2016-11-21, 14:05
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var hittar du detta?

Att det gjorts §7 utredningar är faktiskt en nyhet för mig även om det iofs nästan får ses som standard vid mord. Men jag har inte läst någonstans att dessa skulle ha visat på allvarlig psykiskt störning. Med tanke på att bevisläget får anses rätt klart borde ju isf rätten ha beställt fördjupade undersökningar direkt istället för att vänta tills man har kommit fram i skuldfrågan.

Det kommer från SR:s liverapporering.
Citera
2016-11-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Fem av de mordåtalade som kan misstänkas lida av en allvarlig psykisk störning vid tillfället för mordet och när undersökningen gjordes. Ytterligare en tilltalade misstänks också ha en psykisk störning medan en av dem som undersöks inte har det. Enligt paragraf 7 undersökningarna.
Det kommer sannolikt bli, tal om kontraktsvård i P:s fall.
Citera
2016-11-21, 14:07
Avslutad
Jag själv skulle säga att deras beteende är extremt korkat men inte psykiskt stört i den betydelsen. Deras handlingar efter mordet visade ju snarare på motsatsen till psykisk störning genom att organisera sig och handla upp hennes pengar på ett kalkylerat sätt. Gänget var under hela processen införstådda med vad de gjorde. Det är iaf min bild.

Fast dumhet kanske är en tillfällig psykisk störning.
Citera
2016-11-21, 14:27
Medlem
Mimurs avatar
Inte för att det spelar någon roll för bevisläget, men... saxat från Expressen: "Hos en av de misstänkta hittades kvitton från gängets shoppingrunda i Kupolen."
Citera
2016-11-21, 14:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag själv skulle säga att deras beteende är extremt korkat men inte psykiskt stört i den betydelsen. Deras handlingar efter mordet visade ju snarare på motsatsen till psykisk störning genom att organisera sig och handla upp hennes pengar på ett kalkylerat sätt. Gänget var under hela processen införstådda med vad de gjorde. Det är iaf min bild.

Fast dumhet kanske är en tillfällig psykisk störning.

Även om varje fall bedöms individuellt så har jag väldigt svårt att se att dessa individer skulle lida av sådan allvarlig psykisk störning att de inte kan dömas till fängelse när t.ex. Flink och Mihajlovic (Anna Lindh) inte ansågs ha det.

Flink t.ex., konstaterades ha begått gärningen under en allvarlig psykos men fick ändå fängelse.

Iofs, om deras (GM i det här fallet) kroniska lågbegåvning anses som en allvarlig psykisk störning så är det väl bara bra. För det är ett kroniskt tillstånd så de lär ju aldrig komma ut, till skillnad mot om de får fängelse.
Citera
2016-11-21, 14:38
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Nej, i svensk domstol så får du heller inte mildare straff om du erkänner. Så det finns inget att förlora på att neka.
Förutom att det KANSKE kan innebära att man blir dömd för att ha ljugit inför rätten(mened?), men i ett sånt här mål spelar det ju mindre roll...
Citera
2016-11-21, 14:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
jag håller det inte för osannolikt att Madde gormat om att skicka folk på gänget på fyllan när hon kände att bägaren runnit över. när hon blev riktigt kalasfull bubblade väl hennes desperation och känsla av att bli utnyttjad upp till ytan och när hon var full manifesteras detta i hot om ditten och datten. att gänget tog hoten på allvar har jag svårt att tro. däremot blev de provocerade av att deras tidigare mjölkko började ställa krav och "domdera". uppenbarligen hade madde försökt tala till gängets "goda samvete" utan resultat. dessa hade noll respekt för henne och till slut började hon i sin desperation hota om diverse. och nej, man ska inte ens på fyllan hota med att skicka folk på människor men man ska definitivt inte utnyttja en så generös och ensam människa som madeleine. alldeles uppenbart är att om gänget kommit till madde och gjort upp en slags avbetalningsplan, vilket vore helt i sin ordning, så hade detta inte hänt. men dessa människor hade ingen tanke på att betala tillbaka och blev irriterade över hennes motkrav. så de valde att mörda henne istället.

Du har fel. "Pris på huvuden" och "slå ut tänder" togs på allvar i allra högsta grad. Det står också i FUP:en att en av de misstänkta betalade av, så sitt inte och ljug för att göra det till en smaskigare historia.
Citera
2016-11-21, 14:41
Medlem
"Sen berättar hon att polisen har varit till hennes folkbokföringsadress och letat efter henne.
20-åringen säger också att hon "klivit snett så in i helvete".
I bakgrunden under telefonsamtalet hörs Queens Bohemian Rapsody"

Se där ja.
Citera
2016-11-21, 14:45
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du har fel. "Pris på huvuden" och "slå ut tänder" togs på allvar i allra högsta grad. Det står också i FUP:en att en av de misstänkta betalade av, så sitt inte och ljug för att göra det till en smaskigare historia.

att tolka materialet på olika sätt innebär inte att ena parten ljuger, såvida ingen medvetet far med osanning
Citera
2016-11-21, 14:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Förutom att det KANSKE kan innebära att man blir dömd för att ha ljugit inför rätten(mened?), men i ett sånt här mål spelar det ju mindre roll...

Som åtalad får du ljuga hur mycket du vill, du vittnar inte under ed.
Citera
2016-11-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om övrig bevisning talar för att du gjort det så är ju din chans att genom din inlaga presentera fakta och scenario som talar emot att du gjort det. Gör du inte det så kommer rätten att gå på det som har presenterats, vilket då talar för att du gjort det. Rätten sitter inte och hittar på möjliga alternativa förklaringar om dessa inte har lagts fram av någon part. Håller du käft blir den bevisning som åklagaren presenterar all bevisning.

Om övrig bevisning är solklart till din nackdel gör man nog bäst i att försöka presentera en alternativ bild. Om övrig bevisning är mer tveksam (indicier) kan man "tjäna" på att hålla käft om inte åklagaren genom bevisningen lyckas undanröja all rimligt tvivel.

Okej.. tack för info
Citera
2016-11-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Du tror alltså att rädda människor ringer och tjatar om nya lån när de har ett pris på sitt huvud för det gör de enligt loggarna någon månad före mordet, den personen tycker att Madde börja bli lite uppkäftig.
Står också i förundersökningen att vittnen hade fått uppgift om att Madde skulle ha 200 000-300 000 kr i ett kassaskåp i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in