2016-11-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Eh, jag tror inte det har inbokats annat, inte en så omfattande rättegång. Och av just den anledningen så har man pauser, för att allt ska landa hos domare + nämdemän.

Men jag tycker att PO-s förhör var ganska lättsmält - jämfört med Benitas. Han tappade ju ansiktet flera gånger, behövde lämna salen osv. Och mindes inte en hel del, kunde inte svara på rak arm och bla bla.

Men jag tror det är lite svårt för alla att hålla koll på storyn, så många inblandade. Kanske lättare under själva rättegången när de nämns vid förnamn, samt de sitter där och man har ett ansikte på dem. Lite jobbigt att hänga med när det är "20/21/26/29/30/45/46-åringen" (nu glömmer jag några...)
24-åringen, 33-åringen, 37-åringen och sen finns det ju 2 st 21-åringar, en kvinnlig och en manlig
Citera
2016-11-23, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, han lärde ju känna Madeleine sent i livet när hon var kvinna redan.

Hon gifte sig väl och fick barn i unga dagar, innan könsbytet.

Mjo, Men nog måste han vetat/förstått att hon hade varit man. Jag vet inte om bög är rätt benämning här, Men helt hetero är man ju verkligen inte om man har förhållande med en transa av samma fd kön.

Svår definitionsfråga sådana här fall
Citera
2016-11-23, 18:01
Medlem
syndroms avatar
Vad kan straffet bli för underlåtelse av att anmäla mord? Och de som visste att det planerades och att det utfördes?

Vill inte grotta ner mig i lagboken
Citera
2016-11-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Undrar vilka svar PO fick fram på sin Google-sökning på "det perfekta mordet". Kan det ha varit att involvera hela sitt kompisgäng, bestående av lågintelligenta skrävlande lodisar som rent logiskt skulle bli de första misstänkta genom sin relation till mordoffret? Efter mordet ska kroppen dumpas på ett sådant sätt att det lätt kan hittas och därefter ska man börja använda offrets bankkort?
Om man testar att söka på det kommer man hit och till diverse länkar som rör detta mord!
Citera
2016-11-23, 18:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad kan straffet bli för underlåtelse av att anmäla mord? Och de som visste att det planerades och att det utfördes?

Jag vet inte om det är den korrekta juridiska benämningen på brottet, men vi vet ju alla vad som avses. Jag vet inte vad straffet är, dock så har ju några personer hållet tyst om det de vet, andra har berättat för kreti och pleti.

Skyddande av brottsling, krävs det en aktiv gärning?
Citera
2016-11-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Mjo, Men nog måste han vetat/förstått att hon hade varit man. Jag vet inte om bög är rätt benämning här, Men helt hetero är man ju verkligen inte om man har förhållande med en transa av samma fd kön.

Svår definitionsfråga sådana här fall

Jo det visste han, det sa han ju i intervjun, men jag tror inte man räknas som bög om man dras till någon som har kvinnliga attribut. Precis som man inte är exakt pedofil om man dras till flickor som genomgått puberteten även om de är jätteunga.
Citera
2016-11-23, 18:05
Bannlyst
Citat:

Maximalt 2 års fängelse.
Citera
2016-11-23, 18:07
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:

Aldrig mer än två år i fängelse. Men, det krävs att ytterst specifika kriterium är uppfyllda för att detta ska öht. kunna komma i fråga. En viktig parameter är att underlåtenheten inte ska ha inneburit fara för uppgiftslämnaren, vilket det ofta hänvisas till i liknande sammanhang. Svårbedömt är min uppfattning i frågan.
Citera
2016-11-23, 18:10
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte läst hela FUP, finns det vittnen som i förhör har berättat att någon ur mördarklanen har vidtalat mordet ute på byn?
Finns på sidan 396 i FUP ("huvudprotokoll"). MH och DW har skrävlat om mordet i flera omgångar, både på fest och ute på stan. MH ska ha talat om att han "skurit halsen av Madde". En av dem som hörde det kontaktade Madeleines exman och berättade, som i sin tur kontaktade polisen. Sedan blev det snabbt uppklarat.
Citera
2016-11-23, 18:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

När det väl är utfört behöver man väl inte ange sig själv om de kan betraktas som medgärningsmän.
Men från början kan det kanske vara så att man inte trott riktigt på det som sägs. I inledningen av tråden ges ju olika exempel på "hjärngänget" vad de gjort och sagt, man påpekar ju ofta at de uttrycker sådant som inte är trovärdigt. Man kanske trodde det var bara prat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, sedan skulle man skylla på, att man kände sig hotat av offret, att offret skulle skicka folk efter dom...
Och sedan, när mordet är klart, ja då är problemet borta?? Ja då åker man till donken och köper cheeseburgare... oj va hotad jag kände mig... skulle nog känd mig än mer hotad efter ett mord???
Ja det är ju märkligt att dom inte är ett dugg rädda nu för Maddes "folk" efter mordet! De borde väl begära skyddad indentitet och livvakter hela bunten? Men nä, de som inte är häktade sitter lugnt och uppdaterar på fb. Är dom inte rädda för att "folket" ska komma och hämnas Maddes död?? Den frågan borde väl åklagaren ställa ?
Citera
Medlem
syndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Aldrig mer än två år i fängelse. Men, det krävs att ytterst specifika kriterium är uppfyllda för att detta ska öht. kunna komma i fråga. En viktig parameter är att underlåtenheten inte ska ha inneburit fara för uppgiftslämnaren, vilket det ofta hänvisas till i liknande sammanhang. Svårbedömt är min uppfattning i frågan.

I see, tack! Men det verkar inte ha varit några hot sinsemellan slemmen! Enligt tele-trafiken. Ja möjligtvis avslutad vänskap "golare har inga polare" (oh, big loss i det här fallet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in