2016-11-21, 18:41
Medlem
TaxiLeakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Topcab de har blivit riktigt bra bolag nu fan vad det ryckt upp sig nya loggor nyare fräschare bilar,
Topcabs logga är diskutabel, tycker jag. Den är egentligen för diskret, på sätt och vis är den osnygg. Nu har man förvisso vant sig. Jag är kund och åker med Topcab emellanåt kan nämnas.

Citat:
men undrar om de tjänar lika bra som övriga taxibolag någon som vet ?
Under många år har det ryktats om att förarna tjänar bra i Topcab. Bra fråga, frågan är vad de tjänar i kronor räknat per månad normalt sett, och hur den lönen står sig i en jämförelse med t.ex. Taxi Stockholm (men även jämfört med bolag som Sverigetaxi och Taxi Kurir).

Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Bästa bolaget i Stockholm! Tjänar mer också! Jag är själv på väg dit.
Detta om Topcab alltså. Vet du vad skillnaden grovt räknat är på lönen gällande Topcab och TSAB?

Citat:
Tveklöst! Bättre bilar, snyggare uniformer och bättre chaufförer. TSAB har för många kufar och börjar få alldeles för många volvo i sin flotta. Nu ska ju TSAB börja med att värva nyanlända också = rakt ner i soptippen med det bolaget.
Kan skriva under på det du säger om kufar. Jag åker olika bolag i Stockholmsregionen. TSAB har historiskt generellt sett haft bra kvalitet på förarna och bilarna. Vad gäller förarna har det börjat luckras upp under senare år, fler och fler kufar (av amatörsorten) har lyckats ta sig in i bolaget. Alltså av karaktären som egentligen saknas i Topcab (men som 020 och Kurir har mångfald av).

Angående nyanlända förare i Taxi Sthlm blir man nyfiken på hur TSAB kommer hantera detta. En sak är rätt säker, gör TSAB som Kurir och 020 (alltför bristfällig kontroll av de enskilda företag/åkare man har kontrakt med) kommer det gå illa på sikt. Mycket illa t.o.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Nyanlända som får gratis taxileg + utbildning
Sedan ut o jobba "jobba " i en stad de knappt hittar i....

Jag kör alltid på gps på mina arbetspass. Jag säger o frågar kunden snabbaste vägen eller kortaste. Där av anledningen använder jag den
Om detta stämmer gäller det att utbildningen är bra. Annars befarar man problem. Frågan är trots allt om TSAB verkligen kommer låta vilka nyanlända som helst sitta bakom rattarna i sina bilar? TSAB borde väl se till varumärket/varumärkets bästa också?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men jag menar taxibranschen i stort.
Försök håll dig till ämnet annars blir diskussionen helt knäpp.
Håller med dig, Saito. Jag har följt tråden till och från länge utan att skriva. Tråden har delvis gjorts oläsvärd genom den användarens sönderspammande, via otaliga (trolliknande) goddag yxskaft-inlägg.

Taxi Stockholms utgallringsprocess (up to date) och frågan rörande nyanländas väg in i bolaget är en synnerligen intressant fråga.
Citera
2016-11-21, 20:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Försök håll dig till ämnet annars blir diskussionen helt knäpp.

Ämnet handlar om taxibranschen i stort. Men visst, vad hade du tänkt dig av ett pk-bolag som Taxi Stockholm? Deras största kunder är Bonnier, SVT, SR, TV4, Aftonbladet m.fl. vänsterliberala företag. Det jobbar fler invandrare än svenskar på TSAB. I styrelsens topp sitter det bara invandrare.

Styrelseordförande Dimitrios Faniadis
Vice ordförande Bawer Coskun
Vice ordförande Dimitrios Nikopoulos
Citera
2016-11-21, 20:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Godkänner Skatteverket att man loggar in på taxametern och sen tar en lång roadtrip utan att sätta på taxametern?

Gått flera timmar sen jag läste ditt inlägg men fattar fortfarande inte vad du undrar.

Vill du undvika förmånsbeskattning så gör så du. Dra inte på dig överdrivet många tomma inloggade mil bara. Det kan dom reagera på. För varför skulle du annars starta taxametern inför en road-trip?

Annars är det ju bara att du kör utloggad eller ställer dig på rast.

Undrar du om skatteverket godkänner att man skattesmiter så behöver väl knappast vi svara på det.
Senast redigerad av Bbobi 2016-11-21 kl. 21:05.
Citera
2016-11-21, 21:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Gått flera timmar sen jag läste ditt inlägg men fattar fortfarande inte vad du undrar.

