2016-11-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Japp, och även promenerat till Tempo Herregud...Tempo ? Trodde det var en utdöd kedja sen 70-talet!
Tempo återuppstod som närlivs för något decennium sedan. Finns både i städer och i obygden. (Samma koncern som Willys och Hemköp.)
Citera
2016-11-24, 16:47
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Fråga angående Benitas mobiltelefon, beslag BG66441-6. Det verkar vara en HTC Desire enligt IT-forensiker Buller.

Är det ett aktivt val hon gör att spela in alla samtal? Sparas alla samtal som ljudfiler på telefonen?

Angående det svarar hon i förhör el liknande att hon skaffat det bara för att "alla andra" har det. Verkar ej finnas någon direkt tanke bakom, många av hennes bekanta installerade den troligtvis ungefär i samma veva.
Citera
2016-11-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Jag är ledsen om jag lät så som du ser min mening.. Min fråga är: har ngn av de haft vilja att göra ngt i livet? ska vi anta att de inte alls har ngn vilja och leds av ngt för oss okänt.. därmed betalar olika myndigheter deras tillvaro? Visst har de minst en lr två ggr i livet haft val?
Nu plötsligt under förhör och rättegång lider de av olika minnesförlust, trasiga förhållanden hemma. typ han som kallar sig sjäv för "lille jag" är nu en duva.. ängel med vingar på ryggen.. gubben vände inte ens om när Madde sparkade honom då hans kompisar började strypa henne.. det var den ifrivilliga reaktionen förstås... gjorde inte det ont i hans lilla hjärta t ex? det han gjorde var värt 1000 lapp !
Jag tror att även utredarna hela vägen försökt hitta minst en sjuk bland dem.. alla är friska...

Alla människor ställs hela livet inför en massa val, även de inblandade. Och det är ju lätt att tro att alla har samma förutsättningar så länge vi är friska, men då glömmer vi bort att alla har olika personligheter, och inte minst att vi präglas av livet vi levt och människorna vi har mött. Oss som det har gått "bra" för har nog ofta utrustats med olika verktyg redan under barndomen och/eller har haft bra förebilder ganska tidigt i livet som har lett oss på rätt väg. Det tror inte jag gäller dessa människor.

Skriver inte det här som försvar för vad de har gjort, för det är helt enkelt för jä..igt att det ska gå så långt för lite pengar och självklart ska de ha sitt straff och/eller den vård de behöver. Synd med förstörda liv...
Citera
2016-11-24, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mova
Alla människor ställs hela livet inför en massa val, även de inblandade. Och det är ju lätt att tro att alla har samma förutsättningar så länge vi är friska, men då glömmer vi bort att alla har olika personligheter, och inte minst att vi präglas av livet vi levt och människorna vi har mött. Oss som det har gått "bra" för har nog ofta utrustats med olika verktyg redan under barndomen och/eller har haft bra förebilder ganska tidigt i livet som har lett oss på rätt väg. Det tror inte jag gäller dessa människor.

Skriver inte det här som försvar för vad de har gjort, för det är helt enkelt för jä..igt att det ska gå så långt för lite pengar och självklart ska de ha sitt straff och/eller den vård de behöver. Synd med förstörda liv...
De är väldigt bra på att skylla ifrån sig sina handlingar och uppfinningsrika i att hitta anledningar till inte ta ansvar. När det t ex gäller Benita så har hon hoppat av en uskutbildning "för att familjen ställde för mycket krav" och istället övergått till att driva runt o tigga pengar av pappan. Där hade hon ju en chans till ett ordnat liv, men hon valde att inte ta den. Även om hon naturligtvis inte tar ansvar för det valet, utan kletar skulden för avhoppet på sin familj.

Dessa människor har fått chanser och möjligheter i livet. De kanske inte haft det bäst förspänt, men nog har de haft chanser. De har fått de chanser som ett välfärdssamhälle ger de individer som inte är så lyckligt lottade från början. Det som vi betalar skatt för.

