2016-11-17, 17:47
  #95725
Bannlyst
så jävla många låtsas detektiver hära, rätt person sitter inspärrad för snubben är fan inte frisk, att tro att de skulle vara MB eller AB är fan helt efterblivet...
Citera
2016-11-17, 22:03
  #95726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabusinez
så jävla många låtsas detektiver hära, rätt person sitter inspärrad för snubben är fan inte frisk, att tro att de skulle vara MB eller AB är fan helt efterblivet...

Det var ju ett moget inlägg , har du information som styrker din åsikt?
Nu håller jag med dig i skuldfrågan, men din ton anger att du sitter inne på mer info. Vill Du berätta mer?
Citera
2016-11-18, 22:02
  #95727
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Exempel på en figur som blev fortsatt dömd efter resning, som jag nämnde i förbifarten.

Står om fallet i denna rapport: 'Justitiekanslerns andra rättssäkerhetsprojekt'

Fallet refererat här: Högsta domstolens referat NJA 2007 N 33

Dagens Juridik tog också upp fallet här: Fängelsestraff för sexbrott kvarstår efter resning

Dåligt exempel eftersom nya vittnen och rättsmedicinska utlåtande även framkom till målsägandes fördel.

Förutsätter vi att inget nytt till men för åtalad framkommer och resning beviljas går han fri.
Citera
2016-11-18, 22:10
  #95728
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Dåligt exempel eftersom nya vittnen och rättsmedicinska utlåtande även framkom till målsägandes fördel.

Förutsätter vi att inget nytt till men för åtalad framkommer och resning beviljas går han fri.
Ja, ett karriärlystet hovrättsråd går inte med fördel emot HD.
Citera
2016-11-18, 23:30
  #95729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag försöker förklara hur svårt, för att inte säga omöjligt det är att sätta dit någon annan för ett mord man begått själv. Du tror väl inte på allvar att det räcker med blod från offret för att sätta dit någon? Vad hade hänt om KJ haft ett vattentätt alibi? Om ingenting i övrigt pekade på att han var skyldig?

Nu finns det ju i och för sig information som i någon mån talar för att KJ inte begick mord och styckning vid den tidpunkt som åklagaren hävdat i rättegången.
Det hamnade dock i den hemliga slasken, för att man inte var intresserad när man ju hade blod och därmed kände sig säkra på att kunna sätta dit honom.

Med det i bakhuvudet känns TR-förhandlingen djupt oetisk.
Man har drivit en tes om att VB mördades av KJ och försökt få det att vara givet att det skedde i lägenheten, trots att man inte har något som tydligt talar för att ett mord ska skett i lägenheten.
Och man har fokuserat på en tid som inte riktigt lirar med den tekniska undersökningen, där analys av KJ:S teknik talar mot att han skulle vara ute och skjutsa runt lik på byn.
Det är faktiskt väldigt märkligt att en åklagare gör så.

Man har en tidslinje som inte alls känns glasklar och förmodligen spruckit om man faktiskt inte aktivt mörkat information för att förändra verkligheten.

I den kontexten blir fynd av blod ganska svagt.
Citera
2016-11-19, 11:33
  #95730
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Nu finns det ju i och för sig information som i någon mån talar för att KJ inte begick mord och styckning vid den tidpunkt som åklagaren hävdat i rättegången.
Det hamnade dock i den hemliga slasken, för att man inte var intresserad när man ju hade blod och därmed kände sig säkra på att kunna sätta dit honom.

Med det i bakhuvudet känns TR-förhandlingen djupt oetisk.
Man har drivit en tes om att VB mördades av KJ och försökt få det att vara givet att det skedde i lägenheten, trots att man inte har något som tydligt talar för att ett mord ska skett i lägenheten.
Och man har fokuserat på en tid som inte riktigt lirar med den tekniska undersökningen, där analys av KJ:S teknik talar mot att han skulle vara ute och skjutsa runt lik på byn.
Det är faktiskt väldigt märkligt att en åklagare gör så.

Man har en tidslinje som inte alls känns glasklar och förmodligen spruckit om man faktiskt inte aktivt mörkat information för att förändra verkligheten.

I den kontexten blir fynd av blod ganska svagt.


