2016-11-19, 14:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Neokonservatism uppstod, som så många andra otäcka ideologier, bland vänsterfolk, i det här fallet trotskister.

Det där är en sanning med modifikation. Den nykonservativa rörelsens Grand Old Man, historikern Leo Strauss, var i unga år en övertygad fascist som hyllade Mussolini.

Jag skulle snarare säga att det är en totalitär elitistisk rörelse som samlat på sig stolliga utopister och antidemokratiska element från både vänstern och högern. En syntes av trotskism och fascism om man så vill.
Citera
2016-11-19, 14:19
Medlem
Politico om avpolleteringen av Chris Christie. Nyttig läsning för alla som tror att Trump har nått sitt mål och inte bryr sig längre:
Citat:
In the days following the election, Trump expressed deep frustration about how Christie was handling the transition. In particular, he vented about how the governor had loaded up the team with lobbyists, the very class of people Trump had campaigned against, with his calls to “drain the swamp” in Washington. The president-elect also noticed that Christie had stocked his team with old New Jersey friends and allies.
Christie är en vän till Trump sedan decennier. Det tar en riktig ledare att göra sig av med honom för att inte kompromettera den nya administrationen i väljarnas ögon.

http://www.politico.com/story/2016/11/chris-christie-fall-grace-trump-231659
Citera
2016-11-19, 14:43
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har sett intervjun nu. Flynn säger en del bra saker, men när han kommer in på Iran framstår han som en traditionell neokonservativ extremist. Han pratar om att Iran "beter sig illa", utan att precisera hur, och utvecklar kärnvapen, vilket förstås är rent trams.

När jag säger att Flynn är en galning baserar det sig inte på några smädesartiklar om honom utan på vad han själv skriver i sin bok The Field of Fight, exempelvis följande:

Vem utom en galning skulle hävda något dylikt?

Trump verkar ladda upp sitt lag med massa anti-Iran dårar. Här mer djupgående om Flynns tankar kring Iran, när han vittnade inför "the House Foreign Affairs and Armed Services subcommittee on the Middle East and North Africa on June 10, 2015" strax innan kärnkrafts-dealen blev av:

https://lobelog.com/lt-gen-michael-flynn-ret-has-it-in-for-iran/

Det förklarar nog varför den israeliska högern i mångt och mycket varit glada över Trump som ny president...
Senast redigerad av Guillounism 2016-11-19 kl. 14:46.
Citera
2016-11-19, 15:11
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Trump verkar ladda upp sitt lag med massa anti-Iran dårar. Här mer djupgående om Flynns tankar kring Iran, när han vittnade inför "the House Foreign Affairs and Armed Services subcommittee on the Middle East and North Africa on June 10, 2015" strax innan kärnkrafts-dealen blev av:

https://lobelog.com/lt-gen-michael-flynn-ret-has-it-in-for-iran/

Det förklarar nog varför den israeliska högern i mångt och mycket varit glada över Trump som ny president...

Det är extremt oroväckande uttalanden av Flynn som citeras i artikeln du länkar till:

Citat:
Israel lives under the threat of total annihilation from Iran and other Islamic radical elements in the region—something the United States must never allow, nor should we deal equally with those who spew this type of hatred and bigotry.

Citat:
Iran has every intention to build a nuclear weapon.

Citat:
Iran’s stated desire to destroy Israel is very real.

Citat:
I believe that Iran represents a clear and present danger to the region, and eventually to the world.

Citat:
As the Washington Post editorialists have said, regime change in Tehran is the best way to stop the Iranian nuclear weapons program.

Flynn är, som sagt, en riktigt farlig galning som har svalt judelobbyns anti-iranska propaganda med hull och hår.