Nu sitter de och försöker undgå ansvar - som vanligt. De har problem med minnet och sviter från olyckor o missbruk o fan och hans mormor. Glöm det! De har straffat ut sig. De får inget medlidande av mig.
Citera
2016-11-24, 17:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Oj, nää inte tyckte jag han var mysig!!
Tyckte nog mer synd om honom. Han upptäckte nog under förhören vad hans son, egentligen stod åtalad för.
Och kom nog till insikt, vart hans son hade hamnat.. i Falu tingsrätt åtalad för mord.
Det var bara det att både se och höra honom upptäcka den krassa verkligheten, som fick mig reagera emetionellt, och kunde på något sätt känna lite empati för honom.
Eftersom jag själv kände BO, blev det mer som en krock för mig själv också, att sitta bredvid de åtalades föräldrar.
Och någonstans fick jag för mig, att pappan inte förstått vad hans son vsr åtalad för.

I och med att P-O ger intryck av att vara förståndshandikappad så är det inte så underligt om hans far också är klent begåvad. Utifrån din beskrivning så verkar hans farsa vara som en liten pojke mentalt trots sin ålder.
Citera
2016-11-24, 18:00
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Du tror inte att du är en del av problemet, då? De flesta av de här människorna lär någonstans vara medvetna om att de är de lägsta av de lägsta i vårt samhälle (oräknat flyktingarna, som de väl enligt sig själva är de enda de kan se ned på - och förmodligen gärna gör). Hur mår man då, tror du?

En tidigare skribent i tråden nämnde Maslows behovstrappa, och jag tror denne var inne på rätt spår. När samhället brister i att uppfylla individens basala behov - för de individer som inte förmår att göra detta på egen hand - då skiter det sig rejält. Som det har gjort här. Att samhället sticker till dem allmosor hjälper inte ett skvatt. Alldeles för lite pengar för att de ska kunna känna sig som "alla andra", och för lite möjligheter att själva ta sig upp ett steg på samhällstrappan måste skapa total misär i tillvaron.

Jag är osäker på vad man kan göra för att förebygga sådant här, men jag är jävligt säker på att en neofascistisk tillvaro där vi låser in alla oönskade inte är något vi vill ha tillbaka. Usch och fy! Vi ska bli bättre - inte gå mot förnyad uselhet.

Samhället kan inte ge det dem behöver eftersom det de behöver är en fungerande hjärna. Det enda man kan säga är att de här människorna borde aldrig ha blivit födda för de har aldrig haft någon chans att leva ett normalt liv.

Det man kan göra för att förebygga sådant här är ha någon sorts rashygienverk som ger barnlicens till personer som bedöms lämpliga som föräldrar. Övriga nekas. Kolla på dem, POs far verkar vara svagbegåvad utifrån knepplennings beskrivning av honom, Benita verkar ha fetalt alkoholsyndrom, en annan av dem är son till en man som har sex med djur (!) enligt inlägg tidigare i tråden.
Citera
2016-11-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
I och med att P-O ger intryck av att vara förståndshandikappad så är det inte så underligt om hans far också är klent begåvad. Utifrån din beskrivning så verkar hans farsa vara som en liten pojke mentalt trots sin ålder.

