2016-09-26, 21:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Japp, Kohlström, bland annat, skriver om detta. Grannar hade tyckt sig se att det var ovanligt tjock eller mörk rök ur Widegrens skorsten en tid efter försvinnandet. De trodde att Widegren eldade upp Viola i ugnen. Någon/några anlitade och betalade en sotare som gjorde ett besök hos Widegrens. Man fann dock inget märkligt. Detta har nämnts i fler källor, men det kanske kommer från samma ursprungskälla.

Någon grannkvinna påstod även att Widegren hade skivat ner Viola och lagt henne i glaskonserver. Hon hade sett det själv. Widegren ska ha matat djuren med Viola.

Det är ju helt sanslöst vad folk kan få för sig. För den teorin kan vi ju i alla dra ett stort svart streck över
Citera
2016-09-26, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Eldade i bagarstugan?

En fråga till er som läst mycket om fallet och framför allt utredningen. Har någon vittnat om ett av de rykten som gick i byn om att det skulle ha eldats i bagarstugan på Widegrens gård redan på natten efter att Viola försvunnit och under nästa dag? Skvallret i byn menade på att hon blivit uppeldad (något som två personer med övertygelse om att det var så också har sagt till mig).

Jag har svårt att tro på en sådan teori eftersom försök att elda upp kroppar i ugnar brukar vara misslyckade. Om det eldades nästa dag tror jag att det var styvmodern som bakade - inte ett dugg konstigt i så fall mindre än tre veckor före jul.

Men till er som läst utredningen - har något tagit upp att det eldades i bagarstugan?

Inte vad jag heller kan komma ihåg men nu var det ett tag sedan jag läste utredningen. Skall ta och läsa igenom den igen.
Citera
2016-09-27, 00:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är så "himla" konstigt även om jag personligen inte hade väntat så länge. Anledningen var väl just det att Widegrens trodde att hon bara tillfälligt stuckit iväg. Och hade hon kommit tillbaka relativt snart så hade ingen i byn fått reda på det.

Visst var hon omyndig, men å andra sidan började ungdomarna ofta arbeta i hennes ålder. Och många betraktades som vuxna.

Jag håller med dig här. Förutsatt att Widegrens talade sanning och Viola gav sig iväg ut och aldrig återkom trodde de säkert att hon sökt upp någon väninna, hon måste haft flera goda vänner i byn. När en polisanmälan gjorts var Violas namn registrerat hos myndigheterna, kan tänka mig att man oroade sig, även om Viola dök upp inom kort, att detta skulle följa henne genom livet.

Citat:
Någon grannkvinna påstod även att Widegren hade skivat ner Viola och lagt henne i glaskonserver. Hon hade sett det själv. Widegren ska ha matat djuren med Viola.

Det spreds rykten om att Widegren var kannibal och själv ätit upp Viola.
Citera
2016-09-27, 02:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Det är ju helt sanslöst vad folk kan få för sig. För den teorin kan vi ju i alla dra ett stort svart streck över
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det spreds rykten om att Widegren var kannibal och själv ätit upp Viola.

Det brev som någon okänd skrev, med dålig stavning, "spelar i samma liga" som de värsta av dagens "näthatare". Att Widegren matade både hönsen och grisarna med Viola och indirekt sig själv. Brevskrivaren skulle ta sin "älgstuttsare" och låta Widegren smaka på den. Och satungen (lillasystern) skulle inte skonas, eller vad det nu stod i brevet.

Men brevskrivaren måste ha varit ivrig, men ändå målfokuserad. Idag är det lätt för "näthatare" i ilskan kasta sig över tangentbordet och skriva ett hatfullt inlägg. Men vid den så fick man leta fram papper och penna och sedan författa brevet. Och när det var klart så kanske man kom på att man inte hade kuvert eller frimärke hemmma. Då fick man uppsöka posten eller någon butik för att införskaffa detta. Innan allt var klart så borde ilskan ha lagt sig.