De utnämningar Trump gjort hittills - Pence, Sessions, Pompeo, Flynn - är hökar och krigshetsare hela bunten. Det enda potentiella undantaget är Bannon. Var han står utrikespolitiskt är oklart, men han uppges vara en varm Israelvän.
Citera
2016-11-19, 15:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har sett intervjun nu. Flynn säger en del bra saker, men när han kommer in på Iran framstår han som en traditionell neokonservativ extremist. Han pratar om att Iran "beter sig illa", utan att precisera hur, och utvecklar kärnvapen, vilket förstås är rent trams.

När jag säger att Flynn är en galning baserar det sig inte på några smädesartiklar om honom utan på vad han själv skriver i sin bok The Field of Fight, exempelvis följande:

Vem utom en galning skulle hävda något dylikt?

Vad gäller Iran, så går det ju knappt att hitta någon amerikansk politiker vare sig till vänster eller höger som har vettiga åsikter. Vad det patologiska hatet mot Iran hos amerikanska politiker beror på kan man fundera över, men Flynn skiljer sig alltså inte från alla andra på den punkten.

Boken The Field of Fight skrev Flynn tillsammans med en gammal kompis, den ökände nykonservative konspirationsteoretikern Michael Ledeen. Ledeen har umgåtts flitigt med italienska fascister och påstås bland annat ha varit den som låg bakom det förfalskade så kallade Nigerbrevet som Bush II använde för att rättfärdiga invasionen av Irak 2003:

http://en.wikipedia.org/wiki/Niger_uranium_forgeries

Att Flynn umgås med en sådan dåre och till och med skrivit en bok ihop med honom är naturligtvis en belastning. Men jag misstänker att det var Ledeen som höll i pennan när meningen du citerade skrevs.

Detta sagt, så är iranofobin och islamofobin förvisso något som talar emot Flynn. Det som talar för honom är att han till skillnad från det nykonservativa etablissemanget inser att kampen mot terroristerna i Syrien och Irak måste prioriteras framför regimbyten och andra nykonservativa drömmar.
Citera
2016-11-19, 15:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
seeeg321 skrev

Skillnaden mellan Putin och Trump är att Trump inte vill vara president så the GOP kör över honom.

Vi alla kommer ihåg Putins första dag på jobbet när han hade möte med alla oligarker och sa åt dem att från och med nu ska vi leda Ryssland på mitt sett.

1 månad senare grät alla oligarker ut i media utanför Rysslands gränser och ingen vågade sig tillbaka till Ryssland.

Fortsätter Trump som the GOP gjort innan och fyller fickan på rika jävlar. Så kommer allt Trump byggt upp falla sönder. Till och med hans största fans kommer pissa på hans grav.

Ha, ha. Sjukt bra start av Donald Trump. Sessions - Flynn - Pompeo är en otroligt stark början. Alla är riktiga hökar. Jag hade gärna sett Ted Cruz som Secretary of Homeland Security. Han är också en riktig hök och har helt rätt inställning.

Här frågar han ut den nuvarande chefen för DHS Jeh Johnson:

Ted Cruz Questions DHS Sec on Scrubbed Records of Muslim Brotherhood

https://www.youtube.com/watch?v=aBf25LaTN4U
Citera
2016-11-19, 15:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad gäller Iran, så går det ju knappt att hitta någon amerikansk politiker vare sig till vänster eller höger som har vettiga åsikter. Vad det patologiska hatet mot Iran hos amerikanska politiker beror på kan man fundera över, men Flynn skiljer sig alltså inte från alla andra på den punkten.

Den avgående presidenten har varit rätt nykter i sin inställning dock.
Citera
2016-11-19, 15:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Den avgående presidenten har varit rätt nykter i sin inställning dock.

