2016-11-20, 10:03
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomivittu
Har funderat starta enskild taxifirma men efter alla undersökningar som jag gjort har blivit mer och mer osäker, vissa säger att dom tjänar bra medans vissa klagar fast dom har 5-10 bilar. Hur mycket tjänar ni som kör själv i enskild taxifirma? Lönar det sig? Vill ha ärliga svar, inga alibaba kompis pris svar.

Jag och mina tre bröder tjänade mest på att ha 2 taxibilar varav vi tre delade på en bil.

Sedan hade vi 3 anställda.

Vi rullade runt på bilen 8h/ per dag
Morgon eftermiddag natt ..
Citera
2016-11-20, 23:30
Medlem
JustZlatans avatar
Godkänner Skatteverket att man loggar in på taxametern och sen tar en lång roadtrip utan att sätta på taxametern?
Citera
2016-11-21, 00:51
Medlem
plastgubbens avatar
Har lagt ut flera tusen på min väg mot taxileg. Tänkte ha det ifall man inte får annat jobb, eller om man har timanställning/behovsanställning och har lite jobb en tid, och så man slipper vara inskriven hos arbetsförmedlingen och skicka in kassakort till akassan med allt vad det innebär. Men samtidigt när jag tänker på det undrar jag varför jag började lägga pengar på det, tror ärligt talat jag kommer hata jobbet, tror inte det passar mig alls. Jag vill nog inte ha ett jobb där man ska bemöta kunder överhuvudtaget, har dock bara provat på detta i mycket liten grad så jag vet inte, men det verkar vara skit, jo förresten jobbade som personlig assistent om det räknas. Att behöva sitta så nära en kund. Visst man kan väl hålla käft och bara köra, men jag tror jag kommer hata det. Men nu när jag redan lagt ut pengar är det lika bra att fortsätta, och dessutom måste jag göra någonting för att bli fri från arbetsförmedlingen och akassan, har bara behovsanställning nu.
Citera
2016-11-21, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Har lagt ut flera tusen på min väg mot taxileg. Tänkte ha det ifall man inte får annat jobb, eller om man har timanställning/behovsanställning och har lite jobb en tid, och så man slipper vara inskriven hos arbetsförmedlingen och skicka in kassakort till akassan med allt vad det innebär. Men samtidigt när jag tänker på det undrar jag varför jag började lägga pengar på det, tror ärligt talat jag kommer hata jobbet, tror inte det passar mig alls. Jag vill nog inte ha ett jobb där man ska bemöta kunder överhuvudtaget, har dock bara provat på detta i mycket liten grad så jag vet inte, men det verkar vara skit, jo förresten jobbade som personlig assistent om det räknas. Att behöva sitta så nära en kund. Visst man kan väl hålla käft och bara köra, men jag tror jag kommer hata det. Men nu när jag redan lagt ut pengar är det lika bra att fortsätta, och dessutom måste jag göra någonting för att bli fri från arbetsförmedlingen och akassan, har bara behovsanställning nu.

