2016-09-25, 05:55
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Är det polisen Christer Johansson, vars far var hundförare och sökte efter Viola? Intervjun i två delar finns på Sveriges Radio, P3/P4 Dokumentär. Där finns också intervjun med Janne Sundin från 1988.

Christer Johanssons farbror var också polis, men var nog inte så delaktig i Violafallet.

Japp.
Citera
2016-09-25, 05:58
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Nu har jag även läst hela Anna-Maria Stawrebergs "Viola-artikel" i Brott vi minns från 2010. Sedan tidigare har jag läst Carl Olof Bernhardssons Viola-artikel i Brottets krönika, Klas Kohlströms dito i NKK 2000 samt Ingmar Norléns artikel i sin bok Mata Hari och andra spioner, mördare och bedragare.

De jag "sätter högst" är naturligtvis Bernhardssons och därefter Kohlströms artiklar, följt av Ingmar Norlén och sist Anna-Maria Stawreberg.

Det verkar som om Anna-Maria Stawreberg inte "läst på" så mycket. Hon tar några gånger upp det där med att föräldrarna väntade med att anmäla Violas försvinnande. Hon skriver ex:

"Varför föräldrarna väntade så länge med att anmäla hennes försvinnande är dock fortfarande en gåta."

"Men på polisens fråga om varför han väntade så länge med att polisanmäla vad som hänt hade Carl Widegren inget svar."

Sedan skriver hon dock:

"En förklaring till varför han väntade med att anmäla hennes försvinnande kan ha varit skammen över att han hade tappat humöret och gett Viola en örfil.”

Inte med ett ord nämner hon hur Carl Widegren kämpade med att bli rentvådd. Några gånger nämner hon att att Carl Widegren var illa omtyckt av många.

”För att få ett slut på det ständiga pratet om att han själv skulle berövat sin dotter livet, fordrade Widegren att samtliga ställen som ortsbor utpekat som gravplatser skulle grävas upp.”

”På Widegrens första klagomål svarade Rudström att det skulle bli orimligt dyrt att gräva på alla de utpekade ställena - ”gräver vi på ett ställe vi gräva på alla.”

”Widegren ännu inte sänt in ett formellt tillstånd för polisen att få gräva på hans mark, men ett sådant kom.”

”Fem år tidigare hade Widegren skrivit till landsfogden och uttryckligen bett om att alla utpekade ställen skulle grävas upp.”

”Att gräva under ett befintligt hus, med risk för ras och därmed ytterligare kostnader, en helt annan. Bara att utrymma en vinterfyll lada var ett ofantligt arbete, och att härbärgera kreaturen under tiden var heller ingen enkel sak. Widegren erbjöd sig då i vredesmod att slakta djuren, bara det blev grävt.”

I slutet av Brottets Krönika om Viola resonerar Janne Sundin:

"Widegrens dröjsmål med att anmäla dotterns försvinnande har av många betecknats som ett graverande bevis mot honom. Enligt vår uppfattning är det väl snarare naturligt, att han betett sig så. En flicka, som inte är barn längre utan en fullt utvecklad kvinna, kommer hem och får stryk på ett för henne förnedrande sätt, varefter hon rusar ut från hemmet. I ett sådant fall försöker nog föräldrarna hålla tyst i det längsta. De hoppas att hon skall komma tillbaka, och gör hon det, ja då behöver ju ingen utomstående få reda på en tråkig historia."

För mig personligen är det egentligen inget konstigt med att det dröjde några få dagar innan Widegren polisanmälde försvinnandet. Viola var trots allt nära vuxen och hade arbete på annan ort. Givetvis hoppades föräldrarna på att hon skulle ge sig till känna inom någon eller några dagar.

Så har jag tänkt om just detta…

Dom tänkte inte anmäla efter tre dagar heller. Det var Violas släktingar i Sollefteå som tvingade dem.
Citera
2016-09-25, 09:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Dom tänkte inte anmäla efter tre dagar heller. Det var Violas släktingar i Sollefteå som tvingade dem.

