2016-11-21, 00:51
Medlem
Vilken makaber historia. Att denna samling människor som tror att dom ska komma undan med mordet måste vara någon form av mänskligt lågvattenmärke.

Alla är så snälla tycker dom själva i förhören. Är en gnutta motsägelsefullt med tanke på vad dom gör med Madde.

Sen att dom verkar bo tillsammans i olika kluster är rätt skumt. Någon har en lägenhet som det bor en hel drös med avskrädesmänniskor utan arbete, pengar eller framtid. Alla har betalningsanmärkningar och skulder.

Benita tycker hon är smart som rengör bevismaterial med bensin då hon kollat på kriminalserier. Borde hon inte begripit att allt annat dom gjort är ganska dåligt om dom vill komma undan?!
Citera
2016-11-21, 00:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ang. det (av mig) fetade: Du svarar dig själv genom det ord jag fetade och kursiverade. "Kanske" duger inte i rätten. Det kan kanske vara gångbart i ett karaktärsmord på flashback (eller snarare ett taffligt försök till ett sådant mord) men inte i det sammanhang du vill föra in det där resonemanget i (straffmätning etc.)

Hur får du ihop att hjärntrusten bjöd med en person på grillfest om de samtidigt skulle känt sig hotade av denna?

Det där är ju bara efterkonstruktioner byggda på fria fantasier från någon/några i det här gänget at Nobelaspiranter.

Jag tycker om nyanserade debatter, verkligen men dina skriverier i den här tråden liknar mest hjärnspöken. Jag förstår verkligen inte dina infallsvinklar. (Möjligen skulle jag förstå det om du hade en nära, biologisk relation till någon av Mensamedlemmarna, av typen förälder eller syskon. Annars är det fullständigt obegripligt. )

Med det sagt tror jag inte att BO var någon ängel men man förtjänar inte att mördas för det. Att relativisera det här jävla illdådet är lönlöst inför alla som har bara en uns mer intelligens än de nu misstänkta, eftersom man då lätt inser att det du försöker göra till en trådsanning inte har det minsta substans.

Kanske duger inte i rätten. Men domen baseras på vad som framkommer i huvudförhandlingen. Inte vad som står i FUPen. Jag kan bara beklaga om du inte begriper vissa saker, jag kan inte göra mycket åt det dock.

Jag vet inte om du sett lite för mycket på amerikanska tv-serier där man har såkallade karaktärsvittnen, som principiellt fungerar som professionella gråterskor som man kan hyra in till begravningar och dylikt kring medelhavsländerna.

Det du kallar "karaktärsmord" är i princip bara ett ifrågasättande av gråterskorna. Uppgiften om hot har förekommit rätt tidigt, den nämns i fupen med, och det blir till rätten att bedöma om det är "uppenbar efterhandskonstruktion" eller om där är substans nog att fundera över huruvida det är aktuellt med att beakta BrB 29:3 st. 1, p. p. 1 och 3 vid straffmätningen.
Många tjatar om att de i gänget är efterblivna, och japp, det kan ses som en förmildrande omständighet i straffmätningen, gilla det eller inte men så är det. Och kan väl ha betydelse för hur de uppfattar ett hot om så har förekommit. Små barn kan man ju skrämma med sotaren om man önskar.
Citera
2016-11-21, 00:52
Medlem
Känns som jag inte läst alla SMS. Jag hittade polisens sammanfattning över mordet med sms och telefontrafiken. Finns det mer?
Citera
2016-11-21, 02:17
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Känns som jag inte läst alla SMS. Jag hittade polisens sammanfattning över mordet med sms och telefontrafiken. Finns det mer?

Första sidan i tråden, FUP del 3
Citera
2016-11-21, 03:58
Medlem
Grandiosos avatar
Tar onekligen sin tid att komma igenom det där huvudprotokollet med alla förhör och annat.

Ja, MD var onekligen bra att ha vid liv så länge hon var tillmötesgående med alla lånen
som naturligtvis ingen av låntagarna någonsin hade en tanke på att betala tillbaka nånting av.
När slutligen vederbörande tröttnade på att fungera som nån jäkla mjölkkossa åt gänget
och tyckte det var på tiden att hon fick igen en del av stålarna, ja, då blev man sura på
henne, då var hon inget annat än "en jävla bitch" som förtjänade att dö.

