2016-11-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perox
Undrar hur länge ni orkar spekulera samt gissa
Över vad som gick fel med Lotta
De flesta här i tråden har grava faktafel samt felaktiga andrahandsuppgifter .
Då jag stått Lotta närmast under många år så vet jag vad som är sanning och ren lögn.

Det skulle vara väldigt givande att läsa mer av vad du har att säga, om så bara några rader. Jag tror inte det kommer bita på någon som skrivit uppåt 350 inlägg i den här tråden redan, men det skulle vara väldigt intressant för oss andra. Och viktigt, det handlar ju om en människa som till slut slogs ihjäl.
Citera
2016-11-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Det skulle vara väldigt givande att läsa mer av vad du har att säga, om så bara några rader. Jag tror inte det kommer bita på någon som skrivit uppåt 350 inlägg i den här tråden redan, men det skulle vara väldigt intressant för oss andra. Och viktigt, det handlar ju om en människa som till slut slogs ihjäl.
Tror inte detta ngnsin kan handa 1 helt
normal och vettig tjej !

Hon hade aldr gett sig in i leken med
denna idiot. Sana typer hittar alltid
tjejer av Lottas typ, sa har det alltid vrt囧

Givetv kommer livst---domen trots det
att sta fast. Axmyr har antl fatt sin
eft---tradare 1
Citera
2016-11-13, 10:36
Medlem
Jag vet att helt vanliga kvinnor blir misshandlade både psykiskt och fysiskt av sina män eller ex-män
Det är viktigt att veta när man kommer i kontakt med dessa kvinnor för då kan de få hjälp - och staten kan spara in pengar
Tänk på att 18 kvinnor per år blir mördade av en man i deras närhet!

Naturligtvis skiljer sig dessa kvinnor åt
Misshandlade kvinnor finns i alla sociala grupper - läkare, lärare, arbetslösa, sjukvårdsbiträden, hemmafruar, skådespelare, missbrukare, ickemissbrukare....osv

I Lottas fall borde man erbjudit skydd direkt efter hennes anmälan
Letat rätt på Martin och drivit åtal med eller utan Lottas godkännande
Och med den bakgrunden Martin har så hade han åkt raka spåret in igen
Turligt nog hade dom inte barn tillsammans men om så varit fallet då har mannen förbrukat sin rätt till gemensam vårdnad
Det är vanligt att mannen hotar kvinnan med att "ta hand om" barnen för att hon inte ska polisanmäla

Och när första slaget kommer - GÅ direkt utan några diskussioner! Det blir värre än du någonsin kan tänka dig om du stannar kvar
Citera
2016-11-13, 11:46
Medlem
Det jag finner är märkligt i denna historia att ingen verkar reagera på att Martin som var satt under övervakning och förväntades besöka frivården struntade i att göra det.Han berättade för personal på frivården att han hade börjat missbruka igen och att han vid något tillfälle även var påverkad när han trots allt dök upp. Han skulle naturligtvis ha blivit insydd igen när han så klart förverkat sin villkorliga frigivning. Att ingen verkar utreda detta tycker jag är mycket konstigt!!!!Hade frivården reagerat och gjort sitt jobb hade Lotta levt idag. Sorgligt men sant...
Citera
2016-11-13, 11:58
Medlem
hängballens avatar
Lotta ville väl som de flesta kvinnor vara speciell.
Hon ville så gärna vara den som Martin skulle vekna för och sluta med våld.

Kvinnor har bara en önskan, att vara DEN tjejen som den elake killen är/blir annorlunda för. Det
är naturligtvis genetiskt så Lottas fel är det ju inte då hon inte kunde motstå utmaningen att få
ordning på dåren.
Citera
2016-11-13, 13:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag vet att helt vanliga kvinnor blir misshandlade både psykiskt och fysiskt av sina män eller ex-män
Det är viktigt att veta när man kommer i kontakt med dessa kvinnor för då kan de få hjälp - och staten kan spara in pengar
Tänk på att 18 kvinnor per år blir mördade av en man i deras närhet!

