2016-11-21, 17:08
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
De plockar in genierna som lämnar mer eller mindre samstämmiga vittnesuppgifter. Visade sig att det inte var så kul att sitta frihetsberövad så nu tar de tillbaka sina erkännanden och samtliga nekar till anklagelserna och ingen vill kännas vid det inträffade? Jösses. Lycka till u guys.
Dom vill vara badass och visa att dom inte golar inför varandra men det kommer hålla ungefär lika länge som under förundersökningen, snart tävlar dom om vem som har haft störst del i mordet.
Citera
2016-11-21, 17:15
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, de hade frågat Madde om hon ville åka med dit, en plats som tydligen enligt AL, var hemsökt, och en gammal avrättningsplats en gång i tiden.. Men det blev ändrade planer, och Madde ville ut på en kisspaus, så de ändrade sig och åkte till den beryktade rällingsbergs gruvhål... och på vägen straxt före började strypa henne, och när de kom fram var hon medvetslös, och därav JH attackerade henne med kniv... då PO ropat , hon lever gör nåt!!!! Enligt förhör då...

Aha, tack för förklaring.

Hade de tagit henne av daga på en gammal hemsökt avrättningsplats så hade detta nig så bisarra fall verkligen tagit priset. Milda makaroner.
Citera
2016-11-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du tror alltså att rädda människor ringer och tjatar om nya lån när de har ett pris på sitt huvud för det gör de enligt loggarna någon månad före mordet, den personen tycker att Madde börja bli lite uppkäftig.
Står också i förundersökningen att vittnen hade fått uppgift om att Madde skulle ha 200 000-300 000 kr i ett kassaskåp i lägenheten.
Idaq framkom att offret blivit hotad då hon började begära tillbaka sina pengar, hon gick till polis och anmälde, men tog tillbaka sin anmälan eftersom hon blev hotad av gänget.
I fup berättar en i förhör, att två av de andra åtalade tydligen erbjudit sig att bli offrets indrivare, och på så sätt själv betala av sina skulder. Så nej de var inte under press och hot från mordofftet.
Snarare motsatsen. Offret levde under hot som ledde till mord.
Citera
2016-11-21, 17:22
Medlem
Kokettes avatar
Saxat från Benitas facebook:

Per-olov Höfflinger Du är den bästa Syster jag har en riktig Ganster kramar från din Ganster till bror
Gilla · 2 · den 11 april kl 23:56
Citera
2016-11-21, 17:28
Medlem
Passepartouts avatar
FUP, förhör med Daniel W., F=Förhörsledaren, H=Daniel (16-07-25)

Citat:
F: Men ho hotet vad, mot dem vad bestod det i då?
H: Det bestod att hon hade lagt ut 50 000:- på deras huvuden. (s.776)

F: Mm, på vilket sätt hade hon gjort det?
H: Nej, hon hade sagt det. Hon hade sagt så till Flum också eller till en kompis liksom bara, slå ut Martins tänder så får 5000 spänn styck för tand och grejer, för att hon hade ju sagt till en massa folk att de får pengar om de gör någonting.

F: Jag tänkte om hon hade lagt ut det på någon specifik person som skulle utföra.
H: Nämen, Jocke kom och var lite ledsen liksom och bara, och jag bara, vad är det liksom. Nä, jag har 50 000 på mitt huvud, sa han. Då, vad fan säger du sa jag. Ja, då hade Madde liksom sagt liksom att han hade 50 000 på sig.

F: Mm.
H: Så han var verkligen nere då och rädd. Han vågade ju fan inte ens gå ut liksom. (s.777)

Hur omfattande var dessa hot? En person som verkar vara involverad i det hela är Flum, han återkommer rätt ofta i förhören. Om polisen har förhört Flum, vilken sida i FUPen i så fall? Det verkar vara två olika hot, ett om tandutslagning, och ett om att leja mord på två av MGM.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Idaq framkom att offret blivit hotad då hon började begära tillbaka sina pengar, hon gick till polis och anmälde, men tog tillbaka sin anmälan eftersom hon blev hotad av gänget.
I fup berättar en i förhör, att två av de andra åtalade tydligen erbjudit sig att bli offrets indrivare, och på så sätt själv betala av sina skulder. Så nej de var inte under press och hot från mordofftet.
Snarare motsatsen. Offret levde under hot som ledde till mord.

Vilka två av de andra åtalade har erbjudit sig att vara indrivare? Var i FUPen?
Senast redigerad av Passepartout 2016-11-21 kl. 17:34.
Citera
2016-11-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
FUP, förhör med Daniel W., F=Förhörsledaren, H=Daniel (16-07-25)

Hur omfattande var dessa hot? En person som verkar vara involverad i det hela är Flum, han återkommer rätt ofta i förhören. Om polisen har förhört Flum, vilken sida i FUPen i så fall? Det verkar vara två olika hot, ett om tandutslagning, och ett om att leja mord på två av MGM.

