Citat:
Ursprungligen postat av
plastgubben
Jag undrar om man kan få akassepengar eller socialbidrag om man har ett taxileg, t.ex. om man verkligen hatar jobbet? Kan man bara skita i att söka taxijobb? Eller kommer akassan och/eller arbetsförmedlingen säga att eftersom man har taxileg så är man tvungen att ta taxijobb? Jag har klarat de 3 teoriproven men har inte gjort uppkörningen än. Vet inte riktigt hur mycket pengar jag lagt på att försöka skaffa taxileg i form av bilhyra för att öva mig på att köra etc. Har kvitton sparade men osäker på om det är alla eller om jag slutade bry mig efter ett tag, har för mig jag slutade bry mig efter ett tag. För övrigt undrar jag om du har jobbat som personlig assistent? Jag råkade ut för en riktigt jävlig "brukare" eller vad fan de kallar det, är ett jävla bögjobb för övrigt. Enda anledningen att jag nämnde personlig assistent är för att det är det enda jobb där jag haft mycket kontakt med kunder. På mina andra jobb har man haft mycket lite kontakt med kunder.
Om du har taxileg och inga tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning i något annat yrke då kommer arbetsförmedlingen att tvinga dig att söka yrken som du är kvalificerad för och det finns stor risk att du hamnar i ett så kallat nystartsjobb dvs att du arbetsförmedlingen betalar ett lön till arbetsgivaren så att dom anställer dig. Så nämn inte till arbetsförmedlingen att du har taxileg annars går det åt helvete för dig. Jag har jobbat som personlig assistent det är 100ggr bättre än taxi, du har kollektivavtal,semesterersättning och garanterat timlön. Det är ett bögjobb men ändå bättre än köra taxi för 40% av alla intjänade pengar utan säkerhet. Däremot har jag hört att det kanske lönar sig om man startar enskild taxifirma men att köra för någon annan är dumt.
Om du har a kassa så rekommenderar jag att du håller dig kvar där tills du kommer på något vettigt i framtiden.