Naturligtvis skiljer sig dessa kvinnor åt
Misshandlade kvinnor finns i alla sociala grupper - läkare, lärare, arbetslösa, sjukvårdsbiträden, hemmafruar, skådespelare, missbrukare, ickemissbrukare....osv

I Lottas fall borde man erbjudit skydd direkt efter hennes anmälan
Letat rätt på Martin och drivit åtal med eller utan Lottas godkännande
Och med den bakgrunden Martin har så hade han åkt raka spåret in igen
Turligt nog hade dom inte barn tillsammans men om så varit fallet då har mannen förbrukat sin rätt till gemensam vårdnad
Det är vanligt att mannen hotar kvinnan med att "ta hand om" barnen för att hon inte ska polisanmäla

Och när första slaget kommer - GÅ direkt utan några diskussioner! Det blir värre än du någonsin kan tänka dig om du stannar kvar

Problemet med den lösning du beskriver är attdet initialt inte är en särskilt allvarlig kränkning, det blir knappast fråga om långa fängelsestraff och fråga är om det ens är fråga om så allvarligt hot att skyddad identitet är ett alternativ. Skyddad identitet är väldigt begränsande. Inte bara för den misshandlade kvinnan utan även hennes anhörigas liv försvåras då de också drabbas av sekretessmarkering och måste ordna med seciella arrangemang för att få ut ett simpelt dokument från någon myndighet. BO kan alltså komma att ses som ett störningsmoment av sina anhöriga (närmaste familjemedlemmar, föräldrar, syskonoch ev. barn) om och när deras liv blir begränsat för att hon har dåligt dejtingomdöme.

Det är en bättre lösning att uppmuntra tjejer att kanske vara vaksamma och gå på ett tidigt stadium, innan psykot har kontroll snarare än att tuta i dem att samhället ska och kommer att skydda. Även om det väl är långsiktigt och gnetigt jobb. Om samhället ska garantera skydd så blir det väl med nödvändighet en jävligt torftig tillvaro.
Citera
2016-11-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Det jag finner är märkligt i denna historia att ingen verkar reagera på att Martin som var satt under övervakning och förväntades besöka frivården struntade i att göra det.Han berättade för personal på frivården att han hade börjat missbruka igen och att han vid något tillfälle även var påverkad när han trots allt dök upp. Han skulle naturligtvis ha blivit insydd igen när han så klart förverkat sin villkorliga frigivning. Att ingen verkar utreda detta tycker jag är mycket konstigt!!!!Hade frivården reagerat och gjort sitt jobb hade Lotta levt idag. Sorgligt men sant...

Det håller jag helt och hållet med om. Jag har också läst anteckningarna från frivården och även de anteckningar som fördes när han fortfarande satt på Hall. Redan innan han släpptes var han dokumenterat aggressiv och man fattade beslut om att de alltid skulle vara fyra ur personalen när de gick in i hans cell. Därefter har han precis som du skriver dykt upp berusad och med en vän i släptåg när han besökt frivården, och berättat om att han druckit sig redlöst berusad. Han berättade också om sitt bruk av anabola steroider. Det verkar som att såväl anstaltspersonal som frivården var helt förlamade i sin hantering av honom. Jag har inte läst någon uppgift om att man är i färd med att utvärdera hanteringen av denne farlige man. Alla verkar ha velat bli av med honom så att problemet skulle landa på någon annans bord. Och det gjorde det ju.
Citera
2016-11-13, 14:13
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lerog

Jodå, det har många reagerat på. Tyvärr dränks tråden av skampåförandet på offret som Sno och några till ägnar sig åt. Det går inte att ha en seriös diskussion med dessa trådspammare.
Citera
2016-11-13, 14:16
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men Lotta har ju blivit illa behandlad därför att Martin var psykopat.

Varför blev Per illa behandlad av Lotta? Lotta var ju ingen psykopat. Varför var HON inte schyst gentemot Per? Varför inte vara ärlig?

