[quote=Sotern|8615614]
Citat:
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Nu är sinneslidelse eller överdriven ängslan, nervositet att inte vara älskad av gud befinnande sig på en skala : att gå all in så här.. med att klumpa religiositet att som per definition, vara mental barlast.. ja beror på.. masshysteri, med ogenomtänkt idealism, kan framodla krav på mental inställlning som påkräver sådant kuvande, att det ner till individnivå.. infinner sig ständig olustkänsla, ständig avsaknad av att ha infriat, det kan visa sig att man framskapat vilja att låta människor självreflektera sig som bristfulla varelser.. i "behov" av högre makt, där ställföreträdande ena dagen är Gud, nästa dag är Doktorn, nästa dag är Professorn, nästa dag är Veteskapsmannen.nästa dag är Magikern, medan det blir flitigt spring mellan Översteprästen Doktorn, Magikern Kvacksalvaren med magiska påläggningen.. sju dar i veckan året om livet ut.
Kroniskt tillstånd av vanmakt, det kan bli så, det har varit så och röster för att det är normaltillstånd i guds hage, ja det finns bevis om att det har infunnit sig sådana tillstånd , dock inte så generellt som din känsla kanske.. jag vet ju inte här om just din åsikts orsakssamband, att du har belägg för att RELIGIONEN eller tolkarna.. haft det bästa för ögonen.
Erfarenheterna som vilar på empiriskt grundade och därmed inte spekulativ kommersialism av samhällsintressen att tillskansa sig cred, utan ren och neutralt hederlig undersökning, har för handen att människor lidit av neuroser, neuroser ger i sin tur upphov till ett tillstånd där manipulativ mental bearbetning via religionernas olika tolkningsfigurer, medvetet visat sig bära på ibland gravt snedvriden verklighetsuppfattning, vilket kan visa på att däremot den karisma som uppodlas i det sken av sanning man ständigt och mkt, mkt enormt mkt frekvent använder sig av.. har försatt många i ett duperat tilstånd.. när de sökt Gud.. men funnit sig i mental fälla.. och behövt söka hjälp för endera polariserade mentala tillstånd att inte kunna skilja på internt/externt.. mitt och ditt... gränser suddats ut... osv,
Det kan vara att ämnet är för SVÅRT, för att flashbackare i rel.forumet.. ska förstå vidden och avgrundsdjupet i mentalsjukdom, då ämnet inte är greppbart via att ta fram en bibel, eller vara levande individ.. jag lever jag "är normal" jag "förstår" religion och jagär-minsann-inte-sinnessjuk-så -jag "fattar" minsann att det är stört omöjligt att religioner kan ansvaras för mentalt svåra tillstånd, som till slut ges diagnos psykisk sjukdom.. t.ex sekt-relaterat.
Sekt-relaterade sjukdomstillstånd, är ETT FAKTUM.
Sedan när hur och hur många, nej tänker inte alls servera statistik, det får du ordna själv men lycka till, det blir inte lätt...
Integritet, gud och integriteten, kollektivet och integriteten... när känner individen att den inte behöver intim integritet längre.. utan vill börja missionera... för flera.. om att har-den-inte-gud.. är den förtappad...
Citat:
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Ett mentalt tillstånd som låter individen lida mer för sina känslor & tankar, kan övergå vinsten med att fasthålla sitt eller kollektivets ideal... okej?
Terapeutiska värdet i den trygghet man trot kommer infinna sig, kan istället förbytas till smygande debuterande psykotiskt tillstånd, när avstämming mot verkligheten blir en besvikelse.. det smyger sig på sständigt lågfrekventa svek.. i själen.. som man vill "få fatt i" enbart själsarbetet har försatt många i svåra tillstånd. Alla ler inte med läpparna upp till öronen och sjunger jalleluja, när de kommer hem.. eller när gruppen löses upp och livet kör vidare.. undrar de var euforin tog vägen.. i tron att det är ett normaltillstånd.
Lyckonormer... och kom inte med svartvita billiga retoriska knep här nu, att minsann är livet kravfullt.. var inte så patetisk, diskutera lite moget genom att håll dig till Topic, gärna det är tacksamt att respektera topic, det är de svårare tillstånden som avses, det finns evidens kring detta, du behöver anstränga dig att skapa minsta förmågan att respektera när det inte är riktigt passande attdra upp t.ex bibeln, i detta. ÄVen om TS är t.ex omogen... oerfaren.. så finns nog en ärlig avsikt, att inte börja kollra bort topic, som att vara t.ex främlingshatare och sådant YTLIGT, det handlar om DET INRE, som börjar jaga.. mana... och kan bli livsfarligt, med t.ex tankar om suicidal lösning på längtan till gud-problematiken. olika depressiva tillstånd som infinner sig när sex. blir smutsigt och inte längre "rent" ... uppfyllelser där orimligheter.. inte
längre är saliga... saligt att tjäna gud.. men hur pass rimligt..
Du som identifierar dig med trådrubrikerna, kan inte vara så torr bakom öronen utan borde ju ha fått din dator låst att öht logga in på forum för diskussion, att diskutera religion, är inte att slänga ten i huvudet på varandra, rubriken syftar inte på din persona. Däremot behöver du kanske kunna utnyttja din person för att kunna skriva om topic.
Kort eller långt, jag personligen skiter i vilket! så länge det är relevant.
Citat:
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Nej precis, det är en så kallad inre hemlighet... man vill putsa upp det magiska, som kan vända till omagiskt...och plåga.
Det var bra att du ställde denna gråga så här och att du vågade tala klarspråk med frågans inre addressat... vad kan hända.. vad får så många i allienerat tillstånd att börja smutskasta glädje och livslust (inte sexuellt nu, då många redan fanatiskt gudsövertygade, har fastnat i att glädje = förfall)
.. i sig en om än svag, indikation... tyvärr. (därmed inte sagt att den ÄR sjuk, men indikation på sämre tillstånd)
Citat:
Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.
Jag är benägen att hålla med Robert M Pirsig. Det var mer än klämkäckt sagt av honom. Men man kan visst tolkade så och låta det provocerande styra diskussionen, som jag tror det redan förorsakat lite grand.
Bilket är eg. bra.

.. en varfylld böld, mår bra av att skäras upp, ibland måste det så.