2016-08-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Den (boken "Kokain: Drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman" utav Lasse Weirup och Erik de la Reguerra - min anm.) är seg, men gedigen och väl värd att köpas för att ha hemma, men jag förstår att det finns många många böcker xom också sätter fingret right on spot.

I skrivande stund så har jag läst 144 sidor utav 525 i boken...för att inte bli off-topic angående ämnet för den här tråden, så har jag startat en ny tråd för boken: https://www.flashback.org/t2756209

Ett ytterligare citat utav Ron angående kokain finns i "tech"-bulletinen "PEP":

Citat:
Är du anhängaare av kulten, /.../

Jag är independent/oberoende/"Free Zone"-scientolog (https://www.flashback.org/sp58179389)

Citat:
/.../moral/.../

Scientologins "moral-kodex" (det finns dock ett antal, men denna får väl anses lättförståelig även när man inte är insatt i scientologin i övrigt överhuvudtaget...) heter "Vägen till lycka/Road to happiness"

Citat:
/.../ vet antingen jag eller du mer om sekten, du kan ha läst mkt av Hubbart och dianetics, men jag tror ju icke att det är riktigt där i fantasyn som rörelsens nätverk avspeglas /.../

"Inifrån-perspektivet" utav scientologin gör gällande att det är genom att läsa "Dianetics: The modern science of mental health" som man uppnår förståelse för ämnet (svenska översättningar kan heta sådant som "Dianetik: Hur tanken påverkar kroppen", men jag rekommenderar allmänt att man skaffar boken utan inblandning ifrån Scientologi-kyrkan, ifall man är intresserad utav verket...)

Citat:
/.../R.Dam/.../

Jag har läst "Avhopparen"...även om Dam i viss utsträckning problematiserar sådant som han varit med om i "Free Zone"-organisationen "Rons Org" (www.ronsorg.se), så tycker jag knappast att han avråder någon från Rons Org eller "Free Zone", åtminstone inte i den boken...

---

Jag har läst resten utav ditt svar, och du är hjärtligt välkommen att rikta min uppmärksamhet mot de delar ut det som är mest angelägna för dig att få svar på, eller att komma med ny kommunikation...
Citera
2016-08-25, 21:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
I skrivande stund så har jag läst 144 sidor utav 525 i boken...för att inte bli off-topic angående ämnet för den här tråden, så har jag startat en ny tråd för boken: https://www.flashback.org/t2756209

Ett ytterligare citat utav Ron angående kokain finns i "tech"-bulletinen "PEP":

Jag är independent/oberoende/"Free Zone"-scientolog (https://www.flashback.org/sp58179389)

Scientologins "moral-kodex" (det finns dock ett antal, men denna får väl anses lättförståelig även när man inte är insatt i scientologin i övrigt överhuvudtaget...) heter "Vägen till lycka/Road to happiness"

"Inifrån-perspektivet" utav scientologin gör gällande att det är genom att läsa "Dianetics: The modern science of mental health" som man uppnår förståelse för ämnet (svenska översättningar kan heta sådant som "Dianetik: Hur tanken påverkar kroppen", men jag rekommenderar allmänt att man skaffar boken utan inblandning ifrån Scientologi-kyrkan, ifall man är intresserad utav verket...)

Jag har läst "Avhopparen"...även om Dam i viss utsträckning problematiserar sådant som han varit med om i "Free Zone"-organisationen "Rons Org" (www.ronsorg.se), så tycker jag knappast att han avråder någon från Rons Org eller "Free Zone", åtminstone inte i den boken...

---

Jag har läst resten utav ditt svar, och du är hjärtligt välkommen att rikta min uppmärksamhet mot de delar ut det som är mest angelägna för dig att få svar på, eller att komma med ny kommunikation...
Tack fär vänligt svar och inbjudan till diskussion.

