2016-11-17, 00:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Trams.
Ja, det håller jag med om. Allt tal om planteringsmördare i farten är bara rent trams.
Citat:
Hur ska jag veta det? Du får väl berätta det själv, och hoppas att han drar tillbaka resningsansökan, om du inte står ut med att han får en ny prövning
Bli inte så upprörd.
Jag har fått alldeles fel för mig då för jag trodde faktiskt att ni hade nån liten kontakt
med varandra. Men så var det alltså inte. Sorry för detta.

Sen: Nej, jag hoppas inte alls på att det ska dras tillbaka nånting. Lite sent att göra nu förresten
när saken hamnat hos självaste RÅ.
Jag står ut ifall det skulle gå dithän att ärendet prövas på nytt. Inga problem.

Nu tror jag ju dock att det aldrig blir aktuellt.
Det är ju knepigt som fan vanligtvis att få till en sån där resning. Bara hör vad välkände
Alhem nere i Skåne har att säga om saken, han som åtalat en och annan gosse och jänta
i sina dar:
Citat:
Att få igenom en resningsansökan till Högsta domstolen är ingen lätt sak.
Förre överåklagare Sven-Erik Alhem förklarar varför.

– Det ska mycket till och är svårt, säger han.

I juridikens värld och särskilt av riksåklagare, påpekar han, används begreppet orubblighetsprincipen. Den står för att om en dom vunnit laga kraft så ska den gälla.

Men samtidigt finns alltså möjligheten att begära resning hos Högsta domstolen, vilket oftast slutar med ett misslyckande.
Det krävs nämligen en hel del.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sven-erik-alhem-svart-att-fa-resning/

Om det tillåts mig så skulle jag nog uppskatta chansen till resning i KJ-fallet i procent så här:

Beviljande: 15%
Avslag: 85%

edit: Den fruktade Stenbergapyromanen må ha försökt plantera med den avhuggna tummen
från offret men det gick ju inte så bra visade det sig. Hade det försökts i andra fall så hade
det nog fanken blivit avslöjat då också.
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-17 kl. 01:51.
Citera
2016-11-17, 02:17
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det håller jag med om. Allt tal om planteringsmördare i farten är bara rent trams.

Bli inte så upprörd.
Jag har fått alldeles fel för mig då för jag trodde faktiskt att ni hade nån liten kontakt

Sen: Nej, jag hoppas inte alls på att det ska dras tillbaka nånting. Lite sent att göra nu förresten
Jag står ut ifall det skulle gå dithän att ärendet prövas på nytt. Inga problem.

Det är ju knepigt som fan vanligtvis att få till en sån där resning. Bara hör vad välkände
Alhem nere i Skåne har att säga om saken, han som åtalat en och annan gosse och jänta
i sina dar:

Om det tillåts mig så skulle jag nog uppskatta chansen till resning i KJ-fallet i procent så här:

edit: Den fruktade Stenbergapyromanen må ha försökt plantera med den avhuggna tummen
från offret men det gick ju inte så bra visade det sig. Hade det försökts i andra fall så hade

Hela rättsystemet är i fara om man tänker sådär.

"Tunnel vision can occur at any point in the criminal justice process.132 An officer may be so convinced of an eyewitness’s identification that he ignores other case facts that point away from the suspect’s guilt; a forensic scientist may conduct a hair comparison and see such a close match between that of the perpetrator and a suspect that he overlooks fingerprint analysis that isn’t as compelling; a prosecutor may be so satisfied with a suspect’s confession that he discounts forensic evidence that inculpates others; or a defense lawyer may consider the prosecution’s case so airtight that he doesn’t bother to look deeper into the government’s files. Any of these possibilities may explain why innocent individuals are named as suspects and prosecuted all the way to a conviction. These are not just theoretical possibilities; the many case studies of wrongful convictions show these errors are real and have grievous consequences."