Jo, jag har läst detta, men vi kan ju inte veta om Widegrens förr eller senare hade tänkt att polisanmäla försvinnandet. De hoppades väl på att hon skulle komma tillbaka inom kort. Hade Viola inte kommit tillbaka inom en viss tid så hade nog Widegrens förr eller senare anmält henne försvunnen.

Men jag har inte tagit del av polisutredningen och där kanske det framkommer andra uppgifter.
Citera
2016-09-26, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Först efter tre dagar blev Viola anmäld som försvunnen.

Citat:

Just det.

Varför de inte ville göra detta är svårt att säga, men orsaken kan ha varit att de hoppades på att Viola skulle dyka upp och på så sätt slippa allt prat i bygden samt allt skrivande i media.

Dock när fadern blev tillfrågad om varför de hade agerat på detta sätt så förblev han tyst.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-26 kl. 17:27.
Citera
2016-09-26, 17:42
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det.

Varför de inte ville göra detta är svårt att säga, men orsaken kan ha varit att de hoppades på att Viola skulle dyka upp och på så sätt slippa allt prat i bygden samt allt skrivande i media.

Dock när fadern blev tillfrågad om varför de hade agerat på detta sätt så förblev han tyst.

Ja..det är lite besynnerligt detta. När Viola bodde i Sollefteå så ringde föräldrarna ofta och sökte henne på elevhemmet. Fadern var orolig att hon skulle komma i dåligt sällskap eller råka illa ut på annat sätt. Sen när hon försvinner spårlöst ( om hon nu gjorde det) och ingen vet vad som hänt. Ja.. då avstår man från att ringa eller söka hjälp? Då..om någonsin..borde man väl oroat sig?
Citera
2016-09-26, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något besynnerligt.

Citat:
Ja..det är lite besynnerligt detta. När Viola bodde i Sollefteå så ringde föräldrarna ofta och sökte henne på elevhemmet. Fadern var orolig att hon skulle komma i dåligt sällskap eller råka illa ut på annat sätt. Sen när hon försvinner spårlöst ( om hon nu gjorde det) och ingen vet vad som hänt. Ja.. då avstår man från att ringa eller söka hjälp? Då..om någonsin..borde man väl oroat sig?

Jag tycker detta också är något besynnerligt.

Fastän fadern var orolig över Viola när hon arbetade i Sollefteå, så agerar han på detta sätt efter hennes försvinnande. Eller rättare sagt brist på agerande även om han och hustrun letade efter henne i omgivningarna.

Du har helt rätt i att då om någonsin skulle Carl ha oroat sig tycker man? Han kan mycket väl ha oroat sig men gjorde detta då på ett felaktigt tillvägagångsätt.

Carl borde redan under söndagsnatten eller allra senast måndag morgon ha rapporterat dotterns försvinnande till närmaste polismyndighet. Hon var omyndig, hade lämnat sin handväska och hatt hemma och i en trakt med skog och Faxälven in på husknutarna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-26 kl. 18:00.
Citera
2016-09-26, 18:52
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Jag tycker detta också är något besynnerligt.

Fastän fadern var orolig över Viola när hon arbetade i Sollefteå, så agerar han på detta sätt efter hennes försvinnande. Eller rättare sagt brist på agerande även om han och hustrun letade efter henne i omgivningarna.

Du har helt rätt i att då om någonsin skulle Carl ha oroat sig tycker man? Han kan mycket väl ha oroat sig men gjorde detta då på ett felaktigt tillvägagångsätt.

Carl borde redan under söndagsnatten eller allra senast måndag morgon ha rapporterat dotterns försvinnande till närmaste polismyndighet. Hon var omyndig, hade lämnat sin handväska och hatt hemma och i en trakt med skog och Faxälven in på husknutarna.

Jag tycker inte att det är så "himla" konstigt även om jag personligen inte hade väntat så länge. Anledningen var väl just det att Widegrens trodde att hon bara tillfälligt stuckit iväg. Och hade hon kommit tillbaka relativt snart så hade ingen i byn fått reda på det.