Jag vill ge dig detta, att jobba med en stund : https://youtu.be/ooUximeUnyQ

Denna länk, beskriver min ståndpunkt, sedan jag mötte scientologi, jag har en väldigt stabil inre tillit ska sägas. Däremot är frälsnignsmanin i samhället, stundtals enormt på och säljer och skapar reklam och säljer och vllsälja och ger sig inte. Jag köper inte scientologins så kalalde psykologi, jag har en för min del bättrre och kan ej ge mitt stöd åt pseudo. Men vet att många trillat dit och blivite mkt begivna på att övertuyga också de mest ovilliga. Det ligger i lobbyns natur, att berika sig på andras bekostnad.

men tack ändå, för god ton.
Citera
2016-08-25, 21:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Denna länk, beskriver min ståndpunkt, sedan jag mötte scientologi, jag har en väldigt stabil inre tillit ska sägas. Däremot är frälsnignsmanin i samhället, stundtals enormt på och säljer och skapar reklam och säljer och vllsälja och ger sig inte. Jag köper inte scientologins så kalalde psykologi, jag har en för min del bättrre och kan ej ge mitt stöd åt pseudo. Men vet att många trillat dit och blivite mkt begivna på att övertuyga också de mest ovilliga. Det ligger i lobbyns natur, att berika sig på andras bekostnad.

Man bör väl påpeka att det inte är freezonarna som sysslar med de "dirty tricks" som videon handlar om, dvs. smutskastning av folk och ändlösa processer. Snarare är de offer för det eftersom CoS betraktar dem som avhoppare och konkurrenter.
Citera
2016-08-27, 18:47
Medlem
Citat:

Jag har nu tittat på klippet...och vad mig beträffar, så innehåller det inte så värst mycket information utöver vad jag är van att ta del utav i ämnesområdet...men det var helt ok att kolla på...

En filmad scen, som förmodligen är ganska "klassisk" vid det här laget när det gäller Scientologi-kyrkans bemötande gentemot kritiker och avhoppare är https://www.youtube.com/watch?v=JM2SanSKk9c

Vill man ha ett exempel på vad som kan dyka upp på internet under den uttalade förevändningen att det rör sig om en opartiskt granskande undersökning, så kan man t.ex. titta på denna sida (det är starkt uppmuntrat att ha med sig sina "källkritiska glasögon"): http://www.scientologymyths.info/

Citat:

Tack själv!

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man bör väl påpeka att det inte är freezonarna som sysslar med de "dirty tricks" som videon handlar om, dvs. smutskastning av folk och ändlösa processer. Snarare är de offer för det eftersom CoS betraktar dem som avhoppare och konkurrenter.

Tack för detta...jag känner mig knappast som ett offer på det rent personliga planet, men det verkar ju helt klart som att personer som rör sig mer ute i offentligheten än vad jag gör, både får och har fått utstå en del "harassment".

Jag tänker också på något som Jenna Miscavige Hill (https://en.wikipedia.org/wiki/Jenna_Miscavige_Hill) skrev i sin bok Beyond Belief: My Secret Life Inside Scientology and My Harrowing Escape (fritt citerat ur mitt minne: ) om att hon trots att hon inte längre anser sig vara scientolog själv, och trots att hon t.ex. tycker att det läckta materialet som finns offentligt som handlar om OT-nivåerna gör att hon upplever scientologin i sin helhet som befängd, så kan hon likväl känna vissa sympatier med independent- och freezone-scientologer och delar utav deras strävan...
Citera
2016-11-21, 12:14
Medlem
Fittheligeandes avatar
När kommer Xenu att bryta sig fri?
Citera
2016-11-21, 15:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
När kommer Xenu att bryta sig fri?

Han släpptes fri för gott uppförande för ett par miljoner år sedan.
Han sågs senast i en köttkropp från Tilden i Nebraska ...
Citera
2016-11-23, 23:34
Medlem
Fittheligeandes avatar
För att förstå scinetologin så måste man förstå L Ron Hubbards historia. Scientologin har samma system som esoteriska ordnar, där de som nått en högre nivå har mer kunskap än de längre ner. Dock skulle jag hellre gå med i en esoterisk order än Hubbards sjuka sekt. Idag kan man ju läsa till sig allt om scientologi via nätet, det hade inte L Ron Hubbard räknat med.