Kapitel. 3
Om tunnel vision.

http://scholarlycommons.law.northwestern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=7364&context=jclc
Citera
2016-11-17, 03:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Hela rättsystemet är i fara om man tänker sådär.
Utgångspunkten ska vara att det nästan alltid planteras i mordfall när det finns teknisk
bevisning i form av blodspår, fingeravtryck och DNA eller sånt illasinnat elände kan bara
tänkas hända nån enstaka gång som kanske i självaste Boden för några år sedan?

Man har faktiskt blivit rätt van vid att få höra om möjliga planteringar både här och där.
Senast i fallet Lisa Holm. Den livstidsdömde mördaren har minsann, hävdar vissa bestämt
på detta forum, varit utsatt för en stor hemsk komplott med särdeles raffinerad plantering av
alla de spåren som kom från honom och gjorde så att han fälldes för illdådet i Blomberg,
Skaraborgs län.

Den kvinnliga advokaten i målet stod inte heller främmande för att torgföra dylikt i rätten.
Hon var mycket för konspiration, den damen. Men det hade hon nu inte mycket för.
Domstolarnas ledamöter förhöll sig kallsinniga inför det hela.

För att återvända till Bodenfallet: Hur var det nu? Gick även KJ:s meriterade advokat
T. Olsson på om "komplott" och "planteringar" i hovrätten? Kommer inte ihåg riktigt nu
för det är ju ett tag sedan fallet var aktuellt?

Och om inte? Varför gjorde han inte det i så fall? Om det nu är så troligt att klienten
Kristoffer blivit ditsatt genom att nån planterat det där blodet från VB i dennes
bagageutrymme?
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-17 kl. 04:03.
Citera
2016-11-17, 04:11
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Utgångspunkten ska vara att det nästan alltid planteras i mordfall när det finns teknisk
bevisning i form av blodspår, fingeravtryck och DNA eller sånt illasinnat elände kan bara

Man har faktiskt blivit rätt van vid att få höra om möjliga planteringar både här och där.
Senast i fallet Lisa Holm. Den livstidsdömde mördaren har minsann, hävdar vissa bestämt
på detta forum, varit utsatt för en stor hemsk komplott med särdeles raffinerad plantering av
alla de spåren som kom från honom och gjorde så att han fälldes för illdådet i Blomberg,
Skaraborgs län.

Den kvinnliga advokaten i målet stod inte heller främmande för att torgföra dylikt i rätten.
Hon var mycket för konspiration, den damen. Men det hade hon nu inte mycket för.

För att återvända till Bodenfallet: Hur var det nu? Gick även KJ:s meriterade advokat
T. Olsson på om "komplott" och "planteringar" i hovrätten? Kommer inte ihåg riktigt nu

Och om inte? Varför gjorde han inte det i så fall? Om det nu är så troligt att klienten
Kristoffer blivit ditsatt genom att nån planterat det där blodet från VB i dennes
bagageutrymme?

Fråga 1: Så du vill påstå att det svenska rättsystemet aldrig kommer att uppfylla den typen av statistik?

Resten förstår jag inte varför du ställer till mig eller ens lyfter. Men aja, Olsson kanske ställer upp på en intervju?
Citera
2016-11-17, 07:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Bli inte så upprörd.
Det du sa, om tusentals "snillrika planeringsmördare" är trams. Låtsas inte missförstå, det har du inget för, det visar bara att du saknar argument.
Citat:

i sina dar:

Alhem pratar om ett helt annat fall. Har du någonsin funderat på varför han inte har sagt flaska om denna resningsansökan? Alhem, som alltid är på hugget och pratar vitt och brett om rättsfall kniper som en mussla. GW är lika lösmynt.
Citat:

Rent önsketänkande, du har inget att basera procentsatserna på. Man skulle nästan kunna tro att du är ängslig för fortsättningen.
Citat:
Det har du ingen aning om. Du kan inte veta om andra fall hade blivit avslöjat.
Citat:

Skaraborgs län.

bagageutrymme?
Nej, utgångspunkten är inte plantering, men om man bara hittar ett enda bevis vid ett brott som är så svårt att begå spårlöst bör man överväga det starkt, särskilt när plantering som i detta fall är så enkelt.
Citera
2016-11-17, 07:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Man kan också säga att du inte har ett enda bevis för att någon planterat annans spår och kommit undan med det.