Ur förhör med TV, sidan 428:

"Teresia uppger vidare att Marie berättat att då dom försökte strypa Madde i bilen
så fick dom inget bra grepp så dom hade stannat bilen och Hessling hade dragit ur
Madde ur bilen och tagit fram en kniv och huggit Madde i huvudet med den.
Hessling hade sedan börjat gå därifrån men då skrek Martin eller Peo
"den jävla bitchen lever" och då hade Hessling "lackat ur" och gick tillbaka till
Madde och skar halsen av henne.
Efter dom hade mördat Madde så hade det hamnat blod i bilen som dom försökte ta
bort med handsprit och bensin.

Var dom hade åkt med Madde och var dom mördade henne vet inte Teresia.

Teresia fick också berättat för sig av Marie att Annelie hade tipsat om hur man
mördar och styckar en människa.

Teresia tycker det är hemskt det som hänt trots att hon inte var vän med Madde
och hade hon vetat något från början så hade hon kanske kunnat stoppa det hela."

"Kanske", ja...

Den där Hessling verkar visst ha fått mersmak på mördandet ty det framgår ju ur ett
annat förhör att det skulle ut och jagas ifatt folk som fått veta om mordet och dessa
skulle undanröjas som farliga vittnen. Sagt i fyllan och villan kanske. Blev inget av
med det i alla fall. Det fick räcka med ett mord för herr Hessling.

Rättegången påbörjas alltså denna måndag den 21 november.
20 dagar är det beräknat till att pågå.
Pressen kommer väl att bevaka det här rätt bra får man anta.
Det blir säkert många intressanta artiklar framöver.
Inte varje år direkt en sån här speciell historia utspelar sig...

Och sen slutligen: jävlar vad folk har flyttat in och ut hos varandra.
Och som det har legats hit och dit.
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-21 kl. 04:14.
Citera
2016-11-21, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tar onekligen sin tid att komma igenom det där huvudprotokollet med alla förhör och annat.

Ja, MD var onekligen bra att ha vid liv så länge hon var tillmötesgående med alla lånen
som naturligtvis ingen av låntagarna någonsin hade en tanke på att betala tillbaka nånting av.
När slutligen vederbörande tröttnade på att fungera som nån jäkla mjölkkossa åt gänget
och tyckte det var på tiden att hon fick igen en del av stålarna, ja, då blev man sura på
henne, då var hon inget annat än "en jävla bitch" som förtjänade att dö.

Ur förhör med TV, sidan 428:

"Teresia uppger vidare att Marie berättat att då dom försökte strypa Madde i bilen
så fick dom inget bra grepp så dom hade stannat bilen och Hessling hade dragit ur
Madde ur bilen och tagit fram en kniv och huggit Madde i huvudet med den.
Hessling hade sedan börjat gå därifrån men då skrek Martin eller Peo
"den jävla bitchen lever" och då hade Hessling "lackat ur" och gick tillbaka till
Madde och skar halsen av henne.
Efter dom hade mördat Madde så hade det hamnat blod i bilen som dom försökte ta
bort med handsprit och bensin.

Var dom hade åkt med Madde och var dom mördade henne vet inte Teresia.

Teresia fick också berättat för sig av Marie att Annelie hade tipsat om hur man
mördar och styckar en människa.

Teresia tycker det är hemskt det som hänt trots att hon inte var vän med Madde
och hade hon vetat något från början så hade hon kanske kunnat stoppa det hela."

"Kanske", ja...

Den där Hessling verkar visst ha fått mersmak på mördandet ty det framgår ju ur ett
annat förhör att det skulle ut och jagas ifatt folk som fått veta om mordet och dessa
skulle undanröjas som farliga vittnen. Sagt i fyllan och villan kanske. Blev inget av
med det i alla fall. Det fick räcka med ett mord för herr Hessling.

Rättegången påbörjas alltså denna måndag den 21 november.
20 dagar är det beräknat till att pågå.
Pressen kommer väl att bevaka det här rätt bra får man anta.
Det blir säkert många intressanta artiklar framöver.
Inte varje år direkt en sån här speciell historia utspelar sig...

