Citat:
Nu blev det genast intressant. Jag kan inte påstå att jag är kunnig inom den delen av juridiken som det här fallet handlar om och därför har jag valt att inte lägga mig i de diskussioner som handlar om just det. Det är jag väldigt novis om, däremot så har mitt allmänna rättsmedvetande vaknat upp abrupt i och med detta fall. Jag finner det så anmärkningsvärt att polisen inte letade reda på Martin på en gång när Lotta anmälde honom den 25/5, oavsett vilken bevisning som kunde räcka till fällande dom. Jag förstår helt enkelt inte. Låt oss ponera att polisen får information om att banken X ska rånas imorgon av en ökänd bankrånare, hade de då inte bevakat att så inte skedde? Min undran är varför de inte gav Martin högsta prioritet med tanke på vad han blivit dömd för så många gånger dvs våldsbrott. Varför satte de inte på "polissirenerna" för att hitta honom snabbare än kvickt om än så bara för ett förhör? Frivården måste väl ha vetat var han befunnits sig?
Jag tror själv att det beror - som vanligt numera - på resursbrist. Det förebyggande arbetet utförs inte alls nu för tiden, eftersom polisen har fullt upp med redan begångna brott. Möjligen hade det räckt om polisen plockat in honom ett tag i avskräckande syfte - eller också hade han blivit än mer galen. Vad gör man med sådana människor egentligen? Vi kan som sagt svårligen låsa in dem eftersom vi tror att de kommer att begå ett brott.
Ett annat problem är trögheten i systemet. Allt ska genomföras i ett slags sekvens, ett steg efter ett annat. Och det tar en sån jäkla tid.
Jag har såvitt jag vet inga våldsbenägna människor i min närhet så jag får ta ett OT-exempel. Såg en berusad man mitt i natten på en motortrafikled. Försökte köra så att jag skyddade honom och ringde samtidigt 112. Mottagande polis skulle fylla i nåt jäkla formulär om vad mannen hade för kläder, var jag trodde han kommit från och en massa annat trams. Det löste sig, men det var då inte polisens förtjänst (jag är en medelålders kvinna så jag hade inte för avsikt att gå ut och fäktas med en full dåre på 110-väg).
Formulär ska fyllas i fullständigt. Godkännanden ska ges. Uppgifter ska utdelas. Utkvitteras. Och utföras. Och dokumenteras. I rätt ordning.
Det har väl sina poänger antar jag, men också verkliga nackdelar. I den här typen av fall måste man smida medan järnet är varmt och brassa på för fullt när en person tagit mod till sig och anmält. Tror jag.
Senast redigerad av Kriminalen-nu 2016-11-23 kl. 21:40. Anledning: Språkfel
Senast redigerad av Kriminalen-nu 2016-11-23 kl. 21:40. Anledning: Språkfel