Vill du undvika förmånsbeskattning så gör så du. Dra inte på dig överdrivet många tomma inloggade mil bara. Det kan dom reagera på. För varför skulle du annars starta taxametern inför en road-trip?

Annars är det ju bara att du kör utloggad eller ställer dig på rast.

Undrar du om skatteverket godkänner att man skattesmiter så behöver väl knappast vi svara på det.

Ja, jag vill slippa bilförmånsbeskattningen. Men kollar dom verkligen så noga?
Citera
2016-11-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ämnet handlar om taxibranschen i stort. Men visst, vad hade du tänkt dig av ett pk-bolag som Taxi Stockholm? Deras största kunder är Bonnier, SVT, SR, TV4, Aftonbladet m.fl. vänsterliberala företag. Det jobbar fler invandrare än svenskar på TSAB. I styrelsens topp sitter det bara invandrare.

Talar sitt tydliga språk..
Ge det några år till så har dom förstört det anrika bolaget för gott. Jag tror ett stort problem är att ingångarna varit för dyra. Istället för att duktiga chaufförer får köpa in sig för en symbolisk summa har dom stora åkerierna tagit över och saknat förmågan att rekrytera vettiga förare.

Kan ju liknas med landet i stort. Blir det för mörkt, blir det riktigt dåligt.
Citera
2016-11-21, 22:39
Medlem
Citat:

Efter att ha kört taxi under ganska många år nu, både TSAB och nu sedan sex år Kurir, är nog detta den enda gången i denna tråd då du JustZlatan slagit huvudet på spiken!

TSAB är så inihelvete PK indoktrinerat, främst på grund av de stora kunder du räknar upp. Det är pridegalor och pridetåg så det står härliga till.

Kolla bara hur ofta dom byter ut VD:n på företaget, då ordföranden "Dimman" är notoriskt känd för att vara mer eller mindre halvgalen.

Tycker dock synd om alla dom nya taxiåkare som köpt en dyr ingång på TSAB pga de har hört att man tjänar så jävla bra där (det gjorde man för tio - femton år sedan), oftast köpt dessa ingångar från gamla svenska åkare som caschar in efter 30 år.

Tog en TSAB bil på gatan efter att jag och hustrun varit och tagit en bättre middag på stan för någon vecka sedan. Den unga invandrarkillen som körde var åkare och så jävla lurad. Han hade betalat nästan 800 000kr per bil (inklusive ingång) för sina två bilar. Han bodde mer eller mindre i bilen, då han hade hört att på TSAB är det så jävla bra, det var bra, det är det inte längre på TSAB.

Sämre kommer det bli.
Citera
2016-11-21, 22:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Efter att ha kört taxi under ganska många år nu, både TSAB och nu sedan sex år Kurir, är nog detta den enda gången i denna tråd då du JustZlatan slagit huvudet på spiken!

TSAB är så inihelvete PK indoktrinerat, främst på grund av de stora kunder du räknar upp. Det är pridegalor och pridetåg så det står härliga till.

Kolla bara hur ofta dom byter ut VD:n på företaget, då ordföranden "Dimman" är notoriskt känd för att vara mer eller mindre halvgalen.

Tycker dock synd om alla dom nya taxiåkare som köpt en dyr ingång på TSAB pga de har hört att man tjänar så jävla bra där (det gjorde man för tio - femton år sedan), oftast köpt dessa ingångar från gamla svenska åkare som caschar in efter 30 år.

Tog en TSAB bil på gatan efter att jag och hustrun varit och tagit en bättre middag på stan för någon vecka sedan. Den unga invandrarkillen som körde var åkare och så jävla lurad. Han hade betalat nästan 800 000kr per bil (inklusive ingång) för sina två bilar. Han bodde mer eller mindre i bilen, då han hade hört att på TSAB är det så jävla bra, det var bra, det är det inte längre på TSAB.

Sämre kommer det bli.

Så han tyckte inte att det var bra? Såna som han får faktiskt skylla sig själva. Man brukar ta reda på hur saker är innan man investerar miljonbelopp.

Är "Dimman" kurd? Han ser iaf ut som en kurd, men namnet låter grekiskt. Kurder är lite egendomliga.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-21 kl. 23:02.
Citera
2016-11-21, 23:02
Medlem
Citat:
Så han tyckte inte att det var bra? Såna som han får faktiskt skylla sig själva. Man brukar ta reda på hur saker är innan man investerar miljonbelopp. Lurade blir bara idioter.

