdomsgården.

Kan vi inte bena lite kring hur MH blev som han blev istället - det andra börjar bli väldigt söndertuggat nu tills nytt stoff kommer.
Jag sätter 100 spänn på att en kvinna på ett eller annat sätt knäckt honom bakåt i tiden.

Om man lyssnar på sitt ego, så är endast det jag tycker och känner det enda rätta, och det var väl därför detta ens kunde hända. Att det utmynnade i ett mord. När mänskligheten kommer till den punkt att som du, man måste döma. Vilka de åtalade redan gjort, Madde var dömd till döden av de åtalade. Och de verkställde sin dom också.

I detta fall är det föräldrarna som misslyckats med att uppfostra sina barn. Människan är mångfassiterad även du.
Men att kliva över ditt eget ego, det är det som är finessen, inte många som klarar av det.

Mitt tyckande, mina känslor inför det som hänt och händer i rättssalarna, är ju inte det enda rätta och jag är inte där för att döma, det är nämndemän och domare till för.. Mord är en handling, där någon satt sig över en annan människa och dömer någon till döden. Och själv verkställer sin dom. Om man inte handlar i självförsvar på något sätt.
Våra domstolar möter detta ganska ofta, mord är något som människan gör av uppkomna känslor, om man inte är en renodlad psykopat då. Det döms människor för mord titt som tätt i detta avlånga land.
Vad som gör detta så unikt, är väl för att de är 11 stycken som gått ihop i en till synes mordkomplott mot en person. Sedan spelar det nog ingen roll vem.. Enligt lag är det straffbart.

Dina tankar och känslor är inte heller de enda rätta. Men i din lilla egen värld är de kanske det.
Det är många som blivit drabbade av detta mord indirekt också.
Människor som känner de åtalade, människor som känner offret.
Men dömandet får vi nog alla låta dessa nämndemän och domare göra utifrån de lagar som du själv varit delaktig i att de finns, genom att du röstar politiskt, men du kanske inte gör det. Du kanske är en outsider, precis som de åtalade, fast på en annan nivå.. Med ett ego större än de åtalades?
Senast redigerad av knepplenning 2016-11-24 kl. 06:23.
Citera
2016-11-24, 06:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vi ska vara väldigt tacksamma att folk kommer dit i blanka skor och kostymer. Hade varit illa annars och eventuellt bli förväxlad med byfånarna.

Om jag får tycka så är rapporteringen otroligt knapphändig. Hade man inte läst FUP skulle det varit väldigt svårt att sätta sig in i.

Hur kunde du tycka att pappan till den ena mördaren P-O var så "mysig" eller vad du skrev? Som om det skulle väcka känslor här hos skribenter? Gubben skulle ha en rak höger som inte klarat av att uppfostra sin fetknopp till son.

Ja du framställer dig ju verkligen som ett psykologiskt fenomen må man ju säga... Du vill att domstolen dömer "med känslorna" och sedan uppvisar du prov på en empatisk förmåga som väl verkar vara på ungefär jämbördig nivå med de åtalades...
Citera
2016-11-24, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Om man lyssnar på sitt ego, så är endast det jag tycker och känner det enda rätta, och det var väl därför detta ens kunde hända. Att det utmynnade i ett mord. När mänskligheten kommer till den punkt att som du, man måste döma. Vilka de åtalade redan gjort, Madde var dömd till döden av de åtalade. Och de verkställde sin dom också.

I detta fall är det föräldrarna som misslyckats med att uppfostra sina barn. Människan är mångfassiterad även du.
Men att kliva över ditt eget ego, det är det som är finessen, inte många som klarar av det.

Mitt tyckande, mina känslor inför det som hänt och händer i rättssalarna, är ju inte det enda rätta och jag är inte där för att döma, det är nämndemän och domare till för.. Mord är en handling, där någon satt sig över en annan människa och dömer någon till döden. Och själv verkställer sin dom. Om man inte handlar i självförsvar på något sätt.
Våra domstolar möter detta ganska ofta, mord är något som människan gör av uppkomna känslor, om man inte är en renodlad psykopat då. Det döms människor för mord titt som tätt i detta avlånga land.
Vad som gör detta så unikt, är väl för att de är 11 stycken som gått ihop i en till synes mordkomplott mot en person. Sedan spelar det nog ingen roll vem.. Enligt lag är det straffbart.

Dina tankar och känslor är inte heller de enda rätta. Men i din lilla egen värld är de kanske det.
Det är många som blivit drabbade av detta mord indirekt också.
Människor som känner de åtalade, människor som känner offret.
Men dömandet får vi nog alla låta dessa nämndemän och domare göra utifrån de lagar som du själv varit delaktig i att de finns, genom att du röstar politiskt, men du kanske inte gör det. Du kanske är en outsider, precis som de åtalade, fast på en annan nivå.. Med ett ego större än de åtalades?

Psykopater saknar inte känslor, en psykopat kan bli lika arg, ledsen och glad som "vem som helst" Det är avsaknad av förmåga att förstå andras känslor som särskiljer psykopaten från normala människor. Det har snarare med brist i intellektuell abstraktionsförmåga i någon mån att göra.
Citera
2016-11-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Psykopater saknar inte känslor, en psykopat kan bli lika arg, ledsen och glad som "vem som helst" Det är avsaknad av förmåga att förstå andras känslor som särskiljer psykopaten från normala människor. Det har snarare med brist i intellektuell abstraktionsförmåga i någon mån att göra.

Ja, tack för förtydligandet.
Citera
2016-11-24, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, tack för förtydligandet.

I vissa avseenden kan man kanske uppfatta som att psykopaten har "mer känslor" men det är väldigt självcentrerade.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-24 kl. 07:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in