2016-11-19, 15:36
Medlem
Adsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Om du nu inte sitter på beviset som mänskligheten letat efter i tusentals år,
att gud finns eller inte finns, så tycker jag att vi måste utgå från att vi inte vet.

Beviset heter logiskt tänkande, och det har vissa av oss.
Citera
2016-11-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om man är UTAN en GUD, så ska man också vara utan hans förpliktelser. GUD finns ju inte enligt en ateist, så en ateist som verkligen är ateist är lite svårt att få tag på. Det är precis det som jag menar är självbedrägeriet och ett sjukligt tillstånd. Du kan nu ta bort GUD och referera till vad som helst som förpliktar dig till det du gör. Men så länge du har denna objektiva moral så tror du på samma förpliktelser.
Om inte presentera ett nytt system..
De jag såg i Japan var friska eftersom dessa levde i enlighet med sina ideal. De var ateister som gjorde allt möjligt. Åt öron, dödade någon och kunde hända att man tom började skära i sig själv. De var verkligen utan GUD.

Men hur svårt ska det vara att förstå.. Att jag till exempel anser att det är fel att döda andra människor och att detta råkar överensstämma med de tio budorden, innebär INTE nödvändigtvis att jag hämtat denna moral från budorden. Har du svårt med logiken?

Att du måste bli tillsagd av en låtsaskompis vad som är rätt och fel för att du inte ska bete dig som ett monster, säger mer om dig än om ateister.
Citera
2016-11-19, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Om du nu inte sitter på beviset som mänskligheten letat efter i tusentals år,
att gud finns eller inte finns, så tycker jag att vi måste utgå från att vi inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Adso

Vad är det för "logik" som kan bevisa eller motbevisa det ofalsifierbara?
Citera
2016-11-19, 15:58
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
På vilket sätt anser du att logiskt tänkande, är ett bevis till ditt påstående att gud inte finns.
Citera
2016-11-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om man är UTAN en GUD, så ska man också vara utan hans förpliktelser. GUD finns ju inte enligt en ateist, så en ateist som verkligen är ateist är lite svårt att få tag på. Det är precis det som jag menar är självbedrägeriet och ett sjukligt tillstånd. Du kan nu ta bort GUD och referera till vad som helst som förpliktar dig till det du gör. Men så länge du har denna objektiva moral så tror du på samma förpliktelser.
Om inte presentera ett nytt system..
De jag såg i Japan var friska eftersom dessa levde i enlighet med sina ideal. De var ateister som gjorde allt möjligt. Åt öron, dödade någon och kunde hända att man tom började skära i sig själv. De var verkligen utan GUD.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Men hur svårt ska det vara att förstå.. Att jag till exempel anser att det är fel att döda andra människor och att detta råkar överensstämma med de tio budorden, innebär INTE nödvändigtvis att jag hämtat denna moral från budorden. Har du svårt med logiken?

Att du måste bli tillsagd av en låtsaskompis vad som är rätt och fel för att du inte ska bete dig som ett monster, säger mer om dig än om ateister.

Vill göra detta ännu tydligare med ett exempel:

Jag antar att du, IR5, inte tror på Det flygande spaghettimonstret. I The gospel of the flying speghettimonster kan vi läsa "I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Kill, Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others."

Enligt din hemmasnickrade logik bör jag alltså därför kunna hävda att om du VERKLIGEN inte trodde på DFSM så skulle du inte följa detta budordet, utan mörda i hans namn.

Totalt galet tänk, eller hur?
Citera
2016-11-19, 16:51
Medlem
Adsos avatar
Ni saknar logiskt tänkande om ni måste få förklarat för er varför Gud inte existerar.
Citera
2016-11-19, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni saknar logiskt tänkande om ni måste få förklarat för er varför Gud inte existerar.

Kan DU "förklara" (vad du nu menar med det) varför 'gud' (vad du menar med det) inte existerar?
Citera
2016-11-19, 18:14
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Göra åt vad? Om det är vetenskap du tror dig försvara kan jag inte påminna mig att jag har sett dig skriva något minnesvärt öht på Astronomi eller på Fysik där jag är mest aktiv.

Och hur är det egentligen med konflikten mellan religion och vetenskap? Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, där t ex allt färre går ur den fd statskyrkan (SvK), samtidigt som våra skolelever presterar allt sämre i en internationell jämförelse (PISA).

Dödahavs-rullarna började förresten hittas 1947 vilket inte riktigt är 2000 år sen. Hur har du det egentligen med den vetenskapliga faktakollen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dahavsrullarna

OK jag trodde de flesta skulle förstå vad jag menade men vi rättar till det så alla förstår nu(även du),,, (man hittade dödahavs-rullarna då 1947)

(Och ang våra skolelever så är det inte pga våra RIKTIGA svenskars elevers prestationer!Mer diskussion om det ämnet vill jag inte gå in på här...OK!)
Senast redigerad av Erik Öst 2016-11-19 kl. 18:27.
Citera
2016-11-20, 10:08
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan DU "förklara" (vad du nu menar med det) varför 'gud' (vad du menar med det) inte existerar?

Ser fram mot din förklaring Adso.
Citera
2016-11-21, 03:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Intressant analys. Och så går de och väljer Donald Trump som president?? Mannen som t ex går emot vetenskapen om klimatförändringar. Hurra för vetenskapens seger!
Ja när man har att välja mellan pest eller kolera går det på ett ut.
Finns lite mer frågor inom politik folk bryr sig om än tyckande om vetenskap och klimatförändringar om du inte förstått det.
Citat:
Enligt PISA presterar även toppeleverna allt sämre, läste jag ganska nyligen. Men ändå med allt högre betyg. De kanske går emot strömmen och blir mer religiösa, eller hur tänker du där? Backa upp dina påståenden med fakta, silvoplä.
Vad menar du jag skall backa upp, att afghanska och sudanesiska flyktingar som kommer från länder där det krigats sedan 90-talet och efter de bott i flyktingläger i många år saknar basala kunskaper när de kommer till Sverige eller att förortsskolorna generellt presterar dåligt i nationella proven eller att studiemiljön för ungdomarna blir ansträngd om man är trångbodd?
Läser eller ser du inte på nyheter alls?
Citat:
Vad har du själv för Topic-relevant poäng?
Du vill alltså inte svara på frågan, så du har ingen poäng alls med andra ord?
Citat:
Äntligen bevis! Har du publicerat det?
Bara en förlängning av något som heter bevisbörda något som du som hävdar att du är så duktig inom fysik borde inse.
Men det gör du uppenbart inte.
Citera
2016-11-21, 08:39
Medlem
Bogomils avatar
Notera vänligen att jag nu poängterar, att det inte är bl.a. intellektuell tröghet per se jag för min del kallar "mental dysfunktionalitet".

Det är intellektuell tröghet använt i pådyvlande syfte jag kallar mental dysfunktionalitet.
Citera
2016-11-21, 10:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Bara en förlängning av något som heter bevisbörda något som du som hävdar att du är så duktig inom fysik borde inse.
Men det gör du uppenbart inte.

DU skrev "vi vet att de gudar som ges i religionerna inte existerar". Det är du kommer med ett starkt påstående om att "vi vet" hur det faktiskt är. Och därmed är ju bevisbördan din. Förstår du?

Ang fysik är du som alla andra välkomna till fysikforumet för att sopa mattan med mig. Om du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in