Vi diskuterar ett brott i denna tråd. Om du inte är medveten om det, så behandlar människor varandra på olika sätt dagligen. Varför är du så dömande mot offer? Varför är du inte ärlig med ditt uppsåt här? Det riktiga uppsåtet? Nej, men tråden handlar inte om dig, eller om saker som vi gör, utan om att en människa dog för att många instanser på vägen misslyckades med sitt uppdrag, eller vi antar att de gjorde det. Hon hade levt om samhällets stöd fungerat.

Läser i en annan tråd att du vill ha nobelpriset för dina teorier om vilka som blir misshandlade. Det är alla slags människor som blir detta, men gemensamt för dem alla är att de inledningsvis möts med skepsis. Varför? Därför att psykopater ofta har flera sidor. Precis som du.
Citera
2016-11-13, 14:18
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Lotta ville väl som de flesta kvinnor vara speciell.
Hon ville så gärna vara den som Martin skulle vekna för och sluta med våld.

Kvinnor har bara en önskan, att vara DEN tjejen som den elake killen är/blir annorlunda för. Det
är naturligtvis genetiskt så Lottas fel är det ju inte då hon inte kunde motstå utmaningen att få
ordning på dåren.

Nej, Lotta ville lämna men hade svårt att göra detta eftersom hon inte fick det omedelbara stöd hon hade behövt ha när hon gick till polisen. Där och då måste samhället förstå att det finns en lucka av kraft och mod. Offer blir snabbt nedbrutna. Några orkar gå upp på morgonen ändå, Lotta kämpade till slutet.
Citera
2016-11-13, 14:21
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lotta var ihop med Per sen 1994. Hon avslutade inte den relationen på riktigt någonsin. Det finns anteckningar I hennes kalender att hon funderade på saken och ansåg själv att hon BORDE ha gjort det – men gjorde inte det.

Hon var 6 år tillsammans med en kille – Magnus – som behandlade henne illa. Sex långa år utan att Lotta reagerade..

Och nu med Martin upprepades samma sak igen.

Om man inte avslutar den relationen som inte är tillfredställande – då blir det svårt att hinna med en ny relationen som skulle vara mer lyckad.

Innan Lotta mördades hade hon fullt upp med att hålla Per och Martin ovetandes om varandra. Det är tidskrävande och utmattande.

Att hitta “en bra kille” vid det läget var inte möjigt. För en “bra kille” skulle inte ha satt sin fot I en soppa som denna..

Kan det vara så att du dras till människor du kan hoppa på? Du känner, att här har vi en person som haft det svårt, då hoppar jag lite till på den? Du demoniserar Lotta, du lyfter fram henne som medansvarig, du vill att hon ska ha skuld i det som hände. Vad är din skuld i detta, du djupt föraktliga kvinna? Det är spännande att både du och Solglitter beskrivit er som kvinnor. Har ni kanske någon i er närhet som ni behöver demonisera för att stå ut med tanken att misshandelsoffer förekommer, utan egen skuld i det? Har ni dåligt samvete, vad är ert problem? Kan det vara så att ni är psykopatiskt lagda? Har inga känslor?

De flesta förstår att Lotta led. Hon var en helt vanlig kvinna, som försökte få ett bra liv, hon sökte efter kärleken. Hon fann den inte. Det finns många gifta par som lever i resonmangsäktenskap, de bedrar, ljuger och lurar varandra. Att det är en nyhet för dig är lite skoj. Är det bara 100 procent ärliga som du kan ha empati med, dvs. noll procent av befolkningen?
Senast redigerad av IQ130 2016-11-13 kl. 14:37.
Citera
2016-11-13, 14:26
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eftersom du IQ130 just är i masspostartagen kanske man kan svara dig så här.

I./ Martin uppgav i förhör efter dödsmisshandeln att han varken
visste om att Lotta gått till polisen 25/5 eller att han var efterlyst.
I den återgivna sms-konversationen finns inget som tyder på att han visste om det. Inte heller hans agerande o uppträdande i Stockholm pekar på att han hade någon aning om att polisen hade en anhållan ute på honom 25-30/5.

Så jag tror faktiskt inte att Lotta berättade om sin poliskontakt. För henne var det ju överspelat eftersom de ju nu var ett par igen.

II./I ytterligare ett av dina inlägg skriver du att Lotta var kär och inte kunde värja sig mot Martin.