Är "Dimman" kurd? Han ser iaf ut som en kurd, men namnet låter grekiskt. Kurder är lite egendomliga.

Han är Grek, greker är nog det folkslag som är mest egendomliga efter muslimer, även fast muslimer inte är ett folkslag.

Han är åkare till en bil, ändå lyckas han vara ordförande i TSAB år efter år. De andra utlänningarna i styrelsen är hans "fixare" Alla självutnämnda storfräsar greker har alltid ett entourage av småfixare.
Citera
2016-11-21, 23:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Han är Grek, greker är nog det folkslag som är mest egendomliga efter muslimer, även fast muslimer inte är ett folkslag.

Han är åkare till en bil, ändå lyckas han vara ordförande i TSAB år efter år. De andra utlänningarna i styrelsen är hans "fixare" Alla självutnämnda storfräsar greker har alltid ett entourage av småfixare.

Om dom sköter TSAB likadant som grekerna sköter sitt land är det snart god natt för Taxi Stockholm. Kanske lika bra det.
Citera
2016-11-22, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiLeaks
Under många år har det ryktats om att förarna tjänar bra i Topcab. Bra fråga, frågan är vad de tjänar i kronor räknat per månad normalt sett, och hur den lönen står sig i en jämförelse med t.ex. Taxi Stockholm (men även jämfört med bolag som Sverigetaxi och Taxi Kurir).

Detta om Topcab alltså. Vet du vad skillnaden grovt räknat är på lönen gällande Topcab och TSAB?

Kan skriva under på det du säger om kufar. Jag åker olika bolag i Stockholmsregionen. TSAB har historiskt generellt sett haft bra kvalitet på förarna och bilarna. Vad gäller förarna har det börjat luckras upp under senare år, fler och fler kufar (av amatörsorten) har lyckats ta sig in i bolaget. Alltså av karaktären som egentligen saknas i Topcab (men som 020 och Kurir har mångfald av).

Angående nyanlända förare i Taxi Sthlm blir man nyfiken på hur TSAB kommer hantera detta. En sak är rätt säker, gör TSAB som Kurir och 020 (alltför bristfällig kontroll av de enskilda företag/åkare man har kontrakt med) kommer det gå illa på sikt. Mycket illa t.o.m.

Om detta stämmer gäller det att utbildningen är bra. Annars befarar man problem. Frågan är trots allt om TSAB verkligen kommer låta vilka nyanlända som helst sitta bakom rattarna i sina bilar? TSAB borde väl se till varumärket/varumärkets bästa också?

Håller med dig, Saito. Jag har följt tråden till och från länge utan att skriva. Tråden har delvis gjorts oläsvärd genom den användarens sönderspammande, via otaliga (trolliknande) goddag yxskaft-inlägg.

Taxi Stockholms utgallringsprocess (up to date) och frågan rörande nyanländas väg in i bolaget är en synnerligen intressant fråga.

De kör in mellan 3500-5000 en vanlig dag på dagtid. Finns ess som kör in mer, men det är standard.
Vet inte vad de kör in på TSAB, men mindre, och till det kommer ju kostnaden för plåten om man ska köpa in sig, vilket jag aldrig skulle göra.

För min del tror jag TSAB sett sina bästa dagar och att det bara kommer att gå neråt fr o m nu.
Citera
2016-11-22, 02:25
Avslutad
Citat:

Du vet uppenbarligen vad ämnet är för du korrigerar ju dig själv helt rätt och återgår till Topic, efter tillsägelse. Så spela inte dum.

Jag har inte skrivit att jag är emot invandrare generellt. Jag har skrivit att man inte kan ta in folk rakt in i TSAB som inte kan geografin, språket och kulturen. Detsamma gäller ju valfri svensk lallare från landet som inte kan geografin, en sån kan man självklart inte heller ta in. Fast lättare med språket då.

Det enda rätta hade förstås varit att nyanlända får lära sig först i skitbolag med fasta priser och färdtjänst, som t ex 020, Kurir och uber-X. Sen kan TSAB och TopCab ta de bästa därifrån. TopCab gör ju så redan idag. gör redan idag.
Citera
2016-11-22, 06:04
Medlem
Vad kostar en TSAB-plåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här