Om vi ska vara lite seriösa så är det inte bara att komma över någons dna. Planteraren måste ordna otroligt mycket saker. Hur ser man till att den man vill skylla på inte har alibi? Hur kan planteraren få en hel jävla utredning att peka mot den han vill sätta dit?

Nej, glöm det här med plantering. Det räcker att det sker oplanerade "planteringar" i form av kontaminering mm.
Du inser alltså fortfarande inte det uppenbara. Om någon planterar och kommer undan med det betyder det att planteringen inte har avslöjats. Hur ska jag då kunna känna till någon sådan plantering? Hade jag känt till någon plantering beror det på att den som planterade inte kom undan. Det är ren logik.

I det här fallet behövdes Vatchareeyas blod, och det hade mördaren tillgång till.
Citera
2016-11-17, 07:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag försöker förklara hur svårt, för att inte säga omöjligt det är att sätta dit någon annan för ett mord man begått själv. Du tror väl inte på allvar att det räcker med blod från offret för att sätta dit någon? Vad hade hänt om KJ haft ett vattentätt alibi? Om ingenting i övrigt pekade på att han var skyldig?
I det här fallet räckte det med blod från offret, och det var inte svårt att plantera. Inget annat bevisar KJ:s skuld. Om KJ hade kunnat bevisa sin oskuld hade planteringen misslyckats, men mördaren hade inte satt dit sig själv. Mördaren kan mycket väl ha vetat att Vatchareeya var hos KJ på kvällen, och då hade han inget alibi.
Citera
2016-11-17, 08:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Läs domarna så kanske du förstår hur mycket det var som ledde fram till fällande dom. Om enbart offrets blod behövs för att fälla någon skulle jag bli orolig för rättssäkerheten. Men det är jag inte.
Jag har läst domarna. Det finns flera indicier, men bara ett bevis.
Citera
2016-11-17, 08:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Självklart eftersom de som vet är insatta i att det är korrekt att försök har gjorts att byta försvarare.

Det går att ta del av om man kollar vad som kommit in i målet hos Högsta domstolen.
Han beviljades inget byte av advokat. Nu var det inte nyligen utan ett tag tillbaka, men något måste gått snett mellan klient och försvarare eftersom han gjort en sk förfrågan om byte av försvarare.
Så är någon intresserad kan man alltid göra en förfrågan hos HD.
Bullshit. KJ har ingen förordnad försvarare, så han behöver inte ansöka om byte.
Citera
2016-11-17, 13:05
Medlem
Reimers avatar
Dagboksbladet från HD angående resningen, inte en rad om något från KJ om önskat advokatbyte vad jag kan se.

https://minfil.org/w2k3q2bcb5/HD___2149-16_Dagboksblad_2016-11-17.pdf
Citera
2016-11-17, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och du är helt säker på att KJ är så smart att han visste att det var så? Du kan inte gå efter regelboken när det gäller KJ. Han har sina egna regler och funderingar.
MrsMagoo skrev att han beviljades inget byte. Han hade inte fått avslag på en begäran som han inte behövde göra.

- Jag vill byta advokat.
- Det behöver du inte be om, men det får du inte.
Citera
2016-11-17, 13:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och när ska det ha skett då, du som tror dig veta allt?
Men, herregud, människa. Tänk lite. Det har inte skett. MrsMagoo snackar skit. Läs också vad Reimer skrev om dagboksbladet, någon begäran om byte har inte kommit in. Jag har fått hem och läst dagboksbladet jag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in