I detta avseende hade de saknade signaleringslistorna varit intressanta att slå en närmare blick på.
Citera
2016-11-19, 12:17
  #95731
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I det här fallet räckte det med blod från offret, och det var inte svårt att plantera. Inget annat bevisar KJ:s skuld. Om KJ hade kunnat bevisa sin oskuld hade planteringen misslyckats, men mördaren hade inte satt dit sig själv. Mördaren kan mycket väl ha vetat att Vatchareeya var hos KJ på kvällen, och då hade han inget alibi.

Hon kanske tog livet av sig, någon fick panik och upptäckte sitt intresse för styckning.
Citera
2016-11-19, 12:53
  #95732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon kanske tog livet av sig, någon fick panik och upptäckte sitt intresse för styckning.

Sticka sig själv i hjärtat?; ja inte omöjligt. Att även sticka sig själv i ryggen?; iaf klart mindre troligt.
Citera
2016-11-19, 17:42
  #95733
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, ett karriärlystet hovrättsråd går inte med fördel emot HD.

Quoter fick nog lite hybris när hen klankade ner på seriösa skribenter som är insatta i fallet. Liten tuva stjälper stjälper ofta stort lass.
Intressant att det tar lång tid för resning talar för att den kan bli av.
Citera
2016-11-19, 20:26
  #95734
Medlem
Reimers avatar
Aktbilaga 25 som är det senaste som Kyrö har skickat till HD innehåller 449 sidor med kompletteringar som jag antar kommer från den slask som åklagare och polis så glatt hemligstämplade, dyr som fan är den också 928 kr kostar den vilket är ett skamligt förfarande av en offentligt finansierad myndighet, de borde fan ha skyldighet att lämna ut den gratis, jag och andra är ju deras finansiärer via våra skattemedel.

Nu har ju Kyrö begärt att få ut fler dokument från den "hemliga slasken" så troligen kommer det en inlaga till från Kyrö som kommer att kosta skjortan, det är väl själva fan att behöva betala för att se om våra rättsvårdande myndigheter sköter sig.

Vad som förundrar mig är storleken på det material som åklagare och polis inte ansåg att det behövdes redovisas.
Citera
2016-11-19, 21:48
  #95735
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Aktbilaga 25 som är det senaste som Kyrö har skickat till HD innehåller 449 sidor med kompletteringar som jag antar kommer från den slask som åklagare och polis så glatt hemligstämplade, dyr som fan är den också 928 kr kostar den vilket är ett skamligt förfarande av en offentligt finansierad myndighet, de borde fan ha skyldighet att lämna ut den gratis, jag och andra är ju deras finansiärer via våra skattemedel.

Nu har ju Kyrö begärt att få ut fler dokument från den "hemliga slasken" så troligen kommer det en inlaga till från Kyrö som kommer att kosta skjortan, det är väl själva fan att behöva betala för att se om våra rättsvårdande myndigheter sköter sig.

Vad som förundrar mig är storleken på det material som åklagare och polis inte ansåg att det behövdes redovisas.
Jag är på mitt generösa humör idag, så du får första sidan. Nu behöver du bara beställa 448 sidor för 926 kr. https://minfil.org/d4qeq3bfb2/Aktbilaga_25__sid_1.pdf
Citera
2016-11-19, 22:40
  #95736
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Exempel på en figur som blev fortsatt dömd efter resning, som jag nämnde i förbifarten.

Står om fallet i denna rapport: 'Justitiekanslerns andra rättssäkerhetsprojekt'

Fallet refererat här: Högsta domstolens referat NJA 2007 N 33

Dagens Juridik tog också upp fallet här: Fängelsestraff för sexbrott kvarstår efter resning

Nu vart det tokigt, därav citerar jag detta inlägg då du i dina "kloka" svar till allehanda
skribenter tappade bort dig. I ett försök att verka smart. Att citera det inlägget hanterar
jag inte då allt rörs ihop. Därav detta svar på ännu ett ifrån dig värdelöst citat, dock ett citat
där du, din dumme fan, endast bekräftar mina juridiska fingerfärdigheter.

Tack.

Vad du säger är "högre straff kan ske (till den dömdes fördel) i resningsmål men har
dock aldrig skett- men möjligheten finns" . Nåt sådant din statans idiot, rent ut sagt. Pinsamt.


Reimer, vad skall vi göra då . Goa som vi är, lägga ut sidan 20.

By the Way, mitt kontonummer är 1234567.....
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-11-19 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in