Visst var hon omyndig, men å andra sidan började ungdomarna ofta arbeta i hennes ålder. Och många betraktades som vuxna.
Citera
2016-09-26, 19:52
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är så "himla" konstigt även om jag personligen inte hade väntat så länge. Anledningen var väl just det att Widegrens trodde att hon bara tillfälligt stuckit iväg. Och hade hon kommit tillbaka relativt snart så hade ingen i byn fått reda på det.

Visst var hon omyndig, men å andra sidan började ungdomarna ofta arbeta i hennes ålder. Och många betraktades som vuxna.

Stuckit iväg tillfälligt i tre dar? Dessutom ringde föräldrarna till sjukhuset i Sollefteå och frågade efter Viola. Men dom ringde inte till polisen.
Citera
2016-09-26, 19:53
Medlem
Raven666s avatar
Eldade i bagarstugan?

En fråga till er som läst mycket om fallet och framför allt utredningen. Har någon vittnat om ett av de rykten som gick i byn om att det skulle ha eldats i bagarstugan på Widegrens gård redan på natten efter att Viola försvunnit och under nästa dag? Skvallret i byn menade på att hon blivit uppeldad (något som två personer med övertygelse om att det var så också har sagt till mig).

Jag har svårt att tro på en sådan teori eftersom försök att elda upp kroppar i ugnar brukar vara misslyckade. Om det eldades nästa dag tror jag att det var styvmodern som bakade - inte ett dugg konstigt i så fall mindre än tre veckor före jul.

Men till er som läst utredningen - har något tagit upp att det eldades i bagarstugan?
Citera
2016-09-26, 19:59
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Eldade i bagarstugan?

En fråga till er som läst mycket om fallet och framför allt utredningen. Har någon vittnat om ett av de rykten som gick i byn om att det skulle ha eldats i bagarstugan på Widegrens gård redan på natten efter att Viola försvunnit och under nästa dag? Skvallret i byn menade på att hon blivit uppeldad (något som två personer med övertygelse om att det var så också har sagt till mig).

Jag har svårt att tro på en sådan teori eftersom försök att elda upp kroppar i ugnar brukar vara misslyckade. Om det eldades nästa dag tror jag att det var styvmodern som bakade - inte ett dugg konstigt i så fall mindre än tre veckor före jul.

Men till er som läst utredningen - har något tagit upp att det eldades i bagarstugan?

Nej..inte vad jag kan minnas. Däremot står det omnämt i Kohlströms artikel NK 2000
Citera
2016-09-26, 20:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Stuckit iväg tillfälligt i tre dar? Dessutom ringde föräldrarna till sjukhuset i Sollefteå och frågade efter Viola. Men dom ringde inte till polisen.

Nja... Det var redan kväll när hon försvann, och att vänta till dagen därpå var egentligen inget konstigt. Hon kunde ha tagit sig till Sollefteå. Jag har folk i släkten som åkte iväg och arbetade fem, sex mil hemifrån när de var yngre än Viola.

Men på måndagens eftermiddag borde de nog senast ha anmält försvinnandet.

Om det var lillasystern som försvunnit hade de knappast väntat så här länge.

Men, som jag skrev, hon betraktades nästan som vuxen även om hon inte var myndig. De kanske var rädda för att Viola kanske hade blivit än mer irriterad och ilsken på sina föräldrar om de hade börjat "jaga henne" så snabbt efteråt.

Men, hon var omyndig och föräldrarna borde ha agerat snabbare.
Citera
2016-09-26, 20:53
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Eldade i bagarstugan?

Citat:
Nej..inte vad jag kan minnas. Däremot står det omnämt i Kohlströms artikel NK 2000

Japp, Kohlström, bland annat, skriver om detta. Grannar hade tyckt sig se att det var ovanligt tjock eller mörk rök ur Widegrens skorsten en tid efter försvinnandet. De trodde att Widegren eldade upp Viola i ugnen. Någon/några anlitade och betalade en sotare som gjorde ett besök hos Widegrens. Man fann dock inget märkligt. Detta har nämnts i fler källor, men det kanske kommer från samma ursprungskälla.

Någon grannkvinna påstod även att Widegren hade skivat ner Viola och lagt henne i glaskonserver. Hon hade sett det själv. Widegren ska ha matat djuren med Viola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in