Men att scientolgkyrkan har samma system som en hemlig ordern beror på L ron hubbards koppling till Aleister Crowley och Jack Parsons som han blåste på både pengar och flickvän. Hubbard var enligt hans son även med i Amorc en period. Hubbard efterapade Rosenkororderns symbol ganska duktigt.

http://usminc.org/images/crowleyscrossedoutcross.jpeg

Att vara med i hemliga sällskap verkar ge vissa personer en ide att starta egna religioner. Joseph Smith och Charles T Russel är två andra exempel.
Citera
2016-11-23, 23:34
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Han släpptes fri för gott uppförande för ett par miljoner år sedan.
Han sågs senast i en köttkropp från Tilden i Nebraska ...

Ha ha tror dom seriöst det?
Citera
2016-11-24, 01:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ha ha tror dom seriöst det?

Nej, men det skulle inte ha varit förvånande om de hade trott det i och med att praktiskt taget allt som Hubbard har sagt om sitt liv har varit lite överdrivet (om inte rentav påhittat - som till exempel att han blev blodsbroder med svarfötterna när han växte upp, vilket blir lite svårt eftersom svartfötterna för det första inte har någon tradition med "blodsbröder" och genom att det för det andra inte fanns någon svartfotsstam inom en 15 mils radie från den plats där Hubbard växte upp, alltså samma avstånd som från ena änden av Vättern till den andra änden).
Citera
2016-11-24, 06:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Scientologin har samma system som esoteriska ordnar, där de som nått en högre nivå har mer kunskap än de längre ner.

Det där stämmer inte alls inom scientologin.
Det stämmer att scientologin innehåller nivåer, men dessa nivåer är inte kunskapsnivåer.
Det enda som undanhålls andra scientologer är vad de översta nivåerna handlar om (OT-nivåerna). Denna del är däremot en ytterst liten del av scientologin (betydligt mindre än 1%).

Man kan dessutom uppnå nivåerna på två olika sätt - antingen genom att enbart låta sig auditeras eller genom att lära sig att auditera andra och samarbeta med någon annan så att båda tar sig uppåt.

Sedan kan man även studera vad scientologin handlar om utan att själv vare sig auditera eller auditeras särskilt mycket, vilket de flesta som arbetar i en scientologiorganisation gör.

De flesta som kommit till OT-nivåerna har gjort det genom att betala sig fram (alltså utan att auditera andra) och de har alltså egentligen inte några särskilt bred kunskap om scientologin och i många fall kan till och med scientologins kritiker mer om scientologin än dessa personer.

Sedan finns det auditörer som auditerar på de lägre nivåerna som har en mycket bred kunskap om vad scientologin är, men inte vet något alls om Xenu.

Inom scientologin är det alltså inte alls säkert att någon som nått en högre nivå har mer kunskap än de längre ner.
Citera
2016-11-24, 14:29
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
BMånga av Hubbards påståenden i dianetikboken har senare visat sig vara helt korrekta. Det var t.ex. revolutionerande 1950 att Hubbard påstod att personer under dianetikauditering kunde återkalla ljud och känslor från fostertiden. Numera är prenatalt minne ett accepterat faktum,

Precis sånt här trams är så signifikativt för Scientologin. Prenatala minnen är inte alls accepterat faktum. Tvärtom får man nog bege sig ut i psykologins och vetenskapens tassemarker, där förträngda minnen, tarotkort zonterapi och primalskriksterapi grasserar för att det alls ska accepteras.

Kraftfält eller thetaner är inte heller accepterade fakta idag.
Citera
2016-11-24, 15:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Precis sånt här trams är så signifikativt för Scientologin.
Om man ska vara korrekt så har det inget alls med scientologi att göra. Det är dianetiken som beskriver sådant. Det är alltså rent kroppsligt och har inget med någon påstådd thetan att göra.

Citat:
Prenatala minnen är inte alls accepterat faktum. Tvärtom får man nog bege sig ut i psykologins och vetenskapens tassemarker, där förträngda minnen, tarotkort zonterapi och primalskriksterapi grasserar för att det alls ska accepteras.

Det är din åsikt, men vetenskapliga studier visar något annat. Det är ett bevisat faktum att det finns "prenatalt minne", men vad som inte är fullt klarlagt är hur detaljerat detta minne är eller vilken inverkan det har på personens senare liv, vilket är var dianetiken går ut på [för] djupt vatten.

Citat:
Kraftfält eller thetaner är inte heller accepterade fakta idag.

Påstod jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in