Står under vittnesuppgifter angående offret, han var en av dem som blev orolig när Madde försvann och har vittnat om att det inte fanns några torpeder. Vem tror på att någon betalar 50 000 kr till indrivare när skulderna enligt de åtalade uppgår till mellan några tusen upptill 7000 kr för 3-4 av dem.
Citera
2016-11-21, 17:50
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Står under vittnesuppgifter angående offret, han var en av dem som blev orolig när Madde försvann och har vittnat om att det inte fanns några torpeder. Vem tror på att någon betalar 50 000 kr till indrivare när skulderna enligt de åtalade uppgår till mellan några tusen upptill 7000 kr för 3-4 av dem.

Var i FUPen står dessa vittnesuppgifter?

Förutom mat, verkar de ha haft med sig alkohol, amfetamin och marijuana till grillningen. Någon som vet om någon av MGM går på bensodiazepiner? En mix av olika preparat kan göra personer empatilösa. Det är i lag inte möjligt att skylla på berusning och/eller droger, men det kan vara en delorsak till att detta absurda mord kunde genomföras.
Citera
2016-11-21, 18:00
Medlem
FUP-12s avatar
Jag förväntar mig nog att åklagaren kommer att hävda att brottet påbörjades i samma stund som snaran lades kring halsen på Madde. Vem som sedan slutförde brottet - Hessling - kommer att spela mindre roll, strypningen ingår så att säga som ett integrerat och nödvändigt led i själva brottets genomförande.

OM åklagaren hävdar detta så gissar jag att det kommer bli fem domar för fullt medgärningsskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det mest "spännande" blir ju hur rätten bedömer "tillsammans och i samförstånd". Det kom ju till för att flera tilltalade i de fall där man inte kunnat utreda vem som faktiskt utförde dödandet inte skulle kunna skylla på varandra och frias.

I detta fall är det ju rätt klart vem som stått för dödandet i och med att obduktionen visar att det är kniven som dödat och alla närvarande uppger att det är Hessling som hållt i kniven. Utom Hessling själv då.

Frågan blir ju då om tillsammans och i samförstånd ska innebära att det är oviktigt vem som höll i kniven eftersom planeringen har innefattat tydliga roller för var och en. Varav en bara kan hålla i kniven.

Försvaret till övriga mordåtalade borde dock kunna hävda att planen bara innefattade strypningen och att när den misslyckades Hessling på eget bevåg gick utöver planen. De andra ska då inte vara av skuld för fullbordandet. Tyvärr (för de åtalades del) ligger ju deras beteende efter dem till last. För var man inte med på att Hessling fullbordade brottet skulle då jag tycka att man inte heller tog del av "bytet", dvs Big Mac & c/o och diverse kontanuttag och kläder.

Det finns en del intressanta frågeställningar som ändå gör att denna rättegång och dom kommer att inväntas med intresse av mig.
Citera
2016-11-21, 18:01
Medlem
Citat:
om de åtalade känt sig så hotade-varför gick de inte till polisen?
OCh den där summan 50-tusen-kronor var en person skyldig, och det är samma summa som offret begärde tillbaka utan ränta.
Det är väl det som var det sk.priset på hans huvud- (lånet som normalt ska betalas tillbaka -visst är det så man kan känna när man lånat mycket pengar-som att man har det priset på sitt huvud)
Så tolkar jag det.
Skrönan om utslagna tänder -verkar vara precis en skröna. Ingen i förhören kan uppge att offret uttalat sig så- men alla tycks ha hört detta...
inget hållbart argument, kanske?
Citera
2016-11-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Tvärtom, nästan alla levde på aktivitetsersättning, sjukpenning eller soc.
Jo men Mats och Per-Olov hade väl riktiga jobb? Mats som kock på Pitchers i Falun och Per-Olov som personlig assistent och dörrvakt om jag inte minns fel. Men det var ett tag sen (i somras) jag läste om deras sysselsättning så jag minns inte vad alla gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Hade de? Intressant i så fall. Har inte sett några personporträtt (med jobb, tidigare domar etc) i medierna än.
Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av mma
I vilket dokument hittar ni dessa bilder?
http://www.mord.nu/mordfall.php?fall=162
Protokollbilaga beslag
På sida 173 börjar trosbilder och framåt är det en massa misär.
Citera
2016-11-21, 18:08
Moderator
OYs avatar
45 åringen ville inte döda M, men han gjorde det ändå, skälet är att han är för snäll tycker han.
Citera
2016-11-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Ur expressens artikel:

Nu lär restriktionerna vara släppta vilket innebär att hjärngänget får läsa expressen. Jag tror Benitas reaktion på citatet ovan är att nu äntligen blir hon första kvinna rakt in i HA's toppskikt, hon är ju med i ett mördargäng som tituleras med ett svårt ord.

/--/.

Nja, tror ej att man släppt på restriktionerna; de får de nog ha kvar tills förhandlingen i TR är över. Så brukar det väl förhålla sig?
(speciellt med förhandling i 20 dgr så vill man inte att de åtalade ska kunna snacka ihop sig etc)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in