Det kan jag hålla med om, men han fick kämpa i motvind på hemmaplan. Det var tur att Clinton avgick som utrikesminister 2013. Annars hade Iranavtalet aldrig blivit av. Kerry har trots allt gjort ett ganska bra jobb. Man får hoppas att Trump väljer någon som liknar Kerry mer än Clinton som utrikesminister.
Citera
2016-11-19, 15:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om, men han fick kämpa i motvind på hemmaplan. Det var tur att Clinton avgick som utrikesminister 2013. Annars hade Iranavtalet aldrig blivit av. Kerry har trots allt gjort ett ganska bra jobb. Man får hoppas att Trump väljer någon som liknar Kerry mer än Clinton som utrikesminister.
Jo absolut. Tror tyvärr det blir svårt, de namn som florerat inger inte mycket hopp. Hoppet står till, som vi varit inne på, att en lydig minister väljs. En minister som drivs mer av karriärsklättrande än av ideologisk övertygelse. Det är därför jag hoppas på Giuliani i valet mellan honom och Bolton.

En affärsinriktad deal-maker hade varit att föredra, men jag har inte sett något sådant namn i förhandsspekulationerna. Dock undrar jag hur initierade dessa förhandsspekulanter verkligen är, då de t ex hävdat att Giuliani var det säkraste tipset för AG.

Jag hade firat ordentligt om han slog alla med häpnad och tog in Rand.
Citera
2016-11-19, 15:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jo absolut. Tror tyvärr det blir svårt, de namn som florerat inger inte mycket hopp. Hoppet står till, som vi varit inne på, att en lydig minister väljs. En minister som drivs mer av karriärsklättrande än av ideologisk övertygelse. Det är därför jag hoppas på Giuliani i valet mellan honom och Bolton.

En affärsinriktad deal-maker hade varit att föredra, men jag har inte sett något sådant namn i förhandsspekulationerna. Dock undrar jag hur initierade dessa förhandsspekulanter verkligen är, då de t ex hävdat att Giuliani var det säkraste tipset för AG.

Jag hade firat ordentligt om han slog alla med häpnad och tog in Rand.

Rand Paul skulle bli en bra utrikesminister. En annan ganska vettig kandidat som nämnts är Sydcarolinas guvernör Nikki Haley:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikki_Haley

Angående Bolton vs. Guiliani, se vad jag skrev ovan:

http://www.flashback.org/p59069996#p59069996
Citera
2016-11-19, 15:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Rand Paul skulle bli en bra utrikesminister. En annan ganska vettig kandidat som nämnts är Sydcarolinas guvernör Nikki Haley:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikki_Haley

Angående Bolton vs. Guiliani, se vad jag skrev ovan:

http://www.flashback.org/p59069996#p59069996
Nja, Bolton skulle kunna göra stor skada med sitt oresonliga sätt, vilket öppnar för konflikter. Få, om någon stat, kan ignorera en amerikansk utrikesminister även om man så skulle önska.

Giuliani är slipad vad gäller maktspel och ränksmideri, men jag har svårt att se honom som någon som kan vrida Trumps grundinställning i utrikesfrågor, och har också svårt att se hans drivkraft att göra det då jag ser honom som en person som knappt äger en ideologisk övertygelse. Han följer minsta motståndets lag till politisk makt och ser det förmodligen som icke nyttomaximerande att försöka omvända Trump.

Här är ett exempel på hur djupt Giulianis utrikespolitiska tänkande når.

https://www.youtube.com/watch?v=cQrwKr_b4Lg

Han kan uttala sig i frågor där han får med sig 90% av en redan övertygad samling människor genom luftfyllda oneliners, men jag ser inte honom som en individ som i en mer djuplodande diskussion kan framföra sakargument som håller.

Han är ingen tänkare. Han är en doer. Skulle passa utmärkt som guvernör.
Citera
2016-11-19, 15:54
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Att Flynn umgås med en sådan dåre och till och med skrivit en bok ihop med honom är naturligtvis en belastning. Men jag misstänker att det var Ledeen som höll i pennan när meningen du citerade skrevs.

Det är möjligt. Men i så fall är Flynn en omdömeslös dumskalle som villigt låter sig styras av neokonservativa krigshetsare. I vilket fall är han direkt olämplig för posten som National Security Advisor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in