FUP, förhör med Daniel W., F=Förhörsledaren, H=Daniel (16-07-25)
Citat:
F: Men ho hotet vad, mot dem vad bestod det i då?
H: Det bestod att hon hade lagt ut 50 000:- på deras huvuden. (s.776)
F: Mm, på vilket sätt hade hon gjort det?
H: Nej, hon hade sagt det. Hon hade sagt så till Flum också eller till en kompis liksom bara, slå ut Martins tänder så får 5000 spänn styck för tand och grejer, för att hon hade ju sagt till en massa folk att de får pengar om de gör någonting.
F: Jag tänkte om hon hade lagt ut det på någon specifik person som skulle utföra.
H: Nämen, Jocke kom och var lite ledsen liksom och bara, och jag bara, vad är det liksom. Nä, jag har 50 000 på mitt huvud, sa han. Då, vad fan säger du sa jag. Ja, då hade Madde liksom sagt liksom att han hade 50 000 på sig.
F: Mm.
H: Så han var verkligen nere då och rädd. Han vågade ju fan inte ens gå ut liksom. (s.777)
Hur omfattande var dessa hot? En person som verkar vara involverad i det hela är Flum, han återkommer rätt ofta i förhören. Om polisen har förhört Flum, vilken sida i FUPen i så fall? Det verkar vara två olika hot, ett om tandutslagning, och ett om att leja mord på två av MGM.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Idaq framkom att offret blivit hotad då hon började begära tillbaka sina pengar, hon gick till polis och anmälde, men tog tillbaka sin anmälan eftersom hon blev hotad av gänget.
I fup berättar en i förhör, att två av de andra åtalade tydligen erbjudit sig att bli offrets indrivare, och på så sätt själv betala av sina skulder. Så nej de var inte under press och hot från mordofftet.
Snarare motsatsen. Offret levde under hot som ledde till mord.
Vilka två av de andra åtalade har erbjudit sig att vara indrivare? Var i FUPen?