Och sen slutligen: jävlar vad folk har flyttat in och ut hos varandra.
Och som det har legats hit och dit.

Är det någon från tråden som kommer filma rättegången?
Citera
2016-11-21, 05:28
Avslutad
Citat:
Sen att dom verkar bo tillsammans i olika kluster är rätt skumt. Någon har en lägenhet som det bor en hel drös med avskrädesmänniskor utan arbete, pengar eller framtid. Alla har betalningsanmärkningar och skulder.

Jag får bilden att de periodvis bor hos varandra/ i olika lägenheter. Typ de är hemma hos någon och sover över där, sen blir det till flera veckor innan de drar vidare till en annan i gänget. Är väl lite därför som alla knullat på varandra i princip. Det känns som en mänsklig svinstia särskilt med alla smutsiga kläder och rum.

Citat:
Benita tycker hon är smart som rengör bevismaterial med bensin då hon kollat på kriminalserier. Borde hon inte begripit att allt annat dom gjort är ganska dåligt om dom vill komma undan?!

Framför allt är det väl väldigt dumt att erkänna efter 30 min hos polisen. Fan, en i gängets mobil hade räckt för att låsa in dem på livstid. Ungefär..
Citera
2016-11-21, 06:10
Medlem
dea1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Jag måste få säga att jag tycker att det är underligt att en mamma uttrycker sig som Anneli, i samtal med Benita:

AL: Ja
BH: Hej hur mår du?

AL: Nä inte mycket, jag ska snart upp till Skräddarbacken
BH: Jaha vad ska ni göra där uppe då?

AL: Nä jag ska ju ha umgänge idag

Alltså, är det så man säger, inte att man ska träffa barnen eller umgås med barnen utan "ha umgänge".... Är det bara jag som tycker att det låter jättekonstigt?
.

Barnen var väl omhändertagna? Då brukar man benämna det som umgänge. Var hon gravid igen?
Citera
2016-11-21, 06:33
Medlem
Idag kl 9 startar den första dagen av de tjugo (utspridda) rättegångsdagarna.

SR P4 Dalarna rapporterar direkt från Falu tingsrätt och rättegången om mordet i Långshyttan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6565846

TV4-webbsändning rapporterar fortlöpande:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3642860
Senast redigerad av iconicatab 2016-11-21 kl. 06:56.
Citera
2016-11-21, 06:58
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
http://www.expressen.se/nyheter/madeleine-strops--till-laten-forever-angel/

"driva av ett personligt hat mot Madeleine" - för att han hade haft sex med henne?

Även media får lilla julafton idag.
Citera
2016-11-21, 07:07
Medlem
Pater-Nosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Idag kl 9 startar den första dagen av de tjugo (utspridda) rättegångsdagarna.

SR P4 Dalarna rapporterar direkt från Falu tingsrätt och rättegången om mordet i Långshyttan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6565846

TV4-webbsändning rapporterar fortlöpande:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3642860

Expressen verkar ha läst FUP:en: http://www.expressen.se/nyheter/madeleine-strops--till-laten-forever-angel/

För övrigt kan jag inte låta bli att tänka på den här figuren när jag ser bilden på BH: http://www.aveleyman.com/Gallery/ActorsS/51761-29827.jpg😁
Citera
2016-11-21, 07:32
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Ur expressens artikel:
Citat:
I det marginaliserade gänget, stack Madeleine, vars ekonomi enligt exmaken bestod av sjukpenning från Norge och försäkringspengar från en nedbrunnen sommarstuga, ut som den mest välbärgade.

Nu lär restriktionerna vara släppta vilket innebär att hjärngänget får läsa expressen. Jag tror Benitas reaktion på citatet ovan är att nu äntligen blir hon första kvinna rakt in i HA's toppskikt, hon är ju med i ett mördargäng som tituleras med ett svårt ord.

Det känns skönt att slutet på den här soppan närmar sig, t o m pk-media verkar förlöjliga dom så jag tror på hårda domar. Axmyr som är mest straffad fick sitta 34 år, 17 år per mord, jag tror att Maddes mord kommer innebära långt många fler års internering totalt för de inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in