Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag gör tvärtom, för det mesta. Jag tror på det jag har god anledning att tro på. Ibland säger jag till och med att jag vet saker, när bevisen är riktigt starka.
Ditt exempel förstod jag ingenting av....
Bevis är bevis. Om du inte kan bevisa det du tror på så kan du helt enkelt inte det, utan väljer att tro på det ändå. Av ett eller annat skäl förstås, men likafullt inte bevis. Och det är ju precis så vi måste agera för att kunna göra något öht. Som regel har vi ju inte fullständig information om någonting, ändå måste vi ju ta beslut i både stort och smått, om vi ska byta jobb, om vi ska satsa på vårt förhållande och bilda familj, om vi köpa den där läckra men dyra bostadsrätten, om vi ska rösta på X eller Y, etc, etc. Hur ska man någonsin kunna bevisa allt man gärna skulle vilja ha bevis för, innan tåget redan har gått? Agera istället! Var pragmatisk. Ibland blir det fel, men det är ju inte värre än att man då får omvärdera situationen och agera igen, även då med bristfällig information, men iaf mer än förra gången. Även om äktenskapet kraschade kanske man då iaf har haft några fina år och så har man ungar att förhoppningsvis glädjas åt. Och nya möjligheter för fortsättningen.
Så här långt ingenting om religion, men vad jag förstår inget som hindrar att man fungerar likadant där. Känns det bra att be en bön när du är nervös för något? Gör det då, iaf så länge du tycker att det faktiskt ger något. Och just det verkar det vara en massa människor som gör. Tills vidare.