Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag tycker detta också är något besynnerligt.
Fastän fadern var orolig över Viola när hon arbetade i Sollefteå, så agerar han på detta sätt efter hennes försvinnande. Eller rättare sagt brist på agerande även om han och hustrun letade efter henne i omgivningarna.
Du har helt rätt i att då om någonsin skulle Carl ha oroat sig tycker man? Han kan mycket väl ha oroat sig men gjorde detta då på ett felaktigt tillvägagångsätt.
Carl borde redan under söndagsnatten eller allra senast måndag morgon ha rapporterat dotterns försvinnande till närmaste polismyndighet. Hon var omyndig, hade lämnat sin handväska och hatt hemma och i en trakt med skog och Faxälven in på husknutarna.
Folk i allmänhet uppe i de där trakterna är - och var - kända för att vara tjuriga, vrånga, och närmast "oförlåtande" när man upplevt en oförätt. Många är de fäder som förskjutit, tagit sin hand från både söner och döttrar när det uppstått en konflikt mellan dem. Vice versa också, naturligtvis. Jag kan se framför mig hur gubben uttalar sig om Viola, att "han aldrig vill se henne igen", osv...i sin harm och besvikelse.
Så, så otroligt tycker jag inte att det är att det dröjde med anmälan om försvinnande, inte ens om hon försvunnit "på riktigt". Frågan är väl hur länge gubben skulle vänta med anmälan om han faktiskt tagit henne av daga. Och var kroppen är, om han inte haft tillgång till en flishugg eller motsvarande.
Står kåken kvar? Läge att göra en ny brottsplatsundersökning? Likhundar, ben- eller tandfragment, DNA?
Gubben verkar väldigt säker på att kroppen inte kommer att hittas. Lite väl säker, enligt mig....