Du tjänar inte ett skit som taxiförare, du får kanske i bästa fall 40% av alla intjänade pengar, arbetstiderna är långa och det finns inga garantilöner heller.. Att jobba som personlig assisten är 100 ggr bättre än taxi, du har semesterersättning och garantilön per timme.
Citera
2016-11-21, 04:39
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Du tjänar inte ett skit som taxiförare, du får kanske i bästa fall 40% av alla intjänade pengar, arbetstiderna är långa och det finns inga garantilöner heller.. Att jobba som personlig assisten är 100 ggr bättre än taxi, du har semesterersättning och garantilön per timme.
Jag undrar om man kan få akassepengar eller socialbidrag om man har ett taxileg, t.ex. om man verkligen hatar jobbet? Kan man bara skita i att söka taxijobb? Eller kommer akassan och/eller arbetsförmedlingen säga att eftersom man har taxileg så är man tvungen att ta taxijobb? Jag har klarat de 3 teoriproven men har inte gjort uppkörningen än. Vet inte riktigt hur mycket pengar jag lagt på att försöka skaffa taxileg i form av bilhyra för att öva mig på att köra etc. Har kvitton sparade men osäker på om det är alla eller om jag slutade bry mig efter ett tag, har för mig jag slutade bry mig efter ett tag. För övrigt undrar jag om du har jobbat som personlig assistent? Jag råkade ut för en riktigt jävlig "brukare" eller vad fan de kallar det, är ett jävla bögjobb för övrigt. Enda anledningen att jag nämnde personlig assistent är för att det är det enda jobb där jag haft mycket kontakt med kunder. På mina andra jobb har man haft mycket lite kontakt med kunder.
Senast redigerad av plastgubben 2016-11-21 kl. 04:46.
Citera
2016-11-21, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag undrar om man kan få akassepengar eller socialbidrag om man har ett taxileg, t.ex. om man verkligen hatar jobbet? Kan man bara skita i att söka taxijobb? Eller kommer akassan och/eller arbetsförmedlingen säga att eftersom man har taxileg så är man tvungen att ta taxijobb? Jag har klarat de 3 teoriproven men har inte gjort uppkörningen än. Vet inte riktigt hur mycket pengar jag lagt på att försöka skaffa taxileg i form av bilhyra för att öva mig på att köra etc. Har kvitton sparade men osäker på om det är alla eller om jag slutade bry mig efter ett tag, har för mig jag slutade bry mig efter ett tag. För övrigt undrar jag om du har jobbat som personlig assistent? Jag råkade ut för en riktigt jävlig "brukare" eller vad fan de kallar det, är ett jävla bögjobb för övrigt. Enda anledningen att jag nämnde personlig assistent är för att det är det enda jobb där jag haft mycket kontakt med kunder. På mina andra jobb har man haft mycket lite kontakt med kunder.

Om du har taxileg och inga tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning i något annat yrke då kommer arbetsförmedlingen att tvinga dig att söka yrken som du är kvalificerad för och det finns stor risk att du hamnar i ett så kallat nystartsjobb dvs att du arbetsförmedlingen betalar ett lön till arbetsgivaren så att dom anställer dig. Så nämn inte till arbetsförmedlingen att du har taxileg annars går det åt helvete för dig. Jag har jobbat som personlig assistent det är 100ggr bättre än taxi, du har kollektivavtal,semesterersättning och garanterat timlön. Det är ett bögjobb men ändå bättre än köra taxi för 40% av alla intjänade pengar utan säkerhet. Däremot har jag hört att det kanske lönar sig om man startar enskild taxifirma men att köra för någon annan är dumt.

Om du har a kassa så rekommenderar jag att du håller dig kvar där tills du kommer på något vettigt i framtiden.
Citera
2016-11-21, 13:49
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Jag har jobbat som personlig assistent det är 100ggr bättre än taxi, du har kollektivavtal,semesterersättning och garanterat timlön.
Nu var det visserligen jag som frågade om du jobbat med det. Men från första början, återigen, så nämnde jag inte personlig assistent för att jämföra jobbet som sådant med taxi, utan, som jag har sagt flera gånger, för att det är det enda jobb där jag haft mycket kontakt med kunder. Jag tog upp det i kontexten av kunder. Jag sa att jag inte tror att jag skulle gilla ett jobb där man har mycket kontakt med kunder. Resten är irrelevant i det här fallet.
Citera
2016-11-21, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad spelar det för roll? 95% av Stockholms taxichaufförer har varit nyanlända i Sverige någon gång. Inte konstigt att taxibranschen har fått så dåligt rykte.

Någon gång är väl för fan inte detsamma som att börja köra för Taxi Stockholm dagen efter du kommit av planet, inte kan språket, geografin eller kulturen. Hur tänker nötterna på TSAB?
Citera
2016-11-21, 14:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Någon gång är väl för fan inte detsamma som att börja köra för Taxi Stockholm dagen efter du kommit av planet, inte kan språket, geografin eller kulturen. Hur tänker nötterna på TSAB?

Jag ser inte skillnaden än hur det har varit i 10-15 år.
Citera
2016-11-21, 15:00
Avslutad
Citat:
Jag ser inte skillnaden än hur det har varit i 10-15 år.

Hittills har man haft en någorlunda utgallringsprocess på TSAB, men den skiter man uppenbarligen i nu. Vad är det du inte fattar med det?
Citera
2016-11-21, 17:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Hittills har man haft en någorlunda utgallringsprocess på TSAB, men den skiter man uppenbarligen i nu. Vad är det du inte fattar med det?

Men jag menar taxibranschen i stort.
Citera
2016-11-21, 17:29
Avslutad
Citat:
Men jag menar taxibranschen i stort.

Försök håll dig till ämnet annars blir diskussionen helt knäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in