Ja, kändes som nåt åt det hållet, om jag säger så..
Men svårt att bedöma bara genom att sitta där...
Men att det defenitivt hände något under de timmar förhöret med PO var, det kan jag nog stå för...
Man vet ju aldrig vad PO sagt till sin pappa heller, bara för att kanske lugna honom...
För vad jag förstår, så har ju inte PO något att säga på rak arm
Citera
2016-11-24, 18:10
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Nu kom jag inte in på länken du bifogade. Men skulle man kunna misstänka att stölderna 2015 är Benita-relaterade? Med tanke på hur hon styr och hunsar honom? "Han är min chaufför" som hon säger... Vafan är det för jävla idioti, en vuxen man som agerar chaufför åt en fet snorunge?
Var det inte diskussioner i början av tråden att de båda hade slangat bensin/diesel?
Citera
2016-11-24, 18:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Vill med anledning av de reaktioner som blivit efter min lilla "rapportering" från vad jag upplevede i tingsrätten igår,
understryka att det är de fakto människor, både åtalade, offer, anhöriga och vänner till både åtalade och offer det handlar om.
Jag har ingen aning vad denna pappa visste innan han kom till denna förhandling, där hans son skulle vittna.
Men utifrån hur han började att prata med lite stolthet om PO, att han är snäll och vill hjälpa andra, och om han hade haft något kort, hade PO lämnat tillbaka det.
Och när åklagaren nämner att PO i ett annat förhör uttryckt sig "lilla jag" om sig själv, säger pappan till mig att PO är som en tio-åring och småskrattar. Det fanns, som jag upplevde det, en värme i pappans uttryck om PO.
Men under förhörets gång förändrades hans hållning till förhöret och PO.
Och när jag sedan frågar honom och klappar honom på axeln, hur går det? Och han svarar, inge bra...
Min upplevelse, min känsla var att pappan verkade inte vara medveten om vad PO stod åtalad för, eller vad PO gjort..
Och att få den insikten i en rättsal, och sakta brytas ner som förälder, som människa, som anhörig, var även smärtsamt för mig, att se och förstå. Trots att jag är där för offret Maddes skull, så får även jag verkligen känna på, i
verkligheten, att min känsla, vad jag tycker, om det hela, så är det inte hela sanningen...
Men på något sätt har vi en sak gemensamt, och det är sorgen och smärtan över både de åtalade och offret.
Men med detta finns det inget som kan få mig att godta en enda ursäkt för att begå denna handling...
Ja, det är lätt att glömma bort att det alltid finns fler offer än bara själva brottsoffret och dess anhöriga. Det är minst lika tragiskt för gärningsmännens anhöriga. Föräldrar, syskon, några av dem har barn som när de växer upp kommer att undra varför deras föräldrar sitter i fängelse. Barn som förtjänar att behandlas som alla andra, men som kommer att dömas för vad deras föräldrar har gjort och kanske undra vad det är för fel på dem själva. Jag tolkar din berättelse som att pappan var väldigt tagen redan när han kom till rättegången, men han kände ändå att han ville vara där. Ingen avundsvärd situation och jag skulle verkligen inte vilja se min son i samma situation. Jag tycker det var jättebra av dig att dela med av din upplevelse och höra om en baksida som man sällan får höra om vid rättegångar. Det brukar mest vara demonisering av gärningsmän och starkt fokus på brottsoffer och deras anhöriga.
Citera
2016-11-24, 20:12
Medlem
Grandiosos avatar
Madeleine Delbom hade skaffat sig en kanal på YouTube.
Där finns denna enda låt.

"Summer Wine", skriven av inte helt okände Lee Hazlewood en gång i tiden.

https://www.youtube.com/channel/UCnIzCnbpNOowO7jifoWMkCw

Ps. Mycket bra låt!
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-24 kl. 20:16.
Citera
2016-11-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mova

Just idag har jag ägnat mig åt att läsa ljudfilerna... de tycker synd om en hund, om nån kvinna som är blek och inte mår bra.. om nån donna som är full osv:: de lever som vanligt från allra första sekund de avslutat "planerna"... att de är korkade och det enda de planerat är att ta Maddes kort för att köpa: ett par jeans, skor, några strumpor samt fylla magsäcken fr McDonalds...
Bråkar börjar de när en del gick in i Maddes lägenhet.. Jag menar de beter sig precis som vanligt..
Nu först hos polisen.. ja, efter att halva Borlänge och hela Långshyttan visste alla detaljer börjar var och en spela själv offer? För mig personligen går det inte ihop... Dessutom så vet de exakt vad de ska säga till myndigheter typ soc, polisen osv... så de kan ordna sina liv iaf ?
Blir förbannad på alla vuxna varför de är så passiva tom hjälper till...
Jag kan tyvär inte berätta om mitt liv.. tro inte jag har haft en dans på rosor... jag har fått klara mig själv sen jag var 14-15.. så där bara helt själv i denna värld... men men, var o en gör sina val.. jag menar det är ändå en slags vilja inom oss som driver oss... ?
Citera
2016-11-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Håller inte med dig,
pappans reaktion är troligen chock och stor sorg -och dessutom stark känslomässig inre turbulens.
Som är logisk, om man inte haft tillgång till att läsa Fup, inmnan.
Den pappan kommer att gå igenom kris-reaktioner, och det är verkligen inte någon signal att den pappan är en konstig prick, tvärtom han reagerar känslomässigt bra.
Värre och illavarslande om han suttit där kylig och oberörd.
Så släpp tolkningar angående pappans reaktion. Det är verkligen inget konstigt beteende som den pappan visade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in