Dock inte för denne anonyma "brevhatare"...
Senast redigerad av Pajosv 2016-09-27 kl. 03:07.
Citera
2016-11-20, 13:30
Medlem
"Vad hände kvällen den 5 december?"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/viola_zpsqabiufa3.jpg.html

"Tisslet i stugorna var nära att knäcka Violas föräldrar"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/Scan%20293%20Page%20142_zpsnzfl9yer.jpg.html
Citera
2016-11-21, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två artiklar 1949 och 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
"Vad hände kvällen den 5 december?"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/viola_zpsqabiufa3.jpg.html

"Tisslet i stugorna var nära att knäcka Violas föräldrar"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/Scan%20293%20Page%20142_zpsnzfl9yer.jpg.html

Stort tack för dessa mycket intressanta artiklar.

Första artikeln är tryckt precis ett år efter att Viola försvann. Alltså december 1949. Här ser man foton på fadern, halvsystern och styvmodern. På fotot med halvsystern ser man henne tillsammans med hund. Antar att detta var familjens hund "Spejan".

I denna Dagens specialartikel så trodde artikelskrivaren redan 1949 att försvinnandet skulle förbli ouppklarat.

Den andra artikeln utkom 1970. Där tas Violas försvinnande upp tillsammans med Lillemor Thorssons 1970-01-31 vars kropp tyvärr aldrig återfanns men "Mannen från Väja" erkände att han våldtagit och strypt henne och sedan kastat hennes kropp från Sandöbron.
Citera
2016-11-21, 20:46
Medlem
GenrichJagodas avatar
Bara nåra dagar innan försvinnandet smekte en lång främling kalufsen på na på daglivaruhandeln å fällde nån kommetar enligt uppgift. Någon som vet mer?
Citera
2016-11-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det var pojkvännen till Widegrens närmaste granne som såg mannen. Pojkvännen var inte från Helgum så jag tror inte att han kände så många där. Men han lämnade i alla fall ett signalement på mannen. Mannen döptes till "Midnattsmannen" och polisen vädjade i pressen att han skulle ge sig till känna. Vilket aldrig skedde. Widegren förnekade att han varit ute så sent på kvällen. Vem mannen var blev aldrig klarlagt.

Violas rumskamrater intygade att hon alltid satt hemma och pluggade eller sydde på en julklapp till sin syster när hon inte arbetade. Hon var dessutom mycket blyg som person. Så troligen var detta om en eventuell pojkvän bara rykten som så mycket annat i denna historia.

Det kan inte vara så att grannens pojkvän vill lägga till en ytterligare en misstänkt för att få bort eventuellt fokus på sin egen person? Han var bevisligen på plats vid tidpunkten. Han hade varit på dans och kom hem sent. Nykterheten? Alibi?
Temperaturläget kväll och natt?
Citera
2016-11-21, 21:16
Medlem
Jag undrar även om vilken religion som Violas föräldrar praktiserade? Historien till Violas blindtarm är orsaken.
Citera
2016-11-21, 21:42
Medlem
Att hon köpte julklappar till sin familj kan ha berott på att det var en avskedsgåva för att hon visste vilket hallå det skulle bli när hon kom hem. Den "blyga flickan" hade kanske inte tagit bussen hem utan hon hade en pojkvän med bil som en back-up, väntandes en bit därifrån? Det är därför ingen sett henne lämna Helgum? Kanske det i så fall var han som sågs korsa fältet nära Widegrens hem? Det är såvitt jag kan se den enda möjligheten att hon skulle ha lämnat orten levande.
Antar att ingen har namnet på den läkare som opererade hennes blindtarm eller om han var kvar på det sjukhuset när hon utbildade sig ( om det nu var samma,vill säga)?
Citera
2016-11-21, 21:52
Medlem
Jag hotar med att komma med fler frågor, har bara kommit till sidan 14 i tråden. Men då både Skaraborg2 och Crime-boy är med i alla högsta grad så bir det väl inga bekymmer?
Citera
2016-11-21, 22:23
Medlem
Jag igen. Hur ofta och sent gick bussarna den dagen? Jag inser svårigheten att svara på det men vi har ju kompetent folk i tråden som verkar ha mycket fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in