Lotta hade känt honom någon månad när hon första gången blev misshandlad. Då är man ännu inte inne i "kärlek" utan fortfarande kvar i förälskelse-stadiet. Under förälskelsen utforskar o nosar man på varandra, testar och känner efter.

Förälskelsen borde tvärdött från hennes sida när han misshandlade henne första gången, hur enastående sex de än hade. Det borde inte funnits en millimeter attraktion kvar för honom - känslorna av förälskelse borde dött, försvunnit, upphört, lämnat en iskall, finito.

Det är precis här jag tror att misshandlade kvinnor, för det är flest kvinnor, gör sitt STORA misstag. De stannar, intalar sig att en gång är ingen gång - och fortsätter att vara förälskade i skitstöveln som slog dem. Tills förälskelsen övergår i kärlek och de sitter ännu mera fast.

Någonting hos dessa Lottor och Agelicor gör att de inte reagerar sunt.
Till och med ett djur undviker kontakt med någon som på ett tidigt stadium har skadat dem.

De blir slagna mitt under den rosenröda romantiska lära-känna tiden. De lär känna - men drar inga konsekvenser av det.

Dessa kvinnor har någonting gemensamt - inte att de blir misshandlade för det kan alla råka ut för - men just att våldsmannen Martin avslöjar sig så tidigt i relationen - men att de ändå inte sätter stopp. En märklig brist på överlevnadsinstinkt.

III/ Som avslutning tänkte jag - återigen - be dig att sluta upp med att stoppa in personangrepp och förminskningar av postare i dina inlägg. Det blir så jobbigt att läsa tramset. Håll dig till tråden och visa hur vass du är med argumentation i stället.

Punkt 1. Du vet att psykopater är bra på att ljuga och förvrida, ändå litar du på vad GM säger och påstår? Du är ett lätt offer, så fort du träffar på en psykopat. Den kan komma i läkardräkt också, du jobbade i sjukvården, har du visst sagt?

Klart som fan att Martin hetsade upp sig över något och hur han kom in i lägenheten kan vi bara gissa oss till. Förmodlingen med hot och skrämsel, överrumpling, den snälla sidan eller något annat tricks. Han kan inte känna. Det kan inte du eller Sno heller. Ni tror att ni står över andra lite och att ni aldrig skulle fastna i klorna på någon som vill er illa. Vad säger du om att vara tacksam för att du sluppit och sluta dansa med Sno?

Du inbillar dig att människor reagerar enligt boken, och jobbar du i vården, blir jag oroad. Psykopater duperar fram en relation väldigt fort. Slå upp ordet dupera. Den "normalitet" ni efterlyser, du och Sno, hos offret, är satt ur spel, av en individ som… återigen… duperar. Det tar tid att förstå. När Lotta förstod var hon slut. Hon försökte lämna. Hon dog. Vad är det du försöker lösa? Att psykopater aldrig mer kommer att födas? Att alla ska hållas inlåsta?

Det som hjälper är information om personlighetsstörningar. Inte skuldbeläggande. Dock, så är de flesta som vet lite mer, de som någon gång haft en sådan person i sin omgivning. Som inte förstår plötsliga, sanslösa påhopp och svartmålningar utan fog. Som ser psykopater dupera rättsväsendet, läkarkåren, poliser, omgivningen. De blir avslöjade. En del hängs ut på nätet av förtvivlade o f f e r.

Andra jobbar i det dolda. De slutar aldrig. Vi ser i tråden hur minst en psykopat eller narcissist målar upp Lotta och alla andra som blivit misshandlade, mördade eller traumatiserade som medskyldiga. Tänk tanken att de finns i vården, som Solglitter själv sagt. Vem kan då en misshandlad vända sig till? Tror att idén om egen medverkan eller skuld är rätt utbredd, även hos offren själva. Vem kan de då vända sig till, varför mörkar de? En gissning, någon? LYFT BORT SKULDEN FRÅN OFFREN. Då kan vi kanske, möjligen, få till en bättre väg framåt.
Senast redigerad av IQ130 2016-11-13 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in